Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart biogas

Post by Sven »

Jag har försökt se på prissättningen för tankstationer som endast har biogas och de som har naturgas eller en blandning av naturgas och biogas. Det verkar som att det är billigare på de tankstationer som bara har biogas, undantaget Stockholm.

Svensk biogas har 13 tankstationer i Östergötland med omnejd, biogasen kostar 10.58 kr/Nm3. I Helsingborg och Höganäs finns 4 tankstationer för biogas, pris 9.90 kr/Nm3. E.on har tankstationer i Skåne med omnejd (Laholm, Olofström, Kristianstad 2 st, Eslöv, och Ystad) med enbart biogas och enligt deras hemsida är priset 10.75 kr/Nm3 (fr 080601, kan ha förändrats idag). I Västerås kostar biogasen 10.91 kr/Nm3.

Stockholm är som sagt ett undantag. CNG-kartan är inte så uppdaterad vad gäller priserna, jag har fösökt ta med endast stationer där en uppdatering skett senaste 2 veckorna med undantag av E.on, då blir utfallet för biogas i Sthlm: Sköndal 12.32, Mörby 12.50 och Årsta 12.95 kr/Nm3.

Den största aktören FordonsGas har, vad jag vet (rätta mig om jag har fel), ingen station som enbart har biogas (Jönköping är dock ett undantag). Priset där är 12.25 kr/Nm3. Vill man ha speciellt grön-gas-avtal betalar kunden mer.

Genomsnittspriset för de 24 rena biogastankstationerna som jag räknat upp först blir 10.52 kr/Nm3. Genomsnittspriset i Stockholm är över 12 kr/Nm3, kanske ca 12.25 kr/Nm3.

Genomsnittspriset för stationer med en "blandning" av naturgas och biogas blir högre. FordonsGas tar 12.25 kr/Nm3, E.on tar 10,75 kr/Nm3 även på dessa stationer, och det finns säkert en del fler som tar lägre än 12.25 så snittpriset hamnar kanske på 11.50 kr/Nm3.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Kan man räkna så här?
Är inte priset mer styrt av regionen än typ av gas?

I Hbg har vi tex 3 tappar med olika gaser
En med ren Biogas, en med Fordonsgas (Naturgas + Biogas) + en med ren Naturgas och alla har samma pris 9,90kr/Nm3
(Sven, jag har lagt till en kommentar på cngprices.com så att ni norrlänningar vet vad ni tankar :wink: )

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håkan wrote:Kan man räkna så här?
Är inte priset mer styrt av regionen än typ av gas?

I Hbg har vi tex 3 tappar med olika gaser
En med ren Biogas, en med Fordonsgas (Naturgas + Biogas) + en med ren Naturgas och alla har samma pris 9,90kr/Nm3
(Sven, jag har lagt till en kommentar på cngprices.com så att ni norrlänningar vet vad ni tankar :wink: )

Mvh /
Priset är nog styrt både av region och av gas och även av operatör.

Jag är faktiskt i min barndomsstad Helsingborg nu, har dock tankat i Höganäs (Lerberget) och fick för mig att det var biogas där. Och jag trodde också att alla Helsingborgs tankstationer hade biogas, men uppenbarligen hade jag fel. Det är således bara den vid Hjorthögsvägen, i närheten av Väla, som har biogas.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart bio

Post by Jonas »

Sven wrote: Den största aktören FordonsGas har, vad jag vet (rätta mig om jag har fel), ingen station som enbart har biogas (Jönköping är dock ett undantag). Priset där är 12.25 kr/Nm3. Vill man ha speciellt grön-gas-avtal betalar kunden mer.
Fordonsgas har flera stationer som uteslutande körs med biogas bortsett från vid direkta produktions-driftstörningar då man skarvar i med naturgas istället för att stänga stationen. Uddevalla, Borås, Mariestad, Skövde, Skara o Falköping är väl exempel på detta.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart bio

Post by Göran »

Sven wrote:Jag har försökt se på prissättningen för tankstationer som endast har biogas och de som har naturgas eller en blandning av naturgas och biogas. Det verkar som att det är billigare på de tankstationer som bara har biogas, undantaget Stockholm.

Genomsnittspriset för de 24 rena biogastankstationerna som jag räknat upp först blir 10.52 kr/Nm3. Genomsnittspriset i Stockholm är över 12 kr/Nm3, kanske ca 12.25 kr/Nm3.

Genomsnittspriset för stationer med en "blandning" av naturgas och biogas blir högre. FordonsGas tar 12.25 kr/Nm3, E.on tar 10,75 kr/Nm3 även på dessa stationer, och det finns säkert en del fler som tar lägre än 12.25 så snittpriset hamnar kanske på 11.50 kr/Nm3.
Det tillkommer en faktor nämligen energiinnehållet
1 N/m3 Biogas motsvarar 1,1 liter bensin
1 N/m3 Naturgas motsvarar 1,25 - 1,3 liter Bensin (olika uppgifter förekommer)
Enligt siffror ovan blir priset för ren biogas då 9,56
Samma pris som Naturgas om man räknar med 1,28 liter bensin / Nm3 Naturgas.
Det har tidigare förekommit uppgifter om att "blandstationer" spetsar biogasen med propan för att få upp energiinnehållet så därför förutsätter jag samma energi innehåll i biogas och naturgas i blandstationerna.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart bio

Post by Sven »

Jonas wrote:
Sven wrote: Den största aktören FordonsGas har, vad jag vet (rätta mig om jag har fel), ingen station som enbart har biogas (Jönköping är dock ett undantag). Priset där är 12.25 kr/Nm3. Vill man ha speciellt grön-gas-avtal betalar kunden mer.
Fordonsgas har flera stationer som uteslutande körs med biogas bortsett från vid direkta produktions-driftstörningar då man skarvar i med naturgas istället för att stänga stationen. Uddevalla, Borås, Mariestad, Skövde, Skara o Falköping är väl exempel på detta.
Tack för den informationen, jättebra att veta när man är ute och kör i landet och helst vill tanka biogas.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart bio

Post by Plonte »

Sven wrote:
Jonas wrote:
Sven wrote: Den största aktören FordonsGas har, vad jag vet (rätta mig om jag har fel), ingen station som enbart har biogas (Jönköping är dock ett undantag). Priset där är 12.25 kr/Nm3. Vill man ha speciellt grön-gas-avtal betalar kunden mer.
Fordonsgas har flera stationer som uteslutande körs med biogas bortsett från vid direkta produktions-driftstörningar då man skarvar i med naturgas istället för att stänga stationen. Uddevalla, Borås, Mariestad, Skövde, Skara o Falköping är väl exempel på detta.
Tack för den informationen, jättebra att veta när man är ute och kör i landet och helst vill tanka biogas.
Det är ju synd att den informationen inte märks med skyltar eller dylikt på stationerna!
Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Fordonsgaspriset lägre när bränslet består av enbart bio

Post by Sven »

Plonte wrote: Det är ju synd att den informationen inte märks med skyltar eller dylikt på stationerna!
Håller fullständigt med! Det borde finnas två trafikskyltar, en med CNG och med CBG.
Opel Zafira CNG -08
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

I Vänersborg säger Fordonsgas att minst 50% av gasen man tankar ska vara biogas från Trolhättan, dock kostar gasen man tankar lika mycket (12,25) som ren naturgas på andra av fordonsgas stationer.
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Mailade Fordonsgas i förra veckan och frågade varför inte priset var lägre med 50% biogas inblandat, har fortfarande inte fått svar. Istället har gasen gått upp till 12,50kr/Nm3 som på många andra ställen :(
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Vore det inte bättre att kräva att mellanskillnaden skulle användas för att bygga ut macknätet?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Anders, du har helt rätt i att ett högt pris lättare går att acceptera om det leder till utbyggt stationsnät, jag har länge försvarat Fordonsgas galna prispolitik med att deras stationer alltid fungerar och att dom investerar i nya stationer. Under 2008 har det dessvärre stagnerat och varit väldigt dåligt med nya stationer när många trodde att utbyggnaden skulle ta fart på allvar. Jag är medveten om att processen för att ta fram en ny station är oerhört omfattande, speciellt om den inte kan kopplas till befintligt gasnät utan gasen måste produceras i närområdet för då är man beroende av att produktionsanläggningen kommer igång först osv. Men när bolagen, inkl Fordonsgas, hela tiden talar om en massiv utbyggnad och det nästan aldrig ser ut att hända något, ingen informerar om varför det inget händer och vi dessutom ser en tydlig koppling mellan gas och bensinpris, då är det frustrerande. Vi vill ändå att biogasen ska breda ut sig som ett av de bästa alternativen till fossila bränslen.

När dessutom en del av de gamla stationerna uppenbarligen heller inte orkar med när det är många som vill tanka så blir det än värre. Partille och Kungälv är två exempel från Göteborgsregionen på stationer som i grunden fungerar bra om man kommer när det är låg omsättning men som ger dåligt med gas på vardagseftermiddagarna när det är större kundomsättning och ibland kö till pumparna. Dessa borde naturligtvis uppgraderas alternativt kompletteras med ytterligare stationer på orten, då skulle pengarna användas till annat är personalkostnader, avkastning till Dong eller vart dom nu tar vägen.

Nu händer det i och för sig mycket ändå men det verkar inte vara genom de stora bolagens försorg. Inom ett år kommer en mängd nya orter få biogas tack vare andra framsynta aktörer och där kanske Fordonsgas eller andra kan tänka sig att komma till dukat bord...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jonas wrote:Anders, du har helt rätt i att ett högt pris lättare går att acceptera om det leder till utbyggt stationsnät, jag har länge försvarat Fordonsgas galna prispolitik med att deras stationer alltid fungerar och att dom investerar i nya stationer. Under 2008 har det dessvärre stagnerat och varit väldigt dåligt med nya stationer när många trodde att utbyggnaden skulle ta fart på allvar. Jag är medveten om att processen för att ta fram en ny station är oerhört omfattande, speciellt om den inte kan kopplas till befintligt gasnät utan gasen måste produceras i närområdet för då är man beroende av att produktionsanläggningen kommer igång först osv. Men när bolagen, inkl Fordonsgas, hela tiden talar om en massiv utbyggnad och det nästan aldrig ser ut att hända något, ingen informerar om varför det inget händer och vi dessutom ser en tydlig koppling mellan gas och bensinpris, då är det frustrerande. Vi vill ändå att biogasen ska breda ut sig som ett av de bästa alternativen till fossila bränslen.

När dessutom en del av de gamla stationerna uppenbarligen heller inte orkar med när det är många som vill tanka så blir det än värre. Partille och Kungälv är två exempel från Göteborgsregionen på stationer som i grunden fungerar bra om man kommer när det är låg omsättning men som ger dåligt med gas på vardagseftermiddagarna när det är större kundomsättning och ibland kö till pumparna. Dessa borde naturligtvis uppgraderas alternativt kompletteras med ytterligare stationer på orten, då skulle pengarna användas till annat är personalkostnader, avkastning till Dong eller vart dom nu tar vägen.

Nu händer det i och för sig mycket ändå men det verkar inte vara genom de stora bolagens försorg. Inom ett år kommer en mängd nya orter få biogas tack vare andra framsynta aktörer och där kanske Fordonsgas eller andra kan tänka sig att komma till dukat bord...
------------------------------
Anledningen att det inte händer så mycket är att det köps för få gasbilar. Vilket dels beror på att gasmacksnätet är för dåligt utbyggt; dels på att hugad bilspekulant köper annan miljöbil i stället (etanolbil) som med nuvarande bränslepriser är billigare att köra än bensin/diesel.

Om staten införde energiskatt även på etanol (undantaget för energiskatt lär gå ut 2013 i alla fall) skulle det säljas fler gasbilar och vi skulle kunna se en positivare trend för gasen än idag.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

svar till Track-Snake

Att priset på bränslet( etanol kontra bensin) påverkar så mycket till etanolens fördel gentemot biogasen tror jag inte på.
faktisk är det väl så att biohasen är billigast om man räknar son bensinikvivalent pris just nu.

Jag tror det beror på 2 faktorer.
1 få gasmackar
2 Inköpspriset på gasfordonet, + 20-30 k mot bensinmodellen.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

track_snake wrote: Anledningen att det inte händer så mycket är att det köps för få gasbilar. Vilket dels beror på att gasmacksnätet är för dåligt utbyggt; dels på att hugad bilspekulant köper annan miljöbil i stället (etanolbil) som med nuvarande bränslepriser är billigare att köra än bensin/diesel.
/track_snake
Jo visst är det så men då är det också svårare att acceptera det höga gaspriset, vi får s.a.s. inget för pengarna när vi betalar 3-4 kronor mer hos Fordonsgas jämfört med Bilisten i Lilla Edet eller Hydro i Trollhättan (Trollhättan energi står iofs bakom båda dessa tankställen som utgör exempel).

Eller tror du att Fordonsgas fonderar pengar idag för att ta av den dag dom ska göra en masssiv utbyggnad? Det tror inte jag...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jonas wrote:
track_snake wrote: Anledningen att det inte händer så mycket är att det köps för få gasbilar. Vilket dels beror på att gasmacksnätet är för dåligt utbyggt; dels på att hugad bilspekulant köper annan miljöbil i stället (etanolbil) som med nuvarande bränslepriser är billigare att köra än bensin/diesel.
/track_snake
Jo visst är det så men då är det också svårare att acceptera det höga gaspriset, vi får s.a.s. inget för pengarna när vi betalar 3-4 kronor mer hos Fordonsgas jämfört med Bilisten i Lilla Edet eller Hydro i Trollhättan (Trollhättan energi står iofs bakom båda dessa tankställen som utgör exempel).

Eller tror du att Fordonsgas fonderar pengar idag för att ta av den dag dom ska göra en masssiv utbyggnad? Det tror inte jag...
----------------------------
Nej. Och Fordonsgas bygger inte så mycket nya mackar sålänge som det säljs så få gasbilar. Bilköpare som lockade av miljöbilspremien vill köpa miljöbil köper idag hellre etanolbilar (vilket statistiken visar; det säljs många etanolbilar men bara några få gasbilar). Både etanol och gas är ca. 2 kr billigare per mil än bensin eller diesel att köra på men gasen ger en större merkostnad vid inköp som inte täcks av miljöbilspremien eftersom den är lika stor som för etanol.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:svar till Track-Snake

Att priset på bränslet( etanol kontra bensin) påverkar så mycket till etanolens fördel gentemot biogasen tror jag inte på.
faktisk är det väl så att biohasen är billigast om man räknar son bensinikvivalent pris just nu.

Jag tror det beror på 2 faktorer.
1 få gasmackar
2 Inköpspriset på gasfordonet, + 20-30 k mot bensinmodellen.
-----------------------
Nej. Både gas och etanol är billigare att köra på. Men dasbilen ger en större merkostnad som Du skriver. Om etanolen blir dyrare att köra på stimuleras givetvis fler bilköpare att välja gasalternativet i stället.

/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

track_snake wrote:
anders wrote:svar till Track-Snake

Att priset på bränslet( etanol kontra bensin) påverkar så mycket till etanolens fördel gentemot biogasen tror jag inte på.
faktisk är det väl så att biohasen är billigast om man räknar son bensinikvivalent pris just nu.

Jag tror det beror på 2 faktorer.
1 få gasmackar
2 Inköpspriset på gasfordonet, + 20-30 k mot bensinmodellen.
-----------------------
Nej. Både gas och etanol är billigare att köra på. Men dasbilen ger en större merkostnad som Du skriver. Om etanolen blir dyrare att köra på stimuleras givetvis fler bilköpare att välja gasalternativet i stället.

/track_snake
Tänk på att en etanolbil måste servas var 1000:e mil medans gasbilen 2000mil... Snackar om volvo bilar nu.. Vet inte hur det är med andra märken.. Det innebär att serviceavgiften för en etanol volvo blir nästan dubbelt så hög...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Til Taz.

Mmm det stämmer att etanolbilen måste, enligt biltillverkarna, göra ett extra olje+oljefilter byte mellan dom vanliga servicerna. Men inte dubblar det priset, ialla fall inte för min Ford. Det kostar ca 900 kr.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Till Track Snake
Nej. Både gas och etanol är billigare att köra på. Men dasbilen ger en större merkostnad som Du skriver. Om etanolen blir dyrare att köra på stimuleras givetvis fler bilköpare att välja gasalternativet i stället
Tyvärr tror jag inte det, det finns fortfarande för lite gasmackar i Sverige.
Det som händer då är att etanolbilsägarna kör på Bensin och nybilsägarna väljer Dieselbilar istället.

Kanske några etanolbilsägarna väljer att konvertera sin bil till gasbil.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

anders wrote:Tyvärr tror jag inte det, det finns fortfarande för lite gasmackar i Sverige.
Det som händer då är att etanolbilsägarna kör på Bensin och nybilsägarna väljer Dieselbilar istället.

Kanske några etanolbilsägarna väljer att konvertera sin bil till gasbil.
Självklart är det plånboken som styr för de allra flesta. Därför borde alla bränslen prissättas efter hur pass skadliga de är för miljön. Då skulle gasen vara det absolut billigaste bränslet idag. Detta skulle få fler att välja gasbil vilket också skulle leda till att fler gasmackar byggs. Här är det bara politikerna som kan få till en förändring i den helt galna etanoltrenden när det gäller nybilsvalen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Två frågor jag ofta undrat över är:
1: Hur många gasmackar behövs det i Sverige för att det ska bli ett trendbrott i gasbilsförsäljning?
2: Hur många gasbilar behöver det säljas/finnas i Sverige för att utbyggnaden av gasmackar ska gå snabbare (än idag)?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Två frågor jag ofta undrat över är:
1: Hur många gasmackar behövs det i Sverige för att det ska bli ett trendbrott i gasbilsförsäljning?
2: Hur många gasbilar behöver det säljas/finnas i Sverige för att utbyggnaden av gasmackar ska gå snabbare (än idag)?
Bra frågor.

1) Jag tror det fr a behövs fler gastankstationer i Norrland. Det behövs kanske 5-10 st på strategisk utvalda platser, så att det går att köra hela Norrlandskusten på enkom gas. Det vore också bra om det i Dalarna i t ex Borlänge/Falun, Mora och Sälen byggdes tankstationer. Om alla ovanstående stationer skulle komma till så skulle de flesta som bor i Norrland kunna ha gasbil och de som bor längre söderut och åker till skidorter som Åre och Sälen på vintern också klara sig utmärkt på gas. Sammantaget skulle över 90% av befolkningen ha så nära till en gasmack att de skulle kunna köra gasbil.

2) Det är inte enbart privatbilismen som påverkar. Kommuners och landstings agerande är oerhört viktigt för att garantera de som bygger gastankstationer att det blir en viss efterfrågan

Privatgasbilismen kan definitivt dra sitt står till stacken. Idag lär det finnas ca 15 000 gasbilar. Det räcker kanske inte om det blir 2 000 fler/år, men säg att de ökar med 5 000/år. Då ökar sannolikt fordonsgasförsäljningen ännu mer. Gasföreningen har pekat på att det fr 2006 till 2007 blev en betydligt större procentuell ökning av fordonsgasförsäljningen än av antalet gasbilar. Samma sak gällde i Stockholm första halvåret 2008, då fordonsgasförsäljningen ökade ca 20%.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har helt fel angående ökningen av fordonsgasförsäljningen i relation till antalet gasbilar. Jag har i en annan tråd tittat på siffror över detta (http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=914), och eftersom det är fr a personbilarna som ökar, och de både drar mindre och körs kortare sträckor än bussar och tunga fordon, så ökar inte fordonsgasförsäljningen i samma takt som antalet gasfordon, tvärtom. Så mitt antagande att 1/3:s ökning av gasbilarna skulle öka gasförsäljningen med 1/2 är helt fel. För att öka gasförsäljningen med 50% dvs från 2007 med ca 27 miljoner Nm3, så behövs det, om vi antar att gasbilen körs 2 000 mil/år (nya bilar ligger på detta snitt) och drar 0,8 Nm3/mil och enbart körs på gas, 27 000 000/(2 000 x 0,80) = 16 875 nya personbilar dvs mer än en fördubbling av antalet gasfordon för en 50%-ig ökning av fordonsgasförsäljningen.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: Jag tror det fr a behövs fler gastankstationer i Norrland. Det behövs kanske 5-10 st på strategisk utvalda platser, så att det går att köra hela Norrlandskusten på enkom gas. Det vore också bra om det i Dalarna i t ex Borlänge/Falun, Mora och Sälen byggdes tankstationer. Om alla ovanstående stationer skulle komma till så skulle de flesta som bor i Norrland kunna ha gasbil och de som bor längre söderut och åker till skidorter som Åre och Sälen på vintern också klara sig utmärkt på gas. Sammantaget skulle över 90% av befolkningen ha så nära till en gasmack att de skulle kunna köra gasbil.
Förutom ovan nämnda stationer skulle jag vilja lägga till

1) Vansbro, för att de som kommer ifrån sydväst via Kristinehamn skall kunna tanka inom rimliga avstånd.

2) Sveg och eventuellt Svenstavik, för att man skall kunna köra inlandsvägen (E45 upp till Åre)

3) Värför inte sedan fortsätta att bygga stationer längs E45 norrut.

Men dessa stationer kommer i ett senare skede det viktigaste är att stationer byggs längs E4:an norrut, men detta verkar i och försig vara på gång.

Dessutom måste en del svarta fläckar på gas kartan som småland och blekinge förses med stationer en del är redan på gång som Växjö (förhoppningsvis) Ljungby mfl.
Men fler borde byggas tex. i Markaryd (E4) Älmhult (Rv 23) Emmaboda Nybro Rv 25 och och Rv28) och varför inte Tingsryd (Rv 27) samt Vetlanda (Rv 31)
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply