Moment 22 i Marks kommun :(

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Moment 22 i Marks kommun :(

Post by Jonas »

Jaha. Inte gynnar det biogasen iallafall :(

http://www.sr.se/sjuharad/nyheter/artik ... el=2139751
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Detta är ju biogasens stora generella problem i hela landet utom där den fått fäste genom starka lokalpolitiker...

Volvo hade aldrig slutat (pausat?) sin tillverkning av gasbilar om infrastrukturen varit utbyggd...och infrastrukturen hade byggts ut mycket snabbare om det funnits stor efterfrågan, dvs många kunder...

Moment 22 är ordet och de enda som kan bryta den här typen av Moment 22 är just starka politiker. Tyvärr verkar ju de flesta svenska politiker snöat in sig helt på etanolen och ger därför lättnader till den. Detta trots att de allra flesta politiker erkänner att biogasen är det ojämförligt bästa bränslet när de pressas lite.

Det trista är att alla är förlorare, utom möjligen oljebolagen... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Än värre blir det här om man ser det i perspektivet att Borås kommun och Fordonsgas verkar vara på helt olika nivå vilket förmodligen resulterar i att den hett efterlängade tankstationen i Åhaga inte blir av den heller. Förvisso såg jag senast igår att själva gasledningen från Gässlösa byggs just nu men den ska primärt upp till bussgaraget på Gånghestersvägen. Klimp-pengarna kommer med all sannolikhet frysa inne för fordonsgas-stationen och oavsett vem som har rätt och fel i den här historien så tycker jag mig ha läst det här lite för många gånger de senaste tre åren. Fordonsgas är beredda att bygga tankställe om bara gasen och kundunderlaget finns, kommunen lovar att skapa underlag (som i Mark) och ordna gas (som i Gävle, Karlstad, Borås) men sen så fastnar man någonstans på vägen och bidragspengarna som är en förutsättning för projektet fryser inne.

Se först den här notisen från 2006
http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyhet ... kel=851005

och sen den föga muntra artikeln här
http://www.bt.se/nyheter/boras/lang-lev ... 692532).gm

(Kan någon vänlig själ förklara hur man fixar länkar som den ovan??)

(Byt ut vänsterparentes mot %28 och högerparentes mot %29 så funkar dessa länkar. /AndersH)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

För er som inte tycker att kopplingen mellan Marks kommun i orginalinlägget och Borås i nästkommande inlägg är helt uppenbar så kan det vara värt att nämna att det alltså två närliggande kommuner och om båda har biogasprojekt som havererar så drabbar det hela regionen. Dessutom jobbade man med att dra upp fossilgasledning från småland upp till sjuhäradsbygden men inte heller där har jag läst något om att det skulle vara på gång så det känns som om det blir en del bensinkörning i sjuhärad även i fortsättningen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Marks kommun.. där bor ju jag...

Mailade tidigare tlll FordonsGas och frågade om den "planerade" gasstationen i Kinna här är hans svar:
Det stämmer att vi har planer på etablering av ett tankställe i Marks kommun. Ett sådant tankställe måste försörjas med biogas från Borås eftersom det inte produceras biogas i kommunen för fordonsändamål. I Borås är det dock brist på biogas f.n. och därför har vi inte preciserat när i tid ett tankställe skulle kunna vara på plats.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

– Jag har accepterat det pris som Borås energi och miljö gick in i förhandlingarna med, men sedan dess har de höjt priset med 90 procent och det tycker inte jag är bra. Deras utgångsbud är ändå högre än jag betalar någon annanstans, säger Hans Gustavsson.
Det blir kanske så när man måste hämta råvara från norge för att kunna producera sin biogas (enligt annat inlägg här på forumet.)
Image
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det verkar vara så enkelt som att Fordongas normalt betalar 5:-/nm3 för biogas men eftersom Borås kommun idag säljer sin gas direkt till konsument för det dubbla, dvs 10:-/nm3 så är man inte beredd att sälja gasen till halva det priset till Fordonsgas tänkta station i Åhaga, Borås. Istället lutar det åt att kommunen själv bygger och driver stationen vilket brukar vara det bästa för konsumenterna. Det blir ett rätt intressant perspektiv på gas-prissättningen också nu när Fordonsgas säger sig betala 5:-/nm3 och gasen ksotar det dubbla vid pumpen för oss konsumenter.

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/nyhet ... el=2133785
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Ännu märkligare är att Fordonsgas 'erkänner' att man bara betalar 5 kr/m3 till kommunerna för (uppgraderad) biogas.

Visst är transporterna dyra men det skulle kanske löna sig att börja konkurrera med Fordonsgas. Tankstationer finansieras ju till stor utsträckning med Klimpbidrag och liknande och själva transporten måste gå att lösa billigare.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Prisnivåerna som nämns ovan verkar dock inte helt orimliga. Hittade förut uppgifter om att produktionskostnaden för biogas ligger runt 4-4,50 kr/Nm3, då är ett pris från producenten på 5 kr/Nm3 inte orimlig - även om det då tar tid att tjäna ihop anläggningen.

Förutom inköpspriset så tillkommer ju också moms innan biogasen når slutanvändarna. Så om t.ex. Fordonsgas betalar 5 kr/Nm3 men konsumenten 10 kr/Nm3 så går ju 2 kr/Nm3 i moms.
Kvar blir 3 kr/Nm3 för transport och tjäna ihop till de dyra gas-pumparna.
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Ovanstående påståenden om priser kanske också är det verkliga svaret till varför vi inte ännu fått klart med byggnation av gasstation i Kinna.. Det kanske inte är tillgången som är bristen utan priset?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

En sak som slog mig nu när jag skrev ett annat inlägg; jag frågar mig varför man inte drar vidare befintlig gasledning från Limmared i Tranemo de 3-5 milen till Kinna och lungefär samma sträcka till Borås. Då får man ju möjlighet till fossilgas som backup, man kan sälja biogas enligt grön gas-konceptet om man nu föredrar det och Eon som äger ledningen om jag minns rätt, dom kan bygga egna tankstationer i Tranemo, Kinna, Borås osv.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply