Alla betalar nog inte fullt så mycket

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Alla betalar nog inte fullt så mycket

Post by Jonas »

Igår när jag tankade på Fordonsgas station satt ett kvitto kvar och jag rycte ur det eftersom jag själv alltid tar kvitto på min egen tankning. Döm om min förvåning när det på mitt kvitto står 12.25/nm3 men på kvittot från personen före mig (kvittot har löpnumret före mitt kvitto iaf) så står det 6.00/nm3 vilket är under halva priset således. Jag har nästan svårt att tro att det finns så stora maginaler.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Var var detta någonstans?! Vem kan ha haft över 50% rabatt?!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Någon anställd/chef för dom som levererar gasen förmodligen isåfall :)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det är säkert dit våra pengar går... till att subventionera höjdarnas och avtalskundernas rabatter! jag är knappast förvånad!
Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Plonte wrote:Det är säkert dit våra pengar går... till att subventionera höjdarnas och avtalskundernas rabatter! jag är knappast förvånad!
Nja, riktigt så illa är det nog inte. Jag tror inte att priserna pressas upp av att några få får rabatt. :) Dock är det ganska intressant att marginalerna är så pass stora, för jag tror inte att de rabatter som ges ligger under bruttopriset, dvs att leverantören går back på den gas som tankas av rabattkunder. Troligen ligger den rabatten på plus minus noll-nivån, och att detta skulle vara 51% lägre än vad normalkunden betalar verkar galet mycket! Normal personalrabatt ligger väl på 10-20%?

Det kanske är läge att skriva till Fordonsgas och ställa dem mot väggen?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Faktum är att jag har två sådana kvitton nu, det första satt i Kungälv och jag hittade ytterligare ett igår i Borås. Jag betalade 9.87/nm3 där och på kvittot som satt kvar från tidigare kund så var det 6.00 per nm3. Jag noterade då något som förmodligen kan förklara saken, Båda verkar vid närmare granskning vara från tankningar som av någon anledning avbrutits, det står ju faktiskt 0.00 Nm3 på båda ser jag nu :oops:

Där står alltså stationsnamn, typ av betalkort, datum o tid, löpnummer, pris per nm3, vilken pump osv men kollar man på volym så står det ju 0.00 Nm3 som sagt. Det kan vara så att betalutrustningen har 6.00 som något förprogrammerat bottenpris som den väljer tills gasen börjar strömma genom dispenserna då det riktiga priset sätts eller nåt. Jag har iallafall väldigt svårt att tro att någon verkligen kan betala så lite som 6:- och OM det skulle vara så - skulle det verkligen framgå på kvittot eller skulle det ske genom en schablon rabatt på fakturan?

Dessutom var kvittot i Kungälv från någon med Volvokort och jag undrar om Fordonsgas rabatterar någon som inte har deras eget kort.

Jag har iaf kvittona kvar om någon vill utreda ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag träffade en taxichaufför för något år sedan som berättade att han var förmånskund. Han hade en STOR rabatt, minns inte idag, men säkert 30% billigare än vad jag betalade.
Jag är inte kommunist, men jag tyckar fan det borde vara tvärtom, först drar han bort 30% förmånsavdrag, sen bort med 25% moms, ja då slutar vi på nästan halva priset? Taxichaufförer sitter inte på det här forumet och diskuterar miljöfrågor, de ser väl en god ekonomisk vinst med att köra gas...
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

batti wrote:Jag träffade en taxichaufför för något år sedan som berättade att han var förmånskund. Han hade en STOR rabatt, minns inte idag, men säkert 30% billigare än vad jag betalade.
Jag är inte kommunist, men jag tyckar fan det borde vara tvärtom, först drar han bort 30% förmånsavdrag, sen bort med 25% moms, ja då slutar vi på nästan halva priset? Taxichaufförer sitter inte på det här forumet och diskuterar miljöfrågor, de ser väl en god ekonomisk vinst med att köra gas...
Som jag ser det är alla rabatter bra när det gäller biogas. Biogasens ställning är så låg i dagsläget att alla incitament som ökar försäljningen måste anses vara positivt för utbredningen. Om rabatter kan få taxichaufförer att välja gasbil framför tex etanolbil så ökar ju efterfrågan på gas, vilket gör att gasbolagen kanske vågar bygga ut infrastrukturen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply