Tysk biogas på halvfart

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Tysk biogas på halvfart

Post by Jonas »

Den tyska biogasproduktionen går på halvfart sedan de höga majspriserna gjort det olönsamt för många bönder. Nu går en stor del av biogasen i Tyskland till annat än fordonsbränsle men jag ifrågasätter ändå nyttan med att producera majsensilage för att sedan göra biogas av detta. En mindre del grönmaterial som blandas i gödseln kan jag fördra, speciellt som det kan gynna växtföljden i jordbruket och på så sätt gagna både biogasens utbredning och jordbruket som får en bredare grund att stå på men att helt klippa gödseln till förmån för odlade grödor känns nästan lika dumt som att satsa på etanol...

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... E4ggningar
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Tysk biogas på halvfart

Post by track_snake »

Jonas wrote:Den tyska biogasproduktionen går på halvfart sedan de höga majspriserna gjort det olönsamt för många bönder. Nu går en stor del av biogasen i Tyskland till annat än fordonsbränsle men jag ifrågasätter ändå nyttan med att producera majsensilage för att sedan göra biogas av detta. En mindre del grönmaterial som blandas i gödseln kan jag fördra, speciellt som det kan gynna växtföljden i jordbruket och på så sätt gagna både biogasens utbredning och jordbruket som får en bredare grund att stå på men att helt klippa gödseln till förmån för odlade grödor känns nästan lika dumt som att satsa på etanol...

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... E4ggningar
-------------------------------
Ja, det är rätt. Det är ungefär lika dumt som att satsa på etanol.

På köpet får man dessutom metanläckage som inte erhållits om man gjort etanol av majsen. Vitsen med biogas är ju annars att man minskar de totala metanutsläppen men det gäller ju inte om man gör biogasen på grödor som majs.

/track_snake
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

De gör biogas av annat också.
Jag har en bekants bekant, ägare till ett av företagen jag har kontrakt med, förutom att han äger delar av "min" firma som tillverkar produkter i kompositmaterial, så äger han även en större grisfarm i Tyskland.

Han tjänar mer pengar på grisarnas skit (som blir biogas), än på slakten av grisarna! :lol:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Intressant att Institutet för jordbruks- och miljöteknik i en rapport hänvisar till det lyckade gårdsgasprojekten i Tyskland. Man uppmärksammar också att miljövinsten blir störst om man uteslutande rötar gödsel.

http://www.branschnyheter.se/article21563.php
Last edited by Jonas on 2008-06-21, 21:10, edited 1 time in total.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Förresten; kul initiativ apropå JTI ;)

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... sniv%C3%A5
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

DJ: Kul det där med grisarna - jag såg Mad Max - Beyond the Thunderdome förra veckan (fråga inte varför :- ) Och där driver man hela staden med grisar. Kanske var en framtidsvision på den tiden, men alla bilar drivs med Metan. Hmmm, deras gris-metan verkade mer kraftfull än i min Volvo?!?!?!
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det vore tråkigt om biogasen får skulden för världsvälten p.g.a. att tyskar använder majs i sin produktion. Jämför med diskussionen omkring etanol.

Jag var på intressant föreläsning om nytt litet gårdsprojekt.

Dom odlade raps på gården och pressade ut olja ur den. Utav oljan gjorde dom biodisel(RME) och med rapskakan matades djuren och gödseln samt glycerinet från RME tillverkningen rötades till biogas. Resterna från biogasen användes som jordförbättringsmedel på åkrarnae

Biogasan lagrades lokalt och hämtades utav lastbil för upparbetning till fordonsgas.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Snacka om att ta tillvara på råvaran! :shock:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

det är ju precis sånt som vi vill se mer av! Använd allt som går att ta tillvara på! Hoppas bara att lastbilen som hämtade rågasen passade på att tanka antingen RME eller fordonsgas. Vore liksom bäst så!
Image
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Tyvärr tror jag inte det var det, det finns inte många lastbilar som går på förnyelsebara bränslen. vilket är synd.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Tekniken finns. Men eftersom att transportbranchen kan höja priserna för när drivmedelspriserna stiger, så är dom inte särskillt intresserade av att behöva lägga arbetstid på att tanka oftare! Och om beställaren inte kräver förnyelsebara transporter, så lär det inte hända!
Image
Post Reply