Är Eons (annan producent) gas bättre?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Är Eons (annan producent) gas bättre?

Post by Oldfield »

Nu har Eon som sagt var tagit över biogasförsäljningen i Kalmar och jag har tankat min bil tre gånger där nu. Något jag reflekterat över är att jag kommer betydligt längre på en tank efter detta.

Jag fyllde bilen för någon vecka sedan, fick i 14 nm3. Idag var jag och fyllde upp bilen igen, trippmätaren stod då på exakt 27 mil och jag fick i 16nm3 biogas i tanken.

Jag har aldrig kommit 27 mil på en tank tidigare och då dessutom ha massa gas kvar i bilen uppenbarligen. Visserligen har jag börjat med eco-driving, men så fruktansvärt mycket gas kan det inte spara att frikoppla i nedförsbackar och motorbromsa istället för vanlig broms. Eller?

Någon utblandning av naturgas kan det inte vara tal om, för det finns inte i Kalmar vad jag vet. Reningsverkget garanterar 100% biogas i tankstationen som det alltid har varit.

Är det bättre kvalitet på gasen? Är det nya pumpen som gör skillnad? Nyfiken och undrande.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Är du säker på att det inte är ditflyttat ett flak med naturgas? (spana runt och se om det står ett sånt någonstans, dom borde inte kunna gömma det).
Eller så har dom börjat "spetsa" biogasen med typ propan eller liknande för att höja energivärdet till lämplig nivå...
Image
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag har tankat i Kalmar några gånger och var det inte så att den gamla pumpens räkneverk inte fungerade riktigt? Troligtvis har man satt upp trycket på stationen. Kommunen kanske körde max 200 bar, och Eon kanske kör ca. 230 som man gör här på västkusten.
Gasen är densamma allafall. jag kom ända till Borås efter tankning på nya stationen i Kalmar.

(Jag har gått några kurser i Sparsam körning, och på en kurs var det en man som efter kursen körde 28% snålare, hur det nu gick till! :-)
S60: Image
Fiat Punto: Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag har för mig att Kalmar sedan några år tänkt uppgradera sin gas-rening. Kanske har de gjort det nu så gasen är lite renare? Mindre CO2 och fukt, kanske?
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Plonte wrote:Är du säker på att det inte är ditflyttat ett flak med naturgas? (spana runt och se om det står ett sånt någonstans, dom borde inte kunna gömma det).
Eller så har dom börjat "spetsa" biogasen med typ propan eller liknande för att höja energivärdet till lämplig nivå...
Kunde inte se något igår iaf.

Jag har tankat i Kalmar några gånger och var det inte så att den gamla pumpens räkneverk inte fungerade riktigt? Troligtvis har man satt upp trycket på stationen. Kommunen kanske körde max 200 bar, och Eon kanske kör ca. 230 som man gör här på västkusten.
Gasen är densamma allafall. jag kom ända till Borås efter tankning på nya stationen i Kalmar.

(Jag har gått några kurser i Sparsam körning, och på en kurs var det en man som efter kursen körde 28% snålare, hur det nu gick till!
Visst räknade den förra tanken fel. Men det visade sig ju i form av att man kunde tanka 28 nm3 fast bilen bara rymmer 21 nm3. Full tank är ju alltid full tank så att säga oavsett vad det står på pumpen. Då tror jag mer på ditt resonemang om trycket på 230 bar.

Jag har för mig att Kalmar sedan några år tänkt uppgradera sin gas-rening. Kanske har de gjort det nu så gasen är lite renare? Mindre CO2 och fukt, kanske?
Förhoppningsvis ligger svaret i det påståendet och ovan nämnda om högre tryck.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Har också funderat lite på detta. Om man tankar vid två olika stationer och trycket är olika kommer ju inte snittförbrukningen stämma när man räknar på det efteråt, eller? Blir ju olika volym i tanken när den sista stationen inte riktigt orkar fylla lika mycket som den första. :?:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

För att få fram rätt snittförbrukning måste man räkna en längre serie tankningar, annars är risken mycket stor att det blir fel precis som du skriver.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

åsaboe wrote:För att få fram rätt snittförbrukning måste man räkna en längre serie tankningar, annars är risken mycket stor att det blir fel precis som du skriver.
Tänkte väl det :)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Alternativet är att köra tomt nolla trippen och fylla köra tomt igen.
ger också en ganska tillförlitlig siffra.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Alternativet är att köra tomt nolla trippen och fylla köra tomt igen.
ger också en ganska tillförlitlig siffra.
Yes, det är ett sätt att göra det på :) Så gjorde jag i början innan jag började använda spritmonitor.de :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vad är det som avgör kavlitét och tryck i gasen?

Jag tankade nu i kväll i Kalmar. Tanken var helt tom efter körning från Norrköping igår. Jag fick i 13,40 nm3 enligt pumpen till en kostnad av 140:- ca. Hmm, 13,4 nm3 i en tank som rymmer 21nm3???

På vägen hem gick stickan på gasmätaren oroväckande fort. När jag 3 mil senare var hemma och parkerade var tanken bara 3/4 full. Jag brukar köra 7-8 mil på samma förbrukning?

Orkar inte pumpen inte trycka i fullt med gas i tankarna? Är kvaliteten på gasen dålig så att energiinnehållet är mindre än vanligt.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Energiinnehållet är nog detsamma, men du fick ju inte i så mycket gas, och därför tickar visaren fortare. Min erfarenhet är att det är väldigt olika tryck i pumparna och att det är få som verkligen fyller hela tanken. I min Zafira har jag som mest fått i 27,91 Nm3, näst mest 27,05 Nm3. Men tyvärr får jag ofta i tom tank bara i 22-23 Nm3, dvs åtminstone 4-5 Nm3 för lite. Därmed förkortas räckvidden 6-8 mil helt i onödan.

Om den dåliga fyllnadsgraden beror på dåliga kompressorer/pumpar eller att tankstationen vid tillfället har för lite forodnsgas, det vet jag inte. Men detta problem är inte bra, räckvidden är ju en av nackdelarna med att ha gasbil och det är angeläget att varje tankstation verkligen fyller hela tanken med gas.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Visst har du rätt i dina påståenden. Men problemet med Kalmar är att en full tank i min V70 i vanliga fall innebär 16nm3 på pumpens mätare. Den mängden kommer jag mellan 24-27 mil på vilket alltså innebär pumpen räknar helt galet fel. Så vad dagens 13.4nm3 innebär i verklig mängd gas vet jag inte alls förrän tanken är tom igen.

När jag tankade i Norrköping igår fanns det en mycket bra tryckmätare på pumpen. Där stod det att trycket var 230 bar när jag tankat klart, jag fick i nästan 21nm3 och körde 27 mil på tanken.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Just ja, Kalmars pump är ju minst sagt lite speciell. Verkar dock ekonomiskt fördelaktig.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply