Biogas sydost

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Biogas sydost

Post by Göran »

Hej på er
Nu är Småland och Blekinge förhoppningsvis på gång med tankstationer för Fordonsgas.

Ett nybildat nätverk Biogas sydost har bildats med fokus på ovanstående gasöken.

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36550
http://www.energikontorsydost.se/publik ... biogas.php

Gasstationer på gång under 2008 enligt information från Eon och energikontor sydost
Värnamo
Vimmerby
Västervik
Karlshamn

se mer i tråden:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=5591#5591
Last edited by Göran on 2008-06-14, 19:07, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Utmärkt!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det är lysande.

Jag skulle varit med på detta möte men kunde inte pga jobb i Oskarshamn just den dagen. Grymt om alla dessa planerade stationer kommer upp inom kort, det underlättar resandet i regionen oerhört och biogasen får lättare fäste hos allmänheten.

Hoppas bara inte Eon för monopol på alla stationer, för då lär vi se ett högt gaspris framöver.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fler positiva nyheter
Denna gång från Växjö, enligt artikel i Smålandsposten så kommer Växjö att satsa på Biogasdrift för Lokalbussar.
Detta innebär att Eon kommer att försörja bussarna med gas i ett första skede med början under nästa år.
Hoppas detta innebär att Växjös tankställe blir publikt alternativt ett publikt tankställe byggs. :D
Senare kommer produktionen av gas och uppgraderingskapaciteten att öka.
Artikeln: SMP_Gasproduktion

Jag passade påatt skicka ett mail till kommunstyrelsen i Växjö och kontaktpersonen för biogas i Växjö, samt Eon.

mailet:
"Hej
Jag kör gasbil sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd med detta, kör i stort sett 100% på gas. Tankar för närvarande på Växjö kommuns station.
Såg i Smålandsposten från 2008-06-24 att Eon skulle försörja kommande Gas bussar i Växjö med fordonsgas med början under nästa år.
Detta tycker jag är en positiv nyhet och hoppas att det blir en början på en gassatsning i regionen.
Min fråga med anledning av detta, kommer det att bli möjligt för privatpersoner att tanka denna gas (bli stationen ifråga publik eller finns det planer på att etablera en publik station i Växjö)?
Det finns ett stort intresse av gas bland de jag kommer i kontakt med, jag vet dock inte hur många som verkligen är intresserade av att ta steget. Dessutom saknas det en publik station i Växjö för många som passerar Växjö eller är på besök i orten.
Ett tips i sammanhanget är att förbinda Reningsverket i Alvesta (som vad jag förstått redan producerar biogas) och reningsverket i Växjö med en gasledning, avstånd ca: 13 km fågelvägen (enl. hitta.se: s karta). Ändras dragningen något passeras bl.a. två tippar och minst en stor gård (Bergkvara) med djurproduktion.
Och bygga en gemensam uppgraderingsanläggning varifrån en del av gasen sen kan gå i retur till Alvesta om intresse finns .

Mvh
Göran
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Göran wrote:Fler positiva nyheter
Denna gång från Växjö, enligt artikel i Smålandsposten så kommer Växjö att satsa på Biogasdrift för Lokalbussar.
Detta innebär att Eon kommer att försörja bussarna med gas i ett första skede med början under nästa år.
Hoppas detta innebär att Växjös tankställe blir publikt alternativt ett publikt tankställe byggs. :D
Senare kommer produktionen av gas och uppgraderingskapaciteten att öka.
Artikeln: SMP_Gasproduktion

Jag passade påatt skicka ett mail till kommunstyrelsen i Växjö och kontaktpersonen för biogas i Växjö, samt Eon.

mailet:
"Hej
Jag kör gasbil sedan ett år tillbaka och är mycket nöjd med detta, kör i stort sett 100% på gas. Tankar för närvarande på Växjö kommuns station.
Såg i Smålandsposten från 2008-06-24 att Eon skulle försörja kommande Gas bussar i Växjö med fordonsgas med början under nästa år.
Detta tycker jag är en positiv nyhet och hoppas att det blir en början på en gassatsning i regionen.
Min fråga med anledning av detta, kommer det att bli möjligt för privatpersoner att tanka denna gas (bli stationen ifråga publik eller finns det planer på att etablera en publik station i Växjö)?
Det finns ett stort intresse av gas bland de jag kommer i kontakt med, jag vet dock inte hur många som verkligen är intresserade av att ta steget. Dessutom saknas det en publik station i Växjö för många som passerar Växjö eller är på besök i orten.
Ett tips i sammanhanget är att förbinda Reningsverket i Alvesta (som vad jag förstått redan producerar biogas) och reningsverket i Växjö med en gasledning, avstånd ca: 13 km fågelvägen (enl. hitta.se: s karta). Ändras dragningen något passeras bl.a. två tippar och minst en stor gård (Bergkvara) med djurproduktion.
Och bygga en gemensam uppgraderingsanläggning varifrån en del av gasen sen kan gå i retur till Alvesta om intresse finns .

Mvh
Göran
Detta är ju lysande, hoppas du får trevliga svar från Växjö.

Angående sammankoppling med Alvesta: Vad är det för ledningar som grävs ner mellan Ljungby och Växjö som passerar Alvesta idag? Är det bara fjärrvärme eller? För det grävs något enormt utmed vägen och stora rör ligger lite överallt.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Oldfield wrote: Vad är det för ledningar som grävs ner mellan Ljungby och Växjö som passerar Alvesta idag? Är det bara fjärrvärme eller? För det grävs något enormt utmed vägen och stora rör ligger lite överallt.
Det är dricksvattenledningar som skall gå från Lagan eller någonstans i närheten.
De skall förörja Alvesta och Växjö
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Fick svar både från Växjö kommun och Eon

Växö kommun:
"Hej Göran
Vad bra att du är nöjd med att tanka biogas!
Det stämmer att E.ON är intresserade av att leverera gas till en eller ett par bussar inom kort, så att vi kan testa det innan vi försöker köra igång på allvar med samtliga stadsbussar drivna på gas. Om det då kommer att ske med gas från E.ON eller gas från Sundets avloppsreningsverk ska jag låta vara osagt.
Jag gissar att den station som bussarna kommer att använda kommer vara anpassad enbart för bussarna. Vår gasmästare Steve Karlsson vet troligen mer om det (kopierad i detta mail).
Från kommunens sida ser vi biogas som en naturlig del av ett fossilbränslefritt samhälle. Men för att kunna försörja både bussar och en större andel bilar, behöver vi kunna producera mer biogas än vad vi gör i dagsläget, och/eller importera mer gas från andra leverantörer. Ditt förslag med en pipeline från Alvesta låter intressant, men jag överlåter till Steve Karlsson att bedöma rimligheten för att det skulle kunna vara ett komplement.
Om vi ska öka den egna produktionen behöver vi dessutom använda oss av det biologiska hushållsavfallet, vilket innebär dels investeringar i nya insamlingssystem, dels investeringar i en större biogasanläggning.
Men jag tror att vi nu ser starten på en biogassatsning även i Kronobergsregionen.
Hälsningar
Henrik Johansson"

Eon:
"Hej och tack för ditt mail,

Roligt att du kör på fordonsgas och är nöjd. Angående depåtankning av gasbussar i Växjö är vi i nuläget bara i diskussionsstadiet med Länstrafiken, så inget är beslutat ännu.

Generellt kan jag säga att när vi för denna typen av diskussioner tittar vi också på möjligheterna att öppna publika tankställen i anslutning till depån men inget är beslutat i den frågan heller.

Vi tackar för tipset om reningsverket i Alvesta, jag skickar ditt mail vidare till ansvarig för nyetablering. Att etablera Fordonsgasmackar utan tillgång till naturgasledning är tidskrävande men är fullt möjligt. Normalt kräver det tillgång till konkurrenskraftig biogas, ofta i samverkan med kommunala reningsverk eller lokala initiativ, och det verkar ju finnas i Växjö/Alvesta.

Med vänliga hälsningar/With kind regards, Susanne Kjällbring"

I eons svar ovan stod:
"Generellt kan jag säga att när vi för denna typen av diskussioner tittar vi också på möjligheterna att öppna publika tankställen i anslutning till depån men inget är beslutat i den frågan heller. "

De av er som läser detta och har behov av en puplik gasmack i Växjö. Kunde väl gå in på http://www.eon.se/ och berätta om ert behov, antal ggr/vecka ... månad ... eller år ni kör igenom.
Var nu seriösa och gör inga glädjekalkyler.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vilka intressanta och positiva svar du har fått, det är annat än de jag har fått från Nybro kommun. Jag ska absolut gå in på Eon och tala om mitt behov av biogas i Växjö. Hälsar på polare där och kör även mycket i jobbet där (jobbar på att få tag i en gasbil till hösten i tjänsten) och då behöver jag fler ställen än Kalmar att tanka på eftersom mitt område sträcker sig från Ljungby till Oskarshamn i norr och Torsås i söder samt Öland.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Oldfield wrote:Vilka intressanta och positiva svar du har fått, det är annat än de jag har fått från Nybro kommun.
Ja inte sant, vädrar äntligen morgonluft för biogas i vår region. Det händer ju mycket positivt just nu. :D Biogas sydost, flera stationer som planeras invigas under året Värnamo Karlshamn (tror jag det var).
Sen var det väl ytterligare en i Västervik eller Oskarshamn?
Änuu flera i planeringsstadiet dessutom diskussioner om station i bla Älmhult :D :D

:idea: Angående Nybro ligger inte det nära Emmaboda? kanske går att "tipsa" :) de bägge kommunerna om en gemensam satsning på uppgraderingsanläggning för eventuell Biogas som produceras.
Liknande Brålanda, rötning på olika ställen och sedan ledningar för rågas till den gemensamma uppgraderingsanläggningen.

rättelse
:oops: såg i mitt orginalinlägg att det visst var 4 stationer med planerad öppning i år :D
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Artikel i Smålandsposten idag om fabrik för Biodrivmedel, liknande Chrissgas.
I denna typen av anläggning får man en syntesgas som kan användas som biogas men även andra bränslen skall gå att få fram.

I slutet av artikeln står också att Kommunen avser att utöka kapaciteten i Växjö

Smp 1/7
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Gasnytt från Småland

Post by Göran »

Har återigen varit i kontakt med Eon angående tankstationer i Värnamo, Växjö, Älmhult.
Fick svar idag.

"Hej och tack för ditt mail,

Värnamomacken är beslutad och kommer att byggas, tyvärr är markägaren och E.ON inte riktigt överrens om placeringen men vår prognos är att den ska stå klar i mitten av januari 2009.

I Växjö kommer VäxjöKommun troligtvis att handla upp en samarbetspartner för gasmacken. Det kommer att resultera i en mack under 2009 men är inte säkert det blir E.ON som uppför gasmacken.

I Älmhult har vi för tillfället ingen konkret tidsplan, men området är intressant. I nuläget ser vi förutom bra läge även lokal marknad som ett starkt argument- ju mer intresse det finns lokalt (ofta från kommuner som går över med sin fordonsflotta till fordonsgas samt något/några företag) desto tidigare prioriterar vi orten.

Med vänliga hälsningar/With kind regards, Susanne"

Skvaller från Älmhult:
Enligt en bilförsäljare på orten skall Ikea köpt 2 st gasbilar för utvärdering, en VW caravelle och en personbil. Bestämmer sig väl Ikea för att satsa på gasbilar som tjänstebilar /poolbilar, så går det troligen snabbt med en etablering av gasmack på orten. :lol:

Växjö hoppas det blir Eon, då de verkar ha en bättre prispolitik

Värnamo, synd att det är så triviala saker som kan fördröja en etablering.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Brålanda smittar av sig

Bönder i Kronoberg vill satsa på biogas.
Denna nyhet har förekommit i smp också men den var i en bilaga som inte gick att länka till.
Enligt smålandsposten finns planer på en mack utmed 25:an. Den borde i så fall hamna i trakten omkring Alvesta.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Tanka i Växjö?

Post by JohanF »

Kort fråga om Småland :)

Kan man tanka utan att vara "medlem" på kommunens tankställe i Sundet?

Sitter nämligen på jobb i växjö denna vecka och har väldigt tomt i tanken... Sista tankningen var i Mjölby så det är rätt tomt nu.

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tyvärr inte efter vad jag vet.
Men du kan ju alltid fråga ring Tel. 0470-410 00 (kommunens växel) och fråga om biogas så kanske du kommer till rätt person.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Nu är det tydligen klart Älmhult skall få sin efterlängtade (i alla fall av mig) tankstation för fordonsgas. Det är Eon skall uppföra den enligt deras information skall det göras under 2009.
eon:s gas planer 2009 se sidan 24
Förutom Älmhult kan nämnas Ödeshög och Karlshamn.
Det verkar även bli konkurens i Stockholm och Göteborg då eon planerar att öppna 3 stationer i Stockholm och två i Göteborg.


Undrar om de hinner före Växjö med ett puplikt tankställe för Fordonsgas
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote: Det verkar även bli konkurrens i Stockholm och Göteborg då eon planerar att öppna 3 stationer i Stockholm och två i Göteborg.
Detta låter verkligen bra! Det behövs mer konkurrens, och just nu verkar det fr a behövas på Västkusten där Fordonsgas dominerar och är bland de dyraste i landet. Även vi i Stockholm blir glada över att det blir fler aktörer.
Opel Zafira CNG -08
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Post by HerrOla »

Någon som vet något mer som stationerna i Göteborg? Var kommer de ligga och hur långt komna är med med projekteringen.
Det verkar i alla fall intressant.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

HerrOla wrote:Någon som vet något mer som stationerna i Göteborg? Var kommer de ligga och hur långt komna är med med projekteringen.
Det verkar i alla fall intressant.
Det här låter ju väldigt intressant... Jag skall skicka ett mail till E-on o fråga.. får se om man får något svar om vad stationerna skall byggas..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fick detta svar:

----------
Hej Magnus!

Det stämmer att vi ska bygga i Gbg. Som det ser ut i dag tittar vi på fyra olika placeringar. Vi kommer sedan att välja två. Vilka är inte klart.
Enligt våra planer ska dessa stå färdiga under slutet av 2009.

Med andra ord kommer exakt lokalisering spikas inom de närmaste månaderna. Vi kommer givetvis berätta detta när det är dags.

Vill Du ligga på mer aktivt så maila eller ing mig mig i första hand (Hans K är mer upptagen än vad jag är) så kan jag hålla Dig uppdaterad. Mig kan Du nå dygnet runt...

;- ))

Meddelar vänligt

Mattias H
-----------

Är det någon som vill ha hans kontaktuppgifter så pm:a mig.. vet inte om det är rätt att lägga ut det här...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Så sjukt bra! Nu får man bara hoppas att det inte blir någon kartellbildning om priset.
Post Reply