Gaspris vs bensinpris igen

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Så länge gasen måste fraktas i gasformigt tillstånd borde det bästa alternativet vara att gräva ned rörledningar till "strategiskt placerade" tankstationer dvs platser med mycket trafik t.ex. köpcentra, korsningar mellan vägar med stora trafikflöden osv.

Men det börjar redan nu byggas anläggningar som kan producera flytande gas t.ex. Lidköping.
Troligen kommer saken i ett annat läge då eftersom den flytande "gasen" efter vad jag förstått kräver låga temperaturer. Kan bli svårt att fixa det med rörledningar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Flytande biogas (eller naturgas LNG) måste hållas kyld till - 163 grader C för att vara flytande vid atmosfärstryck. Det betyder att en viss mängd gas kokar bort vid transport om inte trycket skall bli för stort. I fartyg använder man den avkokade gasen som bränsle och huvudmaskinen behöver bara en mindre mängd diesel för att tända med. Hur man gör detta i tankbilar vet jag inte men kanske man håller ett högre tryck. Anläggningen i Lidköping finns inte än. De har ju inte ens någon biogasproduktion för närvarande. Flytande biogas blir troligen mycket intressant i framtiden om några år men vi är inte där än.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:oops: Var lite snabb där menade naturligtvis projektieringsstadiet.
http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=23048

Vad jag ville belysa med inlägget är att vi inte för låsa fast oss med lösningar för distribution av gas, som kanske inte passar morgondagens (som redan knackar på dörren) produktionsteknik för fordonsgas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu har bensinen gått ner 60 öre på några dagar, biogasen hos AGA och deras partners har följt med ner på samma sätt som den följer vid höjningar. Fordonsgas ligger däremot kvar på 12.50. Skönt att jag tankade i Trollhättan för 8.50/nm3 igår kväll. Inte för att jag vill bli priskverulant alltså, jag bara tycker att ska nu gaspriset ligga så oförskämt högt här så kan det väl åtminstone följa med oljans svängningar även i neråtgående trend?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

De e väl så att de höjer när de börjar bli dax och lägger sig på den nivån tills de måste höja priset igen.. Ger väl mindre arbete för dem kan jag tänka mig... Sen om bensinpriset går ner så kan jag väl tänka mig att det tar längre tid innan de höjer gas priset igen.. Men visst är det irriterande, jag håller med dig.. :)

Men glad är jag när jag varit i Frankrike och Spanien... Visserligen fanns det inga gastankställen där som jag lyckades komma in på men i tyskland fanns ju gas... 5,5kr/mil med gas.. Med bensin hamnade jag på 12,5kr/mil pga det höga bensinpriset där nere (14-16kr/lit) :(
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Men nu sjönk bensinen idag igen, fjärde gången på en vecka och den ackumulerade sänkningen är nu 70 öre. Det är ingen vanlig situation men inte kan Fordonsgas bara sitta o vänta ut att oljan ska gå upp igen, speciellt som media bestämt sig för att förmedla budskapet att vi är på väg in i lågkonjunktur vilket kanske gör att oljan faktiskt sjunker en del. Biogasen i Stockholmsregionen jag ju gått ner 63 öre/nm3 på en vecka om jag räknat rätt.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

EONs priser

Post by CRV »

Hej, jag har inte upplevt kopplingen pris gas/bensin så direkt och tydlig hos EON.

Se tex länkad graf: http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=38903
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

E.on verkar ha en annan prispolitik, försöker behålla samma procentuella skillnad gentemot bensin.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag tror fordonsgas kommer hävda att de fortfarande ligger minst 3kr under bensinpriset... i göteborg kostar gasen 10kr (bensinekvavilent) o bensinen ligger på 13:19 idag på Jet...

Men jag håller med... Tycker de ska sänka så jag kan åka billigare ;) Får hoppas det kommer in en biogas aktör i göteborg.. då skulle jag gladeligen bara tanka där :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Idag gick priserna ner ytterligare 20 öre på bensin, 18 öre på biogas (AGA & Co), femte gången på en vecka. Ner med totalt 90 öre för bensin respektive 81 öre för biogas. Igår låg bensinen på 12.84 här innan den senaste sänkningen.

Lilla Edet låg på 8.50 igår - som vanligt - så där passade jag på och fyllde min tank :D (som nu är tom igen...)

Att Eon har en annan prispolitik håller jag med om, dom är inte alls lika aggresiva plus att dom ju har en uttalad del biogas i sin fordonsgas.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ser ut som fordonsgas nu har sänkt sitt pris.. från 10kr bensinekv. till 9,70kr.. Den kostade 12,50kr/nm3 förut.. vet dock inte vad den kostar nu.. såg bara skylten när jag körde förbi...

En sänkning! inte dåligt! ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

12,15 kr/Nm3 när jag tankade i Stenungsund igår
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Varför inte maila Fordonsgas på "kundsupport@fordonsgas.se".
Är vi lite flitiga med mailen varje gång de inte hänger med nedåt
så kanske de skärper sig.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det har man ju provat några gånger. En enda gång fick jag svar, det tog en vecka och då var det en standardformulerat mail undertecknat av VD men skickat av någon annan. Dom vägrar annars kategoriskt att bemöta priskritik verkar det som.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jonas wrote:Det har man ju provat några gånger. En enda gång fick jag svar, det tog en vecka och då var det en standardformulerat mail undertecknat av VD men skickat av någon annan. Dom vägrar annars kategoriskt att bemöta priskritik verkar det som.
Så är det väl alltid? "Du har skrivit till oss för att du reagerat på vår prissättning på fordonsgas. Vi har så stora investeringskostnader och gasen transporteras med dieseldrivna fordon" etc etc.

Min personliga uppfattning är att ALLA drivmedelsaktörer tar ut ett så högt pris de "vågar". Så länge folk är beroende av sina bilar så kommer de pressa upp priserna så högt det bara går. Även om det skulle vara möjligt att producera t. ex. fordonsgas för 1 öre/NM3 så skulle de ändå ta ut 10-12 kronor eftersom det är vad konsumenterna kan tänka sig att betala utan att knorra FÖR mycket.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

taz wrote:Ser ut som fordonsgas nu har sänkt sitt pris.. från 10kr bensinekv. till 9,70kr.. Den kostade 12,50kr/nm3 förut.. vet dock inte vad den kostar nu.. såg bara skylten när jag körde förbi...

En sänkning! inte dåligt! ;)
Idag höjde dom till 12.50 igen. Vad håller dom på med? :shock: Bensinen har gått ner jag vet inte hur många gånger senaste tiden men gasen går upp? Är det bara för att etanolen gick upp tro? Sjukt iallfall.

EDIT: Fast det debatteras redan i annan tråd såg jag nu ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Fattar inte heller vad de håller på med. Bensinen har varit under 13 kronor länge nu.
Hade tänkt att de skulle sänka till 12 kronor eller dyl. Tar omvägen till Edet igen :!:

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Morr! :evil:

Nu har Fordonsgas höjt priset i Jönköping... igen!
När vi köpte bilen i februari kostade gasen 9,75, nu är den uppe i 11 spänn. Som tur är kör vi på gas för miljöns skull, inte av ekonomiska skäl. Men ändå! En höjning med nästan 13% på ett halvår. När bensinpriset nu sjunker!
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Hmm, de vill väl på sikt harmonisera sina priser över landet. Vi som till att börja med får vara glada åt att överhuvudtaget ha ett tankställe att tillgå får å vår sida hoppas på någon form av konkurrens i en framtid. Samt lokala engagemang i kommuner där vi kan tanka extra billigt.
V70BiFuel2008
Post Reply