Gaspris vs bensinpris igen

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Gaspris vs bensinpris igen

Post by Jonas »

Efter att ha varit uppe på över 13 kronor några dagar så kostar idag bensinen 12.29/l innan kortrabatt och gasen 12.25/nm3. En liter bensin kostar mig alltså mindre än en kubik gas. Tur för Fordonsgas att dom tonat ner budskapet om minst 3:- lägre pris per mil för det stämmer inte längre.

Det är tur för oss att vår gas räcker såpass mycket längre om man jämför nm3 med bensinlitrarna men det blir allt svårare att "tjäna" in merkostnaden för gasbilarna om man räknar bränslekostanderna.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det hjälper ju inte att det i de flesta städer är lokalt monopol.
Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Nä, det är surt.. Får hoppas fler gör som Trollhättan och NSR Biogas i Helsingborg.. O öppnar biogas mackar från egen "tillverkad" biogas o säljer den rätt billigt... Hoppas innerligt att det blir lite konkurens i Göteborg.. Biogas!

Gasen i Helsingborg kostar ju fortfarande 8,75kr/nm3... Tankar varje gång jag åker förbi ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Håller med Fordonsgas borde passa sig när dom kan tro att dom kan ta mer för sin gas än bensin särskilt när pluginhybrider är runt hörnet.. Min nästa bli kommer att bli pluginhybrid då jag tror att gasmarknaden i Göteborg inte kommer att förändras så mycket framöver.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag tror faktiskt också att Fordonsgas och AGA straffar ut sig från marknaden; idag (och de senaste dagarna) har det stått 12.19 på pristavlan för 95 oktanig bensin på den bemannade UNO-X-stationen ett par hundra meter från Fordonsgas automatstation i Kungälv. Där kostar gasen 12.25 per nm3, 9.80 bensinekvivalent.

Detta i en tid när folk fortfarande frågar om det räcker att köpa etanolbil för att kunna köra på biogas, jag tror således inte att gemene man är mogen för att sätta sig in i detaljerna kring för- och nackdelar med respektive bränsle såvida man inte har ett uttalat intresse. Man går på medias trummande om etanolens gröna och mindre gröna egenskaper och sen går man på priset. Etanolen ligger som bekant still i pris och bilarna fungerar lika bra på bensin så det måste vara ett säkert köp. Gasen stiger i takt med bensinen och dessutom måste man tanka på två ställen för att nå maximal räckvidd. Bio-vadå-sa-du? Det måste vara för miljömuppar som källsorterar, bor i kollektiv och använder tygblöjor. Dessutom finns det nästan inga ställen att tanka gas på och dom ställen som finns funkar aldrig ändå, det har jag hört nånstans. Å så dyrt sen då. Dessutom är det bra naturgas i ledningarna ändå. Ungefär så låter det ofta. :roll:

Att höja priset med hänvising till kommande utbyggnad känns lite ihåligt, dom stationerna lyser med sin frånvaro och med nuvarande utbyggnadstakt lär det dröja innan de höga gaspriserna kommer som återbäring i form av tätare stationsnät. En sänkning på en krona eller två skulle nog ge större kundunderlag så att volymerna ökade med större marginal som följd. Nu verkar man vilja tjäna in pengarna först. Finns inte utrymme för en sådan sänkning så kanske man bör göra en analys av läget...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jonas wrote: En sänkning på en krona eller två skulle nog ge större kundunderlag så att volymerna ökade med större marginal som följd. Nu verkar man vilja tjäna in pengarna först. Finns inte utrymme för en sådan sänkning så kanske man bör göra en analys av läget...
Jag tror absolut på att de ska hålla nere priset. Genom att det följer bensin- och dieslepriserna så försämras gaspriset i förhållande till etanolpriset och etanolbilarna får ytterligare en fördel. Om gaspriset verkligen är mycket lägre än fossilpriserna så vågar fler skaffa gasbil, gasproducenterna får större avsättning för fordonsgasen och tjänar mer pengar, fler gastankstationer byggs och det blir en positiv spiral, istället för risken att det nu blir en negativ spiral.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

taz wrote: Gasen i Helsingborg kostar ju fortfarande 8,75kr/nm3... Tankar varje gång jag åker förbi ;)
Nu har de tyvärr följt övriga Sverige och höjt till 9,90:-/Nm3 :evil:
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I en artikel i Corren står om några förklaringar till det högre biogaspriset. http://www.corren.se/archive/2008/6/1/j ... sjrvlg.xml I Linköping har de nyligen höjt till 10,58 kr/Nm3. Bolaget som producerar biogasen går inte med vinst.

Men varför höjer ni biogaspriset när bensinen går upp?

– Våra omkostnader ökar hela tiden. Trots att vi arbetar för att alla råvarutransporter till oss ska gå på biogas så är det många fordon som går på diesel. Och de transporterna har blivit dyrare, säger han.

– Dessutom har priset på våra råvaror ökat. Det gäller till exempel glycerol som vi spetsar vår blandning med i bland.


Och om priset i framtiden står det:

– Aptiten på biogas ökar hela tiden. Därför tittar vi på nya råvaror som till exempel hushållsavfall och gödsel från lantbruket, säger Christer Setterdahl.

De nya råvarorna är dyrare än de som används i dag, slakteriavfall och avloppsslam. Därför finns det mycket som talar för att biogasen så småningom kommer att stiga ytterligare i pris.


Jag som är stockholmare skulle dock vara mycket nöjd med ett pris på 10.58 kr/Nm3.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Vi får räkna med att biogaspriset fortsätter att gå upp just av de skäl som nämns i intervjun.

Det finns en risk att det om något år blir dyrare att köra med biogas än med etanol. Det måste statsmakterna justera genom att ta bort undantaget för energiskatt på etanol eftersom biogas rimligen är det bränsle man vill ska stöttas.

/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Håkan wrote:
taz wrote: Gasen i Helsingborg kostar ju fortfarande 8,75kr/nm3... Tankar varje gång jag åker förbi ;)
Nu har de tyvärr följt övriga Sverige och höjt till 9,90:-/Nm3 :evil:
Aj fasen :( de var en rejäl höjning :( .. Ser att du har varit duktig och uppdaterat cngprices.com också? :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven skrev:
I Linköping har de nyligen höjt till 10,58 kr/Nm3. Bolaget som producerar biogasen går inte med vinst.
Det fanns ytterligare en länk i artikeln Sven refererade till:
http://www.corren.se/archive/2008/6/1/j ... znuhy9.xml
I denna står det:
– Taxi får lägre pris för att de är storkunder, säger Svensk biogas vd Christer Setterdahl.

Hur stor rabatt de har vill han inte avslöja, men enligt vad Corren erfar är det 20-25 procent.
Är väl i och för sig vanligt med rabatt till storkunder men 20-25%? för ett företag som inte går med vinst och i en tid då bensinbolagen påstår sig jobba för att minska rabbaterna.

Frågan är om vi inte borde bilda någon slags inköps förening eller ngt. för att kunna få bättre priser.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Göran wrote:Sven skrev:
I Linköping har de nyligen höjt till 10,58 kr/Nm3. Bolaget som producerar biogasen går inte med vinst.
Det fanns ytterligare en länk i artikeln Sven refererade till:
http://www.corren.se/archive/2008/6/1/j ... znuhy9.xml
I denna står det:
– Taxi får lägre pris för att de är storkunder, säger Svensk biogas vd Christer Setterdahl.

Hur stor rabatt de har vill han inte avslöja, men enligt vad Corren erfar är det 20-25 procent.
Är väl i och för sig vanligt med rabatt till storkunder men 20-25%? för ett företag som inte går med vinst och i en tid då bensinbolagen påstår sig jobba för att minska rabbaterna.

Frågan är om vi inte borde bilda någon slags inköps förening eller ngt. för att kunna få bättre priser.
Eller bygga ett eget tankställe i Göteborg... :) Problemet är inköpet av gasen.. Men Fordonsgas hade fått sig en konkurrent iaf.. ;)

En dispenser med ett gaslager och som får gasen ifrån gasnätet... Kostar ju en hel del att bygga.. men men. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

taz wrote:
Aj fasen :( de var en rejäl höjning :( .. Ser att du har varit duktig och uppdaterat cngprices.com också? :)
Nej det var inte jag men jag har bett dem att uppdatera övriga tappar i Hbg också...

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

En artikel på E24 angående biogasprisets koppling till Bensin

Priset på biogas direkt kopplat till bensinpriset

Är det någon här som tipsat?

För övrigt så kostar 1 Kwh gas 83,64 öre/Kwh ( inklusive skatt om man köper den som "stadsgas" av Eon:gaspris eon , omräknat till Nm3 blir detta 8,90 Kr/Nm3, beräknat energiinnehåll: 10,65 Kwh/Nm3
Eftersom vad jag förstått de här produkterna distribueras i samma nät i Malmö så tycker jag priset på Fordonsgas är något högt.
:evil: Värför kan man sälja gas till priset av knappt 9 kr/Nm3 till spisar medan man vill ha 10,75 Kr/Nm3 till bilar? I och för sig kostar det väl något att driva en gasstation men är den kostnaden verkligen 1,85 Kr/Nm3?? :!:

Formel: 9,8 x (1,25/1,15)
Där 9,8 är energiinnehållet i Biogas enligt Wikipedia
1,15 är faktorn mellan bensin och biogas
1,25 är faktorn mellan bensin och Naturgas
Jag har räknat fram den procentuella skillnaden mellan biogas och Naturgas och sedan räknat om biogasen till naturgas (eon:s pris baseras troligen på naturgas, hittade dessutom ingen uppgift om energinnehåll i Naturgas)
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:En artikel på E24 angående biogasprisets koppling till Bensin

Priset på biogas direkt kopplat till bensinpriset

Är det någon här som tipsat?

För övrigt så kostar 1 Kwh gas 83,64 öre/Kwh ( inklusive skatt om man köper den som "stadsgas" av Eon:gaspris eon , omräknat till Nm3 blir detta 8,90 Kr/Nm3, beräknat energiinnehåll: 10,65 Kwh/Nm3
Eftersom vad jag förstått de här produkterna distribueras i samma nät i Malmö så tycker jag priset på Fordonsgas är något högt.
:evil: Värför kan man sälja gas till priset av knappt 9 kr/Nm3 till spisar medan man vill ha 10,75 Kr/Nm3 till bilar? I och för sig kostar det väl något att driva en gasstation men är den kostnaden verkligen 1,85 Kr/Nm3?? :!:

Formel: 9,8 x (1,25/1,15)
Där 9,8 är energiinnehållet i Biogas enligt Wikipedia
1,15 är faktorn mellan bensin och biogas
1,25 är faktorn mellan bensin och Naturgas
Jag har räknat fram den procentuella skillnaden mellan biogas och Naturgas och sedan räknat om biogasen till naturgas (eon:s pris baseras troligen på naturgas, hittade dessutom ingen uppgift om energinnehåll i Naturgas)
---------------------
I artikeln sägs ju också att 'etanolförsäljning är olönsam'.

Varför höjer inte bolagen priset på E85 då?

/track_snake
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Värför kan man sälja gas till priset av knappt 9 kr/Nm3 till spisar medan man vill ha 10,75 Kr/Nm3 till bilar? I och för sig kostar det väl något att driva en gasstation men är den kostnaden verkligen 1,85 Kr/Nm3??
Jag tycker det låter som ett ganska välmotiverat påslag, ingen är ju i branchen för att sitt kollektiva samhällsansvar direkt. Jag trodde faktiskt att påslaget var än större. Om en station kostar 3 miljoner att bygga så ska det säljas bra många kubik gas innan man når break even och då har man ändå inte tjänat en krona som man kan bygga nya stationer för. Sen måste man ha driftpersonal, administrativ personal osv. Frågan är dessutom hur mycket el kompressorerna gör av med på stationerna, det är en baksida som sällan nämns. Det bör gå åt en del kWh och således en del slantar per år att komprimera gasen till de ~200 bar vi vill ha i våra bilar. Om Fordonsgas, EOn och de andra åtminstone tydligt deklarerade att dom köper el märkt med Bra miljöval eller från vindkraft så vore det en sak som ytterligare kunde förklara prispåslaget men nu köper man kanske kärnkraftsel...

Missförstå mig inte; jag vill inte betala mycket för gasen för att vara juste men jag tycker att dom som bygger stationer och produktionsanläggningar ska få möjlighet att göra det på vettiga villkor. Däremot är det inte OK att skugga bensinpriset med biogas :x

Fordonsgas lastbil (den bil som kör gas-flak till Kungsbacka, Alingsås etc) drivs med diesel såvitt jag kan lukta mig till... Nu är det förstås en entreprenör som sköter detta åt dem men man undrar ju om det inte hade varit bättre med gas-lastbil för att minska kopplingen till dieselpriset för transporter, för miljön och för att det ser bättre ut.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Jonas wrote: Fordonsgas lastbil (den bil som kör gas-flak till Kungsbacka, Alingsås etc) drivs med diesel såvitt jag kan lukta mig till... Nu är det förstås en entreprenör som sköter detta åt dem men man undrar ju om det inte hade varit bättre med gas-lastbil för att minska kopplingen till dieselpriset för transporter, för miljön och för att det ser bättre ut.
Borde vara självklart!!
Image
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

finns det gasdriven lastbil?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Volvo har haft gasbilar förut, Volvo har levererat en hel del till Göteborgsregionens renhållningsbolag Renova. Dessutom bygger Volvo gasbussar som inte är helt avlägset...

Mercedes har riktigt tysta och fina gaslastbilar som det rullar en del av i Sverige hos diverse renhållningsbolag och hos transportbolaget Box, Iveco är en annan tillverkare som jag känner till som har gaslastbilar i spannet 3.5 - 26 ton.

I t.ex. Spanien där fordonsgas är relativt okänt i personbils-segmentet är gaslastbilar väldigt vanligt, jag såg en siffra alldeles nyligen på att bara Madrid har 600 gasdrivna sopbilar och ytterligare ett antal bussar mm.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det sker mycket forskning och utveckling angående gaslastbil. Bl a tror Fiat att detta snart blir möjligt med tunga lastbilar och bussar när gasturbomotorerna kommer, för dessa får ju högre effekt. Står att läsa om i Energigas 1/2008. Jag citerar ur artikeln "Billig gas lockar italienaren:"

"Idag finns det gasdrivna lastbilar, men de har inte tillräckligt starka motorer för att köra last längre sträckor. Därför används de främst till sophämtning i städerna. Detsamma gäller bussarna, som bara används i stadstrafik."

Och på Tekniska Verken konverteras lastbilar så att de kan köra på en blandning av diesel och gas. Står i Energigas 2/2008.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja fast Tekniska Verken har bara konverterat en lastbil, än så länge.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Gaspriser

Post by Biogasproducent »

När man jämför priset på gas måste man ta hänsyn till energiinnehållet. Biogas innehåller c:a 1,1 gånger mer energi och naturgas c:a 1,3 gånger.
Det är ju därför man anger priser i bensinekvivalent.
Det betyder ju inte att man måste höja priset efter hur mycket bensin och diesel kostar. Fordonsgas är ju ett affärsdrivande bolag så de vill ju ha så mycket vinst som möligt. Kostnaden för att driva mackar och transportera gas kostar ju naturligtvis en hel del men vi som producerar gasen får ju bara c:a 25 % av priset resten tar Fordonsgas. Som jag ser det finns det ingen anledning att höja mer nu det borde räcka mer än väl.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Av den anledningen bör givetvis biogasmackar ligga i omedelbar anslutning till där biogasen uppgraderas så slipper man onödiga transporter. Det innebär att man lämpar över en del av transportkostnaden på konsumenterna som kanske får åka längre för att tanka än om biogasen funnits på de stora mackarna men det ger ett lägre pris på biogasen.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Men hur miljövänligt är det? att låta 100 tals bilister åka extra för att tanka när det räcker med en eller två lastbilar?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Biogasmackar ska naturligtvis inte ligga avsides så att folk måste åka långa omvägar dit. I exempelvis Linköping är alla fem biogasmackarna anslutna med gasledningar till produktionsanläggningen. Detsamma gäller i Örebro där den ena biogasmacken redan är ansluten och arbete pågår för den andra biogasmacken vid Rejmes.
Post Reply