Rör på sig i norrland.

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Rör på sig i norrland.

Post by pebelund »

Skellefteå ska upp med sin publikt (som sagt tidigare) runt oktober månad. uppgradering av deras eget kortsystem skulle gå på 400.000 så dom ska ordna ett nytt istället.

Tills vidare har dom nu godkänt att släppa 100 av kommunens egna gaskort, för innevånarna i stan så att dom får tillgång till gasen. Detta gäller "i princip omgående" så det ska i princip bara att ansöka om ett kort hos kommunen, och börja tanka gas.


nu är det väl bara att hoppas att mer städer längst kusten följer med.. som Umeå, Piteå, Luleå, Sundsvall, Övik, Gävle etc .. vore mumma om alla dom hade inom 1 år nu :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket bra! :lol:

Gaskartans akilleshäl är Norrland, varje ny gastanksstation där betyder enormt mycket.

FordonsGas anger att Hudiksvall planerar en gastanksstation, dock finns ingen tidsangivelse. Om de också bygger en så går det med extrem snålkörning med min Opel Zafira att åka ända till Boden t o r på gas dvs utmed hela Norrlandskusten. (Uppsala - Söderhamn 48 mil, Söderhamn -Skellefteå 23 mil, Skellefteå t Boden 16 mil.)

Och från Skellefteå kan jag precis klara mig på gas till Östersund.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Nu officiellt att Skellefteå öppnat sin gastankstation

Post by Sven »

Nu går det att tanka publikt i Skellefteå, åtminstone för de som bor där. Men kanske kan även andra få tankkort, det vore ju rimligt men kanske är kapaciteten ännu inte tillräckligt stor.

I alla fall mycket glädjande att Norrlandskusten snart inte längre tillhör "gaslöst land"! :lol:

http://www.skelleftea.se/default.asp?id ... refid=1172
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Re: Rör på sig i norrland.

Post by Samuel »

pebelund wrote:Skellefteå ska upp med sin publikt (som sagt tidigare) runt oktober månad. uppgradering av deras eget kortsystem skulle gå på 400.000 så dom ska ordna ett nytt istället.

Tills vidare har dom nu godkänt att släppa 100 av kommunens egna gaskort, för innevånarna i stan så att dom får tillgång till gasen. Detta gäller "i princip omgående" så det ska i princip bara att ansöka om ett kort hos kommunen, och börja tanka gas.


nu är det väl bara att hoppas att mer städer längst kusten följer med.. som Umeå, Piteå, Luleå, Sundsvall, Övik, Gävle etc .. vore mumma om alla dom hade inom 1 år nu :)
Hur gick det med din Touran, pebelund: blev det köp? Jag har börjat bläddra runt lite här på forumet och är klart intresserad av gasbil om det funkar med nya macken. Men det måste nog bli beg. pga ekonomin.
-
Samuel, Skellefteå
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit, Samuel!

Vi gläder oss stort över varenda norrlänning som blir medlem här, för utbyggnaden av gastankstationer i Norrland är helt avgörande för den totala utbyggnaden och försäljningen av (bio)gasfordon!
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Re: Rör på sig i norrland.

Post by pebelund »

Samuel wrote: Hur gick det med din Touran, pebelund: blev det köp? Jag har börjat bläddra runt lite här på forumet och är klart intresserad av gasbil om det funkar med nya macken. Men det måste nog bli beg. pga ekonomin.
-
Samuel, Skellefteå
Den är beställd :)
Men tillverkningsvecka för min Touran är just nu vecka 48, och sedan 3-4 veckor innan den är i Sverige klar för hämtning. Så med en stor portion tur så kommer tomten med ny bil åt mig :)

Sen får man ju se hur den ser ut. Vet inte om 2009 års modell (som det handlar om ) har fått ändrat utseende. HAr sett bilder på en touran som ser lite häftigare ut, och som påstås vara 2009 års modell, men vet dock inte.

Har ju sån tur att jag kunde köpa den som förmånsbil via jobbet. för ca 2200:-/mån så behöver jag bara tanka och gasa .. företaget står för allt annat (försäkring, skatt etc, etc) ..

Så jag förväntar mig minska mina kostnader en bit på bilfronten oxå...min börs vinner...miljön vinner....kan det bli bättre :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Grattis, grattis, pebelund! :D
Opel Zafira CNG -08
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Re: Rör på sig i norrland.

Post by varpan »

pebelund wrote: Den är beställd :)
Men tillverkningsvecka för min Touran är just nu vecka 48, och sedan 3-4 veckor innan den är i Sverige klar för hämtning. Så med en stor portion tur så kommer tomten med ny bil åt mig :)
Längre leveranstid än min Mercedes mao.. Trist att vänta.. men den som väntar på ngt gott... :D
Post Reply