Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by taz »

Hej! Mitt sammarbete med killen som driver cngprices.com har gett utdelning! Han har nu tagit alla tankstationer som jag och Göran har lagt upp på mephisto.nu/cng och lagt upp dem på:

http://www.cngprices.com

Fördelen med denna sida är att den är mycket smidigare att underhålla då alla som surfar till sidan kan uppdatera priserna och det börjar dyka upp tankställen för hela Europa!!! :)

Ta en titt på sidan!

EDIT: Efter Sverige har han nu fått blodad tand och även lagt upp tankställen i följande ordning.. Polen, Frankrike, Tyskland...

776 tankställen i Tyskland importerade han igår :)
Last edited by taz on 2008-03-15, 10:17, edited 1 time in total.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Så här skriver användaren cngprices på cngchat.com
-------------------

Subject: CNGPrices.com now has Sweden!
Hi everyone ...

I've been working with someone in Sweden for a little while to get information on Swedish CNG stations, so I'm happy to announce that CNGPrices now has all the Swedish CNG stations in its database.

I'll give everyone a moment to catch their breath from the excitement, and say that if you know of a good list of CNG stations in another country, let me know. I'd love it if I had every public CNG station in the world in my database some day.

Cheers,
Todd
__________________
CNG Vehicle - 2002 Honda Civic GX
CNGPrices.com - The latest prices at CNG stations near you
AltFuelPrices.com - Prices and station locations for CNG, E85, Biodiesel and more!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det ser riktigt bra ut det där! :) Uppgifter om det är naturgas eller biogas vore bra att ha också. Nu ser det ut att vara naturgas överallt i Sverige.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

AndersH wrote:Det ser riktigt bra ut det där! :) Uppgifter om det är naturgas eller biogas vore bra att ha också. Nu ser det ut att vara naturgas överallt i Sverige.
Ja, sånt kan alla lägga till själva.. Bra hade varit om man hade lagt in den engelska varianten av infon som finns på fordonsgas hemsida... samma som ligger på mephisto.nu/cng .. Där finns ju info om vilka kort som accepteras, öppetider, kontakt osv osv..

Nu är det bara till att sätta igång o uppdatera priserna! :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

taz wrote:
Ja, sånt kan alla lägga till själva.
Hur gör man detta? Vore också bra om detta anges redan på översiktskartan med en speciell färg för CBG (biogasen) och en annan (smutsigare! :twisted: ) för CNG.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:
taz wrote:
Ja, sånt kan alla lägga till själva.
Hur gör man detta? Vore också bra om detta anges redan på översiktskartan med en speciell färg för CBG (biogasen) och en annan (smutsigare! :twisted: ) för CNG.
Klicka på en tankstation på kartan så skall du få se ;) Där kan du lägga till pris och även övrig info om stationen! :)

Jo, ditt förslag var bra där... skall kolla med han om han kan lägga till en sådan funktion (cng/cbg).. återkommer! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

taz wrote: Klicka på en tankstation på kartan så skall du få se ;) Där kan du lägga till pris och även övrig info om stationen! :)
När jag klickar på en station får jag upp en ruta där jag kan:

1: Klicka på länken till statione och få upp en vägbeskrivning i Google Maps
2: Fylla i priset i en ruta och klicka på "update price"
3: Rapportera on stationen är i drift eller inte
4: Klicka på en flik och lämna kommentarer

Var uppdaterar jag uppgifter om stationen?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:
taz wrote: Klicka på en tankstation på kartan så skall du få se ;) Där kan du lägga till pris och även övrig info om stationen! :)
När jag klickar på en station får jag upp en ruta där jag kan:

1: Klicka på länken till statione och få upp en vägbeskrivning i Google Maps
2: Fylla i priset i en ruta och klicka på "update price"
3: Rapportera on stationen är i drift eller inte
4: Klicka på en flik och lämna kommentarer

Var uppdaterar jag uppgifter om stationen?
Det är under kommentarer i så fall.. nr4 i ditt exempel. Om du kollar på stockholmsstationerna.. den längst söder ut i stockholm så har jag lagt in comments på den stationen. Så där kan du se hur det ser ut..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

taz wrote: Det är under kommentarer i så fall.. nr4 i ditt exempel. Om du kollar på stockholmsstationerna.. den längst söder ut i stockholm så har jag lagt in comments på den stationen. Så där kan du se hur det ser ut..
Ok taz, det är ju smidigt, det funkar!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ok, det funkar, jag har också provat, men det är inte optimalt. Jag tycker det är tokigt att om man klickar på stationen så står det att det är naturgas och det är först om man klickar på "comments" som det finns annan information. Jag tror att de flesta inte klickar på kommentarerna. Det vore alltså önskvärt att det redan när man klickar på stationen står att det är biogas, eller ännu bättre att det färgmarkeras på olika sätt, t ex en uppfriskande färg för biogas och en smutsig och ful för naturgas), som jag tidigare varit inne på.

Annars är kartan är alldeles utmärkt. Mycket bra att alla stationer syns direkt och att det även då går att läsa priser och om det finns gas.

Färgen för biogas skulle kunna vara grön!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:Ok, det funkar, jag har också provat, men det är inte optimalt. Jag tycker det är tokigt att om man klickar på stationen så står det att det är naturgas och det är först om man klickar på "comments" som det finns annan information. Jag tror att de flesta inte klickar på kommentarerna. Det vore alltså önskvärt att det redan när man klickar på stationen står att det är biogas, eller ännu bättre att det färgmarkeras på olika sätt, t ex en uppfriskande färg för biogas och en smutsig och ful för naturgas), som jag tidigare varit inne på.

Annars är kartan är alldeles utmärkt. Mycket bra att alla stationer syns direkt och att det även då går att läsa priser och om det finns gas.

Färgen för biogas skulle kunna vara grön!
Jag håller med dig Sven! :) Det var en riktigt bra ide i förra tråden. Jag har skickat ett mail till han som kodar sidan. Väntar bara svar från honom om vad han tycker om iden. Jag förklarade hela upplägget med CBG och CNG.. Jag återkommer när jag hör något från honom.

Föressten så har han lagt till 100 tankstationer i Australien om ni skulle få för er att tanka där ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fick svar från cngprices.com om ändringen att göra CBG stationer gröna.
Han skrev såhär:
--------

Thanks for the suggestion. That would take a little bit of work ...
I'd have to think about how to best do it, but I can understand why
you would want to see that and I'll do my best to make it happen.

Cheers,
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Spännande, hoppas han lyckas!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Gaston
Posts: 8
Joined: 2007-10-12, 14:03

CBG eller Biomethane?

Post by Gaston »

Jag tror att "biogas" är ett ord som inte är så spritt internationellt, kan det stämma? Jag har hört att "biomethane" är mer korrekt - "gas" har ju inte riktigt samma betydelse på svenska och engelska.

Eller är CBG (Compressed Bio Gas) ett etablerat begrepp internationellt, nån som vet?
Volvo S60 Bi-Fuel 2004
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag funderar på samma sak. Tror att amerikanare blir förvillade av ordet biogas, men på brittisk engelska så heter det biogas.

Wikipedia har i alla fall en artikel om biogas på engelska och söker man på biomethane blir man omdirigerad till biogas.

På svenska är ju skillnaden att biogas är kommer från rötning medan biometan kallas det som kommer från förgasning.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Jag funderar på samma sak. Tror att amerikanare blir förvillade av ordet biogas, men på brittisk engelska så heter det biogas.

Wikipedia har i alla fall en artikel om biogas på engelska och söker man på biomethane blir man omdirigerad till biogas.

På svenska är ju skillnaden att biogas är kommer från rötning medan biometan kallas det som kommer från förgasning.
-----------------------------
Jag är inte säker på att det heter 'biogas' på brittisk engelska heller. Om Du läser Wikipedias artikel ser Du att man talar om 'biogas' som den produkt som kommer ut från soptippar etc. men att 'metanet i biogas kan koncentreras på samma sätt som i naturgas och då kallas produkten 'biomethane''.

Dvs. 'biogas' är råvaran för den 'biomethane' som kan användas som drivmedel i bilar etc. Och den bild som Wikipedia illustrerar sin artikel med är tagen i Tyskland där motsvarande begrepp heter 'Erdgas' resp. 'Biogas'.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

ah, så kan det nog vara.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Amerikanarna vet ju inte vad Biogas, CBG eller Biomethane är direkt.. De använder CNG eller Natural gas även om den är framställd från rötning eller från nån soptipp osv.. De verkar inte riktigt ha förstått det här med fossil co2 eller inte...

Skall ställa frågan till han på cngprices o se vad han säger om det :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag tycker ni användare här på forumgas som bor i Göteborg är dåliga på att uppdatera priset på tankstationerna där ni tankar..

Gå in på cngprices.com o håll dem uppdaterade där ni tankar och om ni åker förbi nån mack på vägen..

Jag uppdaterade just priset på 421 i Högsbo i GBG..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

På CNG-kartan står för Mjölbys tankstation Bio Gas med feta bokstäver (där det brukar stå Natural Gas). Vore förträffligt om detta kunde ändras på alla stationer som bara har biogas.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

taz wrote:Jag tycker ni användare här på forumgas som bor i Göteborg är dåliga på att uppdatera priset på tankstationerna där ni tankar..
Överlag dålig uppdatering av priserna. Vore bra om det blev bättre, då kan vi få en mer tillförlitlig bild av gaspriset.

Verkar dock som att det högsta priset idag, ca 12 kr/Nm3, är i Stockholm och Göteborgsregionen där Fordonsgas distribuerar gasen och inte har rena biogastankstationer.

I övriga landet och där Fordonsgas har rena biogastankstationer ligger priset nästan alltid någonstans inom intervallet 10.43 - 10.97. Det finns några undantag: Lilla Edet och Uddevalla 8.50 kr, Eskilstuna och Boden 8,75 kr, Östersund 9 kr.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tankstället vid Rejmes i Örebro har varit markerat som "ur funktion" (svart) sedan den 18 juli men det måste väl vara igång nu. Någon som haft vägen förbi där kanske kan uppdatera? :)

http://www.cngprices.com/
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:På CNG-kartan står för Mjölbys tankstation Bio Gas med feta bokstäver (där det brukar stå Natural Gas). Vore förträffligt om detta kunde ändras på alla stationer som bara har biogas.
Det är upp till folk som tankar på stationerna och besöker cngprices.com att lägga en "comment" om detta. Du kan själv klicka på stationen, byta flik och välja "add comment" skriv på engelska att stationen levererar "Biogas" (CBG) istället för Natural gas så kommer ägaren av site:n att uppdatera detta! :)

Bra va? :)

Verkar även som Fordonsgas har höjt priset i Göteborg med omnejd igen nu?.. Till 12:50? ... har inte tankat än men såg skylten när jag körde förbi idag o då visade den 10kr/bensinekvavilent... Får kolla imorgon när jag tankar o uppdatera i så fall...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

De har höjt priset.

Och jag har skickat kommentarer om att det enbart är biogas, men detta står bara i just kommentaren. Gjorde det för Sköndalsstationen 080319, skrev då CBG, men gör om det nu och skriver Bio Gas så får vi se.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:De har höjt priset.

Och jag har skickat kommentarer om att det enbart är biogas, men detta står bara i just kommentaren. Gjorde det för Sköndalsstationen 080319, skrev då CBG, men gör om det nu och skriver Bio Gas så får vi se.
Gör så.. skriv att han skall ändra naturgasen till biogas.. han borde nog fatta :) fast på engelska då ;) ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply