Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Konstig förbrukning

Post by avozetta »

Hej!

Första semestertrippen med gasbilen avslutad och jag har nu knappat in alla tankningar på spritmonitor. Som ni ser om ni klickar på pumpikonen nedan så har jag fått en onormalt låg förbrukning på den första posten från dagens tankning, 2,88.

Kan det bero på att jag kört upp bensintanken (c:a 30 liter) under resan men ännu inte tankat någon ny bensin :?: och hur reglerar jag det i så fall :?:

Min tyska är obefintlig :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Konstig förbrukning

Post by taz »

avozetta wrote:Hej!

Första semestertrippen med gasbilen avslutad och jag har nu knappat in alla tankningar på spritmonitor. Som ni ser om ni klickar på pumpikonen nedan så har jag fått en onormalt låg förbrukning på den första posten från dagens tankning, 2,88.

Kan det bero på att jag kört upp bensintanken (c:a 30 liter) under resan men ännu inte tankat någon ny bensin :?: och hur reglerar jag det i så fall :?:

Min tyska är obefintlig :!:
ja.. du får lägre gasförbrukning då ja.. men din bensinförbrukning kommer stiga på spritmonitor så fort du tankat nästa gång.. så låt det bara fortsätta så jämnar det ut sig automatiskt när du tankar bensin nästa gång..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Tack för ett försök till en förklaring taz men jag vet inte om jag blev klokare och ännu mindre nu när jag tankat bensin idag och fört in den. Distansen verkar räknas utifrån när jag senast tankade respektive bränsle. För gas blev det 47 mil fast 24 av dom kördes på bensin. För bensin blev nu distansen 126 mil fast det bara var 24 av dom som kördes på bensin.

Kan du förtydliga detta beräkningsätt bättre taz eller är det någon annan som vågar sig på en förklaring.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag har försökt mig på att förstå hur spritmonitor gör när den beräknar förbrukningen för olika bränsletyper, men jag har inte lyckats helt. I vilket fall som helst gillar jag inte riktigt hur den fungerar.

Jag tror inte att man kan få rätt värde när man kör lite grand på bensin då och då. Framförallt eftersom man inte kan mata in när bilen byter bränsle (det sker ju vanligtvis mittemellan tankningarna). Möjligen kan man lura algoritmen genom att mata in en fejkad bensintankning på 0 liter bensin vid det kilometertal när bilen gick över från gas till bensin. Men jag har inte provat. Du kan ju testa att lägga till en sådan och se vad som händer. Det går alltid att ta bort en tankning igen i efterhand om det blir fel.

Själv har jag kapitulerat på den här punkten. I de fall jag behöver köra på bensin markerar jag den följande gastankningen som ogiltig (rött kryss) och skriver en liten kommentar för mig själv hur långt jag kört på bensin. Då kommer den inte med i beräkningen men bildar startpunkt för nästkommande tankning.

Om man vill hålla reda på bensinförbrukningen kan man sedan mata in bensintankningar med enbart distans (utan tachostand/mileage) genom att summera sina antecknade körsträckor på bensin.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

För mig fungerar det bra tycker jag.. Om du kollar på min gamla bil som jag hade och tankningarna där.

Saken är den precis som föregående talare säger att spritmonitor vet inte när du kör på bensin resp gas. Det den räknar ut är hur mycket bensin och gas du har förbrukat över den sträcka du rapporterat. Du får alltså ett medelvärde och skall inte lita på förbrukningen mellan varje tankning. Så om det var första gången du tankade bensin nu så får du vänta tills nästa gång du tankar igen för att få ett medelvärde på bensinen.

Jag lägger alltid bara in totalkm mätarställningen varje gång jag tankar bensin resp gas för att få ut medelvärdet.

När man börjar använda spritmonitor så skall man igentligen ha både bensin och gastankarna helt fulla och rapportera vid vilken mätarställning detta skedde. När man kanske en månad senare har tankat både gas och bensin så kan du få ut ett värde hur mycket gas och bensin du använt dig av.

Jag tycker beräkningarna fungerar bra, men har märkt att uträkningen för CNG H och CNG L inte stämmer. Mätaren som visat hur många km man kört på varje gassort räknar på tankningen innan och inte den man rapporterar, det blir då fel men det löser sig också med tiden...

Hoppas detta redde ut lite frågetecken för er..

Väljer man att strunta att rapportera bensinförbrukningen eller rättare sagt totalkm mätaren så måste man ju använda trippmätaren och skriva ner exakt när bilen går över till bensindrift när gasen tar slut och samma när man startar bilen och när den går över till gasdrift, detta tyckte jag var för mycket jobb...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

taz wrote: ...
Saken är den precis som föregående talare säger att spritmonitor vet inte när du kör på bensin resp gas. Det den räknar ut är hur mycket bensin och gas du har förbrukat över den sträcka du rapporterat. Du får alltså ett medelvärde och skall inte lita på förbrukningen mellan varje tankning. Så om det var första gången du tankade bensin nu så får du vänta tills nästa gång du tankar igen för att få ett medelvärde på bensinen.
...
Problemet som jag ser det är att man då får två medelvärden som bara gäller tillsammans med varandra. D.v.s. taz gamla S60 har i genomsnitt dragit 5,58 kg gas och 0,87 liter bensin per 100 km, med andra ord borde du ha fått en högre genomsnittlig gasförbrukning om du enbart kört på gas: 5,58 + 0,87 / 1,5 = 6,16 kg per 100 km (1,5 liter bensin motsvarar 1 kg naturgas).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

OK, lite klokare. Tack för hjälpen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Stålis wrote:
taz wrote: ...
Saken är den precis som föregående talare säger att spritmonitor vet inte när du kör på bensin resp gas. Det den räknar ut är hur mycket bensin och gas du har förbrukat över den sträcka du rapporterat. Du får alltså ett medelvärde och skall inte lita på förbrukningen mellan varje tankning. Så om det var första gången du tankade bensin nu så får du vänta tills nästa gång du tankar igen för att få ett medelvärde på bensinen.
...
Problemet som jag ser det är att man då får två medelvärden som bara gäller tillsammans med varandra. D.v.s. taz gamla S60 har i genomsnitt dragit 5,58 kg gas och 0,87 liter bensin per 100 km, med andra ord borde du ha fått en högre genomsnittlig gasförbrukning om du enbart kört på gas: 5,58 + 0,87 / 1,5 = 6,16 kg per 100 km (1,5 liter bensin motsvarar 1 kg naturgas).
ja det stämmer.. Men sättet att räkna tycker jag är bra.. För man har ju 2 bränslen och använder båda dem.. Som du säger så måste man räkna ihop båda för att få fram förbrukningen. Oftast räknar jag ut driftkostnaden per mil istället, det är lätt.. Bara att addera de 2 summorna.

Räknar man bara sin gasförbrukning så stämmer ju inte driftkostnaden. Oftast inte heller gasförbrukningen då bilen ibland startar på bensin osv..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
puttec
Posts: 2
Joined: 2009-12-30, 19:01

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by puttec »

Jag har börjat lägga in min tankningar i spritmonitor och är lite nyfiken på hur ni andra har gjort med den gas respektive bensin som fanns med när ni fick med bilen?

Har ni lagt in det som den första tankningen? Det blir ju en väldigt stor skillnad i medelförbrukningen. Så jag utgår från att man skall lägga in den som 1:a tankning eller skall man kryssmarkera den som ej relevant?
VW Touran DSG ECO

Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by Stålis »

Om du lägger in din första tankning som första tankning (erstbetankt) så räknas medelvärdet ut först på nästa tankning därpå. Att det då inte gick i så mycket första gången eftersom bilen redan var fylld från början ska inte spela nån roll då. Det som fanns i bilen från början behöver du med andra ord inte mata in alls.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by Husbonden »

Under min semesterresa i Europa har jag haft en hel del glädje av den mobila versionen av CNGprices. Jätte smidigt för att i alla lägen kolla var närmaste tankställe finns. Och det har alltid fungerat perfekt. Surfa in på http://mobile.cngprices.com
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by taz »

Husbonden wrote:Under min semesterresa i Europa har jag haft en hel del glädje av den mobila versionen av CNGprices. Jätte smidigt för att i alla lägen kolla var närmaste tankställe finns. Och det har alltid fungerat perfekt. Surfa in på http://mobile.cngprices.com
Tack för det tipset! Det skall jag använda mig av när jag åker till tyskland om 2 veckor.. :) Skall åka 180 mil totalt :) ..

Sen har jag även iPhone appen "Gasmacken" som vissar gastankställen i hela europa.. perfekt! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
PerT
Posts: 15
Joined: 2011-05-21, 08:30

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by PerT »

Har gått igenom alla svenska tankställen på cngprices.com och jämfört med listan på www.gasbilen.se.

Har bett administratören lägga till:

Dalby, Veberödsvägen 31
Göteborg, Falutorget (E.On)
Göteborg, Importgatan 4, Hisings Backa (Stigs Center)
Landvetter, Hangarvägen, Härryda
Lidköping, Kartåsens biogasanläggning
Motala, Borensvägen 134 (Karshults Reningsverk)
Mölnlycke, Boråsvägen / Säterivägen (Mölnlyckemotet)
Stockholm, Marknadsvägen 303 (Täby Galopp)
Svedala, Norra Tvärgatan 24

Cngprices.com listade även en station i Åstorp som inte verkar finnas med på Gasbilen.se's listning. Någon som vet något om den pumpen?
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by osh »

Inga tankställen i England?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by Stålis »

PerT wrote: Cngprices.com listade även en station i Åstorp som inte verkar finnas med på Gasbilen.se's listning. Någon som vet något om den pumpen?
Jag har ett svagt minne av att jag läst nånstans att Åstorpsmacken har slagit igen, men jag hittar inte igen den informationen nu.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by Mange »

Bra jobbat! Jag for förbi Åstorp i höstvintras och då tror jag att jag såg skylten. Men jag hade siktet inställt på att tanka i Helsingborg, 100% lokalproducerat;)
V70BiFuel2008
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by aiskylos »

Nä, Åstorpsmacken finns, men är bara öppen kontorstid, ligger inne på EON:s industrilokal inom staket, lås och bom. Korkat, mycket korkat.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by GöranB »

UPPROP!!!

Kan vi alla hjälpas åt att uppdatera priserna på cngprices.com!

eller är det så att alla skiter i kostnaden och är glada att ha hittat en mack med gas kvar.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
avig
Posts: 10
Joined: 2013-03-15, 13:53

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by avig »

OK, schysst resurs.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by osh »

Finns det en app för cngprices? Skulle ju vara smidigt att kunna uppdatera priset när man ändå sitter och väntar på att tanken skall bli full?

Annars kan vi ju skicka var sitt mail till Waze om att vi borde kunna uppdatera priserna på biogasmackarna också. Just nu kör det bara fossilt + etanol i sin app.
User avatar
avig
Posts: 10
Joined: 2013-03-15, 13:53

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by avig »

Ja det vore ju supesmidigt med en app!
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Tankställen i Sverige/Europa och USA! (www.cngprices.com)

Post by GöranB »

Jag har mejlat Waze redan.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
Post Reply