Upprop: Hur många här på forumet tankar gas i Stockholm?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Upprop: Hur många här på forumet tankar gas i Stockholm?

Post by Fred »

Alla gas-vänner i söder och norr får ursäkta, men detta inlägg är i första hand riktat till oss som regelbundet tankar gas i Stockholmsområdet. :) I slutet vänder jag mig dock till alla gasoholister i Sverige! :D

Som nybliven gasbilsägare har jag med förskräckelse insett att vi som tankar gas i Stockholm i vissa fall betalar upp till 3 kr mer per kubik än vad andra gör i andra delar av landet. Det är runt en tredjedel mer! Tänk om det samma hade gällt bensinen; i en större del av landet kostar den 12 kronor men lokalt kostar den 16 kronor!! Hade tidningar och media varit lika tysta då?

I andra delar av landet har diverse trevliga incitament erbjudits de som väljer gasbilar men inget av detta finns i Stockholm, om man bortser från trängselskatterna men det gäller ju alla miljöbilar.

Jag har sett här på forumet att en del (inklusive mig själv) skickat enstaka mail till olika instanser vilket i sig är bra men jag tror att en mer samlad "aktion" kan vara mer kraftfull.

Därför undrar jag nu hur många av oss 174, som är reggade på detta forum, som regelbundet tankar gas i Stockholm och därigenom är drabbade av denna "orättvisa"? Kanske har ni också vänner som kör gas men som inte är aktiva på forumet? Jag har minst en som jag kan snacka med.

Det jag tänker är att vi samlar ihop oss och enas om hur vi ska kunna öka det allmänna medvetandet om det här och kanske sätta lite press på dem som påverkar gaspriset i Stockholm.

Det vi behöver ta reda på är vilka "allierade" vi har (t.ex. nyttotrafik som kör på gas), hur många fordon som berörs nu och i framtiden, vad som påverkar priset på gas, vilka medier som kan tänkas ta upp denna fråga, vilka politiker och organisationer som bör bearbetas etc etc.

Detta upprop kan också utökas till alla som kör på gas i Sverige. Vi har ju andra trådar diskuterat att gaspriset ständigt klättrar uppåt, tillsynes i samma takt som de fossila bränlen, och vi söker svar på vad det beror på.

Jag tror att om vi kan hitta rätt kanal som kan genomlysa fordonsgasmarknaden så kan en hel del komma fram. Det är lätt att bli konspirationsteoretisk i dessa sammanhang så att få till en ordentlig undersökning vore nog ganska bra!

Jag är själv väldigt novis när det gäller gasbilism, fick hem min bil för en vecka sedan, men har redan blivit väldigt engagerad i detta miljöbränsle. Därför är jag övertygad om, och har sett, att här finns många som är lika engagerade men mycket kunnigare. Kanske någon av er är villig att styra upp en sån här sak!

Vad säger ni?

Mvh
/Fred
Last edited by Fred on 2008-02-18, 13:35, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag bor i Sthlm och är gärna med på ett gasupprop! Att hålla i trådarna för detta har jag dock inte tid med just nu.

En idé som vi har haft är att åka till Stadshuset i en gasbilskaravan och demonstrera mot den usla tanksituationen i Stockholm. En sådan manifestation, där erforderligt demonstrationstillstånd från polisen naturligtvis måste erhållas, och där media kontaktas i god tid, skulle säkert väcka uppmärksamhet.

Det är bedrövligt att priset är så högt i Stockholm. Kommunpolitikerna borde skämmas! Det finns ett mycket starkt miljömedvetande i Stockholm. Stockholm är tyvärr på många sätt en riktigt skitig stad, t ex är föroreningshalten på Hornsgatan en av de värsta i hela Europa!

Det borde gå att få Stockholmspolitikerna att vilja konkurrera om att bli Sveriges miljövänligaste stad.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sven, det verkar bara var du och jag som tankar gas i Stockholm... :( Det blir inte mycket till karavan med två bilar... :D Annars är det en väldigt bra idé, tycker jag!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Fred wrote:Sven, det verkar bara var du och jag som tankar gas i Stockholm...
Nej, vi är minst tre :D Jag tankar i Stockholm (då Huddinge inte har någon egen mack ännu)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Mats wrote:
Fred wrote:Sven, det verkar bara var du och jag som tankar gas i Stockholm...
Nej, vi är minst tre :D Jag tankar i Stockholm (då Huddinge inte har någon egen mack ännu)
Åh, jag kanske skulle ändra till stockholmsområdet i stället...tänkte inte på det eftersom jag tankar överallt i, och omkring, Stockholm...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är definitivt fler än tre på Forumet som tankar gas i Stockholm med omnejd. Kom igen, nu får fler ge sig tillkänna!
Opel Zafira CNG -08
Hazze
Posts: 8
Joined: 2008-01-06, 01:00
Location: Solna

Post by Hazze »

Jag bor i Solna och tankar en hel del biogas i Sthlm. Hittills mest i Haga Norra och Skärholmen. Köpte bilen i början av året och har aldrig behövt åka ifrån en pump utan biogas. Har kört ca 350 mil sen inköp och ca hälften av tankningarna har skett i Sthlm-området.
Opel Zafira -06 CNG
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Förlåt att jag stör er tråd, men vad kostar gasen i Sthlm? Här i Jönköping ligger biogasen nu på 8,90.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Om du tittar i den klistrade tråden "Pris och eventuella driftstopp vid Stockholms tankstationer" står det där (11:24 tankade jag för sist)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

MartinF wrote:Förlåt att jag stör er tråd, men vad kostar gasen i Sthlm? Här i Jönköping ligger biogasen nu på 8,90.
Hej Martin!

Inte stör du!! Det här är inte "våran" tråd, den är allas! :D Sen att jag skrev att uppropet gällde stockholmare var väl mer för att se hur många det går att få ihop som dagligen berörs av de höga priserna här.

Jag tycker att biogasfrågan är en nationell angelägenhet och att vi ska hålla ihop hela landet för mer och billigare biogas!! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Skönt att man inte stör :D

Priset jag angav var omräknat till kr/liter bensin (de hade skyltat så). Priset per Nm3 är 9,75 kr.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tankade ikväll biogas i Årsta för 11,47 kr/Nm3! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Även jag tankar i Stockholmsområdet

Post by lary »

Jag bor i Västerås och tankar p g a "Stockholmspriserna" helst på hemmaplan, men tankar (eller försöker tanka) mestadels i Kista, Haga Norra eller Bromma.
joelk
Posts: 22
Joined: 2007-10-11, 22:13
Location: Upplands Väsby

Post by joelk »

Bor i Stockholm och tankar mest på Arlanda (där det alltid funnits gas), samt i Järfälla och Uppsala.
Polski
Posts: 7
Joined: 2007-09-19, 04:41

Post by Polski »

Lite smått necroposting men jag hittade tråden när jag sökte efter annan info på nätet... och reggad var jag tydligen redan:)

Hursom, köpte mig en vit härlig v70 automat bifuel. Som en dröm. Rattat en etanol Taurus. Viss skillnad.

Tankat hittintills på Haga Norra, alla två gångerna.

Hur gick det med demonstrationen?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Necroposting!! :D Den har jag inte sett förrut!!

Tyvärr dog tråden ut ganska omgående...som du ser var det inte så stort gehör... :(

Ibland önskar jag att vi svenskar var lite mer som fransoserna...ut på gatorna och blockera vägarna med traktorer! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Tankar sedan en månad tillbaka gas. Mörby C och Haga Norra är "mina tankställen".

Kanske är ute och snurrar, men är det inte så att det i Stockholmsområdet i regel är biogas, medan det på andra håll, västkusten t.ex., oftast är den fossila varianten eller en mix? Kan det förklara prisskillnaden?

(Jag vet att energiinnehållet är lägre i biogas än i fossil, vilket talar för att biogas borde vara billigare, men jag tänker på produktionskostnaden.)
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det är ju det som är så orättvist...västkustarna tankar billigare och kommer längre på varje Nm3... :(

Vi får glädja oss åt att vi förstör miljön mindre eftersom vi kör på högre andel biogas! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Fred wrote:Det är ju det som är så orättvist...västkustarna tankar billigare och kommer längre på varje Nm3... :(

Vi får glädja oss åt att vi förstör miljön mindre eftersom vi kör på högre andel biogas! :D
Det senare är absolut viktigast för mig.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Givetvis är det det! :D Här måste politikerna gå in med styrmedel. Det borde vara självklart att det bästa bränslet för miljön är det solklart billigaste!! De allra flesta tänker med plånboken så om biogasen var mycket billigare än alla andra bränslen så kommer folk välja gasbilar och tanka dem där det är biogas istället för naturgas.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Som politiskt aktiv på kommunal nivå och även en del inom lndstinget har jag arbetat lite med den här frågan. Dock inte om prisnivåer geografiskt.
Det har mer handlat om hur vi skall klara den ökade efterfrågan i Stockholmsområdet. SL och andra nyttofordons företag lägger beslag på en stor del av biogasen, vilket iofs är bra men hur ser vi till att den ökade andelen privatbilister också garanteras tillgång.
Är själv dåligt insatt i hur gasen prissätts men är nu intresserad av att ta reda på det.

Bra initiativ och en gemensam aktion känns jätteintressant, Fred !
V70 BiFuel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Här har vi en Stockholmstankare till :D. Antalet borde ju öka dramatiskt under detta (och föregående) år med tanke på hur många B170 och Passater som förbeställts och nu även börjat levererats. Och andra sidan, hur många av oss Stockholmare med gas i tanken är så internet/forumaktiva? Kanske det behövs göras lite reklam utanför detta forum. Får vi med oss ett par Taxibolag så är väl karavanen ett faktum.

Vad jag förstår så är tillgången på gas mycket bättre nu än för drygt ett år sedan när denna tråd skapades? Dock måste ju utbyggnaden av pumpar och tillgång på gas hänga med i och med den positiva försäljningsutvecklingen av gasbilar så vi inte hamnar i en sämre situation igen. Förändringar i "pumplagen" ger ju goda förutsättningar för det.

Så långt jag läst på om prisbilden så är det största faktorerna som påverkar priset vem och var gasen produceras och hur den distribueras. Att vi är just Stockholmare påverkar säkert prisbilden negativt. Lönenivån är hög och då går det också att ta ut ett högre pris oavsett vara eller tjänst även om den är miljövänlig.
Blickar man framåt i tiden så kommer nog en större variation av priset att kvarstå över landet så länge det är många mindre producenter.
Det är väl monopol (AGA levererar all gas) Stockholm?. Enligt en annan tråd på forumet så har EON planer på att etablera sig i Stockholm, då blir det ju lite konkurrens vilket borde påverka priset positivt kan man hoppas.

Nu tog skrivklådan slut :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Du är nog inne på rätt spår avozetta.
Hade lite kontakt med Gasföreningen idag, dom bekräftade det du sa att AGA är enda leverantör av biogas till Stockholmsområdet. Situationen är den samma i Göteborg vad jag förstår (dock inte AGA)
Det här gör ju att att AGA sätter det pris dom behagar till 100% då inga skatter finns på ren biogas.
Enligt Gasföreningen så beror en del av de lokala skillnaderna, förutom det du nämnde om kostnader att tillverka och få fram gasen till mackarna, på att på vissa orter är kommunerna ägare/delägare i energibolagen som levererar gasen. Då kan dom för den goda saken och för att göra ett gott miljöarbete sälja gas till invånarna till i princip självkostnadspris.
V70 BiFuel
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

En till stockholmstankare!

Post by JohanF »

Har kört Volvo i Stockholm sedan 2006. För det mesta tankar jag vid Sköndal eller Haga Norra.

Som tidigare diskuterats så undrar man ju hur de tänker när prissätter gasen? Så vitt jag kommer ihåg (det har diskuterats här i forumet någon gång) så sätter AGA priset till 80% av priset för blyfri -95. Kopplingen mellan bensin- och gaspris är inte riktigt logisk. Jag kan förstå om de lägger på en "logistik-kostnad" för distributionen till mackarna men som det ser ut nu är jag ganska oförstående. Drivmedelskostnaden för de distribuerande lastbilarna torde vara en piss i Nilen av kostnaden, ifall det nu är deras motivering av prissättningen.

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Att leverantörerna åberopar höjda bensinpriser och då också höjer sitt pris på gasen tror jag bara är en ursäkt för att få höja sitt pris i takt till bensinpriserna för att få in mer pengar och kunna bygga ut tankställen för att på så vis roffa åt sig så stor del av marknaden som möjligt, snabbt innan det är försent..

Idag tankade jag på kungenskurva, 2 B170 taxibilar framför mig.. :) De är rätt duktiga att flytta på sig så att man kan tanka där medans de går in o betalar.. Synd att de inte kan ha en kortautomat så man slipper gå in varje gång.. det blir ju lätt lång kö...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply