DN sågar biogasen...

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

DN sågar biogasen...

Post by BifuelManiac »

Återigen negativ press i media.. denna gång Dagens Nonsens... förlåt, Nyheter! ;) där en anställd fotograf tröttnat och köpt en e85-bil istället.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=738349

Lustigt... hans "dagbok" indikerar att han kört till samma mack flera dagar i rad och konstaterat att den inte fungerar. Varför gör han då inte som oss andra i Sthlm, ringer AGA:s telefonsvarare och får dagsaktuell info om vilka mackar som har gas och inte..???
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Är det någon här på forumet som har tappat tålamodet eller? ;)

Image
Foto: Fredrik Funck
(från DN-artikeln)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Fast... han har ju rätt? Man ska inte behöva jaga gas. Man ska inte behöva vänta på en sopbil. Dom har ju sumpat detta och jag tror att dom får svårt att omvända stockholmarna om dom inte snabbt gör kraftfulla insatser. DNs negativa text kan teoretiskt leda till att någon ansvarig får upp ögonen?

DN kör ju dessutom den här krönikan:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=738869
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Skulle precis länka till den där texten jag med. Jag förstår honom dock, för bara här i forumet har man ju förstått att det är problem med tillgången av biogas i Sthlm. Men hur är det nu med det nya gasbolaget som bildats i Mälardalen som ska säkra tillgången på gas i Stockholm?

Det mest tragiska är ju att fotografen fallit för E85 bara för att Volvo lagt ner produktion av CNG-bilar. Finns väl andra märken som kan bära kamerautrustning?

Så nu kör kameramannen runt på mat istället för skit. BRA DN!!!!
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tycker DN gör ett bra jobb när de skriver om miljöbilar. Kritiken mot gasmackarna i Stockholm verkar ju tyvärr vara helt berättigad.
Nu är det upp till bevis för gasleverantörerna i Stockholm att de som utlovat kan fixa den här situationen.

DN skriver förövrigt ofta varmt om biogasen som bränsle, fast visst var det så att de förutspådde sista spiken i kistan för gasbilen när Volvo drog sig ut?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det är inte bra att DN skriver så negativt om Biogas, utan att förklara att det är ett isolerat problem i Stockholm. Folk som läser kan tro att gäller hela Sverige.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Jag tycker DN gör ett bra jobb när de skriver om miljöbilar. Kritiken mot gasmackarna i Stockholm verkar ju tyvärr vara helt berättigad.
Nu är det upp till bevis för gasleverantörerna i Stockholm att de som utlovat kan fixa den här situationen.

DN skriver förövrigt ofta varmt om biogasen som bränsle, fast visst var det så att de förutspådde sista spiken i kistan för gasbilen när Volvo drog sig ut?
........................
Visst. DN har skrivit manga kritiska artiklar om etanol. Och manga ganska positiva artiklar om biogas.

Men kan inte fotografen aka tunnelbana i stallet... Det ar val inte omojligt att ha med sig utrustningen i en vaska.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote:Det är inte bra att DN skriver så negativt om Biogas, utan att förklara att det är ett isolerat problem i Stockholm. Folk som läser kan tro att gäller hela Sverige.
Detta håller jag med om! Situationen i Stockholm är unik, många av er på Forumet som bor annorstädes har vittnat om att ni så gott som alltid kan tanka på gasmackarna.

Jag tycker annars att artikeln var bra, för den belyste den bedrövliga situationen i Stockholm. Möjligen kunde de ha lyft fram mer att det skett förändringar och att framtiden ser betydligt ljusare ut.

De kunde också ha talat om att en viss förnämlig sajt på nätet ständigt uppdaterar gasläget på mackarna och att man därmed slipper åka till en mack där gasen är slut. :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Ingen som observerade att 18 av 28 misslyckade tankningar var vid samma mack? kanske läge att försöka vid någon annan? För visst borde han passera någon annan i sin tjänstebil?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sven wrote:
Mats wrote:Det är inte bra att DN skriver så negativt om Biogas, utan att förklara att det är ett isolerat problem i Stockholm. Folk som läser kan tro att gäller hela Sverige.
Detta håller jag med om! Situationen i Stockholm är unik, många av er på Forumet som bor annorstädes har vittnat om att ni så gott som alltid kan tanka på gasmackarna.

De kunde också ha talat om att en viss förnämlig sajt på nätet ständigt uppdaterar gasläget på mackarna och att man därmed slipper åka till en mack där gasen är slut. :lol:
Sant.. Jag har tankat min bil 277 gånger.. 276 av dessa har jag fått gas. EN enda gång fungerade inte tankstället och det var när jag var påväg till norrland och skulle tanka på sista gastankstället på ett bra tag.. (rejmes bil i Örebro).. Inte illa tycker jag! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply