Pris på Gas på alla tankställen i Sverige??

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hej Göran! Nja Växjötankstället är kanske inte någon ide att lägga till i så fall.. Eller så kanske man skall ta med den och i så fall göra det tydligt att tankkort måste beställas om man vill tanka där..

Östersunds koordinater finns på www.fordonsgas.se jag antar att dessa är korrekta va? .. Jag har faktiskt tankat där uppe 3ggr nä jag var på semester förra året och alla 3 gångerna (inom 1 vecka) tankade jag gratis då de hade hade problem att få igång betalsystemet :D Bra goodwill där!

För resten av er som läser denna tråden så har jag snackat med killen som har cngprices.com och han skall lägga till alla Sveriges tankställen på sin karta.. Vi får se hur det blir.. Han har ju ikoner med gaspriset i så det blir lättare att se.. Den lösningen kanske blir bättre än den sidan jag har..
Jag gör klart sidan i vilket fall.

Göran: Du kan få rättheter för ändringar om du vill hjälpa till och lägga till tankstationerna som finns i Sverige. behöver din mailadress bara.. Skicka ett pm till mig med det...

För att placera tankstationen rätt på kartan så brukar jag göra så att jag använder mig av X och Y kordinaterna (RT90) som finns på www.eniro.se för att hitta var exakt stationen ligger.. Brukar jämföra med fordonsgas sida också.. Oftast räcker det att jämföra bilden på fordonsgas sida med adressen man slår upp på google för att lista ut var stationen ligger med hjälp av sidovägar osv.. Sen placerar jag stationen och skriver in infon från fordonsgas hemsida (infon från deras sida på engelska för att vara internationell) :) ...

Är det fler folk som vill hjälpa till så säg till.. Gäller även bara prisändringar... Priser kan ni ju posta i den här tråden också om inte annat... :)

Är just nu i Stockholm men åker hem mot GBG imorgon så i helgen får jag mer tid över för att pilla med tankställerna.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Kul initiativ taz. Du kan lägga till Eskilstuna. Priset ligger stadigt på 8,75 kr/Nm3.
För övrigt tycker jag att det är genomruttet av Växjö att inte göra tankstället publikt. :evil: Kan man inte protestera på något sätt??????
V70 Bi-fuel -07
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Kan tillägga då att även tankstället i Kalmar kräver speciella tankkort från Kalmar Vatten AB, om man nu inte passerar där mellan 8-15 då man även kan betala kontant på det bemannade kontoret. Men så fort Eon tar över kan man betala med alla vanliga betal/kreditkort.

Göran: Har du fått tankkort för tankstället i Växjö? Jag satte upp mig på den listan för längesedan och fick bekräftat att jag var i kö för att få tankkort, men har inte hört något sedan dess.

taz:
"För övrigt tycker jag att det är genomruttet av Växjö att inte göra tankstället publikt. Kan man inte protestera på något sätt??????"

Visst ska man protestera mot sådant, men det finns faktiskt en mycket bra anledning till att det är så här. Vad jag erfarit har Växjö dålig kvalitet på gasen samt även än så länge dålig produktion av biogas. Anläggningen är på intrimningsstadium så att säga. För att inte få vrålbesvikna kunder håller man allmänheten borta tills att det fungerar perfekt. Om detta sen är sanning låter jag vara upp till var och en att tolka. Men visst, nu har de kört tankstället så pass länge att man tycker de borde fått ordning på det vid det här laget.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tyvärr är det fortfarande dålig kvalite på gasen i Växjö. Men det verkar som det har blivit något bättre den sista veckan, får se om det håller i sig. Gaskvalitetn upplever jag trots det fortfarande som sämre än andra ställen med biogas. :cry:

Den främsta anledningen till att det för närvarande inte går att få kort i Växjö skulle jag tro beror på att produktionen knappt klarar av att försörja nuvarande kunder. Men man håller på att försöka få upp produktionskapaciteten för tillfället.
Men enligt debatten i media så verkar produktionsökningen i första hand vara avsedd för bussar.
Enligt fordonsgas hemsida planeras det dock för ytterligare ett tankställe klart 2008/2009, vi får se om det blir något av det.

Oldfield: Jag anmälde mig i April 2007 och försäkrade mig om att jag fick tillgång till gas innan jag köpte min nuvarande bil. Kanske underlättade det för mig av följande anledningar.
1. Jag pendlar dagligen till Växjö
2. Jag hade köpt biogas bil i mitten av Maj.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Västerås, 9.67kr/kbm
V70BiFuel2008
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Oldfield wrote:Kan tillägga då att även tankstället i Kalmar kräver speciella tankkort från Kalmar Vatten AB, om man nu inte passerar där mellan 8-15 då man även kan betala kontant på det bemannade kontoret. Men så fort Eon tar över kan man betala med alla vanliga betal/kreditkort.
Tjo!

Vet du när Eon tar över? Kan ju lägga till det på tanksidan så det görs klart att tankstället kräver speciella tankkort. det framgår nog inte just nu... Tack för infon! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Under våren ska dom byta betaltorn i Kalmar enligt alla uppgifter som kommit fram hittills. Sen ska dom riva det befintliga tankstället så fort det nya byggts på samma plats vilket väl blir tidigast i höst? Det ska ju även öppnas ett andra tankställe i och redan nu står E.ON för driften av det gamla om jag uppfattat saken rätt. Gasproduktionen har övergått i ett kommunalt bolag som levererar till E.ON.

Det ska nog bli ordning även i Kalmar nu till slut :D
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Härligt att höra att Kalmar börjar ordna till sig :) Är dock inte där så ofta ;).. Men har faktiskt varit där 1 gång.. Fint är det där!

Har gjort lite uppdateringar. Pris och om tankstället är CNG/CBG saknas på vissa.. Om ni har nån info där hade det varit bra.. De som saknar info står längst ner i texten..

ändrat till BioGas på tankställe i Sthlm, Danmarksgatan 54, Kista
lagt till tankställe i Norrköping (Address: Spårgatan 5) + pris
lagt till tankställe i Norrköping (Address: Stohagsgatan 5) + pris
lagt till tankställe i Norrköping (Address: Risängsgatan) + pris
Tankställe i Kalmar uppdaterat med info från Oldfield.
lagt till tankställe i Västerås (Address: Retortgatan) + pris (mange)

lagt till tankställe i Boden. Pris? (har mailat tankställesägaren)
lagt till tankställe i Trelleborg. Pris?
lagt till tankställe i Ystad. CBG? (har gått efter vad det står på Fordonsgas hemsida. Detta kanske e fel..) Pris?
lagt till tankställe i Östersund. Pris? CNG/CBG?
lagt till tankställe i Örebro. Pris?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

taz wrote:
Oldfield wrote:Kan tillägga då att även tankstället i Kalmar kräver speciella tankkort från Kalmar Vatten AB, om man nu inte passerar där mellan 8-15 då man även kan betala kontant på det bemannade kontoret. Men så fort Eon tar över kan man betala med alla vanliga betal/kreditkort.
Tjo!

Vet du när Eon tar över? Kan ju lägga till det på tanksidan så det görs klart att tankstället kräver speciella tankkort. det framgår nog inte just nu... Tack för infon! :)
Eon ska ta över tankstället nu i februari, exakt datum vet jag inte än. I augusti ska den nya tankstationen som Eon bygger vara klar att användas.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jonas wrote:Under våren ska dom byta betaltorn i Kalmar enligt alla uppgifter som kommit fram hittills. Sen ska dom riva det befintliga tankstället så fort det nya byggts på samma plats vilket väl blir tidigast i höst? Det ska ju även öppnas ett andra tankställe i och redan nu står E.ON för driften av det gamla om jag uppfattat saken rätt. Gasproduktionen har övergått i ett kommunalt bolag som levererar till E.ON.

Det ska nog bli ordning även i Kalmar nu till slut :D
Viktigt att poängtera är att vi inte kommer att ha två tankstationer i Kalmar för allmänheten. Den nya som byggs där den befintliga är idag kommer enbart användas av Kalmar Vattens egna bilar samt Kalmar stadstrafiks biogasbussar. Vi privatbilister får använda den tills den nya stationen vid köpcentrumet Giraffen är invigd.

Om Eon driver stationen idag eller inte vet jag inte, jag vill minnas att jag läst att de skulle ta över i februari. Men jag kan minnas fel.

Artikel i lokalpressen: http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 373311).gm
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

uppdaterat Boden med pris och CBG och ett annat mobilnummer.

tillagt:
Tankställe i Olofström tillagt, pris?
tankställe i malmö, bjurögatan 43. Pris?
tankställe i malmö, Industrigatan. Pris?
tankställe i malmö, svansjögatan 2. Pris?
tankställe i malmö, ystadvägen 54. Pris?
tankställe i lund, kalkstensvägen 28. Pris?
tankställe i lund, traktorvägen 16. Pris?
tankställe i landskrona. Pris?
tankställe i helsingborg,hjortshögsvägen 1. Pris??
tankställe i helsingborg, sydhamngatan 12. Pris?
tankställe i helsingborg, ängelhlmsvägen 38. Pris?
tankställe i kungsbacka ,Kungsparksvägen 1.

Nu 40 gastankställen tillagda.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply