Med Volvos teknik kan de få ett rent, flytande bränsle som är enklare att få ut till tankställena. Biogasen kan då på allvar konkurrera som miljövänligt motorbränsle.
Hmm, någon mer än jag som känner sig förvirrad av detta? Varför lägga pengar på ny distribution av biogas när de inte ens själva har sådana bilar i sitt utbud längre???? Eller står där en S80, V70, V50 och S60 med biogasdrift runt hörnet på väg ut på marknaden?????
Förstår inte annars varför man skulle vilja hjälpa konkurrenter med biogasdrivna bilar att få en lättare marknad?
Det är Volvo AB alltså det aktienoterade bolaget som bla. äger lastbilsrörelsen, Volvo flygmotor, Volvo Penta (båtmotorer), Volvo ce (anläggningsmaskiner). Som via sitt bolag Volvo Technology transfer VTT satsar i detta bolag.
Volvo AB enligt ovan skall inte förväxlas med Volvo Car Corporation (personbilar) som Ford köpte av ovannämnda Volvo AB i slutet av 90 talet
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Johan wrote:Jag funderar på om flytande biogas måste trycksättas med kompressor när det ska tankas i en gasbil, eller om det räcker att värma den. Nån som vet?
fördelen med flytande biogas är att den komprimeras till 250 bar med hjälp av en pump (flytande form) detta kräver mycket mindre energi än att komprimera gas med kompressor. Sen låter de gasen expandera i en kammare och på så vis får de även ut energi från denna process har jag för mig.. Ett sådant tankställe drar mycket mindre ström och är mer lönsamt. Däremot krävs det att många tankar på ett sånt ställe för den flytande biogasen kan inte förvaras flytande hur länge som helst då en del av den flytande massan övergår i gasform och på så vis stiger trycket i tanken också.. Läste en himmla massa om detta för några dagar sedan..
taz wrote:[ Ett sådant tankställe drar mycket mindre ström och är mer lönsamt. Däremot krävs det att många tankar på ett sånt ställe för den flytande biogasen kan inte förvaras flytande hur länge som helst då en del av den flytande massan övergår i gasform och på så vis stiger trycket i tanken också.
Intressant! Vi på Forumet är ju alla övertygade (eller hur?) om att biogasen kommer att expandera enormt (ursäkta ordvitsen, taz förklarade ju dessutom just att detta INTE får ske med den flytande gasen!) framöver och då blir ju den flytande gasen mer ändamålsenlig. Eftersom dessa tankställen blir mer lönsamma så blir därmed biogasen billigare och ännu mer konkurrensmässig.
Johan wrote:Hmm, ok. Hur fungerar första steget - att få gasen i flytande form, görs det kryogeniskt?
nån i forumet postade en länk till en pdf fil på 40 sidor som jag läste igenom. Denna handlade just om att frakta gas i flytande form nerkylt till ett visst antal grader. Det var därifrån jag fick all information.. Kallas LNG (Liquid Nitrogen Gas) eller nått sånt
Johan wrote:Hmm, ok. Hur fungerar första steget - att få gasen i flytande form, görs det kryogeniskt?
nån i forumet postade en länk till en pdf fil på 40 sidor som jag läste igenom. Denna handlade just om att frakta gas i flytande form nerkylt till ett visst antal grader. Det var därifrån jag fick all information.. Kallas LNG (Liquid Nitrogen Gas) eller nått sånt