Flytande Biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Flytande Biogas

Post by Mats »

Intressant artickel i Ny Teknik:
Volvo satsar på flytande biogas
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e54303.ece
Med Volvos teknik kan de få ett rent, flytande bränsle som är enklare att få ut till tankställena. Biogasen kan då på allvar konkurrera som miljövänligt motorbränsle.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Hmm, någon mer än jag som känner sig förvirrad av detta? Varför lägga pengar på ny distribution av biogas när de inte ens själva har sådana bilar i sitt utbud längre???? Eller står där en S80, V70, V50 och S60 med biogasdrift runt hörnet på väg ut på marknaden?????

Förstår inte annars varför man skulle vilja hjälpa konkurrenter med biogasdrivna bilar att få en lättare marknad?

Men positivt är det.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Kan det handla om lastbilar? SGC hade en artikel om produktion, distribution mm för flytande biogas som jag läste för ett tag sedan...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Det är Volvo AB alltså det aktienoterade bolaget som bla. äger lastbilsrörelsen, Volvo flygmotor, Volvo Penta (båtmotorer), Volvo ce (anläggningsmaskiner). Som via sitt bolag Volvo Technology transfer VTT satsar i detta bolag.

Volvo AB enligt ovan skall inte förväxlas med Volvo Car Corporation (personbilar) som Ford köpte av ovannämnda Volvo AB i slutet av 90 talet
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag funderar på om flytande biogas måste trycksättas med kompressor när det ska tankas i en gasbil, eller om det räcker att värma den. Nån som vet?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:Jag funderar på om flytande biogas måste trycksättas med kompressor när det ska tankas i en gasbil, eller om det räcker att värma den. Nån som vet?
fördelen med flytande biogas är att den komprimeras till 250 bar med hjälp av en pump (flytande form) detta kräver mycket mindre energi än att komprimera gas med kompressor. Sen låter de gasen expandera i en kammare och på så vis får de även ut energi från denna process har jag för mig.. Ett sådant tankställe drar mycket mindre ström och är mer lönsamt. Däremot krävs det att många tankar på ett sånt ställe för den flytande biogasen kan inte förvaras flytande hur länge som helst då en del av den flytande massan övergår i gasform och på så vis stiger trycket i tanken också.. Läste en himmla massa om detta för några dagar sedan.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Hmm, ok. Hur fungerar första steget - att få gasen i flytande form, görs det kryogeniskt?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

taz wrote:[ Ett sådant tankställe drar mycket mindre ström och är mer lönsamt. Däremot krävs det att många tankar på ett sånt ställe för den flytande biogasen kan inte förvaras flytande hur länge som helst då en del av den flytande massan övergår i gasform och på så vis stiger trycket i tanken också.
Intressant! Vi på Forumet är ju alla övertygade (eller hur?) om att biogasen kommer att expandera enormt (ursäkta ordvitsen, taz förklarade ju dessutom just att detta INTE får ske med den flytande gasen!) framöver och då blir ju den flytande gasen mer ändamålsenlig. Eftersom dessa tankställen blir mer lönsamma så blir därmed biogasen billigare och ännu mer konkurrensmässig.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:Hmm, ok. Hur fungerar första steget - att få gasen i flytande form, görs det kryogeniskt?
nån i forumet postade en länk till en pdf fil på 40 sidor som jag läste igenom. Denna handlade just om att frakta gas i flytande form nerkylt till ett visst antal grader. Det var därifrån jag fick all information.. Kallas LNG (Liquid Nitrogen Gas) eller nått sånt :)

Här är länken: (postad av andersh)

http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC167.pdf
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

taz wrote:
Johan wrote:Hmm, ok. Hur fungerar första steget - att få gasen i flytande form, görs det kryogeniskt?
nån i forumet postade en länk till en pdf fil på 40 sidor som jag läste igenom. Denna handlade just om att frakta gas i flytande form nerkylt till ett visst antal grader. Det var därifrån jag fick all information.. Kallas LNG (Liquid Nitrogen Gas) eller nått sånt :)

Här är länken: (postad av andersh)

http://www.sgc.se/rapporter/resources/SGC167.pdf
.....................................................

LNG står för Liquefied Natural Gas och inget annat.

Alltså till större delen flytande metan vid minus 162 grader
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

stämmer.. vet inte vad jag fick för mig där.. :) I texten omnämner de även Biogas som LNG.. Men borde vara LBG eller nått :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

V70 Bi-fuel -07
Post Reply