Pris och eventuella driftstopp vid Stockholms tankstationer

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Hehe, har du möjligen sett vad det står på de gula skyltarna på stolparna med orange kon-formade hattar runt Högsbostationen? Eller på kåken i berget några meter ovanför Fordonsgas station? :D Naturgas så långt ögat når. Containrarna är nog snarast där för att fyllas inför transport till andra stationer. Jag har tankat många gånger i Högsbo och det är långt från alltid som det finns någon container alls där så dom är nog rätt oberoende av dessa :wink:

Jag kommer inte på någon station i Göteborg med omnejd som inte är placerad där gasledningen går förbi.

Såvitt jag vet får man inte biogas någonstans i GBG utan dom kör väl med grön-gas-principen? Jag är inte säker iofs, det är bara vad jag antagit hela tiden.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jonas wrote:Hehe, har du möjligen sett vad det står på de gula skyltarna på stolparna med orange kon-formade hattar runt Högsbostationen? Eller på kåken i berget några meter ovanför Fordonsgas station? :D Naturgas så långt ögat når. Containrarna är nog snarast där för att fyllas inför transport till andra stationer. Jag har tankat många gånger i Högsbo och det är långt från alltid som det finns någon container alls där så dom är nog rätt oberoende av dessa :wink:

Jag kommer inte på någon station i Göteborg med omnejd som inte är placerad där gasledningen går förbi.

Såvitt jag vet får man inte biogas någonstans i GBG utan dom kör väl med grön-gas-principen? Jag är inte säker iofs, det är bara vad jag antagit hela tiden.
Du hade rätt... Det trodde jag faktiskt inte... hehehe.. sorry.. fick detta svar från fordonsgas:

______________

På Högsbo är vi anslutna till gasledningen. Denna ledning håller 28 bars tryck och därför har vi byggt denna station så att även flak kan fyllas här.
Dessa flak går till bl.a. Kungsbacka och Alingsås.
Då vi har så högt tryck på inloppet så är kapaciteten hög trots att kompressorhuset är litet. Ca 500 Nm3 per timma.
__________________

Då kan man tanka där igen då ;)

Gällande din fråga om gröngas principen så får du naturgas med biogas tillförd till systemet för den mängd du nu tankar.. om du då tankar "biogas" som det verkar som man behöver ett kort från fordonsgas för att kunna köpa. Fick en sån folder hem för något år sedan. Då var biogaspriset 1kr dyrare /nm3 än naturgasen. Dessa metoder och priser kanske har ändrats nu?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Nej, det har inte ändrats... Man berättar innan hur mycket man planerar att köra under ett år.

Men vem 17 vill betala en extra krona efter senaste höjningen av fordonsgas?

:?:
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

batti wrote:Nej, det har inte ändrats... Man berättar innan hur mycket man planerar att köra under ett år.

Men vem 17 vill betala en extra krona efter senaste höjningen av fordonsgas?

:?:
tja inte jag iaf.. :) Men.. med tiden kommer de nog ersätta naturgasen med biogas.. Tills dess får man försöka tanka på ställen som bara säljer biogas.. Kan ju hoppas det kommer nån sån pump i gbg.. då kommer jag tanka där :D ... Imorgon skall jag tanka i trollhättan eller lilla edet tänkte jag :D

Nu bär det av till IT mässa :) Tjo!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Gaston
Posts: 8
Joined: 2007-10-12, 14:03

Post by Gaston »

BifuelManiac wrote:Biogaspriset i Stockholm är kopplat till diesel/bensin-priset eftersom det transporteras till mackarna med lastbilar.
Det är inte mackägarna som sätter priserna, det är distributören (Aga).

När Stockholm på allvar får igång en lokal biogasproduktion blir tranportsträckorna betydligt lägre (idag körs gasen upp hit ända från Linköping) och man borde då kunna droppa kopplingen till dieselpriset.
Den som bor i västra Stockholm kan ju tanka på Drottningholmsvägen, där kommer gasen direkt från reningsverket innanför grindarna. Jag kör inte så mycket och kollar inte ofta priser, men det brukar nog vara billigare där också. Jag vet inte om AGA ens har nåt med den pumpen att göra?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Gaston wrote:Den som bor i västra Stockholm kan ju tanka på Drottningholmsvägen, där kommer gasen direkt från reningsverket innanför grindarna. Jag kör inte så mycket och kollar inte ofta priser, men det brukar nog vara billigare där också. Jag vet inte om AGA ens har nåt med den pumpen att göra?
Jo, det är AGA, i varje fall enligt fordonsgas.se. Det är nästan så man får lite lust att åka dit och provtanka.. :)
Men Bromma är tyvärr en himla omväg för mig.

Förresten, är du säker på att det inte var Statoil i Hammarby Sjöstad du menade?
User avatar
Gaston
Posts: 8
Joined: 2007-10-12, 14:03

Post by Gaston »

BifuelManiac wrote:Förresten, är du säker på att det inte var Statoil i Hammarby Sjöstad du menade?
Nej, men jag har förstått nu att det är den enda pumpen i Stockholm som är fristående från AGA. Jag läste nämligen på lite och såg artikeln som Jonas länkar till på http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=463.

Mitt tips gick snarare ut på att Bromma är ett av få ställen i Stockholm dit gasen inte behöver transporteras, vilket ju är den ultimata lösningen för miljön.

Att försöka dra igång en köpbojkott mot AGA känns ju lite svårt!! :lol:
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Kan komplettera tråden med följande :

Uppsala 11,15 kr/Nm3 08-01-24

Båda biogaspumparna såg ut att fungera när jag sprang förbi härom kvällen.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

080131
Haga Norra: 11,11:-

080202
Haga Norra: Ingen gas
Kista: Ingen gas
Bromma: 10,56:-
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Kartan uppdaterad med Bilia Norra, Bromma och Uppsala, kolla gärna så att platsmarkörerna stämmer.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Göran wrote:Kartan uppdaterad med Bilia Norra, Bromma och Uppsala, kolla gärna så att platsmarkörerna stämmer.
Förlåt en rookie-fråga...vilken karta menar du Göran? :oops:

OK/Q8 Mörby= ingen gas, 11,11:- (080203)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Här kommer länken till kartan som taz har tagit intiativ till

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... 597656&z=6
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Göran wrote:Här kommer länken till kartan som taz har tagit intiativ till

http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... 597656&z=6
Tack, både till Göran och Taz!

Jag har uppdaterat med Mörby Centrum, Stockholm!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Ska vi avklistra den här tråden och låta informationen gå in helt på cngprices.com?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

hade ju varit smidigt att ha allt på ett o samma ställe enligt mig. Men stockholmarna får avgöra.. Det är ju deras tråd :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Johan wrote:Ska vi avklistra den här tråden och låta informationen gå in helt på cngprices.com?
Personligen tycker jag att det är bra med en "egen" tråd för oss som tankar i Stockholm. Vi har det ju några saker gemensamt som vi, till stor del, inte delar med resten av landet: Gasbrist, högt gaspris, dåligt stöd från politiker etc., med det är ju bara min lilla åsikt... :oops:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Johan wrote:Ska vi avklistra den här tråden och låta informationen gå in helt på cngprices.com?
Jag tycker som Johan, att vi uppdaterar i cngprices.com. Har provat lite att uppdatera priser och rapportera driftstopp, och det verkar fungera bra :D
Fred wrote:Personligen tycker jag att det är bra med en "egen" tråd för oss som tankar i Stockholm. Vi har det ju några saker gemensamt som vi, till stor del, inte delar med resten av landet: Gasbrist, högt gaspris, dåligt stöd från politiker etc., med det är ju bara min lilla åsikt...
Det kan vi diskutera i en annan "vanlig" tråd, eller?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:
Johan wrote:Ska vi avklistra den här tråden och låta informationen gå in helt på cngprices.com?
Jag tycker som Johan, att vi uppdaterar i cngprices.com. Har provat lite att uppdatera priser och rapportera driftstopp, och det verkar fungera bra :D
Ja, håller med dig där mats. Det är smidigare att ha allt på samma ställe faktiskt.. Alla tankstationer med pris som uppdateras.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Priser passar nog bäst på cngprices. Poblem kan nog bättre diskuteras i den här tråden.

Tycker att pumparna har fungerat bättre ett tag nu i Sthlm, men på senaste tiden tycker jag att i alla fall pumpen i Hammarby Sjöstad fungerat dåligt. Dåligt tryck. Det tar väldigt lång tid att tanka. Idag fick jag bara halv tank. Förra veckan fick jag 5 m3. Personen efter mig ingenting. Personalen skulle stänga av den och låta den vila, vilket de tydligen behöver göra då och då.

Hur upplever ni de andra stationerna?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har aldrig tankat i Hammarby pga att jag hört att de har problem där. Jag tankar i Årsta eller Sköndal, har inte gått att tanka vid enstaka tillfällen på båda stationerna, men fungerat bra under hela 2008. Jag upplever också att trycket på dessa ställen har blivit bättre och vid min senaste tankning, i Sköndal 18 mars, fick jag i rekordmycket i min Zafira, 27,91 Nm3.
Opel Zafira CNG -08
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Gasstationen på Shell Kista är stängd tills vidare. Enligt lapp på stationen står det att den ska byggas ut för högre kapacitet och beräknas vara klar under September månad.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

hobbis wrote:Gasstationen på Shell Kista är stängd tills vidare. Enligt lapp på stationen står det att den ska byggas ut för högre kapacitet och beräknas vara klar under September månad.
Tidigare hörde man att de skulle ha stängt under Juni av just samma skäl. Hoppas att tidplanen håller denna gång...

Men de har i alla fall en fin skylt från E4 avfarten :wink:
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej!

Är det någon som vet vad som hände med tappen hos OKQ8 vid Kymlingelänken/E18? Den stod med bland "Planerade tankställen" men nu verkar den vara borttagen och den har inte hamnat bland operativa tankställen...
Jag sökte information på OKQ8:s hemsida men alla vidarelänkar verkar vara döda...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det är onekligen inte lätt att få tag på relevant information om planerade tankställen.
AGAs sida står 4 planerade takkställen:

* Södertälje (öppnar under 2008)
* Upplands Väsby (öppnar under 2008)
* Huddinge (öppnar under 2008)
* Högdalen (öppnar under 2008)
(men på kartan på samma sida är det 7 st?)

Fordonsgas sida för planerade tankställen finns 7 st stationer i Stockholmsområdet upptagna:

* Stockholm - Högdalen (Beräknas öppna 2008)
* Stockholm - Täby (Beräknas öppna 2008)
* Södertälje (Beräknas öppna 2008)
* Arlanda 2 (Beräknas öppna 2008)
* Nacka (Beräknas öppna 2009)
* Stockholm – Huddinge (Beräknas öppna 2008)
* Stockholm - Lidingö (Beräknas öppna 2008)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Shell Kista öppet igen nu med "uppdaterad" station. Fortfarande bara 2 samtidiga som kan tanka, fortfarande kassa, men Shell Kista fungerar igen nu i alla fall :-)
Post Reply