Biogas på gång på Gotland

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Biogas på gång på Gotland

Post by Jonas »

Äntligen ser det ut som om Gotland kommer få produktion av biogas som dessutom ska uppgraderas till fordonsgas. Synd att startsträckan är så lång, det talas om ett par år innan anläggningen är fullt utbyggd. Jag antar att det som vanligt är uppgraderingsanläggningen som dröjer. Annars ser jag fram mot att tanka gas dom gånger jag besöker Gotland.

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=1777297
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Noterar följande stycke i texten:
Magnus Ahlsten anser att sockerbetorna borde användas för att framställa biogas istället för etanol, eftersom man då får ut mer energi av samma mängd betor.
:lol:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote:Och dom här blir nog glada :D
http://dinapengar.se/Avdelningar/Artike ... &src=xlink
Snacka om idealister, att bo på Gotland och skaffa gasbil fast det kan dröja flera år innan de kan tanka gas på Gotland!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Vartfall förut kunde man se BIOGAS med stora bokstäver på någon anläggning inte långt från hamnen i Visby. Hörde att de använde Biogasen till fjärrvärmen i Visby.

Det enda som saknas är då reningsanläggning samt några pumpar.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sven wrote:Snacka om idealister, att bo på Gotland och skaffa gasbil fast det kan dröja flera år innan de kan tanka gas på Gotland!
Idealism på gränsen till dumhet. Ni med Gotland-Zafiran må ursäkta eftersom ni förmodligen dyker upp här på forumet förr eller senare, men: När det ännu inte finns några tankställen vore det nog bättre att skaffa en bil som går lika bra på bensin som på gas, till exempel en Fiat Multipla, istället för en semimonovalent bil som Opel Zafira.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det är ju dessutom så att en bil som inte är 100%-igt optimerad för bensindrift, inte ger varken optimerat låg förbrukning eller utsläpp? Har jag fel??
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Plonte wrote:Det är ju dessutom så att en bil som inte är 100%-igt optimerad för bensindrift, inte ger varken optimerat låg förbrukning eller utsläpp? Har jag fel??
Du har helt rätt! Gaszafiran drar mer på bensin än motsvarande bensinzafira och ger därmed högre utsläpp. Jag vet inte exakt hur mycket gaszafiran drar på bensin, tillverkarna behöver inte uppge detta om tanken är mindre än 15 l, Zafirans är 14 l. Opel uppger dock att den drar mer än motsvarande bensinmodell, så sannolikt 0,80 - 0,90 l/mil blandad körning. Bensinzafiran på 1,6 l drar enl Opel 0,73 l/mil blandad körning.

Om Gotlandsborna då och då åker över till fastlandet och tankar biogas där (blir dock en bit att åka, finns ej biogas i hamnstäderna) så kanske totalresultatet för miljön trots allt blir bättre än om de körde enkom med en bensinzafira.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu är det klart att dom ska börja köra biogasbussar på Gotland, det hade överklagats men nu har man bestämt sig. Man kommer köra gas från fastlandet till en början men hoppas att "företagen" ordnar biogas inom två år och att det även ska locka privatpersoner att köpa biogasbilar. Det hoppas jag med :) Hoppas dom snabbt får upp en pump för privatbilister så att man kan ta med bilen nästa gång.

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=3645662
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Låter lovande! Finns ju en Gotlandsentusiast som vi skivit om här på Forumet och som redan skaffat gasbil. Den personen blir nog glad om det går att tanka gas också! :wink:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Betodlarna på Gotland tänker tydligen satsa på odling av "grönmassa" för biogasproduktion på Gotland.

http://www.sr.se/cgi-bin/gotland/nyhete ... el=2073794
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Förhoppningsvis finns biogas som fordonsgas om två år, "Beslut om att satsa på en biogasanläggning på Gotland tas vid en extra stämma i Betodlarföreningen efter sommaren." http://www.sr.se/gotland/nyheter/artike ... el=2137727

Biogasanläggningen ska ligga i Roma. Odlade grödor är substratet. Gotlänningarna har stora planer om hur stor del av fordonsparken där som ska kunna köra på denna fordonsgas:

"Biogasanläggningen väntas producera biogas som motsvarar omkring tolv procent av öns behov av fordonsbränsle."
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu har betodlarna på Gotland offentliggjort samarbetet med Swedish Biogas.
Man avser, om projektet går i lås, att producera biogas motsvarande 12% av Gotlands fordonsbränslebehov.

Intressant grepp att räkna biogasens vinst i antal miljoner som sparas i sjukvårdskostnader.

Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA).
http://www.branschnyheter.se/article22788.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Hmm nu var det med att odla saker på åkermark för att göra fordonsbränlse av, det var väl inte så lyckat...eller?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Näe, det är långt ifrån optimalt men det har vi ju reda konstaterat? Här var det intressanta den nya vinklingen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det som vore intressantare vad det gäller sockerbetor är pressa dom dom först, och ifrån tjockjuicen göra etanol, och från resterna rötar man ihop med annat rötbart avfall till biogas.
er
Jag har inget problem med att vi använder marker för att odla biodrivmedel, så länge markerna som används inte:
1 Tränger undan livsmedelproduktion
2 Gödslas så hårt att det påverkar vår omgivning, luft och vatten
3 Skog huggs ner, för odla på.

Sen är det bra att biogas påverkar vår sjukdomsbild men det har inget med sockerbetor att göra.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

anders wrote:Det som vore intressantare vad det gäller sockerbetor är pressa dom dom först, och ifrån tjockjuicen göra etanol, och från resterna rötar man ihop med annat rötbart avfall till biogas.
Vet ej om det är så intressant, i rapporter som behandlat dessa frågor, så har det visat sig att ren rötning av grödor ger ett högre nettoutbyte av Energi än om man först skulle göra etanol för att sedan röta resterna från etanolproduktionen. Vet i och för sig inte om så är fallet med just sockerbetor.

Att framställa biogas ihop med etanol är något som främst etanolförespråkarna förordar eftersom det ger ett högre nettoutbyte energi än om endast framställer etanol.

Sedan försvinner med stor sannolikhet ovan angivna fördel med hälsoeffekten om man använder etanol istället för biogas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har varit inne på samma tankegång som Göran ty jag läste igår att etanol från vete endast ger en tredjedel så stort utbyte jämfört med om man gör biogas direkt. Min fundering har alltså gått kring om förhållandet kan vara detsamma för sockerbetor men eftersom jag inte vill spekulera så har jag inte kommenterat det tidigare.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I Energigas 2/2008 står det om att biogas från sockerbeta ger ett nettoenergiutbyte på ca 95 gigajoule/hektar och år. Tyvärr inga uppgifter om nettoenergiutbytet vid produktion av etanol från sockerbeta.

Det experimenteras med att använda energibetan som substrat för biogas istället för sockerbetan. Nettoenergiutbytet överstiger då 200 gigajoule/hektar och år. Detta är dubbelt så mkt som biometan från salix, som brukar anses vara mycket energieffektivt.

I sin grafik i artikeln har de med nettoenergiutbytet för etanol vid användning av vete inkl halm, det är drygt 25 gigajoule/hektar och år.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote:Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA)
Roade mig med att räkna fram besparingen i sjukvårdskostnader för mig enl ovan.

Varje ersatt liter bensin (enl förutsättningar) ovan ger en besparing på 4,85 kr.

Själv har jag överslagsmässigt ersatt 2400 liter bensin med gas (3000 mil) detta skulle ge en besparing för sjukvården på ca 11 600 kr och jag har inte kört kontinuerligt på gas ett år än.

Undrar vad det skulle bli om man ersatte all bensin och diesel i Sverige med Biogas. Någon som har siffror på drivmedels förbrukningen i Sverige?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote:
Om 7 miljoner Nm3 fordonsgas används istället för lika många miljoner liter bensin och diesel, beräknas samhällsnyttan i form av minskade sjukvårdskostnader uppgå till cirka 34 miljoner kr (Källa: SIKA).
Jag hittade lite siffror på gasföreningens hemsida.
gasföreningen wrote:2008-07-01

Biogasen klarar klimatmålet för drivmedel. Idag används ca 1.3 TWh biogas. Det motsvarar drygt 147 miljoner liter bensin. En ny studie av biogasens potential visar att vi kan ta fram hela 11 TWh från inhemsk produktion.
Idag skulle vi med andra ord spara in sjukvårdskostnader motsvarande 712 950 000 kr om man räknar med 4,85 kr/liter bensin i besparing.
Sträck på er alla ni som kör på gas (OBS dessa siffror baseras på endast biogas andelen, i artikeln står fordonsgas så besparingen kan vara ännu större idag)
gasföreningen wrote: – Enbart från avfall, får vi 10,6 TWh biogas. Det ersätter drygt 12 % av de fossila drivmedel som används i Sverige idag.
Räknar man upp ovanstående siffra så det motsvarar 12% eller 1 198,6 miljoner liter bensin som ersätts av biogas så får vi en besparing på 5,8 miljarder kr i sjukvårdskostnader.

Om vi skulle ersätta all drivmedelsanvändning i Sverige med biogas så skulle besparingen bli 48,4 miljarder.
Förutsättning 88,3 TWh biogas vilket enligt gasföreningenssiffror motsvarar Ca 9,99 miljarder liter bensin.

Observera dessa siffror är inga egentliga fakta utan endast en räkneövning gjord på vissa givna uppgifter jag har förutsatt att kostnaderna följer en linjär kurva vilket inte alls är givet, kurvan kan exempelvis plana ut när den kommer till en kritisk nivå av föroreningar.
Så ta inte beräkningarna för fakta utan snarare en indikation på möjligheter med Biogas som drivmedel
kursiv text tillkom 2008-08-03

Enligt gasföreninges rapport (sid 60) skulle biogaspotentialen vara 89 Twh år 2025.

Övriga länkar:
Ny rapport visar; Biogas ger 900 000 nya miljöbilar redan idag!2008-07-03
Pressfrukost - Hur långt kommer du på 1000 bananskal? Ny rapport presenteras 2008-07-01
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Värt att notera apropå biogas från sockerbetor; själva betblasten ger tydligen 350m m3 per ton grönmaterial. Undrar om det är medräknat i kalkylen.

Källa: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/try ... jo06_1.pdf
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Allt närmare biogasanläggning på Gotland

Post by Jonas »

Ytterligare ett steg mot biogasproduktion hos betodlarna på Gotland togs igår. Nu har man angett orter för de två första tankställen som planeras, ett i Visby och ett i Roma initialt.

http://www.branschnyheter.se/article39748.php
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Transportproblem

Post by Pka »

Tydligen blir produktionskapaciteten så stor att kommunens hela fordonspark bara skulle utnyttja ca. 20% av kapaciteten för den planerade anläggningen i Roma.

Problemet är transportmöjligheterna till fastlandet är begränsade.

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4373667
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Transportproblem

Post by track_snake »

Pka wrote:Tydligen blir produktionskapaciteten så stor att kommunens hela fordonspark bara skulle utnyttja ca. 20% av kapaciteten för den planerade anläggningen i Roma.

Problemet är transportmöjligheterna till fastlandet är begränsade.

http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=4373667
-----------
Frågan är om inte färjorna skulle kunna utnyttja biogasen som bränsle tillsammans med vanlig tjockolja liknande vad som görs för LNG-tankers. Då slipper man långa transporter.

Ett annat sätt vore att göra el direkt av biogasen på Gotland. Då kan man använda biogas direkt utan uppgradering vilket både är billigare och gör att man undviker metanutsläpp.

/track_snake
Post Reply