Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Solna/Vreten är nu öppen igen för den som missat det och jäklar vilket drag det var i pumpen idag, jag fick i drygt 20Nm3 på som jag upplevde det runt en minut, rena raketfarten alltså :D .
Hoppas nu E.ON fått ordning på sina tekniska bekymmer och öppnar i Nacka också.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

...och att Täby äntligen öppnar nästa vecka som är sagt nu! Sen har vi ju Upplands Väsby vi väntar på också! Jag är så spänd på hur det kommer fungera att tanka med de nya systemen med lagringstank för flytande gas! :D

Verkligen kul att det börjar röra lite på sig med tankställen lite här och där i stan!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

avozetta wrote:Solna/Vreten är nu öppen igen för den som missat det och jäklar vilket drag det var i pumpen idag, jag fick i drygt 20Nm3 på som jag upplevde det runt en minut, rena raketfarten alltså :D .
Hoppas nu E.ON fått ordning på sina tekniska bekymmer och öppnar i Nacka också.
Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!

Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?

När vi slitit och dragit i 30 sekunder lossnade den, och så tycker man att man har rutin efter 4,5 år med gasbil...

Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Stockholmselände!

Post by Astra CNG »

Hej,

Kul, jag var också och tankade där idag, också rekord med dryga 24m3.
Mindre kul är att det verkar vara en glädjemätare, redan efter ca 1,5 mil så började tankmätaren röra på sig.

Funderade i eftermiddags på om jag skulle maila Eon och beskriva fenomenet.
Tycker vi ska hålla koll om detta stämmer med verkligheten.
Vi kanske kan skicka något gemensamt?

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

JohanF wrote:Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?

När vi slitit och dragit i 30 sekunder lossnade den, och så tycker man att man har rutin efter 4,5 år med gasbil...

Mvh
Johan
Om det är av typen pistolmunstycke kan det underlätta lite om man trycker munstycket in mot bilens påfyllningsnippel samtidigt som man frigör spärren på pistolhandtaget.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Stockholmselände!

Post by lubbis »

Man kan även dra pistolmunstyckets främre del bakåt så släpper handtaget lätt. Gillar denna typ skarp och försöker alltid få den pump där det är monterat (pump 1 vid Gumpekulla i Linköping)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Nytt rekord i masochism vid hammarby sjöstad idag.. åtta (8!!!!) bilar i kö till den stackars pumpen...

Årsta hade slut så de stackars taxichaffisarna hade nog inget val..... Själv kör jag bensin för första gången sedan november...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

henrico wrote:Nytt rekord i masochism vid hammarby sjöstad idag.. åtta (8!!!!) bilar i kö till den stackars pumpen...

Årsta hade slut så de stackars taxichaffisarna hade nog inget val..... Själv kör jag bensin för första gången sedan november...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Är det inte ombyggt där nu så man kan tanka 2 samtidigt? Länge sedan jag var där.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Stålis wrote:
JohanF wrote:Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?

När vi slitit och dragit i 30 sekunder lossnade den, och så tycker man att man har rutin efter 4,5 år med gasbil...

Mvh
Johan
Om det är av typen pistolmunstycke kan det underlätta lite om man trycker munstycket in mot bilens påfyllningsnippel samtidigt som man frigör spärren på pistolhandtaget.
Precis så funkar det, inga problem för mig. Men för den som inte vet så kan jag förstå att det kan vara knepigt att komma på hur man skall göra.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!
Astra CNG wrote:Hej,

Kul, jag var också och tankade där idag, också rekord med dryga 24m3.
Mindre kul är att det verkar vara en glädjemätare, redan efter ca 1,5 mil så började tankmätaren röra på sig.

Funderade i eftermiddags på om jag skulle maila Eon och beskriva fenomenet.
Tycker vi ska hålla koll om detta stämmer med verkligheten.
Vi kanske kan skicka något gemensamt?

Mvh
Inte för att jag fattade några misstankar, men visst, när ni nu påpekar detta så kan jag kanske tycka att tanknålen borde varit still ett tag till, det var långt ifrån tomt i tanken när jag tankade. Men jag kan nog inte uttala mig förrän jag kört slut och tankat igen så jag kan se förbrukningen också.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

avozetta wrote:
henrico wrote: Är det inte ombyggt där nu så man kan tanka 2 samtidigt? Länge sedan jag var där.
Nix, samma pump men bättre tryck.....


Sent from my Nook using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Februarisiffror från gasinfo.se:

Code: Select all

                                  2010  Jan  Feb
        Arlanda           SGAB    67%   76%  40%
        Arlanda           Statoil 90%   96%  81%
        Bromma            Shell   97%  100% 100%
        Frihamnen         St1     59%   49%  70%
        Haga Norra        Tanka   90%   94%  81%
        Hammarby Sjöstad  Statoil 81%  100% 100%
        Kista             Shell   68%   72%  72%
        Mörby             OKQ8    41%   53%  57%
        Rinkeby           OKQ8    55%  100%  97%                                      
        Skärholmen        Statoil 88%   86%  84%
        Sköndal           Statoil 69%   81%  65%
        Solna Vreten      OKQ8:   35%    0%  26%                                            
        Södertälje        Preem   73%   79%  73%
        Täby              AGA     81%   90%  88%
        Veddesta          Statoil 76%   84%  81%
        Årsta             OKQ8    67%   83%  78%

        Alla:                     74%   77%  74%
Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 :shock: :shock: Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Patrik N »

cpalm wrote:Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 :shock: :shock: Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
Jodå, SGAB får gas varje natt. Brukar vara slut efter morgonrusningen då många av taxibilarna med gas har varit uppe på Arlanda och då passat på att tanka. Kanske har SGAB varit utan gas en eller två dagar under februari.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Gasinfo.se var ju en fantastisk tjänst i teorin men det visade sig ju snabbt att den är helt meningslös. Vad är en grön bock värd om det ändå visar sig det inte går att tanka när man väl svänger in till pumpen?

Det är lite som hemelektronikfirmornas lagerstatus: Man kollar att det man vill köpa finns inne så man inte åker i onödan men när man kommer dit så visar det sig att nähe, det var bara demoexet och det är inte till salu! :evil:

Frågan är om inte AGA och E.On skulle fällas för falsk marknadsföring om man skulle anmäla dem.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Patrik N »

Enligt både Gasbilen.se och Gasinfo.se har Statoil i Upplands-Väsby nu öppnat sin gasmack!
Någon som har testat?
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Ringde just och frågad UV och visst har de öppnat! Tjejen lät så glad att det var igång och hon sa att allt fungerade superbra och att kunderna var såååå nöjda! :D

Då ringde jag Täby, eftersom jag förstått att det har varit lite rivalitet mellan dem och UV när det gällde öppnandet, men där såg det dystert ut. Det var någon ventil som gått sönder och det var fyra (4!) veckors leveranstid! :shock: Så vi kan nog inte räkna med att Täby öppnar innan april... :cry:

Nu ska jag nog åka till Upplands Väsby!! :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Stockholmselände!

Post by Primus »

Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. 8) . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Jag har precis fått en uppdatering av Sofia på Statoil:

Nytt öppningsdatum för Täby är vecka 15!! :shock:

Öppningsdatum för Bromma är vecka 17.

Så är alltså läget nu...men vi vet ju alla hur det brukar vara med dessa datum... :roll:

Förövrigt har jag provtankat i Upplands Väsby och det gick utmärkt...se rapport här.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Patrik N wrote:
cpalm wrote:Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 :shock: :shock: Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
Jodå, SGAB får gas varje natt. Brukar vara slut efter morgonrusningen då många av taxibilarna med gas har varit uppe på Arlanda och då passat på att tanka. Kanske har SGAB varit utan gas en eller två dagar under februari.
Skickade ett mejl till Aga och frågade, men inget svar tyvärr.
Så man får väl spekulera i att det handlar om att antingen SGAB eller Aga helt enkelt slarvar med uppdateringarna. Skall nog skicka mejl till SGAB och fråga istället. Om det är Aga som strular så har ju SGAB all anledning att vara duktigt sura.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:
Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!
Astra CNG wrote:Hej,

Kul, jag var också och tankade där idag, också rekord med dryga 24m3.
Mindre kul är att det verkar vara en glädjemätare, redan efter ca 1,5 mil så började tankmätaren röra på sig.

Funderade i eftermiddags på om jag skulle maila Eon och beskriva fenomenet.
Tycker vi ska hålla koll om detta stämmer med verkligheten.
Vi kanske kan skicka något gemensamt?

Mvh
Inte för att jag fattade några misstankar, men visst, när ni nu påpekar detta så kan jag kanske tycka att tanknålen borde varit still ett tag till, det var långt ifrån tomt i tanken när jag tankade. Men jag kan nog inte uttala mig förrän jag kört slut och tankat igen så jag kan se förbrukningen också.
Kan redan nu säga att jag nog fått vad jag betalat för då jag börjar närma mig 20 mil stadskörning, det har nog aldrig hänt med det dåliga tryck som pumparna haft i Stockholm så jag kan inte påstå att det var något fel på min tankning i varje fall.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Stockholmselände!

Post by Primus »

Primus wrote:Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. 8) . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
Lyfter denna för att se om någon vänlig själ vill skriva några rader.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Primus wrote:
Primus wrote:Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. 8) . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
Lyfter denna för att se om någon vänlig själ vill skriva några rader.
Hur det är med gastillgången i allmänhet har jag inte så bra koll på men du har ju lite statistik från cpalm ovan att läsa som i varje fall ger en fingervisning. Tydliga positiva nyheter är att Solna/Vreten öppnat igen med riktigt bra tryck, tankat där 2 gånger på raken nu och vi har en ny mack i Uppland Väsby också. Detta lättar ju trycket på övriga mackar något men då främst på norra sidan om stan. Det är ju fortfarande en rätt ojämn fördelning mellan norr ock söder på antalet mackar. Nya macken i Täby är tydligen försenad någon månad, däremot borde Nacka-macken öppna snart tycker jag då de haft samma tekniska problem som i Solna/Vreten.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Lite trista besked från E.ON, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 697#p15697. Nacka öppnar inte på länge p.g.a. gasbrist.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Stockholmselände!

Post by Primus »

Det där var tråkigt! :evil: Samtidigt har jag haft på känn att det skulle låta ungefär så. Som boende söder om söder+ så får man hoppas att Sköndal och Hammarby Sjöstad blir störningsfria och med mindre köer. Jag tycker köerna har minskat påtagligt i Sköndal. Men det baserar jag på att jag tittar när jag passerar på 73:an. Så precisionen i den bedömningen är lite skakig.. 8)

Min EcoFuel bör komma inom 2 veckor så jag hoppas det kommer någon god nyhet innan dess. Hoppet är ju det sista som överger människan.. :roll:
Björk
Posts: 10
Joined: 2010-01-24, 19:33
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Björk »

Primus wrote:Det där var tråkigt! :evil: Samtidigt har jag haft på känn att det skulle låta ungefär så. Som boende söder om söder+ så får man hoppas att Sköndal och Hammarby Sjöstad blir störningsfria och med mindre köer. Jag tycker köerna har minskat påtagligt i Sköndal. Men det baserar jag på att jag tittar när jag passerar på 73:an. Så precisionen i den bedömningen är lite skakig.. 8)

Min EcoFuel bör komma inom 2 veckor så jag hoppas det kommer någon god nyhet innan dess. Hoppet är ju det sista som överger människan.. :roll:
Bor själv söder om söder, måste säga jag tycker det funkar rätt hyfsat numer i både Sköndal och Hammarby, om man bara klurar ut vilka tider som Taxi inte överbelamrar och trängs. Hammarby har trots en enda pump bra mycket bättre tryck och genomströmning än Sköndal, men du får i mer i tanken oftast i Sköndal. De har enl. personal på macken i H-by satt in en begränsning när tanken är typ 95% full eftersom sista procenten tar mycket längre tid att fylla. Du har ju Årsta också, men det vette katten, försökt tanka ett par gånger där, men det är oftast väldigt mycket Taxi där och låånga köer.
Post Reply