Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Stockholmselände!

Post by Pka »

http://www.cisionwire.se/centerpartiet- ... ategi98916
Stockholms stad måste bli bättre i biogasfrågan och med anledning av detta fattar idag miljönämnden beslut om att ta fram en biogasstrategi. I strategin kommer man att jobba med följande punkter;
analys av effekten av ökad matavfallsinsamling
genomgång av olika tekniker för matavfallsinsamling
tillgång till substrat utöver matavfall för biogasframställning
hur samverkan mellan olika aktörer bör sker för att säkra gastillgången
en tidplan där de aktiviteter olika biogasaktörer planerar i syfte att säkra en biogastillgång tydligt framgår.
I strategin kommer även frågor som rör kommunikation kring biogas, möjlighet till tekniska förbättringar i produktionen, samt hur staden använder biogas att behandlas.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Jag ger upp...
var i helgen och tittade på ny (nyare) bil, och det blir ingen biogas den här gången tyvärr :(

Har nu kört på bensin i ett ca ett halvår. problemet är att jag kör väldigt lite, och när jag väl tar bilen
för att handla eller göra något annat ärende så har det varje gång varit långa köer av taxibilar vid pumpen.
Jag orkar tyvärr inte längre, jag tycker det är oerhört tragiskt att behöva gå tillbaks till at köra på bensin igen,
men det är enda alternativet...

Jag kan tilägga att jag cyklar till jobbet :D

Kommer fortsätta att bevaka detta forum, men inte med samma frekvens som tidigare (dagligen).

När vi skaffade första biogasbilen blev jag överlycklig efter ett par månader när jag träffade den första biogasbilsföraren vid pumpen....
det var 2005.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mats wrote:Jag ger upp...
var i helgen och tittade på ny (nyare) bil, och det blir ingen biogas den här gången tyvärr :(

Har nu kört på bensin i ett ca ett halvår. problemet är att jag kör väldigt lite, och när jag väl tar bilen
för att handla eller göra något annat ärende så har det varje gång varit långa köer av taxibilar vid pumpen.
Jag orkar tyvärr inte längre, jag tycker det är oerhört tragiskt att behöva gå tillbaks till at köra på bensin igen,
men det är enda alternativet...

Jag kan tilägga att jag cyklar till jobbet :D

Kommer fortsätta att bevaka detta forum, men inte med samma frekvens som tidigare (dagligen).

När vi skaffade första biogasbilen blev jag överlycklig efter ett par månader när jag träffade den första biogasbilsföraren vid pumpen....
det var 2005.
Det var ett tråkigt besked du kom med Mats, jag kan förstå din frustration. Nu bor du ju dessutom söder om söder och där har ju inget hänt på utbyggnadsfronten vilket är trist och den enda macken som finns på agendan att öppnas detta år som jag känner till är en mack till i Täby. E.ON. har ju tydligt sagt ifrån att det troligtvis inte blir något mer i Stockholm detta år p.g.a. gasbrist.

Lycka till med ditt nya bilval men kan du inte hitta en diesel i stället och tanka Preems nya talloljediesel, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2124
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Jag bor i Bagarmossen, visst har det varit en del problem med gastillgången senaste året, men jag bedömer ändå att jag till 90% kunnat köra på gas. Biogasen är det vida överlägset bästa bilbränslet, så tänker man verkligen på miljön så är det det enda vettiga alternativet i dagsläget.
Last edited by Sven on 2011-04-02, 21:36, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Även jag ha helt klart börjat vackla, den här vintern har varit hemsk! Ser det inte bättre ut framåt hösten blir det nog en miljödiesel för mig i februari nästa år - det vill jag inte...... :(

Sent from my Nook using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Inslag om eländet i Stockholm i gårdagens ABC och lite om framtiden, http://svtplay.se/v/2388165/abc/biogasb ... 972,1,f,-1
I textform, http://svt.se/2.33538/1.2388023/biogasb ... pos=rubrik

Det jag saknar i inslaget är:
1) Var planeras fler pumpar på södra sidan om stan?
2) Samordnare tillsatt som bl.a. skall se till att mer matavfall samlas in men finns produktionsanläggningar som kan ta emot det ökande matavfallet?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Din första punkt undrar jag över. Är det en ren fråga eller missade jag något i inslaget? Jag hörde inte ett ord om södra Stockholm..?
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Jag tankade i Hammarby för första gången sedan uppgraderingen och jädrar vilket drag :lol: . (ursäkta min lilla svordom men jag blir så glad).

Det tog mindre än 2minuter att fylla 23Nm3 och trots att det stog två taxi före, så behövde jag bara vänta 5minuter innan det var min tur.

Hoppas denna uppgradering sker på övriga pumpar också.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Denna upgradering som skett i Hammarby verkar ju strålande! Men vad har de gjort?
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Detta skrevs på biogasost.se
_________________________________________________________________________________________
Ökad tankningskapacitet i Hammarby Sjöstad:
Den 7 april nyinvigdes gastankstället på Statoil i Hammarby Sjöstad med utökad
kapacitet. Invigningen var en drive från AGA och Statoil för att uppmärksamma den
gemensamma satsningen på att förbättra tillgången till gas vid Statoil-mackar i Stockholmsområdet.
Även Statoils gastankställe i Sköndal kommer att få utökad kapacitet
under året och två nya tankställen ska öppna, i Täby och Upplands Väsby. Samarbetet
mellan AGA och Statoil innebär också framgent att nya fordonsgastankställen ska
öppna i takt med den ökade efterfrågan. Dessutom ska en tankstation för flytande
fordonsgas till tunga fordon tas i drift på Statoil-stationen i Järna under 2011.

_________________________________________________________________________________________

Hoppas verkligen att även Sköndal snart blir uppdaterad med bättre tryck och kapacitet :mrgreen:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Perfekt att Sköndal ska uppgraderas!
Gasbaronen
Posts: 2
Joined: 2010-12-21, 19:31

Re: Stockholmselände!

Post by Gasbaronen »

Hammarby Sjöstad fick utökad kompressorkapacitet i december och Sköndal kommer få nya kompressorer i juni/juli..
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Så var det Påsk och Sköndal har tekniska problem. Lär väl hålla i sig under hela helgen. Hustrun protesterade dessutom villt när jag förslog att vi skulle ta omvägen över Hammarby Sjöstad för att tanka. Så redan på tredje tanken lär man missa gas och få köra på bensin... Men sån't är livet som gasbilsägare...

Men varför är det så mycket tekniska problem? Själva pumpsystemet kan ju inte vara särskilt märkligt. Det måste ju finns tusentals pumpar runt om i Europa. Om det var ny teknik skulle jag förstå det. Men inte nu. Gasbrist går att förstå även om det är tråkigt, likaså köer. Men tekniska problem? Nej tack!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Man undrar ju hur många gånger orden "tekniska problem" egentligen betytt gasbrist... :roll: Är det någon som någonsin sett en skylt/information som uttryckligen förklarat att att en gasstation varit stängd på grund av gasbrist?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Du kanske har rätt... Jag har i min enfald trott att det var olika saker...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Givetvis kan "tekniska problem" innebära just det, tekniska problem...men med tanke på hur ofta just den orsaken sammanfallit med det grava gasbristen så tror jag nog att AGA med samarbetspartner tar till den orsaken generellt. Anledningen till det kan man ju bara spekulera i...kanske är det en större prestigeförlust att erkänna att de inte kan leverera sin produkt än att skylla på tekniken som ju inte de råder över... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Skulle vara intressant att veta hur det är. För tekniken borde ju vara väl prövad.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Den är nog väl prövad men jag kan tänka mig några faktorer som kan göra att den inte håller måttet för situationen i Stockholm.

Är komponenterna dimensionerade för den höga belastning som de utsätts för när efterfrågan vida överskrider antalet pumpar?
Klarar komponenterna att köras helt tomma dag efter dag, ibland från timme till timme?
Har grejerna hastats ihop för att försöka täcka efterfrågan?
Finns det kompetenta tekniker i Sverige?
Finns det tillräckligt många kompetenta tekniker i Sverige?

Dessutom pratar vi om en ganska komplicerad teknik, mycket mer komplicerad än för flytande bränsle, så felriskerna är stora. Lägg därtill till att det säkert inte finns några reservdelslager att tala om i Sverige så blir väntetiderna för reparationer långa vilket kan uppfattas av konsumenten att det "alltid är fel" på grejerna. Man åker kanske inte alltid förbi samma pump och ser utvecklingen på reparationerna.

Detta är bara mina egna funderingar i detta spörsmål... :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Då Sköndal är ur funktion måste jag tanka på något annat ställa. Vilken föredrar ni av Hammarby eller Årsta?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Primus wrote:Då Sköndal är ur funktion måste jag tanka på något annat ställa. Vilken föredrar ni av Hammarby eller Årsta?
Hammarby är nyligen ombyggd med förbättrad kapacitet, d.v.s. att den går fortare och blir fullt (ingen egen erfarenhet själv ännu). Men det är fortfarande bara ett munstycke vilket troligen innebär att köer fortfarande uppstår. I Årsta som jag nyttjar oftare tycker jag det funkat bra senaste tiden. Om man håller hårt i sina pengar så är de också en prismässig skillnad att ta hänsyn till, http://www.gasbilen.se/sv-SE/Att-tanka- ... riser.aspx , just nu 46 öre till Årstas fördel.

Som lite kuriosa så tankade jag i Upplands Väsby förra helgen, en av två mackar som lagrar gasen flytande i Stockholm, och det var nog rekord i fulltankning.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

avozetta wrote:
Primus wrote:...och det var nog rekord i fulltankning.
Dessutom kommer man låååååångt på den fulla tanken! Jag kom nästan 30 mil efter att jag tankat på den nya macken i Täby, och det var väldigt lite landsvägskörning! :D Naturgas är skönt att köra på även om det svider lite i miljöhjärtat... :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Det blev Årsta. Ingen kö och allt fungerade. Hade kört 345 km och färddatorn slog om från 20 till 10 km räckvidd när jag svängde in på macken. Hade tankat på Eon i Norrköping där reklamen sa att det var 100% naturgas. Är inte det bra? 160 km E4 och resten Stockholmstrafik.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Är du säker på att det inte stod 100% biogas? Just Norrköping producerar ju all sin egen gas och säljer också den vidare till andra delar av landet. Jag tankade i Norrköping för bara några timmar sedan! :D

Fast det är klart, om du tankade på E-On så är det nog naturgas...

Naturgas har fossilt ursprung vilket gör att den bidrar till växthuseffekten. Biogasen minskar däremot växthuseffekten eftersom metan som släpps ut oförbränt är en mycket potent växthusgas. Så nej, naturgas är inte bra jämfört med biogas...men det är mycket bättre än alla andra fordonsbränslen bortsett från el (om det kommer från gröna producenter).
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Såklart menade jag biogas! Hur man då kan skriva naturgas är något man kan fundera på..:-)
gustavm
Posts: 10
Joined: 2010-10-19, 22:33

Re: Stockholmselände!

Post by gustavm »

Hej!

Har någon av er hört hur det går med gasmacken i Nacka? Vad jag förstått är det OKQ8 i Skvaltan (vid Maxi) som ska få en pump, men det är klurigt och hitta bra info om det...

Gustav
Post Reply