Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Stockholmselände!

Post by Primus »

Skit i politiken i denna tråd :twisted: ! JAg är otroligt intresserad av politik men vill inte läsa det i tråden om Stockholmseländet. Inte på ett Gasforum i alla fall.. :mrgreen:
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Stockholmselände!

Post by henrico »

Dock är väl Stockholmseländet just ett resultat av politik med tanke på stoppade biogasanläggningar, sopbilar som går på gas utan säkrad gastillgång etc etc etc... :)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Primus wrote:Skit i politiken i denna tråd :twisted: ! JAg är otroligt intresserad av politik men vill inte läsa det i tråden om Stockholmseländet. Inte på ett Gasforum i alla fall.. :mrgreen:
Är helt med dig Primus! Vi har andra trådar där vi diskuterar politik och även om stockholmseländet till stor del beror på ignoranta politiker så tycker jag att vi kan hålla denna tråd fri från partipolitiska åsikter.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Uppdaterad tillgänglighetsstatistik från gasinfo.se

Code: Select all

            Jan   Feb   Mar   Apr   Maj   Jun   Jul   Aug
Arlanda:    99%   97%   90%   98%   78%   82%   82%   90%
Bromma:    100%   99%  100%  100%   99%  100%  100%  100%
Frihamnen:  33%   52%   82%   91%   77%   78%   37%   50%
Haga Norra: 88%   95%   93%  100%   93%   78%  100%   83%
Kista:      31%   60%   98%   93%   94%   71%  100%   48%
Mörby:      29%   20%   41%   60%   36%   39%  100%   18%
Skärholmen: 83%   93%   97%   98%   96%   96%  100%   97%
Sköndal:    68%   34%   97%   56%   85%   77%  100%   79%
Södertälje: 55%   89%   98%   68%   60%   76%   58%   76%
Täby:       65%   92%  100%   90%   88%   89%   98%   82%
Veddesta:   66%   94%  100%   67%   69%   82%  100%   53%
Årsta:      86%   65%   28%   45%   57%   75%  100%   78%

Alla:       67%   74%   80%   80%   78%   80%   89%   71%



User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Bedrövligt... :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Vi var hemma i Stockholm hela semestern (förutom några småtrippar).
Det var helt underbart att bara kunna åka in och fylla gas när man ville, utan att stå i kö eller att mötas av avstängningsskyltar.

Man fick en blick av hur det borde vara att äga en gasbil i Stockholm.

Nu är det bara 10månader till nästa sommar :wink:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Ett ljus i (höst)mörkret:
Scandinavian Biogas förvärvar uppgraderingsanläggningarna för biogas vid Bromma och Henriksdals reningsverk samt biogasanläggningen vid Loudden.

Målet är att på 3-5 års sikt mer än fördubbla produktionstakten av biogas från dessa anläggningar, vilka därmed ska uppnå en volym om 20 miljoner normalkubikmeter per år.
mer går att läsa på:
http://www.scandinavianbiogas.se/index_ ... &newsid=49
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Det är lovande, men vad görs utöver detta? Frågan jag ställer mig är hur står tillgången i jämförelse med efterfrågan idag? Skulle det krävas en fördubbling redan igår för att situationen skulle vara hållbar i Stockholm i dagsläget?

I så fall är 3-5 år väldigt långt borta. Man måste ju då också väga in att efterfrågan med största sannolikhet kommer öka under denna tidsperiod. Om vi idag ligger 50% efter i tillgång så kommer en fördubbling 2015 inte vara till stor tröst.

Här har vi hela problematiken. Tidigare (typ fem år sedan) vågade folk inte köpa gasbil för att det fanns för få tankställen och de var ofta trasiga. Sen fixade det till sig för typ två år sedan och plötsligt ville alla köra på gas. Vad hände: jo, nu är vi tillbaka i samma läge som under förra gaskrisen, eller till och med i en än sämre situation, och nu börjar till och med övertygade gasbilsentusiaster överväga dieselbilar. Om nu producenterna lyckas släcka denna brand och möta dagens efterfrågan inom något, eller ett par, år så kommer intresset för gasbilar öka igen och branden blossar upp på nytt! Då räcker inte en fördubbling fram till 2015...kanske krävs en fyrdubbling eller mer! Speciellt nu när Storstockholms kommunpolitiker börjar får upp ögonen för biogasens fördelar, det kommer inte bli färre bussar och sopbilar som slukar i sig stora mängder gas... :roll:

Missförstå mig rätt nu, alla satsningar ska givetvis applåderas...men det är lätt att känna sig lite resignerad inför det faktum att producenterna alltid ligger ett par år efter efterfrågan och att politikerna beställer mängder av (stor)förbrukare innan de tillser att produktionsunderlaget är säkrat.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

samt att infrastrukturen måste byggas ut. Som jag upplever det just nu är det inte brist på gas, utan på smidig access till en pump.
Jag har försökt tanka nu i ca en månad, men varje gång står det ett antal taxi i kö och jag orkar inte vänta utan tankar bensin :(
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Mats wrote:samt att infrastrukturen måste byggas ut. Som jag upplever det just nu är det inte brist på gas, utan på smidig access till en pump.
Jag har försökt tanka nu i ca en månad, men varje gång står det ett antal taxi i kö och jag orkar inte vänta utan tankar bensin :(
Medhåll...

Man skulle nästan vilja ha statistik på pumparna när på dygnet det är knökfullt... Lite som ikeas skyltar när i månaden och på dygnet det är "lugnt" i varuhuset. Jag tankade i Årsta på kvällen förra lördagen och var då helt ensam vid pumpen, jag trodde faktiskt att det skulle vara massa taxibilar där då som tankade upp inför lördagsnatten.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Nja, jag håller inte riktigt med...givetvis är det för få pumpar men grundproblemet är att det inte finns tillräckligt med gas så att ens de befintliga pumparna kan utnyttjas till fullo. Om det så fanns 300 pumpar i stockholmsområdet så skulle dessa inte göra det mycket enklare för oss eftersom de skulle stå tomma hela tiden.

Tittar man på tillgänglighetsstatistiken som cpalm presenterade så är det skrämmande dåliga siffror. Fyra av tolv (en tredjedel!) av tankställena har lägre än 55% tillgänglighet i augusti! Givetvis innebär det större belastning på de övriga åtta med längre köer som följd. Det är också en kedjereaktion inblandad: ju fler som tankar på samma ställe desto längre tid tar varje tankning eftersom kompressorerna aldrig hinner pumpa upp trycket i mellanlagringen. Därför blir köerna längre och längre.

Om alla som nu tvingas åka till t ex Haga Norra eller Bromma, för att de fick åka ifrån tankställen med tomma tankar, fått gas vid första försöket så minskar belastningen på H N och Bromma. Då går det snabbare för dem som åker till H N eller Bromma som första försök.

När vi sen blandar in sopbilar och bussar i ekvationen så förvärras situationen än mer eftersom de ju slukar i sig enorma mängder gas varje gång de tankar. Är det någon som vet hur mycket gas som får plats i mellanlagringen? Min gissning är att det är långt mycket mindre än vad en sopbil vill ha för att få fulla tankar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Genomsnittlig tillgänglighet för gasmackarna i Stockholmsområdet:
  • Jan 67 %
  • Feb 74 %
  • Mars 85 %
  • April 72 %
  • Maj 78 %
  • Juni 79 %
  • Juli 90 %
  • Aug 71 %
Tyvärr blev alltså augusti sämsta månaden hittills i år, medan månaden dessförinnan, juli, var årets bästa månad.
Opel Zafira CNG -08
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Visst är tillgängligheten riktigt usel, men beror det fortfarande på gasbrist eller är det andra problem? Dvs. tekniska fel eller taskig logistik?
Tankar numera i princip endast på Arlanda, och enda gången jag fått nit där senaste tiden så var något trasigt (vilket iofs tog typ en vecka att fixa :shock: ), så jag har ingen personlig uppfattning.

Snackade med en sopåkare som stod och tankade härom månaden och han sade att tanken rymmer 80 m2 om jag inte minns fel. Vilket ju faktiskt inte är så enorma mängder. Däremot måste de tydligen fylla på flera gånger på en dag. Det som är mest korkat med sopbilarna är väl att de tankar på de "vanliga" mackarna, som ju inte är särskilt väl anpassade till större fordon. Tänk om SL skulle börja göra så med gasbussarna?? :lol:

Edit:
P.s. Den totala tillgänglighen finns faktiskt med på sista raden i min statistik, men man måste av någon skum anledning scrolla ner i rutan för att se den. Hoppas du inte lade ner för mycket jobb på att räkna fram det Sven!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Januari var sämst med 67%, följt av augusti på 71% och februari på 74%. Att sommarmånaderna var bra är inte så förvånande. Många i storstan använder bilen mindre under semestern, bussarna går på sommartidtabell och sopturerna är färre.

Kommande höst, vinter och vår kommer bli besvärliga...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

cpalm wrote:Tänk om SL skulle börja göra så med gasbussarna?? :lol:
Jag har sett SL-bussar vid flera publika tankställen. På Bromma har jag sett bussar vid flera tillfällen... :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Fred wrote:Jag har sett SL-bussar vid flera publika tankställen. På Bromma har jag sett bussar vid flera tillfällen...
:shock: :shock: Jäsiken :shock: :shock:
I Bromma är det iofs gott om svängrum. Hoppas dom håller sig borta från t.ex. Haga Norra och Hammarby Sjöstad, eller är de där inne och rattar också???
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

cpalm wrote: I Bromma är det iofs gott om svängrum. Hoppas dom håller sig borta från t.ex. Haga Norra och Hammarby Sjöstad, eller är de där inne och rattar också???
Sjöstaden är väl en icke-fråga eftersom INGEN har kunnat tanka där sista månaderna.. :lol:

Årsta har jag faktiskt bara sett lastbilar och miljoner sopbilar vid...

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Jag har tankat i Hammarby flera gånger senaste månaden, men dom har alltid dåligt tryck, så man får aldrig full tank (max ca. 14 nm3 på 10 minuter :( ).

Samt att dom nästan alltid har ett oranget överdrag på pumpen, vilket gör att man tror att den är avstängd, men där står bara att det är dåligt tryck m.m.

Men jag kanske har haft tur att den varit igång då jag varit där :)
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Jag tvingades köra till Nyköping på bensin igår... :cry: Bensinmätaren gick ned till varningen precis när vi svängde av E4:an och när jag svängde in på bensinmacken hade jag inte en enda rektangel kvar på stapeln!! :shock: Så lite bränsle har jag aldrig haft i bilen!!
När jag sedan tankade fick jag i 24,28 liter bensin (trodde det skulle gå i lite mer eftersom tanken rymmer 29 L). Sen var det dags för gas...234 bars tryck i pumpen, gick blixtrande snabbt och jag fick i precis 19,19 Nm2 i mina totalt tomma tankar...tror det är rekord faktiskt, dock är det en bit under de 21 Nm2 som jag läst att man ska kunna få i helt tomma tankar. Undrar om jag har en massa olja i mina tankar... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stockholmselände!

Post by Jonas »

Fred, jag får nu i 22-24nm3 varje gång i min Volvo av samma årsmodell som din. Dock bara om jag kört tomt och hos Fordonsgas. Jag tror iofs. att min trycksensor är kass för den automatiska övergången till bensin fungerar inte längre. Förmodligen tömmer jag gastankarna mer än Volvo avsett. Jag begriper inte hur ni står ut med situationen i Stockholmsregionen. Eller ja, att ni orkar fortsätta leta gas varje dag.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

cpalm wrote: Edit:
P.s. Den totala tillgänglighen finns faktiskt med på sista raden i min statistik, men man måste av någon skum anledning scrolla ner i rutan för att se den. Hoppas du inte lade ner för mycket jobb på att räkna fram det Sven!

Ojdå, jag missade faktiskt det och gorde en egen uträkning! :wink:

Din statistik, cpalm, är nog mer tillförlitlig. Det blev ungefär samma siffror, men faktiskt var inte augusti sämst utan januari. Alltid något.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Det har ju sagts att sopbilarna ska få en egen icke-publik tankstation i höst. Vi får innerligt hoppas att denna utfästelse stämmer. Då borde situationen i Stockholm bli bättre.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

...bara om det finns tillräckligt med gas.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror att det står och väger mellan gasbrist och tekniska begränsningar på pumparna just nu och att det mer och mer kommer att bli ett tekniskt problem med att dagens pumpar inte klarar av att stå å gå oavbrutet hela dagarna, trycket sjunker och det tar en evighet att tanka även om det finns gott om gas.

Nu är vi ju inne i september månad och då har ju EON/OKQ8 lovat att öppna 3 nya mackar. Slängde iväg lite nya frågor till EON:
Hej!
Ställt några frågor tidigare kring de nya gaspumpar som ni öppnar tillsammans med OKQ8 nu i september i Stockholm och här kommer några frågor till:

1) Som ni säkert känner till så är det mycket hög belastning på de gasmackar som finns i Stockholm idag och att det inte klarar av denna belastning, så även om tillgången på gas är god så sjunker trycket och det ta en evighet att tanka.

Kommer era nya pumpar att vara bättre dimensionerade för detta?

2) Sedan ni tog över gasdistributionen till macken i Årsta så verkar det inte ha blivit någon märkbar förbättring på tillgången på gas där.
Hur ska de då bli när ni ska ta hand om 3 mackar till?

3) är det något datum satt för när de nya mackarna öppnar?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stockholmselände!

Post by Jonas »

avozetta wrote:Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror att det står och väger mellan gasbrist och tekniska begränsningar på pumparna just nu och att det mer och mer kommer att bli ett tekniskt problem med att dagens pumpar inte klarar av att stå å gå oavbrutet hela dagarna, trycket sjunker och det tar en evighet att tanka även om det finns gott om gas.
Det beror nog på hur pumparna är konstruerade, uppenbarligen går det att lösa. Vi hade stora problem med trycket på de populäraste stationerna på västkusten tidigare och pumparna gick hela dagarna, toppfyllningen fungerade inte, trycket i topptankarna byggdes aldrig upp (annat än möjligen på natten då). Sedan dess har Fordonsgas - som jag på den tiden var oerhört kritiskt inställd till - byggt om de stationerna och idag får man helt full tank oavsett om det är 5 bilar som tankat på samma dispenser innan (har hänt mig i Kallebäck som ändå har fyra dispensrar) och trots att alla slangar/dispensrar utnyttjas hela tiden. Stora höga, Kungälv, Partille, Kallebäck, Högsbo mfl. - alla dessa håller trycket uppe konstant enligt min uppfattning. Nu är beläggningen på de flesta av dessa inte så extrem som i Stockholm men tillräckligt hög för att det tidigare fanns problem. Fordonsgas verkar ha kommit förbi problemet med sjunkande tryck, brist på reservdelar mm som dom hade tidigare.

Nu har vi i regionen förutom alla privata och tjänstebilar ändå massor av Taxibilar, slamsugarbilar och sopbilar, diverse tunga lastbilar från olika företag och många stora paketskåpbilar från DHL, Schenker och Posten, lite mindre Ivecoskåp från Landstinget, lastbilar från Svevia som alla tankar 30-80nm3 och bil verkar det som - på publika stationer om det är utanför Göteborg. Snabbt går det också och alla stationer håller ca 230 bars tryck från att tidigare pendlat mellan 100-200 bar. Alltså menar jag att om det bara finns tillgång på gas i respektive station så finns uppenbarligen utrustningen för att komprimera och leverera den till kunderna. Hade det bara varit utrustningen som fattades så hade nog antingen AGA eller Eon löst det redan idag - eller så hade Fordonsgas gått in på Stockholmsmarknaden för länge sen. Det är säkert en ond cirkel där ingen satsar på att bygga om gamla stationer så länge tillgången på gas inte säkrats.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply