Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
StrefanA
Posts: 5
Joined: 2005-10-13, 13:52

Stockholmselände!

Post by StrefanA »

Hej!

Vid den årliga utfärden till kungliga huvudstaden hade jag gett upp tanken att försöka hitta en gasmack efter tidigare års tråkiga erfarenheter.

:shock: Skyltat vid motorvägen genom Kista: Fordonsgas!

Vi åker av och snurrar runt. Inte en skylt ser vi. :( ! Såg vi fel på motorvägen? Kanske en annan avfart?

På hemvägen är situationen exakt den samma. Inriktat på bensindrift vid hemfärden. Inte en men två skyltar om fordonsgas, den ena kopplad med en Shellsymbol? Åker av igen och snurrar runt. Frågar på Statoilmack, "Shell i Kista centrum". Svänger hit och dit och hittar äntligen rätt! Pluggar i slang från pump1. Absolut ingenting händer? Måste man betala först trots allt? Pump2 ger mig några hundradels m3 sen ingenting. Går in och frågar, "nej då är nog gasen slut kanske vet inte"

Så, stockholmare, vem ska man ta i upptuktelse för att

a) skyltningen är sämre än helt obefintlig dvs lockar av en från motorvägen för att sen släppa en i downtown Kista without a paddle

b) AGA inte fixar gas till sina kunder och inte har rutiner för att upplysa dom om situationen

c) Shell inte "vet" om att deras produkter är slut. Om dieseln tog slut skulle dom säkert både veta det och sätta en liten lapp på pumpen?

/mvh
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Det är tråkigt att det inte fungerar bättre

Post by lary »

Jag tankade själv i Bromma för nåon vecka sedan, vid reningsverket. Tankstället drivs i och för sig av Shell. Där fungerade tankandet utmärkt, bra tryck och till ett hyggligt pris dessutom.

Det som fördystrade besöket var att taxichauffören som tankade på andra sidan punmpen samtidigt som mig berättade för mig hur det funkar (eller snarare inte funkar) i resten av stan. Han berättade att många taxibilar kör på bensin i stor utsträckninga bara för att det inte finns gas att tanka, eller att tankstället inte fungerar som det ska. Det är ju tråkigt med tanke på att taxibolagen investerat i gasbilar för miljön skull.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

SKANDAL!!!

Post by Sven »

Detta är helt skandalöst! :evil: Ett av de främsta argumenten mot att skaffa gasbil är bristen på tankställen och bristen på gas på de tankställen som trots allt finns. Situationen i Stockholm måste bli annorlunda, annars kommer folk inte köpa gasbil här.

Är det läge för oss stockholmare att göra någon sorts samlad aktion? Är det i så fall AGA vi ska vända oss till? Eller är det ansvarig miljöpolitiker i stadhuset? Media?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

AGA-floppen

Post by Jonas »

Skandal är ordet!

Att vända sig till AGA verkar meningslöst även om dom naturligtvis bör få veta vad vi tycker. Responsen jag fick var "vad vill du att vi ska göra" när jag frågade vad dom håller på med...

Massmedia är effektivt med slår lätt mot hela fordonsgasbranchen eftersom folk som skummar tidningen bara ser problem med gasbilarna.

Näe, politikerna är nog rätt väg eftersom dom trots allt sitter på en guldgruva via reningsverk, sopor etc. Sen bör man kunna transportera lastbytarflak på järnväg om man nu absolut måste komplettera med fossil gas från Göteborg tills situationen i Stockholmsregionen stabiliserats med hög tillgänglighet. Redan ett par flak i veckan bör göra skillnad om det är så illa som alla säger. Varje flak rymmer ju strax under 2000nm3.

E.On eller Fordonsgas borde ta över AGAs fordonsgasverksamhet för med deras engagemang bör mycket kunna hända.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by BifuelManiac »

StrefanA wrote:Hej!

Så, stockholmare, vem ska man ta i upptuktelse för att

a) skyltningen är sämre än helt obefintlig dvs lockar av en från motorvägen för att sen släppa en i downtown Kista without a paddle

b) AGA inte fixar gas till sina kunder och inte har rutiner för att upplysa dom om situationen

c) Shell inte "vet" om att deras produkter är slut. Om dieseln tog slut skulle dom säkert både veta det och sätta en liten lapp på pumpen?
a) Vi Stockholmare är ena dryga j-vlar som inte vill att det kommer utbölingar och snor vår gas.. Därför är skyltningen i det närmaste obefintlig så att bara en liten initierad del av befolkningen vet var man får tag på den :D :D :D

b) Produktionen är på max, problemet är att gasen tar slut lite titt som tätt. Ett inslag på de lokala nyheterna för en tid sedan utlovade dock en betydligt utökad produktion.

c) Folk på mackarna kan vara lite hjärnslöa ibland. När gasen var totaltslut i Sthlm under två veckor (för c:a 2 mån sen) ringde jag Bilia Haga Norra och frågade om de hade biogas i pumparna.. "Öööh, ja, de skall funka så vitt jag vet" fick jag till svar. När jag då tog en extra omväg på morgonen för att tanka i Haga Norra så möttes jag av en avstängd pump med meddelande på, arga kunder hade till och med skrivit "NÄR DÅ??? Den är ju fortfarande slut" på lappen vilket indikerade att den varit ur bruk betydligt längre tid tillbaka (och killen i telefon hade uppenbarligen NOLL koll...).
Så, folket på mackarna kan man inte alltid lita på. Dessutom är det AGA som har hand om distributionen så det är ju inte mackägarnas fel. Extra-anställd personal kan då vara helt ovetande om läget.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Stockholmselände!

Post by S-klasse »

BifuelManiac wrote:
b) Produktionen är på max, problemet är att gasen tar slut lite titt som tätt. Ett inslag på de lokala nyheterna för en tid sedan utlovade dock en betydligt utökad produktion.
Har du någon mer konkret info eller länk angående den planerade produktionsökningen?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by BifuelManiac »

S-klasse wrote: Har du någon mer konkret info eller länk angående den planerade produktionsökningen?
Varsego:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=334
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ljusning till hösten?

Post by Sven »

Fortfarande en dålig situation i Stockholm, om detta vittnar artikeln i dagens DN. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=681943 Roger Andersson på AGA, som flera av er varit i kontakt med, yttrar sig i artikeln. Ur artikeln: "För att stärka gastillgången ska Aga därför i år bygga en buffertdepå med en gastank som rymmer 108 kubikmeter naturgas i flytande form (cirka 75 000 kubikmeter gas) antingen i Gladökvarn (i samarbete med Södertörns renhållningsverk som ska bygga en biogasanläggning) eller hos Aga i Knivsta.

Bekymret med kompressorerna beror, enligt Roger Andersson, på att flera mackar fått en större försäljning av biogas än vad de planerat för. Då räcker inte kompressorerna till. För att råda bot på detta ska de små kompressorerna bytas ut mot större under året. "

Vi får hoppas att dessa förbättringar sker. Buffertdepån är ju bra för att det verkligen ska gå att tanka fordonsgas, samtidigt är det ju tråkigt att biogasen inte räcker till. Är det en nackdel att AGA fyller på med denna naturgas? :?:
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Ljusning till hösten?

Post by BifuelManiac »

Sven wrote: Bekymret med kompressorerna beror, enligt Roger Andersson, på att flera mackar fått en större försäljning av biogas än vad de planerat för. Då räcker inte kompressorerna till. För att råda bot på detta ska de små kompressorerna bytas ut mot större under året. "
Trodde detta gjordes redan förra hösten.. eller är det ytterligare en uppgradering de menar?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Ljusning till hösten?

Post by track_snake »

Sven wrote:Fortfarande en dålig situation i Stockholm, om detta vittnar artikeln i dagens DN. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=681943 Roger Andersson på AGA, som flera av er varit i kontakt med, yttrar sig i artikeln. Ur artikeln: "För att stärka gastillgången ska Aga därför i år bygga en buffertdepå med en gastank som rymmer 108 kubikmeter naturgas i flytande form (cirka 75 000 kubikmeter gas) antingen i Gladökvarn (i samarbete med Södertörns renhållningsverk som ska bygga en biogasanläggning) eller hos Aga i Knivsta.

Bekymret med kompressorerna beror, enligt Roger Andersson, på att flera mackar fått en större försäljning av biogas än vad de planerat för. Då räcker inte kompressorerna till. För att råda bot på detta ska de små kompressorerna bytas ut mot större under året. "

Vi får hoppas att dessa förbättringar sker. Buffertdepån är ju bra för att det verkligen ska gå att tanka fordonsgas, samtidigt är det ju tråkigt att biogasen inte räcker till. Är det en nackdel att AGA fyller på med denna naturgas? :?:
--------------------------
Klart att det är en nackdel om tanken är att biogas skall användas. Med naturgasanvändning följer läckage av metan på i snitt 1,4% vilket ju som bekant ger ett betydande bidrag till den globala uppvärmningen....

Självklart borde man kräva att AGA fyller bufferttanken med biogas i stället.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hittade ännu en artikel som beskriver Biogas situationen i Stockholm :

http://di.se/Index/Nyheter/2007/08/27/2 ... ?src=xlink

Den visar delvis på det vi redan tagit upp, gasbristen, frustrerade bilägare m.m. Det som var nytt, vart fall för mig, var att Arlandabussarna och sopbilar uteslutande går på biogas och dessa därför prioriteras framför taxi och privatbilar samt en del info om produktionsstörningar inte bara i Stockholm som bidragit.
Dock nämns inte några problem när det gäller själva tankutrustningen.

När det gäller biogas tankstället i Kista, Shellmacken, någon skrev tidigare i somras om hur svårt det var att hitta dit. Jag åker dagligen till och från Kista och passerar ofta den macken och det är även för mig som vet var den står både svårt att se den för alla jordhögarna :lol: och krångligt att ta sig dit eftersom man just nu har ett jätte projekt pågång för att bygga om vägnätet i norra Kista. Då hjälper det inte med den nya fina skylten när man svänger av från E4;an...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Ljusning till hösten?

Post by AndersH »

Sven wrote:Vi får hoppas att dessa förbättringar sker. Buffertdepån är ju bra för att det verkligen ska gå att tanka fordonsgas, samtidigt är det ju tråkigt att biogasen inte räcker till. Är det en nackdel att AGA fyller på med denna naturgas? :?:
Flytande naturgas (LNG) förvaras i välisolerade tankar men en del av den flytande gasen övergår hela tiden i gasform som man måste tappa ur för att inte trycket i tanken ska stiga. Om man inte återkondenserar denna gas så måste man ha en kontinuerlig avsättning för den. Om biogasproduktionen till slut kommer ikapp behovet så kanske det finns en risk att en viss del naturgas "måste" användas och därmed tränger det undan en del av biogasanvändningen. Men om man återkondenserar den avdunstande naturgasen så är ju inte detta något problem.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

..Tror snarare att det finns en överhängande risk för att man blir "bekväm", dvs, varför isåfall satsa på biogas när det ändå finns naturgas att tillgå?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:..Tror snarare att det finns en överhängande risk för att man blir "bekväm", dvs, varför isåfall satsa på biogas när det ändå finns naturgas att tillgå?
---------------------------------
Jo, så är det. Därför måste AGA m fl hela tiden ha blåslampan på sig så att man inte går över till ett system som totalt sett troligen är sämre än dieseldrift.

/track_snake
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det verkar ha löst sig nu :D
Har tankat biogas igen den senaste veckan utan problem.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gasen var slut i Kista men fanns i Sköndal

Post by Sven »

Ja, då har jag tankat gas f f g och tyvärr genast fått erfara problemen i Sthlm! Skulle idag söndag eftermidddag tanka i Kista, men på båda pumpmunstyckena hade personalen hängt på "hårdplastlock" med informationen "Ur funktion". Jag frågade inne på macken om det fanns fler pumpar. Jag fick veta att gasen tog slut i fredags och att det kommer ny gas imorgon måndag.

Jag bor söder om stan och provade därför istället Statoil på Nynäsvägen vid Norra Sköndal. Där hade de gas kvar. Jag köpte biogas för 9.93 kr/kbm.

Det tog en evig tid för att få i säg de sista 5-10% gas i tanken. Ni som har erfarenhet av att tanka, ska man avsluta tankningen när påfyllningen börjar gå väl långsamt och om detta är klokt, vid vilken "påfyllnadshastighet" är det lämpligt att lossa på munstycket?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Gasen var slut i Kista men fanns i Sköndal

Post by åsaboe »

Sven wrote: Det tog en evig tid för att få i säg de sista 5-10% gas i tanken. Ni som har erfarenhet av att tanka, ska man avsluta tankningen när påfyllningen börjar gå väl långsamt och om detta är klokt, vid vilken "påfyllnadshastighet" är det lämpligt att lossa på munstycket?
Beror på hur många som står i kö och hur stresstålig man är :wink:

Jag brukar avbryta när sista decimalen går långsamt, kanske 2-3 sekunder mellan skiftningarna. Men vissa pumpar bryter automatiskt när de anser att det är färdigtankat.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag kör tills pumpen stannat helt. Dvs, när man väntat 10-15 sekunder och inte en enda decimal rör sig mer, då är det fullt.

Är det bara min bil som gnisslar och skriker under tankning?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nä, min bil för ett herrans liv.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag fick också känna på "Stockholmeländet" i helgen :-(
Hela helgen var det slut både i Årsta och Kungens kurva.
Men, bil verkar ju helt oanvändbart i Stockholm. Tog oss 2 timmar att komma från Djurgården till Flemmingsberg en söndags eftermiddag!

Varje gång jag är där slås jag dock av hur vackra vyer det finns i den staden.

Det är tjutet när man tankar verkar vara beroende på pump tycker jag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Snabbare tankning i Stockholm på gång?

Post by Jonas »

Enligt Stockholms stads nyhetssida http://www.stockholm.se/Extern/Template ... ?id=178504 så ska det komma en rad åtgärder som stimulerar gasbilsanvändningen.

"Dagens tankställen byggs om så att kapaciteten höjs, dvs så att det alltid ska gå att snabbt tanka full tank"

Såg förrsten i Gasföreningens bilaga "Energiutmaningen" som även finns på nätet att Taxi Stockholm köpt in 50st Gas-Mercedes. Kul att det verkar satsas trots alla problem som ni får stå ut med där på andra sidan.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Tyvärr kommer det ta tid innan Stockholmseländet försvinner!

Post by Sven »

Gick in på Stockholm stads sida om informationen från 070925 om gassatsningen. Under fliken om Ulla Hamiltons, miljö- och fastighetsråd, presentation finns ett diagram över den tänkta utvecklingen av fordonsgas i Sthlm. Idag ligger utbudet på ca 7,5 miljoner Nm3, efterfrågan ca 12 miljoner Nm3. Enligt prognosen kommer inte utbudet att öka förrän i slutet av 2008, men då kommer också efterfrågan att vara större. Vid skiftet 2008/09 är prognosen att utbudet ligger på ca 9,5 miljoner Nm3 och efterfrågan ca 18 miljoner, dvs egentligen ännu större skillnad mellan efterfrågan och utbud jfm idag. Först vid skiftet 2010/11 räknar man med att utbudet ska motsvara efterfrågan! Då tror man dessa värden ligger på ca 25 miljoner Nm3.

Med andra ord: vi Stockholmare får försöka hålla ut i drygt 3 år till innan vi garanterat kan tanka gas på alla tankställen! :( :evil:
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Förstår inte.. här finns uppenbarligen en marknad, är inte det naturliga då att man går in och så snabbt som möjligt försöker göra pengar på det???
Ta hit Donald Trump, se och lär!! :lol:
S-klasse wrote:Det som var nytt, vart fall för mig, var att Arlandabussarna och sopbilar uteslutande går på biogas och dessa därför prioriteras framför taxi och privatbilar[..]
Sedan jag läste detta har jag kikat lite extra på Arlanda-bussarna. Dessa är av märkena Vanhool och Volvo. Bägge tillverkare bygger förvisso gasbussar men placerar då tankarna på taket, det är därmed väldigt lätt att se på långt håll att det är en gasbuss. Ingen av de Arlandabussar jag har sett har haft en "bulle" på taket så jag är tveksam till om artikelförfattaren har rätt information..
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:Förstår inte.. här finns uppenbarligen en marknad, är inte det naturliga då att man går in och så snabbt som möjligt försöker göra pengar på det???
Ta hit Donald Trump, se och lär!! :lol:
S-klasse wrote:Det som var nytt, vart fall för mig, var att Arlandabussarna och sopbilar uteslutande går på biogas och dessa därför prioriteras framför taxi och privatbilar[..]
Sedan jag läste detta har jag kikat lite extra på Arlanda-bussarna. Dessa är av märkena Vanhool och Volvo. Bägge tillverkare bygger förvisso gasbussar men placerar då tankarna på taket, det är därmed väldigt lätt att se på långt håll att det är en gasbuss. Ingen av de Arlandabussar jag har sett har haft en "bulle" på taket så jag är tveksam till om artikelförfattaren har rätt information..
-------------------------
Nej. Vad som menas är antagligen 3 bussar som körs av Luftfartsverket internt på Arlanda. Dessa går på gas.

/track_snake
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Här är ett nyhetsbrev där det står om den ökade biogassatsningen i Stockholm. Man kan också läsa att en gasmercedes kommer på Svenska marknaden till nästa sommar och att Volkswagen tar in en gaspassat så fort som möjligt efter fjärde kvartalet nästa år.
http://www.stockholm.se/pages/414989/mi ... r_3_07.pdf
Post Reply