Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

David wrote:Ikväll vid 20.30-tiden var båda pumpar igång vid Haga Norra, men det var sex bilar i kö så jag åkte vidare till Kista som faktiskt hade gas. Mackgubben sade att det fungerat relativt bra i en vecka nu, men han trodde att de var den mack i Stockholm som prioriterades lägst av Aga eftersom de lämnas utan gas långa stunder ibland. Det kanske inte är några sopbilar som är beroende av den macken...
Är du säker på att de verkligen tankade från båda handtagen? Idag, strax efter 18 var det ena handtaget avstängt precis som vid min förra tankning :evil:, dock ej lika lång kö som förra gången :D. Taxiåkarna har nog givit upp :!:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Nej, säker är jag inte. Det stod tre bilar på varje sida, men jag kollade nog aldrig om de tankade på båda sidor. Om det bara var en pump som fungerade då blir jag ännu gladare att jag åkte till Kista där det inte var någon som tankade :)
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

"Ett brev till gasbilsföraren i Stockholm". Ja, det har troligen alla gasbilsägare i Stockholm fått idag eller får under de närmsta dagarna. Det kommer från Svenska Gasbilsföreningen och är undertecknat av AGA, E.ON, Stockholm Gas, Biogas Öst och Gasföreningen. Förutom det som AGA redan gått ut med på sin hemsida och med anslag på pumparna så står det också:
Under tiden kommer befintliga mackar att uppgraderas och byggas ut så att fler personer kan tanka samtidigt.
Verkligen en välbehövlig satsning det också. Tänker bl.a. på Haga Norra som även med två fungerande handtag inte riktigt räcker till, där skulle kapaciteten behöva dubblas. Och Hammarby Sjöstad har väl bara ett handtag och ganska trångt dessutom, där skulle de behöva tänka om helt och hållet.

Att så många aktörer är med i denna satsning känns ju också positivt för då kanske det händer något ganska snart :D.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Fick också brevet idag och blev lite mer optimistisk inför framtiden! :D

När det gäller utbyggnaden så var väl just Sjöstaden undantagen på grund av att AGA inte levererar gasen dit?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Jag fick brevet i går och blev precis som Fred mer optimistisk. här är brevet i sin helhet:
Ett brev till gasbilsföraren i Stockholm:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Jag förstår ändå att gasbolagen inte gasar på för fullt med tanke på den oklara situation som råder framöver vad gäller gasbilars attraktionskraft på den marknad där de säljs mest som nya, dvs företagskunderna. De har nyligen upplevt ett snabbt uppsving och en snabb nergång i gasefterfrågan på grund av politiska beslut och i dagsläget vet väl ingen vad som kommer att gälla efter 2011? Idag är ju reglerna såna att det är mest förmånligt att ha en bil med "rätt" teknik, dvs gasdriven eller hybrid, oavsett hur mycket koldioxid den släpper ut. Det känns inte helt otänkbart att när lagen om förmånsbeskattning görs om så kommer den att istället ta hänsyn till koldioxidutsläppen och då kanske det blir snåla dieselbilar som gäller, lite beroende på hur man beräknar koldioxidutsläppen för en gasbil. Om så blir fallet står gasindustrin där med mångmiljoninvesteringar igen som de inte säkert får avkastning på. En uppgörelse över blockgränserna med stabila spelregler vore trevligt, men det känns inte som att oppositionen och regeringen kommer att nå en konstruktiv lösning på någonting alls. I såna fall vet vi inte förrän någongång efter valet 2010 vad som gäller framöver.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Skulle tanka i Årsta i morse, men när jag kom dit stod det att pumpen var trasig och dom väntade på service :(
Senare på dagen var jag och handlade i Skärholmen, då chansade jag och åkte förbi Statoilmacken (jag hade ringt AGA innan och dom sa att gas skulle komma under helgen). När jag kom till macken såg jag att AGAbilen just hade kommit och chauffören höll på att lasta av nya flak :D Jag bestämde mig för att vänta (den som väntar på något gott...) och medan jag väntade kom det en Passat och en Taxi som gjorde mig sällskap. Vi hade en trivsam pratstund medan AGAkillen stuvade om flaken och jag kan bara konstatera att vi gasbilsägare är ett tålmodigt släkte...
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Ikväll fungerade båda pumparna vid Haga Norra. Dock väldigt dåligt tryck. Pumpens display visade ca 210 bar, men tanken blev bara ca 75% full. Åkte till Shell i Kista och fyllde resten av tanken. Där var det bättre tryck, men ena pumpen trasig.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Mats wrote:Skulle tanka i Årsta i morse, men när jag kom dit stod det att pumpen var trasig och dom väntade på service :(
Tyvärr dåligt igen på söndagen. Pumpen i Hammarby sjöstad var trasig igen och Statoil vid Skogskyrkogården var det ungefär 10 bilar i kö på. Elände..

Nu kör jag på bensin och är lite lätt irriterad.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

David wrote:Ikväll fungerade båda pumparna vid Haga Norra. Dock väldigt dåligt tryck. Pumpens display visade ca 210 bar, men tanken blev bara ca 75% full. Åkte till Shell i Kista och fyllde resten av tanken. Där var det bättre tryck, men ena pumpen trasig.
Anledningen till det dåliga trycket är just att båda munstyckena var igång samtidigt

Det var lång kö idag vid 18-tiden då endast ett munstycke är tillgängligt igen. Jag skippade tankningen och gick in och pratade med mackpersonalen i stället då jag ändå behövde fixa till en snabb middag (korven tar i varje fall aldrig slut :-) ). Han jag pratade med verkade ganska insatt och talade om att med dagens belastning på denna pump så funkar det inte med 2 bilar samtidigt. Därför är det ena munstycket avstängt och kommer troligen så att vara tills pumpen byggs om :evil: . Förhoppningsvis är det den ombyggnaden som AGA med flera syftar på i brevet till Stockholms gasbilister.

Jag tänkte dra iväg ett mail till AGA för att få en mer exaktare tidsplan på dessa ombyggnader. Att driftsäkra de redan befintliga pumparna känns ju som högsta prioritet innan allt kollapsar.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Fick i 13 kubik idag i Hammarby Sjöstad... Uselt tryck - men blir åtminstone 15-20 miljövänliga mil - alltid något.

...j-igt irriterande det här. Sista veckan har jag säkert gjort av med 3-4 liter bensin på att försöka tanka gas - känns ju sådär lagom miljövänligt. :evil:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

I Kista i morse var det dubbelt uselt, endast ett munstycke igång och dåligt tryck :evil: . Troligen är väl samtliga pumpar i Stockholm byggda med samma teknik och klarar således inte av den belastning som är idag, suck.

Hoppas AGA snart svarar på mitt mail:
Hej!

Under veckan som gått har alla gasbilsförare i Stockholm fått ett mycket trevligt och i viss mån positivt besked om framtiden för oss gasbilister. Tyvärr tror jag att i praktiken så kommer vi gasbilister inte märka någon skillnad för än tidgast mars/april nästa år då sopbilarna få egna mackar och det kommer till nya mackar för oss.

Anledningen är ju att det är så hårt tryck på dagens befintliga pumpar att de antingen inte orkar med att tanka 2 bilar samtidigt många gånger efter varann eller att det går sönder. Då hjälper det ju inte att ni säkrar upp med gastillgången.

Det akuta problemet är ju att bygga om/uppgradera befintliga pumpar (som ju också nämns lite kort i brevet) för att klara av den just nu snabbt ökade belastningen. Som exempel så är ju Haga Norra ett riktigt sorgebarn och enligt personal på macken idag så har man medvetet stängt av det ena munstycket för att det skall gå att tanka fullt, men köerna blir ju där efter.

Det jag och troligen resten av stockholmarna vill veta är hur tidsplanen för uppgraderingen av befintliga mackar ser ut, alltså det som händer i närtid ?

Med vänlig hälsning
Anders Joachimsson
Solna
PS! Fortsätt och informera oss via anslag på pumparna. Ovissheten är det värsta som finns DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Bra skrivet Anders! Hoppas nu att du får ett utförligt svar och inte något "vi har stora planer för framtiden"-snack.

Anslaget vid pumparna var ju bra men det känns lite stenålders...borde de inte kunna upprätta en virtuell anslagstavla på sin hemsida där de uppdaterar statusen på pumparna och nyheter m.m. regelbundet? Eller ännu hellre, registrerar sig här på forumgas.se och startar en ny tråd: "Stockholmsförbättringar"!! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Mmmm, jag skulle gärna se en statussida så man slipper köra runt i onödan. Man har ju gas för att vara miljövänlig - den poängen försvinner ju om man ska jaga gasmack på bensin! :roll:
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Fred wrote:Bra skrivet Anders! Hoppas nu att du får ett utförligt svar och inte något "vi har stora planer för framtiden"-snack.

Anslaget vid pumparna var ju bra men det känns lite stenålders...borde de inte kunna upprätta en virtuell anslagstavla på sin hemsida där de uppdaterar statusen på pumparna och nyheter m.m. regelbundet? Eller ännu hellre, registrerar sig här på forumgas.se och startar en ny tråd: "Stockholmsförbättringar"!! :D

Mvh
/Fred
Visst är det stenålders men bättre än inget alls. Att AGA får en helt egen tråd här på forumet är ju en kanonidé. Jag tar den med mig om och när de hör av sig.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

henrico wrote:Mmmm, jag skulle gärna se en statussida så man slipper köra runt i onödan.
Jag ringer alltid AGA's telefonsvarare innan jag åker och tankar (08-731 10 25).
Visserligen har dom varit dåliga på att uppdatera, men det har blivit bättre på sista tiden.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

avozetta wrote:Att AGA får en helt egen tråd här på forumet är ju en kanonidé. Jag tar den med mig om och när de hör av sig.
Frågan är om de "vågar" registrera sig. De kan nog vara rädda att få "gasfolket" på sig och att deras PM-låda skulle fyllas av arga meddelanden från oss stockholmare... :twisted: Men vi kan ju alltid hoppas! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Stockholmselände!

Post by Danni »

Kundkontakt har väl ingen dött av, iaf om man har rent mjöl i påsen, och idag har väl vart och vartannat företag konto på både Twitter och Facebook?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Helt rätt Danni...men många företag är väldigt rädda för direktkontakt med sina kunder. Jag tror att AGA kan tycka att det är lite jobbigt just på grund av att de har så mycket problem med distributionen i Stockholm.

Ett exempel är GPS tillverkaren Navigon. De hade en "inofficell" representant på minhembio.se´s forum för sina navigatorer. Eftersom det var så otroligt mycket problem med navigatorerna så fick han ta så mycket skit från användarna att han gav upp och försvann från forumet. Tyvärr försvann inte problemen med navigatorerna! :lol:

Forum på nätet är så öppna kanaler att företag med problem riskerar att översvämmas. Det kräver ju lite mer av kunderna att ringa och mail från kunden kan alltid ignoreras. Ett öppet forum förpliktigar eftersom alla på forumet kan se när/om/hur frågor besvaras så skulle en fråga till användaren "AGA" förbli obesvarad under en längre tid kan det bli lite hätsk stämning mot denne.

Dock tycker jag att AGA borde tillfrågas om de kunde tänka sig att skapa en användare. Vi är ju ett väldigt snällt forum! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Stockholmselände!

Post by Danni »

Jag förstår absolut vad du säger, och så är det ju. Tyvärr är den huvudet-i-sanden-mentaliteten exakt motsatsen till vad som behövs om ens kunder nu upplever problem :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Exakt! Jag älskar den makt forumen ger till konsumenterna! Ett företag med dålig service kan tappa enormt mycket om detta sprids på ett forum. Det går blixtsnabbt och forummedlemmarna berättar för sina vänner och bekanta. På samma sätt får bra företag reklam genom att de rekommenderas på forum.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Fred wrote: Frågan är om de "vågar" registrera sig. De kan nog vara rädda att få "gasfolket" på sig och att deras PM-låda skulle fyllas av arga meddelanden från oss stockholmare... :twisted: Men vi kan ju alltid hoppas! :D
Nina Schröder på AGA har registrerat sig och skrivit i den här tråden innan:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 5363#p5363
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Stämmer Mats, men hon skrev två (2!) inlägg innan hon försvann. Märkligt nog var hennes senaste besök 2008-06-01, 09:33 men tittar man på hennes senaste (2:a) inlägg så gjordes det 2009-02-04, 22:14... :roll: :?: Admin kanske kan förklara hur det funkar...?

Dessutom har jag tror att Nina inte är kvar på AGA längre, åtminstonde inte i biogassammanhang. Hon var ju angiven som kontaktperson för biogasfrågor på AGA´s hemsida men nu är det Ragnar Sjödahl.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Hon kanske blev kickad för att hon klev ut publikt.. :roll:
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Nu har Ragnar på AGA svarat och mina kommentarer på det:
Hej Anders,
Tack för ditt svar på vårat brev! Precis som du säger så kommer det att ta tid innan du tankar gas utan problem.
Det positiva med att få in mer gas är att då kan alla tankställen hålla öppet och det minskar belastningen totalt.
Det har han ju faktiskt rätt i.
Nya mackar kommer kontinuerligt (EON öppnar i Rissne och Botkyrka) men vi måste ha gas att fylla dem med. Vi kommer även att öka kapaciteten på tex. Haga Norra och vi tittar på en större kompressor för det. Priset för bara den större kompressorn är 3,3 miljoner exkl. jobb. Det betyder att uppgraderingarna kommer ta lite tid, men de är på gång.
Ops, tydligen lite mer än någon extra ventil. Saknar en tydligare tidsplan, blir nog en följdfråga.
Själv försöker jag tanka när jag åker ut från stan och på kvällar (när sopbilarna står i garaget) och gärna på de tankställen som har lite mindre belastning. främst Veddesta, Skärholmen och Mörby.
Bor man och/eller jobbar i stan och inte har vissa tankkort så vet jag att det är svårt men det kanske kan förenkla något.
Jo, det väl just det vi håller på med nu och det funkar för en del men absolut inte för yrkesförarna.
Kanske inte det svar du önskade men vi jobbar alla på för att förbättra situationen.
mvh
Ragnar
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply