Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Dåligt tryck i Haga Norra på förmiddagen idag. Dock kom AGA med ny leverans medans jag tankade så förhoppningsvis var det bara tillfälligt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Gasen var slut på många mackar i helgen. Har tvingats köra på bensin de sista dagarna :twisted:
och i morse hörde man detta på Stockholmsnyheterna: Biogasen ofta slut på mackarna
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Stockholmselände!

Post by Daddy »

Mörby var stängd. I Haga Norra var ena pumpen trasig.

Haga Norra kommer f.ö. att vara stängd för underhåll imorgon tisdag 6/10 kl. 12-14.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Daddy wrote:... Haga Norra kommer f.ö. att vara stängd för underhåll imorgon tisdag 6/10 kl. 12-14.
Något positivt i eländet ändå. Äntligen gör de något åt pumpen som krånglat för mig många gånger, alla gånger har det varit nr 14 som vägrat starta på första försöket.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mats wrote:Gasen var slut på många mackar i helgen. Har tvingats köra på bensin de sista dagarna :twisted:
och i morse hörde man detta på Stockholmsnyheterna: Biogasen ofta slut på mackarna
I artikeln så hänvisar Michelle Ekman från Svenska Gasförenigen till att fler mackar är planerade och att det kommer att förbättra situationen. En viss förbättring blir det ju naturligtvis för en enskild pump då kundtrycket på just den pumpen minskar något men det stora problemet enligt min mening är distributionen och då spelar det inte någon roll hur många mackar det finns. Den enda lokalt produserade fordonsgasen i Stockholm kommer från Bromma och Henriksdal. Resten kommer på lastbil väster ifrån (kommer inte ihåg exakt var) eller från naturgaslagret i Knivsta och båda har vid minst två tillfällen sen i maj haft problem samtidigt med distributionen. Var det tredje gången nu i helgen tro?

Mer lokalt produserad fordonsgas är planerad i Sköndal och Högdalen men räcker det för att täcka Stockholms behov långsiktigt? Jag tror inte det!

PS! Det känns som om jag tjatat om detta förut DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Stockholmselände!

Post by Daddy »

avozetta wrote:
Daddy wrote:... Haga Norra kommer f.ö. att vara stängd för underhåll imorgon tisdag 6/10 kl. 12-14.
Något positivt i eländet ändå. Äntligen gör de något åt pumpen som krånglat för mig många gånger, alla gånger har det varit nr 14 som vägrat starta på första försöket.
I helgen var det nr 15 som var trasig...
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Såg att dom uppdaterat nyheten (se tidigare inlägg) med ett reportage till "Ingen snar lösning i sikte".
Där säger reportern att 1/5 av alla Sveriges 1600 biogasbilar finns i Stockholm.
1600, var har dom fått den siffran ifrån?
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mats wrote:Såg att dom uppdaterat nyheten (se tidigare inlägg) med ett reportage till "Ingen snar lösning i sikte".
Där säger reportern att 1/5 av alla Sveriges 1600 biogasbilar finns i Stockholm.
1600, var har dom fått den siffran ifrån?
Det har nog blivit en nolla för lite, 16000 känns väl mer rimligt eller hur?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

avozetta wrote: Det har nog blivit en nolla för lite, 16000 känns väl mer rimligt eller hur?
Ja, men uppgiften kommer tydligen från Transportstyrelsen (skrämmande :shock: )
Jag begärde ut uppgifter från den relativt nya myndigheten
Transportstyrelsen och fick då ut följande uppgifter:

Totalt i dag i Stockholms län finns det 331 st fordon med Biogas registrerade.
Totalt i hela Sverige finns det 1568 st med Biogas registrerade.

För att få en jämn fördelningen på hur dem har registrerats under åren,
kan eventuellt SCB Statistiska centralbyrån inneha dessa uppgifter.

Med Vänlig hälsning

Susann Landström
Informationssäljare
Trafikregistret

Transportstyrelsen
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mats wrote:
avozetta wrote: Det har nog blivit en nolla för lite, 16000 känns väl mer rimligt eller hur?
Ja, men uppgiften kommer tydligen från Transportstyrelsen (skrämmande :shock: )
Jag begärde ut uppgifter från den relativt nya myndigheten
Transportstyrelsen och fick då ut följande uppgifter:

Totalt i dag i Stockholms län finns det 331 st fordon med Biogas registrerade.
Totalt i hela Sverige finns det 1568 st med Biogas registrerade.

För att få en jämn fördelningen på hur dem har registrerats under åren,
kan eventuellt SCB Statistiska centralbyrån inneha dessa uppgifter.

Med Vänlig hälsning

Susann Landström
Informationssäljare
Trafikregistret

Transportstyrelsen
Med de siffrorna skulle i teorin samtliga gasdrivna bilar i Sverige kunna vara en VW Passat :lol: . Satt och läste lite på jagrullar.se härom kvällen och noterade en stackare som betalde 1700 spänn i fordonsskatt för sin Bi-Fuel. Tydligen har en hel del bilar felregistrerats enligt det inlägget men så många som 10000 felreggade bilar kan det väl ändå inte handla om?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Beachman
Posts: 3
Joined: 2008-04-17, 13:12

Re: Stockholmselände!

Post by Beachman »

De kan vara registrerade som Metangas , naturgas eller med gas som alternativbränsle.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Stockholmselände!

Post by Danni »

Min är reggad med "Drivmedel 1: BENSIN" och "Drivmedel 2: METANGAS". Personen som fick fram de där 1600 fordonen sökte kanske slarvigt bara på bilar som var registrerade för drift på ordagrannt "biogas".
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Stockholmselände!

Post by HerrOla »

Min bil står reggad med Bensin och Naturgas, så det verkar va lite variationer vad våra gasbilar står registerade som.
S60 Bi-fuel -05
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Stockholmselände!

Post by torkel »

Jamen se där. Min Zafira står som Biogas och min Caddy som Metangas.
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Stockholmselände!

Post by MickeS »

Jag reagerade också när jag skulle betala skatten på min V70 Bifuel -98, då jag trodde mej köpt en miljöbil.
Efter flera samtal med Transportstyrelsen, Vägverket och Volvo PV så insåg jag att min Volvo V70 -98 inte är klassad (bensin+naturgas) som miljöbil, utan miljöklass 3 som är sämsta kategorin i gamla systemet. Ett miljösvin helt enkelt. Vad jag förstår gäller det alla Volvo t.o.m. år 2000.
Men det borde väl vara lätt att rätta till trodde jag. Nej, nej miljöklassningen är skriven i sten, går inte att ändra :evil:
V70 BiFuel
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Dagens resultat: Shell i Kista, båda pumparna avstängda. Hagbytippen gav nästan två tredjedels tank. Haga Norra - en fungerande pump. Det (korta) ärliga svaret till bekanta som frågar hur det fungerar att ha gasbil idag: "Sådär". De senaste två-tre veckorna har det känts som mindre än 50% chans att de stationer jag besöker ska ha gas, dvs Haga Norra, Mörby C och Kista.

Är det någon här som vet vad problemen är på mackarna? Byter man en container i taget, dvs väntar tills gasen är slut innan man får en ny container med gas? Hur länge räcker en container? Kör man ut nya containers med gas varje dag? Tankar man någonsin naturgas i Stockholm om biogasen tar slut? Är problemet att biogasen inte räcker till eller är det problem med distributionen?
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Humlan »

Stor artikel om "Gasexplosionen" i DN i dag: tre sidor om mängden nyregistreringar och bristen på gas i Stockholm. De verkar tyvärr inte publicerat artikeln på dn.se (än?)
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Mats wrote:Där säger reportern att 1/5 av alla Sveriges 1 600 biogasbilar finns i Stockholm.
Totalt rullade 17.500 gasbilar i Sverige vid halvårsskiftet, enligt branschorganisationen Svenska gasföreningen.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Ja en sak är säker, det var naturgas när jag tankade sist på Statoil i Hammarby Sjöstad..
5,75 kg/100 km -- enbart stadskörning och hälften med nya dubbdäck....

Tråkigt att känna sig miljösvinig när man tankar gas, men bra att de åtminstone försöker, för det är ju fortfarande bättre än bensinen!
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

henrico wrote:Ja en sak är säker, det var naturgas när jag tankade sist på Statoil i Hammarby Sjöstad..
Nu blev jag osäker, men är inte just Hammarby sjöstad kopplad direkt via gasledning till Henriksdalsverket där man producerar Biogas? I så fall verkar det konstigt om man kopplade in naturgas i den ledningen... rätta mig om jag har fel.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Mats wrote:Nu blev jag osäker, men är inte just Hammarby sjöstad kopplad direkt via gasledning till Henriksdalsverket där man producerar Biogas? I så fall verkar det konstigt om man kopplade in naturgas i den ledningen... rätta mig om jag har fel.
Japp, även jag har trott att så är fallet. Men, nåt gjorde att min bil helt plötsligt drog ca 20% mindre än vanligt, och jag ser ingen annan förklaring.

Nu när jag tankat på OKQ8 igen så är det som vanligt igen.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

...det har verkligen varit Stockholmselände sista veckan förresten. Pumpen i Sjöstaden har varit trasig i fyra dagar och när jag skulle tanka igår var det åtta (!!) bilar i kö till de två pumparna i Årsta. (Kul att 5 av 8 var Passat Ecofuel förvisso.)

....det blev 95 oktan för mig för första gången på länge i Stockholm.

Idag var det inga problem att fylla på i Årsta, ensam och själv.. :-)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Haga Norra är ett riktigt sorjebarn just nu. När jag tankade för en vecka sedan så satt det en lapp på pumpen om service som skulle genomföras i tisdags. Då gick det bara att tanka en bil åt gången. Igår var lappen borta men det gick fortfarande bara och tanka en bil åt gången då det ena handtaget var spärrat men nu fanns det ingen info om när det skulle åtgärdas. Nu börjar även jag som sällantankare (med gasbilsmått mätt) surna till :x

Är det någon pump i Stockholm som borde hålla en hög kvalité så är det väl denna som har så hög belastning.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Det är väl just på grund av den höga belastningen som den strular så mycket. Jag tycker att det känns som att hårdvaran är lite känslig...lite FÖR ofta som det är problem, dock vet man ju sällan om det beror på gasbrist eller tekniska fel när pumparna är stängda.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Ikväll vid 20.30-tiden var båda pumpar igång vid Haga Norra, men det var sex bilar i kö så jag åkte vidare till Kista som faktiskt hade gas. Mackgubben sade att det fungerat relativt bra i en vecka nu, men han trodde att de var den mack i Stockholm som prioriterades lägst av Aga eftersom de lämnas utan gas långa stunder ibland. Det kanske inte är några sopbilar som är beroende av den macken...
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Post Reply