Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Tyvärr kommer det ta tid innan Stockholmseländet försvin

Post by larfor »

Sven wrote:.

Med andra ord: vi Stockholmare får försöka hålla ut i drygt 3 år till innan vi garanterat kan tanka gas på alla tankställen! :( :evil:
Nu är det ju tänkt att man ska komplettera med naturgas tills man byggt ut produktionen. Så förhoppningsvis kommer det inte att bli slut så ofta.
Även om naturgasen är sämre än biogasen, så tror jag att det är bra att man backar upp med den. Annars är det nog risk för att man inte vågar köpa gasbilar i stockholmsområdet. Det blir några år med kanske upp till hälften naturgas. Sen får man hoppas att man kommer att kunna fortsätta att öka produktionen i samma takt som efterfrågan även efter de tre åren som man beräknar att det tar att komma ikapp.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

En ovanligt informativ artikel i E24 om "Stockholmseländet":

http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_17230573.asp
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det var verkligen en bra artikel. Tyvärr tror jag det är nödvändigt att naturgas kommer in i systemet nu, för om det fortsätter att saknas gas på tankställena så kommer utvecklingen för gasbilar i Stockholmsområdet att allvarligt hotas.

De som jag tycker ska lastas för denna utveckling i Stockholm är politikerna som inte kunnat förutse bristen på biogas och inte satsat än hårdare på utbyggnad av biogasproduktionen och pumpställen för fordonsgas.

Det finns tyvärr också en fara med att man pumpar in naturgas. Naturgasen är sannolikt billigare för distributörerna att köpa och ger därmed högre vinster och naturgasen är energirikare än biogasen och därmed tycker gasbilsägarna att den s a s ger mer för pengarna. Men naturgasen är fossil. Den medför utsläpp av metan som är förödande för miljön och den sammantagna miljöeffekten av naturgas är kanske inte ens bättre än den för bensin och diesel. Naturgasen borde beskattas hårdare och för dessa pengar skulle istället biogasen subventioneras än mer!
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Vad tror ni om det här då?

"Hälften har kontrakterats av en kund i Stockholm, ännu hemlig, som ska leverera biogas till bensinstationerna i Stockholmsområdet."

Står att läsa i artikeln på http://www.nyteknik.se/art/52709

Där framgår en del av det som E24 skrev och om allt faller på plats så lär det finnas gott om gas i STockholmsområdet om ett par år. Om det finns någon efterfrågan kvar...
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Johan wrote:En ovanligt informativ artikel i E24 om "Stockholmseländet":

http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_17230573.asp
Att de hellre väljer att fackla upp 1600 kubikmeter gas/timme istället för att sälja överskottet till ett pris AGA kan acceptera låter ju helt orimligt!
Ungefär som om SAS benhårt skulle hålla fast vid sina biljettpriser fram till avgång istället för att sälja ut överblivna stolar till sistaminuten priser.

Kanske är för "besvärligt" att sälja biogas både via kontraktspriser som via spotmarknadspriser.

Floran av ursäkter för inblandade parter är också intressant :lol: läsning, problemen när det gäller själva tankanläggningarna kan väl inte vara helt unika för Stockholm? Hur fungerar det i t.ex. Göteborg?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

I Göteborg med omgivande region fungerar det mycket bra. De stationer som hade för låg kompressorkapacitet har byggts om med kraftigare kompressorer för att kunna tanka fyra fordon åt gången. Innan bytet så fungerade det bra men det tog lite längre tid att tanka när många bilar skulle fylla samtidigt.

Jag har aldrig (!) varit med om att inte kunna fylla gas när jag behöver, däremot har jag tvingats flytta bilen en gång eftersom dispensern "pumpen" bootade om och jag orkade inte vänta. Sen har det hänt några gånger (4-5?) att en slang är avstängd men det än knappast något problem eftersom alla dispensrar utom Uddevalla (ca 10 mil norr om Göteborg) har två slangar per dispenser. Fast jag har ju bara fyllt gas sådär 150 gånger så jag kanske haft tur :wink:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

bara en blänkare om att E24.se har en hel hög med intressanta biogasartiklar just nu, halvt om halvt baserade på Stockholmseländet.
Exempelvis:

http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_17267124.asp
http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_17267130.asp
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Man häpnar :shock:
Är det okunskap eller dummhet bakom detta?
Jag trodde att klimatdebatten som råder hade fått upp ögonen på politikerna och att dom förstog att det är dags att agera.

Men tyvärr är det väl inte så :(
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Johans länk till artikeln om Biogas Öst intressant! http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_17267130.asp
De ska ha sitt första möte efter årsskiftet och tar alltså efter den modell som finns i Göteborg. Vi får hoppas att de agerar snabbt och att skadorna av att det inte finns gas i pumparna inte blir allt för ödesdigra. Om t ex taxinäringen tröttnar på gasbristen och slutar använda gasbilar kan det få allvarliga konsekvenser.

Återigen: politikerna måste reagera! I Stockholm är det i första hand lokalpolitikerna som måste agera mer kraftfullt. På riksplanet måste också miljöministern inse det vansinniga i att stimulera etanolen och istället satsa betydligt mer på biogasen. Det som står i den andra artikeln, att bara 10% av biogasen används till fordonsgas, är rena rama skandalen! Skulle alla dessa 100% utnyttjas så skulle med råge alla gasbilar kunna drivas med enbart biogas i tankarna (idag är drygt hälften av all fordonsgas biogas, det betyder att gasbilsparken t o m skulle kunna öka upp till 5 ggr och ändå "rulla på" biogas). Då blir varenda gasbil överlägset bäst ur miljösynpunkt och borde utifrån sina låga CO2-utsläpp få betydligt lägre fordonsskatt och även ännu lägre förmånsvärde.
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Hallå där! Det är klart att inte 100% ska användas till fordonsgas? Alla villaägare med gaspanna borde väl köra med biogas istället för naturgas? Och industrin borde väl också slänga ut naturgasen? Och fjärrvärme tycker jag också gör sig bra på biogas. Nej hellre ett bredare användningsområde för biogasen än att allt används som fordonsbränsle.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

torkel:

Min inställning är också att man borde använda biogasen till bilbränsle. Fjärrvärme, el och dylikt kan framställas på många olika sätt - men för bilbränsle finns det inte så många bra alternativ.
Jag vet inte om det är rätt tänkt, men det låter vettigt i min hjärna just nu.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tillämpningar för orenad Bio-gas verkar det inte vara någon brist på, kanske inte heller anläggningar som producerar den.

Men reningsanläggningar för att få fordonsgas kvalitet på bio-gasen är det färre utav och de kostar en del.

Användarna av den orenade bio-gasen har som Johan skriver många andra alternativ. Har för övrigt aldrig hört talas om att värma upp en villa med gaspanna förut.

Dessa skillnader och som vi konstaterat förut den rena förbränningen bio-gasen ger i en motor gör att jag håller med Johan i att prioritera reningsanläggningar av biogas för fordonsgas och tillhörande tankställen före andra tillämpningar.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Gaspanna är rätt stort i områden med stadsgasnät och ligger prismässigt något under fjärrvärme. När man nu bygger om stadsgasnäten till naturgas är nästa naturliga steg att gå över till biogas, vilket Göteborgs Energi planerar att göra under 2008. Dessutom används, så vitt jag förstått, stadsgasnätet till att distribuera gas till Fordonsgas' tankstationer.

Hur det ser ut i andra städer med konvertering från stadsgas vet jag inte, men jag satsar gärna på en gaspanna hemma med tanke på de hemmaanläggningar som börjat dyka upp för att tanka gas i bilen. Väljer folk att behålla eller byta till gaspanna och hemmaanläggningen för påfyllning av fordonsgas kommer till Sverige har vi ytterligare ett argument för att skaffa gasbil: Du kan tanka hemma!

Dessutom är gasspis mycket bättre än elspis när man lagar mat... :wink:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Väljer folk att behålla eller byta till gaspanna och hemmaanläggningen för påfyllning av fordonsgas kommer till Sverige har vi ytterligare ett argument för att skaffa gasbil: Du kan tanka hemma!
Attan också, jag som har bergvärme! Det låter ju väldigt intressant att ha gaspanna fylld med biogas och kunna tanka sin bil hemma. Skulle bli enormt smidigt med tankningen, dessutom skulle man spara den körning som krävs för att komma till ett tankställe. Allt elände med tomma tankstationer skulle försvinna (såvida man har gas i sin egen tank).

Mitt enda aber mot detta är om biogasanvändning för husuppvärmning skulle minska/hota biogasanvändningen för fordon.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Biogas är ett mcket bra bränsle med generellt sett låga utsläpp av farliga ämnen.

Tyvärr finns det en begränsad till gång just nu och kanske även i framtiden. Tror inte att vi klarar av att tillgodose hela fordonsmarknadens behov av energi med biogas, även om detta vore önsketänkande.
Just därför tycker jag att biogas borde förbehållas transportsektorn.

Energi för uppvärmning kan produceras på ett flertal andra sätt, som exepelvis ved bränslepellets solfångare termisk värme mm.
Distribueras sedan värmen med fjärrvärme nät dvs. all produktion sker centralt så finns det dessutom ypperliga möjligheter till rening och produktion av elektricitet.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ingen gas i Sköndal!

Post by Sven »

Tyvärr, eländet fortsätter. Skulle tanka idag på em, pumpen i Sköndal ur funktion. Inför mitt köp av gasbil kollade jag med en erfaren gasbilsägare vilka ställen i Södra Stockholm som brukar ha gas. Han nämnde Årsta och Sköndal. Nu var det andra gången jag åkte till Sköndal, första gången fanns det gas, idag var pumpen ur funktion. Har mejlat för att få svar om varför.

Grrr!!! :evil:
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gick bra tanka i Årsta!

Post by Sven »

Efter misslyckat besök idag i Sköndal åkte jag senare på kvällen till Årsta. Där fanns det gas, men inte direkt billigt: 10,57 kr/Nm3! Pratade med en Volvoägare som tankade gas. Han berättade att gasen ofta tar slut i Sköndal för att taxibilarna tankar så mkt där och hans erfarenhet av flera års tankning i Årsta var att det där bara varit tomt ngn enstaka gång.

F ö hade min nya Zafira dragit 0,77 Nm3/mil nu på biogas. Jag har kört mittemellan stads- och blandad körning. Jag tror jag kör relativt snålt, har läst det mesta om hur detta ska gå till och följer det ganska slaviskt. Min fru har också kört bilen en del, då drar nog bilen lite mer för hon kör vid låga hastigheter på för låg växel.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det är även min erfarenhet att Årsta nästa alltid fungerar bra.
Numer tankar jag uteslutande på Statoil i Skärholmen, men det beror på att den ligger närmast.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Kanske ett ljus i mörkret då det planeras för en fördubbling av biogasproduktionen i Stockholm efter en investering på 220 miljoner kronor.

http://www.branschnyheter.se/article11419.php

Bland annat ska sopbilarna få egna tankställen så att de slipper trängas med personbilarna vid de publika tankställena och biogasen ska distribueras via rörledning till vissa tankställen i stället för med lastbil.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Låter bra med egna tankstationer för sopbilarna. Har råkat ut för att en sopbil tankat före mig i Hammarby sjöstad ett par gånger och efter det fanns inte mycket tryck kvar pumpen.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I senaste numret av "Gröna Bilister" står en del om vad som ska göras för biogasen i Stockholm framöver. Angående biogaspriset intervjuas Nina Schröder på AGA.
"Enligt Schröder är dagens prisnivå relativt rimlig också på sikt, dvs biogaspriset i Stockholm behöver i framtiden inte höjas i samma takt som bensinpriset.
- Priskillnaden bör bli allt större till fördel för den som kör på biogas, säger Nina Schröder på Aga."



Det är ju gått och väl om prisskillnaden blir större och det tror jag också att den kommer att bli på sikt. Jag tror nämligen att ju mer vi ser konkret av växthuseffekten, desto mer kommer fossila bräslen att beskattas och småningom kommer det att bli MYCKET dyrt att köra på bensin och diesel (och även etanol) Tyvärr finns det en risk att denna förändring kommer att ske först om fem - tio år och jag tror inte vår miljö och vård jord har råd att vänta så länge!

Det måste redan nu bli betydligt billigare att köra på biogas och det måste till kraftfulla, politiska beslut för att så ska bli fallet! Det måste in än mer pengar för att satsa på biogasprojekt av alla de slag, för att öka antalet tankställen för biogas, för att subventionera inköpet av en biogasbil än mer så att hela merkostnaden för gasbilen erhålls som en miljöbilspremie etc, etc.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

:twisted:
Ringde till AGA på deras journummer och får beskedet att: "det finns gas på alla mackar". Bestämmer mig då att åka förbi och tanka i Skärholmen när jag lämnat min dotter på fotboll (en omväg på några km). När jag kommer fram står det på pumpen "SLUT PÅ GAS". :shock: :evil: :twisted:
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

"Biogasen som ska gå till allmänna tankställen innebär att mängden biogas till publika mackar mer än fördubblas."

Man kan ju hoppas...

http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=20827
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Stockholmseländet bara fortsätter!!!!

I går fanns det bara gas på hälften av Stockholms gasmackar :shock:
(Arlanda, Sköndal, Årsta, Bromma och Veddesta)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag undrar om vi skulle kunns skapa någon tråd här på Forumet där vi kontinuerligt uppdaterar läget på gastankstationerna i Stockholm? Det finns idag 11 publika tanksstationer, och dessa skulle kunna listas och sedan går man in och markerar när man upptäcker att gasen är slut och när det finns gas. Priset skulle också kunna finnas angivet.

Visst finns sajten Bensinpriser.se, men dels tycker jag det är lite krångligt att hitta där och för oss som har gasbil är det ju bättre att kunna gå in på vårt Forum.

Jag är inte så high på hur en sån här lista ska konstrueras, kanske finns andra datakunniga här på Forumet.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply