Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

I en annan tråd skrivs det om Svensk Biogas och deras utbyggnadsplaner. Bland annat skrivs det om Rejmes-macken i Norrköping: http://www.svenskbiogas.se/sb/om/press/ ... /index.xml

Jag tankar relativt ofta just på den macken och har bara en gång fått åka till en alternativ pump beroende på att kortläsaren inte fungerade. Att Svensk Biogas tycker att tillförlitligheten är dålig nog för att motivera en uppgradering av kapaciteten tycker jag är ett utmärkt exempel på hur olika två gasleverantörer tänker och agerar.

AGA har väldigt mycket att lära av deras sydligare kollegor!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Nu har Solna/Vreten dykt upp på gasinfo.se så jag antar att macken öppnat nu. Skall prova i morgon.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:Nu har Solna/Vreten dykt upp på gasinfo.se så jag antar att macken öppnat nu. Skall prova i morgon.
Det blev bara 2 kubik :( . Såg på gasinfo.se senare under dagen att man har tekniska problem så undvik den just nu. Kista, lika segt som vanligt men i Rinkeby blev det full tank och heta känslor mellan 2 Taxichaffisar :shock: . Vi gasbilister som är så trevliga :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Stockholmselände!

Post by Martinmat »

har i helgen upplevt eländet. Försökte tanka på 2 ställen. Hammarby sjöstad och akalla. Curt2 ställen avstängt på båda. . . Fick köra på bensin till gävle och pröva deras nya pump, minus för obefintlig skyltning. Måste skaffa kort så man kan tanka i uppsala också. Blev en påfyllning i sundsvall också där pumpen funkade fint :-)
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Premiärtankade i helgen på SGAB:s anläggning på Arlanda. Tidigare har ju denna under en inkörningsperiod varit stängd för allmänheten, men nu kan alla tanka där.

Förutom att det var slut på kvittopapper i kortautomaten så var det en mycket trevlig upplevelse. Mycket väl tilltaget svängrum på stationen, 3 moderna "pumpar" för personbilar, dvs 6 st munstycken + en separat "pump" för lastbil/buss. Det gick (iaf vid tillfället) dessutom utmärkt att tanka parallellt på båda munstyckena. Om SGAB nu bara klarar gasleveranserna så visar de definitivt var skåpet skall stå! :D

Den befintliga Statoil-macken mittemot har ju sedan tidigare haft utmärkt gastillgång och nästan aldrig kö (av någon underlig anledning eftersom det ofta bara går att tanka på ett munstycke i taget). Därmed blir Arlanda förhoppningsvis nu Stockholms första säkra kort för den som vill vara säker på att få gas utan att behöva stå i kö.

Det finns ljus i tunneln!
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

cpalm wrote:Premiärtankade i helgen på SGAB:s anläggning på Arlanda. Tidigare har ju denna under en inkörningsperiod varit stängd för allmänheten, men nu kan alla tanka där.

Förutom att det var slut på kvittopapper i kortautomaten så var det en mycket trevlig upplevelse. Mycket väl tilltaget svängrum på stationen, 3 moderna "pumpar" för personbilar, dvs 6 st munstycken + en separat "pump" för lastbil/buss. Det gick (iaf vid tillfället) dessutom utmärkt att tanka parallellt på båda munstyckena. Om SGAB nu bara klarar gasleveranserna så visar de definitivt var skåpet skall stå! :D

Den befintliga Statoil-macken mittemot har ju sedan tidigare haft utmärkt gastillgång och nästan aldrig kö (av någon underlig anledning eftersom det ofta bara går att tanka på ett munstycke i taget). Därmed blir Arlanda förhoppningsvis nu Stockholms första säkra kort för den som vill vara säker på att få gas utan att behöva stå i kö.

Det finns ljus i tunneln!
Om Stockholms Stad hade haft samma fokus på miljösatsningar som Luftfartsverkat har på Arlanda så hade vi haft den här kapaciteten för länge sedan. För oss privatbilister är Arlanda inget alternativ (så vida man inte har ett ärende dit), ingen åker 6 mil bara för att tanka gas.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

I går var en av få tillfällen under mitt gasbilsliv som jag verkligen behövde en full tank gas för att testa bilen efter regulatorbyte men icke. Haga Norra var stängd :( , i Kista fick jag i 6 kubik på 10 min :evil: och i Rinkeby 2 kubik :twisted: .

E.ON. verkar ha lika stora problem med gasleveranser som övriga aktörer och deras nya pumpar i Rinkeby och Solna/Vreten verkar vara lika dåligt dimensionerade som övriga pumpar i Stockholm, även om det finns gas så går det inte att tanka fullt om man parallelltankar, suck.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Haga Norra genomgår ju en mycket stor ombyggnad nu. Jag var där för någon vecka sedan och skulle tanka. Gas var det inte tal om då det stod tio taxibilar i kö men jag behövde tanka bensin också. Jag fick backa in till pumpen på grund av ombyggnationen och sedan fick jag gå in till kassan eftersom de kör med den amerikanska rutinen att man måste betala i förskott eller lämna in sitt kort. Jag passade då på att fråga om hur gasplanerna ser ut framöver. Kvinnan i kassan berättade att de har stora planer på att utöka kapaciteten rejält. Dock är det så mycket tillstånd och annan byråkrati som måste till så hon kunde inte svara på när detta skulle ske.

Kanske är det stängt där nu för att de fått klart med alla papper?! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

avozetta wrote:För oss privatbilister är Arlanda inget alternativ (så vida man inte har ett ärende dit), ingen åker 6 mil bara för att tanka gas.
Mja, det är ju bara 2 km från E4:an!
Själv åker jag mellan Stockholm och Sigtuna i princip varje vecka, så för mig är det perfekt.
Och för den som åker 273:an via Almunge till t.ex. Norrtälje så åker man ju i princip förbi mackarna.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Här kommer uppdaterad tillgänglighetsstatistik från gasinfo.se! Med den vanliga uppmaningen att ta siffrorna med en nypa salt då vi vet att gasinfo inte alltid motsvarar verkligheten. Tråkigt nog slutade året alltså med ytterligare en katastrofmånad (även om man räknar bort E.Ons mackar).

Jag hade väl hoppats på att dessa siffror med tiden skulle uppvisa någon sorts (gärna positiv :wink: ) trend , men tja, siffrorna är ju "all over the place". Det verkar uppenbart att det till stor del handlar om tekniska problem som ofta verkar ta löjligt lång tid att åtgärda snarare än gasbrist...

(Rulla ner för att se hela listan)

Code: Select all

                               Jan   Feb   Mar   Apr   Maj   Jun   Jul   Aug  Sep  Okt  Nov  Dec
    Arlanda           SGAB                                                         65%  73%  63%
    Arlanda           Statoil  99%   97%   90%   98%   78%   82%   82%   90%  85%  92%  90%  90%
    Bromma            Shell   100%   99%  100%  100%   99%  100%  100%  100%  81%  96% 100% 100%
    Frihamnen         St1      33%   52%   82%   91%   77%   78%   37%   50%  15%  58%  64%  51%
    Haga Norra        Tanka    88%   95%   93%  100%   93%   78%  100%   83%  91%  90%  90%  72%
    Hammarby Sjöstad  Statoil                                                     100% 100%  56%
    Kista             Shell    31%   60%   98%   93%   94%   71%  100%   48%  39%  64%  69%  76%
    Mörby             OKQ8     29%   20%   41%   60%   36%   39%  100%   18%  18%  56%  64%  59%
    Rinkeby           OKQ8                                                         98%  89%   4%
    Skärholmen        Statoil  83%   93%   97%   98%   96%   96%  100%   97%  92%  87%  90%  45%
    Sköndal           Statoil  68%   34%   97%   56%   85%   77%  100%   79%  87%  86%  87%  59%
    Solna Vreten      OKQ8:                                                             84%   0%
    Södertälje        Preem    55%   89%   98%   68%   60%   76%   58%   76%  33%  88%  86%  77%
    Täby              AGA      65%   92%  100%   90%   88%   89%   98%   82%  50%  84%  85%  69%
    Veddesta          Statoil  66%   94%  100%   67%   69%   82%  100%   53%  60%  74%  78%  86%
    Årsta             OKQ8     86%   65%   28%   45%   57%   75%  100%   78%  41%  85%  88%  86%

    Alla:                      67%   74%   80%   80%   78%   80%   89%   71%  58%  81%  84%  62%
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Tankade i Haga Norra nu på förmiddagen för första gången efter ombyggnaden och det ser hoppfullt ut. Jag och en bil före mig tankade fullt parallellt med en sopbil utan problem.

Är det fler som har dessa positiva erfarenheter?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Hur många slangar finns det där nu? (Jag har inte varit där på evigheter...)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Nej. Några fler munstycken är det inte. Endast 2 som tidgare. Däremot så är bensinpumpen borta.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Ah, nu när jag läste ditt inlägg igen så fick jag ihop det! :D Fick det först till att du och en bil samtidigt tankade parallellt med en sopbil men nu fattar jag.

Nice om det är bättre kapacitet där.

Förresten passerade jag Statoil Täby i helgen. Den har inte öppnat ännu men jag stannade till ändå. Gasanläggningen ser helt annorlunda ut än någon annan jag sett tidigare. Jag lurar på om den inte är för flytande gas! Det fanns ingen plats för att ställa flak på (vad jag kunde se) och istället var det en gigantisk, vit, tank som stod på högkant. Det var också två enorma, rektangulära, metallklossar som stod vid sidan om...kanske några förgasare på något sätt. Till den stora vita tanken såg det ut som ett långt rör var kopplat. Detta rör gick igenom staketet och slutade med något som såg ut som en vanlig koppling för flytande bränsle, troligen för påfyllning från en tankbil med flytande gas.

Jag har mailat AGA och frågade om det var för flytande gas samt om de hade något datum för öppnandet men inte fått något svar. Killen på macken sa att allt var klart rent tekniskt och att det enda som saknades var ett tillstånd att sälja gasen... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Patrik N »

Statoil i Täby och Upplands-Väsby kommer inom kort att öppna gasstationer för flytande biogas. Vad jag har hört är Upplands-Väsby helt klar och ska öppnas inom en vecka.

När det gäller OKQ8 på Hemvärnsgatan i Solna kommer den enl. uppgift att lagas nästa måndag den 7 februari.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Hej Patrik och välkommen till forumet!

Var har du fått informationen om att det verkligen är flytande gas i både U-V och Täby? Jag har som nämnts mailat Statoil och frågat men inte fått något svar som bekräftat detta.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Patrik N »

Hej Fred och tack

Uppgifterna fick jag från en kollega inom Taxi Stockholm som hade kört personal från AGA till Statoil Upplands-Väsby. De sa att med flytande biogas får man in mer i tanken, ca. 35 kubikmeter i en Passat istället för ca. 30 i vanliga mackar. Dessutom går det dubbelt så fort att tanka.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Ojoj, det låter ju fantastiskt! Då förbättras ju räckvidden för alla gasbilar avsevärt, med ca 16-17%! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Nu fick jag svar från AGA!

Täby är mycket riktigt en anläggning för flytande gas (eller metan om man ska vara korrekt, gas kan aldrig vara flytande...det vore som att kalla vatten för flytande is! :D ). Enligt min kontakt på Statoil innebär detta att tappen har 5 ggr större kapacitet än de vanliga och detta kommer givetvis innebära mycket enklare distribution. Kontakten nämnde ingenting om några fördelar för oss som tankar men logiskt sett borde det ju gå mycket snabbare än med de flakbaserade pumparna. Jag gissar att man slipper kompressorerna som ju varit en stor källa till problem. Sen är det ju intressant om det är så som du skriver Patrik, att man får i mer i tanken. Detta känns dock lite märkligt då våra system är typade för ett maxtryck. När det inte var gaskris i Stockholm så låg sluttrycket ibland nära 230 Bar vilket jag tror är vad min bil är typad för. Om denna nya mack skulle få upp trycket högre än det så kan det ju bli lite på gränsen...

Hur som helst, enligt Statoil så tror de att pumpen kommer öppnas nästa vecka! Jag kommer nog avhålla mig från att tanka fram till dess så tanken är helt tom för premiärtankningen där! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Kanske Patrik N:s inlägg kan misstolkas lite :?: Metanen är förhoppningsvis bara i flytande form i lagringsenheten för pumpen, när det är dags o tanka är den nog gasformig igen, annars lär våra bilar gå söder :wink:

Kul om denna nya teknik ökar tillförlitligheten på trycket i systemet så att man får i lika mycket som i E-tuna :D. Tanknålen rörde sig inte på 5 mil och det har aldrig hänt vare sig före eller efter det tillfället.

Hur är det med den nya pumpen på Arlanda som andra gasbilsägare höjer till skyarna, är det ett flytande system även där :?:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Som jag ser det finns det framförallt fyra stora fördelar med stationerna med flytande metan:

1. En fylld tankstation med flytande bränsle är full mycket längre än de flakbaserade. Enligt uppgift alltså 5 ggr längre vilket innebär att istället för att nytt bränsle behöver tillföras kanske varje dag så räcker det med var femte. Det man undrar över är hur tryckkurvan ser ut för denna typ av system. Ska jag spekulera lite så tror jag att den borde vara väldigt flack fram till att det börjar bli riktigt tomt och att den då dyker brant mot slutet.

2. Distributionen underlättas enormt! En tankbil med flytande metan parkerar vid påfyllningsröret, kopplar på sin slang och kör över vätskan i tanken. Klart!! Inte som de flakbaserade stationerna när de gamla flaken måste kopplas ur, flyttas från sin plats, de nya flaken ställas dit och kopplas in. Sen måste de gamla flaken plockas upp på lastbilen och köras iväg.

3. Tiden för att tanka en personbil bör förkortas radikalt då hela problematiken med mellanlagring som ska laddas upp av kompressorn försvinner.

4. Anläggningen bör ha färre rörliga delar just eftersom mellanlagring av gas och kompressor till denna antagligen saknas. Detta bör innebära att tillförlitligheten kommer vara större.

Det finns säkert fler fördelar och antagligen en del nackdelar också, men jag är mycket entusiastisk och förväntansfull! :D Inte minst för att det äntligen börjar hända något på tekniksidan!! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Här kommer januarisiffrorna från gasinfo.se. Till synes en relativt stark öppning på året! :D Nu håller vi tummarna för att det fortsätter så.

(Rulla ner för att se hela listan)

Code: Select all

                                  2010  Jan
        Arlanda           SGAB    67%   76%
        Arlanda           Statoil 90%   96%
        Bromma            Shell   97%  100%
        Frihamnen         St1     59%   49%
        Haga Norra        Tanka   90%   94%
        Hammarby Sjöstad  Statoil 81%  100%
        Kista             Shell   68%   72%
        Mörby             OKQ8    41%   53%
        Rinkeby           OKQ8    55%  100%                                            
        Skärholmen        Statoil 88%   86%
        Sköndal           Statoil 69%   81%
        Solna Vreten      OKQ8:   35%    0%                                                 
        Södertälje        Preem   73%   79%
        Täby              AGA     81%   90%
        Veddesta          Statoil 76%   84%
        Årsta             OKQ8    67%   83%

        Alla:                     74%   77%
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Trevligt med lite positiva siffror så här i början på året.

Tankade i Rinkeby i morse för första gången efter det längre driftstoppet och det gick med en himla fart, även de sista kubiken och fullt blev det också. Bådar gott för pumpen i Vreten som man planerar att öppna ganska snart igen. Då är nog inte Nacka långt borta heller.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stockholmselände!

Post by Jonas »

Fred wrote:Som jag ser det finns det framförallt fyra stora fördelar med stationerna med flytande metan:
3. Tiden för att tanka en personbil bör förkortas radikalt då hela problematiken med mellanlagring som ska laddas upp av kompressorn försvinner.

4. Anläggningen bör ha färre rörliga delar just eftersom mellanlagring av gas och kompressor till denna antagligen saknas. Detta bör innebära att tillförlitligheten kommer vara större.
Jag är absolut ingen expert på området men jag är inte helt säker på att du har rätt på ovanstående punkter. Jag har kikat in i de små teknikbodar som står uppradade vid Stigs Center i Göteborg där vi har "vår" station för flytande metan. Där finns 4+2 slangar för vanliga CNG-fordon samt system för att fylla flytande metan i därför avsedda fordon. Där står det kompressorer så jag har fått för mig att man låter metan förgasas från lagret och sen går gasen via ledningar till kompressorhusen (ett för varje dispenser gissar jag, där står tre likadana små hus) där man bygger upp trycket på normalt vis. Jag kan alltså ha helt fel men eftersom där står kompressorer (stod iaf när dom fortfarande jobbade med anläggningen i höstas) så tror jag inte att komprimerad metan och processen för att förgasa den innebär att det skapas självtryck av sådan dignitet att man klarar sig utan kompressorer och mellanlager.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Nja, enligt killen jag pratade med i Täby (se tråden om Täby-tappen) så finns det ingen kompressor i den anläggningen. Däremot finns en evaporator, alltså en grej som tar hand om metanets övergång mellan flytande och gasform.

Så här resonerar jag: Det är väl så att för att ett ämne ska övergå från gasform till flytande form så krävs antingen låg temperatur eller högt tryck. I de anläggningar vi talar om här så är ju inte låg temperatur så praktiskt och då återstår högt tryck. Därför kommer det vara mycket högt tryck i den stora tanken som förvarar det flytande metanet. När någon sen tankar så släpper systemet på flytande metan till evaproratorn som via diverse reduceringsventiler och annat tekniskt tar ned trycket till 200-240 bar och skickar det till dispensern. Kanske finns där en mellanlagring (det fanns ju några röda flaskor på anläggningen, se mina bilder/video i tråden om Täby-tappen) som jobbar som buffert mellan avaporatorn och dispensern om systemet inte klarar omvandlingen tillräckligt fort. Det borde därför inte finnas någon kompressor för att få upp trycket, det som behövs är något som tar ned trycket.

Detta är alltså bara mina spekulationer grundade på min begränsade kunskap i ämnet! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply