Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sven:
Du kan skapa en ny tråd om du vill där du i första inlägget listar alla gasställen. Sen kan du editera det första inlägget allt eftersom statusen ändras för varje tankstation.

Tyvärr (i det här fallet) kan bara inläggsskaparen och admin editera inläggen. Möjligtvis kan jag fixa så någon utöver dig&admin kan uppdatera inlägget.

Du har även möjlighet att färgkoda texten.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Senaste numret av EnergiGas hade en större artikel om gassituationen i Stockholm. Nästan alla aktörer var engagerade för att lösa situationen och dessutom satsa betydligt mer på biogasen. Tills biogasproduktionen kommit ikapp så kommer den dock att kompleteras med naturgas (som vi redan läst).

Artikeln avslutas med
Mest besviken är Anders ... på bensinbolagen.
- De struntar blankt i att stödja biogasen och är helt fokuserade på etanol
Så nu vet vi vilka våra fiender är :twisted: 8) :wink:
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag läste densamma. Väldigt intressant.
Det stod också om de stora satsningar som för närvarande är på g. i sthlm. Artikeln var väldigt optimistisk.

Sen håller jag väl inte riktigt med om att bensinbolagen nödvändigtvis är den största fienden när det gäller etanol. De har ju reglerna att hålla sig till-> hamnar du i storsäljarskiktet av bensin/diesel måste du ha minst ett alternativt bränsle på macken. Vilket är då billigast att satsa på? Gaspump för 1.5 miljon eller etanolpump för ett par hundratusen?

Jag skulle snarare skylla på de som hittade på reglerna utan att tänka längre än näsan räcker..
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det ljusnar för oss gasbilister i Stockholm :D

Läste en positiv debattartikel i Stockholm City i fredags, där Ulla Hamilton (miljöborgarråd i Stockholm) och Anders Mathiasson (vd Svenska Gasföreningen) skriver att "Vi banar väg för biogasen"

Se sidan 14 i PDF tidningen:
http://convoy.city.se/pdf/pdf/2008/04/S ... -04-18.pdf

Jag kan tillägga att stationerna i Stockholm har fungerat bra den senaste tiden. Tydligen mår anläggningarna bättre nu sedan gasen inte sinar hela tiden. Underhållet har minskat på gasmackarna som en konsekvens av att tillgången på gas nu säkrats (med en backuppanläggning).
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Härligt att höra att det fungerar som det skall nu där uppe i 08 land :) Ifall man skulle våga sig dit med sin gasbil nångång ;) ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Undantaget är dock Hammarby Sjöstad där det oftast är dåligt tryck. Tar vääääldigt lång tid att tanka och det är sällan som man får fullt.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

larfor wrote:Undantaget är dock Hammarby Sjöstad där det oftast är dåligt tryck. Tar vääääldigt lång tid att tanka och det är sällan som man får fullt.
Och tyvärr har det varit dåligt tryck de senaste två gångerna jag tankat i Sköndal. Uppskattar att jag borde fått i 4-5 Nm3 mer båda gångerna.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag måste tyvärr säga att även jag blev besviken häromdagen när jag skulle tanka i Skärholmen.

Jag ringde AGA's journummer först för att försäkra mig om att det fanns gas och dom meddelade: "det finns gas på alla mackar och alla är i drift".

När jag kommer dit står det "ur funktion" på en skylt på pumpen :shock: :twisted: :evil:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote:Jag måste tyvärr säga att även jag blev besviken häromdagen när jag skulle tanka i Skärholmen.
Bedrövligt att de ger information att det finns och det sedan inte stämmer. Jag har åkt till Skärholmen en gång för att tanka, fanns ingen gas då heller, har därför inte provat där fler gånger.

Finns det någon som har goda erfarenheter av tankstationen i Skärholmen/Kungens kurva?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, den brukar fungera alldeles utmärkt, bra tryck och "nästan" aldrig utan gas :wink: Jag tankar där i stort sett varje vecka.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote:Ja, den brukar fungera alldeles utmärkt, bra tryck och "nästan" aldrig utan gas :wink: Jag tankar där i stort sett varje vecka.
Tack för informationen, Mats. Då ska jag ge den fler chanser!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Var förbi Shell macken i Kista ikväll, båda BioGas pumparna var markerade som avstängda - har de fortfarande problem där eller var det ett undantag?

Varje gång jag varit förbi BioGas macken vid Arlanda har den däremot varit i full aktion. Enligt den som jobbade där är det nästan alltid bilar där och tankar.

Hur går det med BioGas macken i Upplands Väsby? Någon som sett var den ska byggas?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hur e det med alla tankstationer i stockholm, är det några av dem som är anslutna till något slags gasnät eller har alla av dem lastbilsflak med gas?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vi har inget gasnät här.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Tar inte Statoil i Hammarby sjöstad emot gas från Henriksdals reningsverket via en gasledning?
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

anderslofberg wrote:Tar inte Statoil i Hammarby sjöstad emot gas från Henriksdals reningsverket via en gasledning?
Jo, det stämmer. Även macken i Bromma är kopplat direkt till reningsverket innanför grindarna.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mats wrote:
anderslofberg wrote:Tar inte Statoil i Hammarby sjöstad emot gas från Henriksdals reningsverket via en gasledning?
Jo, det stämmer. Även macken i Bromma är kopplat direkt till reningsverket innanför grindarna.
De låter ju bra, för att slippa transportera gasen till tankstället o få massa extra utsläpp :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Nina Schröder
Posts: 2
Joined: 2008-06-01, 10:24

Tankställen i Kista och Upplands-Väsby

Post by Nina Schröder »

S-klasse wrote:Var förbi Shell macken i Kista ikväll, båda BioGas pumparna var markerade som avstängda - har de fortfarande problem där eller var det ett undantag?

Varje gång jag varit förbi BioGas macken vid Arlanda har den däremot varit i full aktion. Enligt den som jobbade där är det nästan alltid bilar där och tankar.

Hur går det med BioGas macken i Upplands Väsby? Någon som sett var den ska byggas?
Gasmacken i Kista är stängd för ombyggnad. AGA byter ut kompressorstationen i Kista och fördubblar gaslagret under juni månad förutsatt att bygglovsansökan blir beviljad. När det gäller Upplands-Väsby så är inte markfrågan löst men AGA siktar på att ha ett tankställe på plats före årsskiftet. Nina Schröder, AGA Gas AB
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Nina
Välkommen hit.

Angående Uppsala skulle det bli nya stationer även där?
När kan man tanka på "vanliga kort" i Uppsala ? Vad jag har fårstått så drivs gasstationen i Uppsala idag av Kommunen men Attt Aga skulle ta över driften stämmer detta?
Därmed skulle man kunna tanka med vanligt kort.
Blir det isåfall innan semestern?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anderslofberg wrote:Tar inte Statoil i Hammarby sjöstad emot gas från Henriksdals reningsverket via en gasledning?
Jo, det har du nog helt rätt i.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Re: Tankställen i Kista och Upplands-Väsby

Post by S-klasse »

Nina Schröder wrote: Gasmacken i Kista är stängd för ombyggnad..osv...
Tackar för svaren!

Vet du, eller någon annan här, om och var det publiseras någon statistik över fordonsgas och biogas försäljningen i Sverige?
För E85 verkar det t.ex. publiceras tämligen ofta med tanke på hur ofta man ser rubriker om hur många xxx% försäljningen har ökat jämfört med förra året.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Kompisen lånade bilen till stockholm idag, och han ringde nyss mig och frågade var f*n man tankar i sthlm. Han hade varit på 3 mackar där gasen inte funkade, och på mack nr 2 hänvisades han till mack nr 3 - för där "visste dom att det funkade", vilket det då inte gjorde. När han ringde mig hade han tankat bensin och var irriterad. Det är svårt att försvara att biogasen är så bra och lätt att ha och göra med när det är så....

Mackarna var i nämd ordning:
Någon söder om globen (vet inte om det var sköndal eller kungenskurva?)
Årsta (partihandlarvägen).
Hammarby sjöstad.

Jag trodde att det hade bättrat sig, men det verkar ju inte så?
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag gjorde nyss samma runda. Samma resultat, nästan. I Årsta lyckades jag efter en lång väntan få i 4,4 m3. De har två pumpar där och den ena hade gått sönder på grund av att någon hade kört iväg med slangen kvar på bilen...
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

larfor wrote:Jag gjorde nyss samma runda. Samma resultat, nästan. I Årsta lyckades jag efter en lång väntan få i 4,4 m3. De har två pumpar där och den ena hade gått sönder på grund av att någon hade kört iväg med slangen kvar på bilen...
4,4? det var väldigt lite....
Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag tankar alltid vid just Årsta och Sköndal och det har inte varit några som helst problem under hela våren (11 tankningar). Hoppas att detta som skedde nu bara var en tillfällighet, meningen är ju att depån med flytande naturgas i Kista ska fylla på om biogasen tar slut. Men det är klart, slangar och tankmunstycken rår den ju inte på.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply