Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Plonte wrote: (vet inte om det var sköndal eller kungenskurva?)
Det var nog inte Kungen Kurva, för där tankade jag i går och den fungerade utmärkt!
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Sven wrote:Jag tankar alltid vid just Årsta och Sköndal och det har inte varit några som helst problem under hela våren (11 tankningar). Hoppas att detta som skedde nu bara var en tillfällighet, meningen är ju att depån med flytande naturgas i Kista ska fylla på om biogasen tar slut. Men det är klart, slangar och tankmunstycken rår den ju inte på.
Fölåt Sven om jag märker ord (namn) men är det inte i Knivsta depån ligger...?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fred wrote:
Fölåt Sven om jag märker ord (namn) men är det inte i Knivsta depån ligger...?

Mvh
/Fred
Det är bra att du märker ord och är uppmärksam, Kista och Knivsta är ju onekligen olika platser. Du har rätt, Knivsta ska det vara. Jag ber om ursäkt.
Opel Zafira CNG -08
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Plonte wrote: 4,4? det var väldigt lite....
ja, precis och sen gick det väl nästan ett par kubik bara för att köra tankrundan...

Men nu slipper jag snart Stockholmseländet :lol: Ska nämligen flytta upp till min gamla hemstad Östersund i slutet av sommaren. De gånger jag har tankat där så har det funkat väldigt bra. Snabb pump och bra tryck. och inte minst 9 kr/m3. :D
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Macken i Sköndal ger inte full tank. Nu har det hänt mig de senaste 4-5 tankningarna, ska kunna få in > 27 Nm3, men stannar på ca 22. Jag ska skriva till AGA och påpeka detta.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Då var det tyvärr dax igen:
Biogasen sinar i Stockholm
Jag som just har intygat i ett antal inlägg på sista tiden att det fungerar bra i Stockholm nu för tiden :oops:

Och att ha ett backup lager tycks inte hjälpa
Samtidigt har vi tekniska problem vid vår backup-station i Knivsta där vi har naturgas, förklarar Ragnar Sjödahl på Aga Gas AB.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det här får inte hända nu när gasbilsförsäljningen äntligen tar fart. Det kan betyda tvärstopp för den positiva utvecklingen.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tyvärr är det nog så att den förhållandevis höga antalet sålda gasbilar de första månaderna under detta året har tagit leverantörer och producenter av gas på sängen.
allt om motor wrote:– Men rent allmänt har efterfrågan på biogas ökat fortare än tillgången på gas, säger Ragnar Sjödahl.
Nu är det upp till bevis för våra vänner producenter och distributörer.

Samtidigt kan man förundras över hur biogasen används. Enl. gasföreningens statistik facklades 13% av den totala biogas produktionen bort under 2008 och 19% användes som fordonsgas. Kunde man använda all gas som facklas bort till fordonsgas skulle det motsvara en ökning av uppgraderad Biogas för fordon med ca 68% i och för sig en utopi. Men en del av den bortfacklade gasen borde kunna tas tillvara på ett mer nyttigt sätt än att "elda för kråkorna".
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Mats wrote:Då var det tyvärr dax igen:
Biogasen sinar i Stockholm
Jag som just har intygat i ett antal inlägg på sista tiden att det fungerar bra i Stockholm nu för tiden :oops:

Och att ha ett backup lager tycks inte hjälpa
Samtidigt har vi tekniska problem vid vår backup-station i Knivsta där vi har naturgas, förklarar Ragnar Sjödahl på Aga Gas AB.
Det förklarar säkert det dåliga trycket på pumpen idag. Det tog en bra stund att tanka vid Hammarby Sjöstad som jag tror bilden är tagen ifrån. Det var nog minst 4 bilar till bakom mig när jag väl var klar. Frågan är om alla fick gas?

Ingen bra start på mitt nya gasliv :( .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

I tisdags var gasen slut i Mörby. Det var första gången jag skulle tanka gas...
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Vilken otur Daddy... :roll:

Dock kan jag vittna om att Mörby generellt har haft bra tillgång till gas! Tyvärr kommer ju den macken försvinna längre fram, när "skyskrapan" ska byggas på den tomten. Enligt AGA håller de på att titta på alternativa platser för gaspumpen men de är inte i mål ännu. Troligen kommer den hamna i Täby någonstans, vilket ju helt säkert glädjer dig! Dessutom pratas det om en helt ny pump vid Hagbytippen med lokalt producerad gas!! :D

Själv har jag planer på att flytta utåt det hållet, så jag följer planerna med stort intresse!

Nu när gasbilsförsäljningen börjar ta fart på allvar får vi nog vara beredda på att det kan bli en period med gasbrist i Stockholm. Vi kan bara hoppas på att distributörerna jobbar på att ligga steget före...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Det här kanske kommer att underlätta för er i Stockholm stor biogasanläggning i skarpnäck tyvärr beräknas den inte börja leverera någon gas förrän i början av 2011.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hmm..."Biogasen sinar...", är det verkligen så? Det beror ju på vad det är för tekniska problem de har. Om det handlar om distributionen och inte produktionen så har ju inte gasen sinat, den finns ju där men kan inte komma ut till konsumenten. Tyvärr framgår det inte vad de tekniska problemen består av men eftersom det sägs att det snart skall vara avklarade så tror jag att de har mer med rent tekniska saker att göra än att råvaran för produktionen av gas är för liten.

Och Göran, 2011 är bättre än 2012! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

http://blogg.alltommotor.se/blog/2009/0 ... ara-varre/

Men kom igen nu! Det har krånglat några dagar på grund av att både reservanläggningen och den ordinarie anläggningen krånglar. Och dessutom bara lokalt i Stockholm. Och genast börjar olyckskorparna kraxa om biogasens död. Jag blir så trött.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Då var det tyvärr dax igen. Har inte kunnat tanka Biogas på snart en vecka :(
Produktionsproblem säger dom på ASA's telefonsvarare. Dessvärre sa dom i fredags att det skulle finnas gas i Skärholmen, men när jag kom dit var det slut :evil:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mats wrote:Då var det tyvärr dax igen. Har inte kunnat tanka Biogas på snart en vecka :(
Produktionsproblem säger dom på ASA's telefonsvarare. Dessvärre sa dom i fredags att det skulle finnas gas i Skärholmen, men när jag kom dit var det slut :evil:
Hmm, var det därför jag knappt fick halv tank i onsdags förra veckan tro (Haga Norra). Man kanske skall köra bort till reningsverket i Bromma i stället. Var det inte naturgaslagret i Knivsta som skulle täcka upp för dessa situationer eller funkar det inte där heller?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Humlan »

Jag vände vid Årsta i dag, det var sex bilars plus en sopbil i kö...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:
Mats wrote:Då var det tyvärr dax igen. Har inte kunnat tanka Biogas på snart en vecka :(
Produktionsproblem säger dom på ASA's telefonsvarare. Dessvärre sa dom i fredags att det skulle finnas gas i Skärholmen, men när jag kom dit var det slut :evil:
Hmm, var det därför jag knappt fick halv tank i onsdags förra veckan tro (Haga Norra). Man kanske skall köra bort till reningsverket i Bromma i stället. Var det inte naturgaslagret i Knivsta som skulle täcka upp för dessa situationer eller funkar det inte där heller?
Bromma funkade fint, full tank och inga köer. Dock lite långt för er som bor söder om stan.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Humlan »

Statoil Hammarby avstängd.
Statoil i Sköndal gav bara halv tank.
Enl. taxichaffis är det slut i Kungens kurva och Årsta.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Mailade AGA och fick svaret:
Det har varit en svart vecka för gasen i Stockholm. Vi har haft problem hos våra leverantörer och samtidigt har vi även haft ett avbrott vid vår back up i Knivsta. Nu har de flesta problemen åtgärdats och vi tror att de flesta stationerna kommer ha gas under förmiddagen imorgon.
Var det inte Knivsta nere förra gången också som biogasen strulade. Inte mycket till backup då inte :x
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Tänkte bara att jag skulle meddela att Mörbytappen är nedstängd till 24 september. Jag skulle tanka där igår men pumpen var övertäckt och på en lapp stod att den var stängd för reparation.

Ingen idé att sikta på Mörby på ett tag alltså!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

Fred wrote:Tänkte bara att jag skulle meddela att Mörbytappen är nedstängd till 24 september. Jag skulle tanka där igår men pumpen var övertäckt och på en lapp stod att den var stängd för reparation.

Ingen idé att sikta på Mörby på ett tag alltså!

Mvh
/Fred
Tack för informationen Fred,

annars verkar det som problemet är löst, tankade på Statoil i Kungens Kurva i går utan problem.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
larkri
Posts: 11
Joined: 2008-05-05, 20:14

Re: Stockholmselände!

Post by larkri »

En förklaring jag har fått är att pumparna har nån form av mellantank där trycket byggs upp. När efterfrågan är hög så hinner inte det trycket byggas upp mellan tankningarna. Det förklarar varför man bara får i halv tank ibland trots att det finns gas.

Tekniken är alltså inte anpassad för hög efterfrågan...

/Lars
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Shell i Kista har/hade slut på gas idag vid 17-tiden.
Post Reply