Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

gustavm wrote:Hej!

Har någon av er hört hur det går med gasmacken i Nacka? Vad jag förstått är det OKQ8 i Skvaltan (vid Maxi) som ska få en pump, men det är klurigt och hitta bra info om det...

Gustav
Inga roliga nyheter till dig Gustav, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2077
P.g.a. gasbrist (föga förvånande) så kommer inte E.ON. att öppna i Nacka på ett bra tag (årsskiftet). Det positiva i detta är att E.ON prioriterar att hålla en hög service på övriga mackar vilket jag tycker att man lyckats bra med under en längre period nu.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Hur är det med E.On och deras gas? Någon som vet ifall de fortfarande endast kör med (tysk, dansk?) naturgas som gått med lastbil från Skåne?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
gustavm
Posts: 10
Joined: 2010-10-19, 22:33

Re: Stockholmselände!

Post by gustavm »

Tack Anders, även om det var tråkiga nyheter.... Då blir det att köa i Hammarby med andra ord.

Gustav
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Stockholmselände!

Post by Primus »

Hur är köerna i Hammarby? Alltid? Långa? Berätta lite för en som kommer behöva tanka där ibland.
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

Primus wrote:Hur är köerna i Hammarby? Alltid? Långa? Berätta lite för en som kommer behöva tanka där ibland.
Jag har tankat där två gånger de senaste veckorna, då har det varit en eller två bilar före. Har inte upplevt det som något problem eftersom tankningen går så fort. Det tar ju bara 2-3 minuter att tanka 20 kbm.

Mvh Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
gustavm
Posts: 10
Joined: 2010-10-19, 22:33

Re: Stockholmselände!

Post by gustavm »

Hej igen!

Ang gasmacken i Nacka igen.... När jag åkte förbi Preem i Nacka, fanns där en tankstation för gas. Jag trodde att tankstationen skulle öppna på OKQ8? Förvirrande... :?

Ha en trevlig helg!


Gustav
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

gustavm wrote:Hej igen!

Ang gasmacken i Nacka igen.... När jag åkte förbi Preem i Nacka, fanns där en tankstation för gas. Jag trodde att tankstationen skulle öppna på OKQ8? Förvirrande... :?

Ha en trevlig helg!


Gustav
Ledsen Gustav, men du är inte ensam om att blanda ihop Motorgas (LPG) med Fordonsgas (CNG). Preem i Nacka, http://www.preem.se/templates/page____1072.aspx, säljer alltså Motorgas (Gasol) vilket våra metangasdrivna fordon inte kan köra på, det är dessutom en helt annan anslutningstyp mellan bil och pump för att förhindra att man tankar fel. Lite mer fakta om skillnaderna, http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fun ... ordon.aspx
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
gustavm
Posts: 10
Joined: 2010-10-19, 22:33

Re: Stockholmselände!

Post by gustavm »

avozetta wrote:
gustavm wrote:Hej igen!

Ang gasmacken i Nacka igen.... När jag åkte förbi Preem i Nacka, fanns där en tankstation för gas. Jag trodde att tankstationen skulle öppna på OKQ8? Förvirrande... :?

Ha en trevlig helg!


Gustav
Ledsen Gustav, men du är inte ensam om att blanda ihop Motorgas (LPG) med Fordonsgas (CNG). Preem i Nacka, http://www.preem.se/templates/page____1072.aspx, säljer alltså Motorgas (Gasol) vilket våra metangasdrivna fordon inte kan köra på, det är dessutom en helt annan anslutningstyp mellan bil och pump för att förhindra att man tankar fel. Lite mer fakta om skillnaderna, http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fun ... ordon.aspx
Ah, då sällar jag mig till dem då! :) Vad synd...

Tack för hjälpen!

Gustav
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Stockholmselände!

Post by GöranB »

Fyllt på Statoil Hammarby de sensate veckorna.
"Bara" åka fram och fylla utan kö vid "pumpen" om man bortser från den i övrigt
trånga situationen på stationen med tvättkö, luftfyllning etc..........
Detta på eftermiddagarna. Jag tycker det har blivit MYCKET bättre.
Det kan ju bero på att OK i Årsta är billigare.
Vi kan väl alla hjälpas åt att uppdatera priset på CNG-prices
så kan vi inte bara spara miljön utan våra plånböcker också.
Nu mot 73-eländet.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Stockholmselände!

Post by Husbonden »

Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Husbonden wrote:Inslag på TV4 idag.

http://www.nyheterna.se/tv?videoid=1928196
Trist att bidragen är slut men jag tycker att inslaget har en väl negativ klang, i vart fall jämfört med min gasvardag. Jag har inte märkt av varken köer eller gasbrist (2 undantag) på snart ett halvår vilket är en enorm förbättring utifrån hur det sett ut se senaste åren.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Jag håller med Avorzetta helt! Den senaste tiden (6 månader...mer?) har det ju inte varit några problem alls att tanka! Visst behövs det fler gasställen men att som "småbarnsmamma" klaga på att det nu är svårt att få tag i gas är ju bara fånigt. Om det är några som lidit (lider?) så är det väl taxichaufförerna som tvingas köra på gas trots att det ibland inte finns! "Småbarnsmamma" kan ju köra på bensin.

Nej, detta var ett inslag med typiskt dålig journalistik. Obefintlig faktakontroll och inte en frågeställning om hur bidragsstoppet kommer påverka framtiden, vilket ju är det intressanta. Det är inte för inte som jag aldrig tittar på TV4:as nyheter...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

På söder sida stan har det tyvärr varit värre än vanligt senaste månaderna.

Sköndal är mer trasig än fungerande sedan "uppgraderingen"

Hammarby har varit avstängd mer än vanligt.

Årsta har varit i bruk nästan hela tiden men lider ofta av dåligt tryck.

Annars är allt bra :wink:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

joppe wrote:På söder sida stan har det tyvärr varit värre än vanligt senaste månaderna.
Kan bara hålla med tyvärr... :-(

Bra att det i Stockholm överlag blivit bättre dock. Här verkligen tyckt synd om taxichaffissarna.

Sent from my Transformer using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

joppe wrote:På söder sida stan har det tyvärr varit värre än vanligt senaste månaderna.
Tyvärr måste jag hålla med föregående talare, det har varit riktigt illa ett bra tag nu på den södra sidan.

Sköndal är mitt självklara val för tankning på väg hem eller in till stan på morgonen, för det mesta har det dock varit så långa köer att jag inte ens orkar vänta. När den inte varit trasig förstås. Har faktiskt tom fått köa på lördagar eller söndagar när man haft vägarna förbi. Men det kanske säger mer om bristen på tankställen på södra sidan stan än något annat.

Måste avsluta med något positivt dock, gled in till pumpen i Sköndal i söndags och frågade killen som stod vid andra munstycket: Är det bra tryck idag? Ja, jättebra tryck! sa han (med eftertryck :D), sen drog han. Jag och en annan kille tankade SAMTIDIGT (!) och jag fick i 22,18 kbm i min V70, det är något slags rekord tror jag.

Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Jag upplevde också otroligt bra tryck i Sköndal i Lördags 24/9.

Visserligen var jag själv som tankade, men fick i hela 26Nm3. :lol:

Har aldrig fått i mer än max 24 då det varit bra tryck tidigare.

Hoppas nu pumpen får vara hel ett tag framöver :wink:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: Stockholmselände!

Post by ottomatisk »

Hej allihopa.

Jag har just köpt min första bil sedan jag samägde en med min kära mor för femton år sedan.
Självklart ville jag välja mest miljövänliga alternativet, men budgeten var rätt begränsad.

Så det blev en Volvo V70 2.4 Bi-Fuel Addition -04, vilken hade ungefär halv gastank när jag hämtade den på KVD i Upplands Väsby.

Givetvis ville jag genast testa att tanka gas och for till Shellmacken i Kista kring kl 19. Där stod några taxichaffisar på kö och meddelade att det var cirka 20 minuters väntetid, varvid jag kastade in handduken och endast fyllde upp bensintanken.

Tjejen i kassan sade att de alltid har gas, men att det ofta är uppemot en timmes kö. Vilket ju inte låter så inspirerande.

Från årskiftet kommer vi bo i Ursvik (Sundbyberg).

Nu är frågan: Var i närheten (dvs Solna-Sundbyberg med omnejd) finns gasmacken med kortast väntetider?
Volvo V70 2.4 Bi-Fuel -04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Hej ottomatisk och välkommen till forumet och gasbilsvärlden!

Var det är kortast köer beror på vilken tid på dygnet det men att det skulle vara uppemot en timmes väntan har jag aldrig varit med om! Dock brukar jag inte ställa mig i kö om det är många bilar som väntar.

Från Ursvik sett så är OKQ8 vid Rinkebykorset det närmaste stället och efter det är det Bilia Haga Norra som dock frekventeras mycket av taxi. Försök planera in att tanka på kvällar då yrkestrafiken minskat så att kompressorerna hinner jobba upp trycket ordentligt i mellanlagringen.

Personligen tankar jag nästan uteslutande i Täby eller Hagby och där är det i princip aldrig kö längre. Vi kommer också få ett sprillans nytt tankställe bara några hundra meter ifrån där vi bor i Sollentuna så det ser vi verkligen fram emot!

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
ottomatisk
Posts: 10
Joined: 2011-10-27, 10:27

Re: Stockholmselände!

Post by ottomatisk »

Tack, Fred, för snabbt svar!
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

Hej,

Jag skulle också varmt rekommendera OKQ8 i Solna, Vreten. Mittemot Siemenshuset. Där är det aldrig kö och alltid bra tryck.
Både Rinkeby (tror jag) och Vreten (definitivt) lagrar gasen i flytande form så där är det alltid bra tryck eftersom det inte krävs någon kompressor som bygger upp trycket till 220 bar.

Om du har en iphone kan du ladda ner "Gasmacken"-appen, där hittar du alla gasmackar i hela Sverige och europa, har gps-stöd med Google maps. För Android mobiler finns tex "LPG CNG gas finder" på Market.

Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Trodde jag skulle slippa skriva här mer men igår vad det riktigt illa. Haga Norra och Årsta är förvisso stängda p.g.a. ombyggnad men både Rinkeby och Vreten var också stängda, suck. Det blev Bromma igen som funkade utmärkt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Stockholmselände!

Post by GöranB »

Älvsjö!?!
Någon "privatbilist" som provat där ännu?
Jag tog ett telefonstopp utanför där häromdagen och såg bara en taxi som tankade på typ 10min.
De verkar ha flytande gas.
Vore ju bra som boende i söderort att kunna svänga in där nu när Årsta har stängt.
Göran
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

GöranB wrote:Älvsjö!?!
Någon "privatbilist" som provat där ännu?
Jag tog ett telefonstopp utanför där häromdagen och såg bara en taxi som tankade på typ 10min.
De verkar ha flytande gas.
Vore ju bra som boende i söderort att kunna svänga in där nu när Årsta har stängt.
Göran
Den är väl inte öppen för privatbilister? Endast för sopåkarna? Eller har de gjort ett undantag nu när Årsta byggs om?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

För er som bor söder om Stockholm vill jag tipsa om Sköndal, som fungerat alldeles utmärkt senaste tiden. Båda pumparna går att använda samtidigt och trycket har varit väldigt bra.
Opel Zafira CNG -08
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Stockholmselände!

Post by GöranB »

Man måste ha ett IDS-kort för att tanka i Älvsjö.
https://www.ids.q8.com/index.aspx
Annars fint ställe. 4 slangar & gott om plats.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
Post Reply