Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Situationen i Sthlm är hopplös. Igår fm skulle jag tanka, kollade gasbilen.se, jodå, både Sköndal och Årsta hade gas vid senaste uppdateringen dagen före på fredagen 16.30. Men när jag var ute dagen därpå 8.30 hade ingen av stationerna gas, och min fossila utflykt på knappa 2 mil var helt förgäves, och inte direkt till gagn för miljön. :(
Opel Zafira CNG -08
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Är det nu så illa i Stockholm i övrigt att fler och fler åker till Bromma som jag tycker har varit mycket pålitlig under mitt första gasbilsår. Men tidigare i veckan var det "Haga Norra"-känsla när jag var där. Långa köer till båda munstyckena, nästan så man inte tog sig in på området. Igår morse gick det inte att tanka 2 st samtidigt och igår kväll var det ena munstycket avstängt och som grädde på moset så funkade det inte att tanka med Mastercard så jag blev utan gas :evil: .

För och lätta upp den trista stämningen så har jag i vare fall en positiv nyhet också, ny gasmack hos Preem Islandstorget på G :D , http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1886.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

avozetta,

Alla jag pratar med vid gaspumparna pratar om att Bromma är den enda någorlunda tillförlitliga tappen...så givetvis graviterar folk dit när de flesta andra tappar inte går att lita på. Precis som du säger gör detta att köerna blir längre och längre där.

Detta innebär också en trafikfara då den korsningen är hopplös redan när det är tomt på planen. Lägg sedan till irriterade och stressade gaskonsumenter som stångas med övriga taxi, bussar, sopbilar och inte minst cyklister som kör som galningar längs cykelbanan så kommer det inte dröja länge innan vi har en allvarlig olycka på platsen...om det inte redan skett... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Nu har jag kört omkring tre dagar på bensin, efter fem misslyckade försök att tanka. Igår försökte jag tanka i Kista och Haga Norra på väg till jobbet och samma på vägen hem. På väg till jobbet var pumparna avstängda pga service, på vägen hem var köerna så långa att jag åkte hem istället. Åkte därför hemifrån ikväll ca 23.30, till Kista. En sträcka på ungefär en mil. Väl där var bara en pump igång (som vanligt, nu fanns det inte ens en slang till den andra pumpen) och sex(!) taxibilar i kö. De fyra eller sex bensinpumparna var tomma, så jag tankade bensin istället för att stå i kö bortåt en timme. Det tog ca 30 sekunder att fylla på 26 liter bensin. Pratade lite efteråt med en av taxichaffisarna i kön. Han sade att han tillbringat mer än två timmar idag(!) i kö för att tanka gas.

En reflektion över gasläget i Stockholm, när jag berättade för min fru att jag redan svängt in på macken fyra gånger med oförrättat värv, kom jag på mig själv med att jag inte var det minsta förvånad över att jag inte lyckades tanka gas. Snarare har jag senaste (och sista) månaden med gasbil blivit överraskad när det faktiskt gått att tanka. Så illa verkar det vara i Stockholm just nu.

Hoppas för er skull att situationen blir bättre snart. Själv kör jag från och med måndag en bil som bara går på fossilt bränsle, men kommer att följa utvecklingen på gasmarknaden och hoppas vara gasbilsägare igen om några år.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
JanneH
Posts: 8
Joined: 2009-07-15, 14:52
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by JanneH »

Så illa som det är nu har jag inte varit med om tidigare. Jag har gett mig den på att köra bara på gas men nu ger jag upp och kör på det som går att tanka utan att tillbringa tid i köer. Är det på detta sätt man ska minska oljeberoendet så kommer det aldrig inträffa. Infrastrukturen måste byggas vidare och inte bara i ord under våren 10 var vi lovade fler tankställen i Stockholmsområdet men dessa skjuts ständigt på framtiden. Körde för någon vecka sedan till Lund ToR fanns då inga köer någonstans vid gastankställen efter vägen, var bara att åka in och tanka och det gick utmärkt att köra bara på gas. Utbyggnaden måste nu ta fart från Stockholm och norrut annars är det risk för att bilisterna struntar i gasen med de erfarenheter vi gör just nu.
Hälsningar
Janne . V70 Bi-fuel -06.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Jotack... Kan bara hålla med. Jag lyckades tanka i Veddesta förra helgen, annars har det varit bensin för hela slanten sista tre veckorna.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Idag åkte jag förbi Haga Norra men körde vidare när jag såg att det var fler taxibilar än vad jag kunde räkna till utan att riskera trafiksäkerheten. Åkte då till Hagby bara för att finna tre sopbilar i kö och en Caddy som tankade. Pratade lite med en av sopgubbarna och han sa att pumparna funkade men att det gick väldigt långsamt att tanka. Han sa också, med ett uppgivet leende, att de nu har klippkort hos bärgarna.

Vi sak åka till Norrköping i helgen...undrar om vi tvingas till första "långresan" på bensin... :roll:

Tänk om man på något sätt kunde få reda på när mackarna får nya leveranser så man kunde "hänga på låset"...problemet vore väl då att alla skulle göra samma sak.

Tänk att vi här i Sverige, 2010, skulle få uppleva det invånarna i det forna Sovjetunionen upplevde i sina brödköer...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Fordonsgasen bör i första hand förbehållas de privatbilister som investerat i egna gasbilar. Att dagligen bärga sopbilar bara därför att de bara kan gå på gas är ju löjligt. Det måste ju gå att hyra in vanliga dieseldrivna sopbilar från någon entreprenör som har bytt till modernare bilar någon annan stans tills man löst situationen.

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Modernare bilar? Sopbilarna är ju det modernaste som finns att tillgå! Jag håller dock med...att de tvingas bärga bilarna på grund av bränsledriften är ju skrattretande!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Sophämtning sker för det mesta av entreprenörer runtom i landet som t.ex. Ragn-Sells och allt vad de heter. Det är ju på många håll i landet som man bytt till nya sopbilar så det måste ju finnas bättre begagnade någonstans, eller har alla exporterats till Baltikum?

mvh/track_snake
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stockholmselände!

Post by kallabaz »

Åh vad glad jag är över att bo i Göteborg när det gäller gasen!
Blir förbannad om det står någon annan vid pumpen även om det finns 2 munstycken :p

Nästa vecka ska jag dock på besök hos min syster i sthlm och får då säkert stå i kö för att tanka.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Peppar, peppar, jag lyckades minsann få nästan full tank igår i Sköndal. Tankade vid 13.30, fick i ca 23 Nm3 (rekordet 28.00, men det normala brukar vara 24-26 Nm3).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Jag kan inte förstå varför AGA inte kör naturgas fullt ut när läget är som det är här i Stockholm. Det finns hur mycket naturgas som helst i världen, enligt vissa uppgifter så det räcker i 100 år om man skulle sluta med all övrigt fossilt bränsle, så där snackar vi ingen brist. Det är också billigt i jämförelse med t ex bensin.

Givetvis är det ingen av oss som vill köra på naturgas men personligen skulle jag välja naturgas alla gånger före att jaga biogas och slutligen tvingas köra på bensin!

Är det någon som vet om det finns överflöd av naturgas någonstans inom riket? I så fall, kan denna gas transporteras på tåg eller finns det restriktioner på detta?

Något måste ju göras...vad som helst för guds skull!!

Härom dagen pratade jag med en väldigt trevlig kille från AGA vid pumpen vid Frihamnsporten. Han var där för att utföra rutinservice men eftersom det inte fanns någon gas, och jag inte hade bråttom någonstans, så stannade jag och snackade en stund med honom (det blev nästan en timme! :shock: ). Det var flera sopbilar och taxi som hann komma och åka därifrån besvikna under den tiden kan jag säga.

Nåväl, han berättade lite om läget. AGA är (enligt honom) lika frustrerade som vi är på grund av gasbristen. De jobbar så hårt de kan för att försöka lösa problemen men just nu är det "släcka bränder" som gäller. De fyller på på ett ställe och då blir det tomt på två andra... En sak de jobbar med är att bygga två stora tankar, en vid deras huvudkontor (på Lidingö) samt en någonstans i Älvsjö (tror jag han sa), som ska vara dedicerade för sopbilarna. Jag tror till och med att han sa att de skulle vara för flytande biogas för att ha stor kapacitet men att gasen sedan ska förgasas till pumpen. Dessa skulle vara klara i slutet på augusti.

En renhållningsarbetare (sopgubbe) frågade vad som händer med E.On´s storsatsning (vi pratar ju lite om E.On´s utbyggnadsplaner i en annan tråd) och svaret blev att E.On har en pump. Till denna pump körs gasen från Malmö...dessutom bara ett flak åt gången! :shock: Detta flak tar ju slut omedelbart så lastbilen får vända om direkt och hämta ett nytt flak...helt galet!! :evil: Vi kan nog inte räkna med att E.On bygger så värst många fler tankställen innan distributionen ordnat upp sig...

Jag fick också veta att macken i Mörby Centrum kommer flyttas från nuvarande OKQ8 (som ju ska rivas) till en ny mack som ska placeras i området där Danderydsvägen går under Norrtäljevägen. Dessutom kommer en pump byggas på en Statoil i Täby, vilket borde innebära den på Marknadsvägen vid badmintonhallen (eftersom det inte finns någon annan Statoil i Täby för tillfället bortsett från Täby Kyrkby). Dock fick jag inga datum på när detta ska ske.

Jag tipsade denna AGA-kille om vårt forum och han lovade att vidarebefordra vår önskan om att någon representant från AGA skulle registrera sig. Jag sa dock att jag har full förståelse för att de kanske inte nappar på det då de ju har en hel del att stå i. Jag efterlyste dock en tråd där AGA kan komma med nyheter och information till oss och jag sa att vi har en väldigt bra ton här kombinerat med massor av bra idéer och tankar! :D Killen sa att han själv skulle försöka spana in forumet...kanske dyker han snart upp här! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Fred, ett mycket intressant samtal och utmärkt att du puffade för vårt forum.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Ja, den där AGA-killen var väldigt trevlig och tillmötesgående. Man kände verkligen att han led med oss och att han kände sig lite maktlös inför situationen. Jag hoppas han registrerar sig här och gör sig till känna! :D

Jag hittade precis denna sida. Säkerligen är den redan omnämnd på forumet men jag hade missat den. Jag tog och skrev till dem via kontaktformuläret. Om de svarar (vilket jag tror att de måste göra enligt offentlighetsprincipen) så redovisar jag det här. Uppmaningen till er som läser det här blir ju att skriva ni med...ju fler som trycker på, desto bättre! :wink:

Speciellt rubriken under punkt 1 tycker jag är lite roande... :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Problemet är ju att om AGA skulle börja med 100% naturgas eller näst intill för att säkra tillgången så kommer politikernas intresse för att bygga ut gasmackar etc. med bidrag att falna. Det vet också AGA och därför 'vågar' man inte köra in några större mängder naturgas i systemet. Och gasen (naturgasen) är inkl. skatt inte så billig att det för en mackägare rent företagsekonomiskt lönar sig att investera i en gaspump; samhällets krav på att tillhandahålla alternativbränsle har ju de flesta uppfyllt genom att installera en mycket billigare pump för E85.

Det är också så att gaspriset har närmat sig E85-priset; tar man hänsyn till förbrukning etc. skiljer det idag inte mycket till gasens fördel och fortsätter E85-priset nedåt är vi snart i en situationen när den vanliga bilköparen knappast kan motiveras köpa en initialt dyrare gasbil. E85 är idag nästan en krona billigare per mil än bensin.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Det gäller att rösta rätt i höst! En del partier har tydligt aviserat att de vill främja gasbilarna och förlänga förmånsbeskattningen (t ex har C och Mp uttryckt detta ang sistnämnda).
Opel Zafira CNG -08
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Så oavsett vad man röstar på så blir "gasens röst" i regeringen försvinnande liten med andra ord och situationen kommer fortsätta vara lika tröstlös? :-)

....försökte tanka imorse - därav bitterheten.
Passat Ecofuel DSG '09
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Stockholmselände!

Post by osh »

Vad är det med naturgas som gör att intresset skulle svalna hos politikerna? Visst är det fossilt, men alla är ju överens om att det är bättre än bensin/diesel, och det är ju det som är alternativet för gasbilsägarna. Jag brukar säga att det bästa inte får bli det godas fiende, så om naturgas är det som krävs för att folk skall kunna köra så låt det då bli naturgas. Sen kan man skruva på biogasen när den blir tillgänglig.
Men att ha iden om "Biogas eller inget" är ju bara dumt. Först och främst måste de med gasbilar veta att de kan tanka, annars blir det inga fler gasbilister.

Dessutom vill ju de flesta gasbilister tanka biogas, så finns det valet kommer folk välja det. Jag vet att jag alltid väljer biogas framför naturgas.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Denna diskussion har vi redan haft med track_snake. Alla som läst den tråden, och många andra som han skriver i, vet att hans inställning är att etanol är det bästa bränslet och att biogas inte är något att satsa på. Därför var det inte helt oväntat att detta inlägg skulle komma från honom.

Det är bara fånigt att säga att det är bättre att det inte finns någon gas alls än att köra på naturgas. Med den logiken skulle man ju kunna avskaffa all kollektivtrafik eftersom ändå inte alla använder den!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Jag håller inte med. Track_snake pläderar inte alls för etanol, han är mer kritisk mot etanol än biogas. Han är däremot starkt kritisk mot naturgas och tror kanske inte att biogasen har en lika stor potential som t ex jag tror.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Fred wrote:Denna diskussion har vi redan haft med track_snake. Alla som läst den tråden, och många andra som han skriver i, vet att hans inställning är att etanol är det bästa bränslet och att biogas inte är något att satsa på. Därför var det inte helt oväntat att detta inlägg skulle komma från honom.

Det är bara fånigt att säga att det är bättre att det inte finns någon gas alls än att köra på naturgas. Med den logiken skulle man ju kunna avskaffa all kollektivtrafik eftersom ändå inte alla använder den!
---------------------
Haha...

Fråga etanolmaffian får Du höra....

mvh/track_snake
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Lite uppdaterad tillgänglighetsstatistik från gasinfo.se:

Code: Select all

                Jan     Feb     Mar     Apr     Maj     Juni
Arlanda         99%     97%     90%     98%     78%     94%
Bromma          100%    99%     100%    100%    99%     100%
Frihamnen       33%     52%     82%     91%     77%     77%
Haga Norra      88%     95%     93%     100%    93%     91%
Kista           31%     60%     98%     93%     94%     41%
Mörby           29%     20%     41%     60%     36%     10%
Skärholmen      83%     93%     97%     98%     96%     91%
Sköndal         68%     34%     33%     56%     85%     91%
Södertälje      55%     89%     98%     68%     60%     29%
Täby            65%     92%     100%    90%     88%     80%
Veddesta        66%     94%     100%    67%     69%     55%
Årsta           86%     65%     28%     45%     57%     77%
Alla            67%     74%     80%     80%     78%     70%
Siffran för Juni är gäller naturligtvis upp till dagens datum, men det ser ju tyvärr ut som att den positiva trenden har vänt ner igen och att vi snart är tillbaka till katastrofläget i januari. Även om man får ta siffrorna med en nypa salt då det är ganska uppenbart att gasinfo.se inte uppdateras som den skall. Det är t.ex. ganska komiskt när det står "Gas kommer inom en timme" eller "mer gas vid 16-tiden" och det meddelandet står kvar i flera dagar.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Man kan ju diskutera om Mörby inte borde stängas redan nu. 10% är ju fantastiskt dåligt! Undrar hur mycket gas och bensin som gått åt när folk åkt dit i onödan... :roll:

Nej, stäng skiten och öppna den inte igen förrän gastillgången är säkrad...kanske blir det först när macken flyttat ned till Danderydsvägen...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

En annan reflektion är att tillgängligheten på gas inte riktigt avspeglar ett annat stort problem, som jag själv upplever har blivit riktigt förj-vligt sista tiden, och det är köerna vid pumparna. Det känns uppenbart att Haga Norra kroknar vid kontinuerlig tankning vilket leder till dåligt tryck trots att det finns gas = 15-20 minuter per tankning + att det bara går att tanka på ett munstycke = mer kö. Så själva gasbristen är inte den enda faktorn. Ni som tankar i Bromma, upplever ni samma sak?

Det har ju tidigare talats från AGA-håll om ett kompressorbyte i Haga Norra och det låter ju rimligt att det är en för klen kompressor som orsakar detta fenomen. Vi kanske kan skramla till en ny kompressor? :)
Post Reply