Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Har vi inte en annan tråd där vi diskuterar naturgasens fördelar resp. nackdelar? Kan vi inte försöka hålla denna tråd till problemen i Stockholm...den är lång nog som den är med bara den diskussionen... :?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

henrico wrote:
track_snake wrote:Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.
Naturgas är ju oerhört mycket bättre än diesel eftersom det inte blir några utsläpp av sot eller svavel och mycket lägre kväveoxid-värden. Fast det är ju fortfarande fossilt.

Idag blandar man ju in stora mängder naturgas i Stockholm för att överhuvudtaget klara leveranserna, utan naturgas skulle det vara KLART värre. Jag tycker ju snarare att problemet här uppe börjar bli antalet bilar kontra mängden pumpar - det finns helt enkelt för få ställen att tanka även om de skulle vara fyllda till bredden med gas så att säga.
---------------------------------------------
Det är sant att diesel ger mer hälsofarliga partiklar. Men miljödiskussionen nu handlar mest om växthuseffekten. Partikelfällor och bättre dieselmotorer har trots allt gjort sitt till för att avsevärt förbättra personbilsdieselns läge ur allmän miljö- och hälsosynpunkt, det kan man inte komma ifrån. Därför ses CO2-snåla små dieselbilar som ett bra och billigt miljöalternativ av många idag.

mvh/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.

mvh/track_snake
Du har helt rätt i detta att Göteborgarnas nya pumpar innehåller mycket naturgas. Samtidigt strävar de efter att ersätta denna med biogas, och andelen biogas i fordonsgasen ökar för varje år, var 2009 ca 63% dvs en högre andel än i något annat land. Sedan tycker jag att naturgas trots allt är något bättre än bensin och diesel, men det förutsätter att metanläckaget vid distributionen är minimalt.
------------------------
Den danska nordsjögasen har ganska små metanläckage, storleksordningen 0,2% enligt flertalet bedömare. Värre blir det när den ryska naturgasen kommer att dominera den europeiska marknaden så småningom. Då är vi uppe på ca. 10 ggr större metanläckage.

mvh/track_snake
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Stockholmselände!

Post by torkel »

track_snake wrote:Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.

mvh/track_snake
Din argumentation håller inte. Jag läste siffran 60% biogas i GP igår. Då kör man mest på biogas. Det verkar som om strategin i väst att först bygga ut naturgasnätet och sedan successivt ersätta gasen med biogas fungerar. Andelen biogas ökar ju både snabbt och stadigt. Dessutom kan man ju skaffa Grön Gas-avtal och köra med 100% biogas.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Den här tråden är viktig för oss som tankar gas i Stockholm för att vi ska kunna ha koll på vad som händer i området. Det framgår inte var Track_snake rör sig men jag tror att vi alla här vet vad han tycker om gas som bränsle och att han förordar diesel.

Så återigen snälla, kan ni inte ta diskussionen om naturgas kontra diesel i någon annan tråd så inte denna drar iväg åt fel håll?

Här till exempel (även om den inte heller handlar om det): http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 857#p12857
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Verkar vara nedköp för Årsta att byta till E-On, eftersom det nästan alltid är slut på gas nu för tiden.

Nästan hela förra veckan var Årsta slut, Hammarby trasig och Sköndal trasig :evil: .

Men i Lördags vid lunchtid åkte jag förbi Hammarby och såg en Passat stå och tanka gas, och till min förvåning fick jag full tank för första gången i Hammarby.... :D
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Allvarligt - det blir ju fanemej bara värre och värre.. Igår var Årsta trasigt, slut på gas i Södertälje och Sköndal - i Hammarby Sjöstad var det 5 (!) taxibilar i kö och då hade jag inte tid att åka vänta efter att ha åkt förbi tre andra mackar på vägen!! Det måste bli bättre de (nästan) 2 år jag ska ha gasbilen till, annars blir det inte gas nästa gång - det är en sak som är säkert. Det finns en gräns........
Attachments
gashelvete.jpg
gashelvete.jpg (161.65 KiB) Viewed 21117 times
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Fyra av tolv mackar grönmarkerade...och då vet vi alla att de fyra som har gas troligen inte på långa vägar klarar att fylla tankarna...det är skandal!

I torsdags var jag för första gången med om att min gasmätare inte visade fullt efter tankning. Jag hade inte helt tom tank, röda lampan hade precis börjat lysa men eftersom jag skulle skjutsa sambon till Arlanda dagen efter ville jag toppa upp. Åkte till Hagby och hoppades på bra tryck...men icke...efter lite drygt 10 Nm2 stängde pumpen av. Klart besviken klev jag in i bilen och vred om startnyckeln...gasmätaren orkade bara upp till näst högsta sträcket. Detta har jag aldrig sett förut. Mätaren brukar ju ändå gå upp till max för att sedan ganska snabbt sjunka när man kört några kilometer.

Jag tror att vi börjar märka av alla de nya sopbilar som slukar i sig stora mängder gas... :evil: Det är helt vansinnigt att sätta alla dessa sopbilar i trafik innan gastillgången säkrats! Hur tänkte de?! Jag menar det måste ju vara jättesvårt även för sopbilarna att få bränsle! De går väl dessutom på enbart gas så snart kommer vi väl se vägarna kantas av sopbilar som måste bärgas för att de fått bränslestopp!

Nu måste politiker, distributörer och producenter vakna!! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Fred wrote:
Nu måste politiker, distributörer och producenter vakna!! :evil:
Jag håller helt med dig, Fred, men jag tror inte du kommer att bli hörsammad, dessvärre. Sopbilarnas egna tankstation skulle ursprungligen sjösättas denna vår, men det blir enligt senaste beskedet till hösten. Och tendensen har aldrig varit att löftena infrias tidigare, utan som regel senare. Det är oerhört tråkigt att vi gasbilister hela tiden ska drabbas. Vi får innerligt hoppas att det verkligen löser sig till hösten och att den gasbrist vi har varit med om i Stockholm den senaste tiden aldrig ska upprepas.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Hur kan man beställa sopbilar som enbart går på gas? Visst, när sopbilarna har egen tankstation kanske det går men nu kommer de ju att 'suga upp' all gas som finns tillgänglig i Stockholmsområdet. Det lär inte säljas så mycket gasbilar i Stockholmsområdet framöver med den framförhållningen...

Sopbilarna är ju dessutom tunga och kräver mycket bränsle.

Likadant är det ju med SL:s nya gasbussar. Det hade varit bättre om man skaffat trådbussar på några linjer så hade man kunnat reservera biogasen för gasbilar i första hand i stället.

mvh/track_snake
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

I förrgår tog gasen slut i bilen. Det tog mig en timme att lyckas få den tankad igen. Åkte först till Kista, fem bilar i kö till en pump. Åkte till Haga Norra, elva (!) bilar i kö till två pumpar. Körde på bensin resten av dagen till på kvällen när jag åkte till Kista igen. Bara tre bilar i kö, så jag väntade ca 25 minuter på min tur. Sen tog det en sju-åtta minuter innan jag bröt tankningen på 22,3 nm3. Borde ha fyllts upp till ca 30, men jag orkade inte vänta eftersom den på slutet fyllde ca 0,02 nm3 per sekund och jag hade fyra taxibilar i kö efter mig. Killen i kassan sade återigen att han tyckte synd om alla som äger gasbilar och att dagens situation är en skandal. Vilket det är.

Jag är glad att det bara är tre veckor kvar innan jag får en bil som går på flytande bränsle igen, som kan tankas på vilken mack som helst, där tanken fylls på ett par minuter, tanken blir full varje gång och bilen går ca 2-3 gånger längre per tankning. Jag kommer inte köpa gasbil igen förrän pumpnätet är rejält utbyggt och gasleveranserna fungerar. I går och i förrgår så var stationerna grönmarkerade på gasinfosidan, men köerna var så långa att det lika gärna kunde ha saknats gas. Tror att få personer tycker det är ok att vänta en timme(!) på att tanka bilen. Å andra sidan förstår jag gasleverantörerna och mackägarna, i brist på tydliga politiska beslut om gasbilarnas förmånsbeskattning skulle jag också dra mig för kostsamma utbyggnader.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Okej, David, det är ditt val, men skulle alla tänka och agera som du blir det en katastrof för miljön!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Stockholmselände!

Post by Danni »

Sven wrote:Okej, David, det är ditt val, men skulle alla tänka och agera som du blir det en katastrof för miljön!
Men ska man resonera som så att miljön är värd precis vilket besvär som helst så blir väl det enda rimliga kvarstående alternativet att slopa bilar, bussar och flygplan helt och hållet? Nånstans finns ju en balans, och för David var situationen uppenbarligen långt förbi balanspunkten.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Det handlar inte precis om vilket pris som helst. Det gäller att ha tålamod, och försöka väcka opinion för att forodonsgasproduktionen ska öka.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Jag har full förståelse för Davids resonemang. Som det är nu i Stockholm så är det helt enkelt inte praktiskt möjligt att vara miljövänlig gasbilist.

Personligen drabbas jag inte så mycket eftersom jag kör så extremt lite bil på grund av att min sjukdom gjort mig ganska hembunden. När jag väl kör min bil så har jag ofta gott om tid och kan köra runt lite för att leta gas utan att det påverkar mina ärenden nämnvärt. Visst är det irriterande och frustrerande men inte i närheten av hur jag kan tänka mig det är för människor som behöver köra flera mil dagligen, för att inte tala om yrkeschaufförerna.

Bilen är något som vi måste ha och för de flesta är det många andra saker som är viktiga än miljön. Det är det som gör att det är så segt för gasbilsförsäljningen relativt de andra alternativen. Är det för omständligt att äga gasbil så väljer man något annat alternativ helt enkelt.

Visst är det sorgligt men man måste inse verkligheten och inte tro att vi kan uppnå någon utopi. Var det någon som läste den här fiktiva artikeln i SVD? Lite underhållande läsning men också skrämmande faktiskt. Det är ett bra exempel på miljöutopitänkandet som genomsyrar de som ibland kallas miljötalibanerna. Fast detta blev väldigt OT så om vi vill diskutera detta kan vi starta en ny tråd under "Allmänt"! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Håller helt med när det gäller yrkesförare att gassituationen i Stockholm är helt oacceptabel. Detsamma gäller de som använder bilen riktigt mycket i jobbet. Men privatbilister tycker jag måste ha tålamod och stå ut.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Det vore utan tvekan enklare om man väntade med att sätta fler gasdrivna sopbilar och bussar i drift tills tillgången på gas har förbättrats för att göra det möjligt för de som redan köpt gasbilar att fylla sin tank.

mvh/track_snake
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Sven wrote:Det handlar inte precis om vilket pris som helst. Det gäller att ha tålamod, och försöka väcka opinion för att forodonsgasproduktionen ska öka.
Jag har ändå hyfsat med tålamod och har bestämt mig för att enbart köra på gas så länge som jag har gasbilen. I veckan var det andra gången på snart ett år som jag misslyckades med det. Det har å andra sidan inneburit ganska många fruktlösa turer till och från macken under detta år. Det är klart att jag skulle kunna stå ut med det längre, men jag har insett att jag "behöver" fyrhjulsdrift eftersom jag drar runt på en båt på trailer. Dessutom tycker jag situationen konstant försämrats utan någon direkt förbättring i sikte. Jag har jobb, fru och barn samt fritidsintressen. Alla dessa är mer värda för mig än att kuska omkring och leta fordonsgas. Alternativet är att oftare köra på bensin, men det är inte heller bra. Detta sammanvägt har fått mig att byta bil.

Personligen tycker jag inte att gasdrift för personbilar är något självändamål även om det antagligen är bra med en drivmedelsdifferentiering och fordonsgasen till stor del består av biogas. En dieseldriven sopbil eller buss som istället drivs med gas kanske är ett bättre alternativ, om det blir enklare att planera utbyggnaden av tankställen och dimensioneringen av gasproduktionen. Bilar drivna av fordonsgas har blivit superheta tack vare förmånsskatterabatten. Om ett år har antingen den skattereduktionen förlängts och bilarna kommer att fortsätta vara populära, eller så tvärdör marknaden. Antagligen är bussar och sopbilar inte lika känsliga för kortsiktiga politiska beslut och därför lättare för gasbolag, mackägare och andra att planera för balans mellan utbud och efterfrågan.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Sven wrote:Håller helt med när det gäller yrkesförare att gassituationen i Stockholm är helt oacceptabel. Detsamma gäller de som använder bilen riktigt mycket i jobbet. Men privatbilister tycker jag måste ha tålamod och stå ut.
......efter 80 mil på bensin "uppåt" i landet med total gastorka så hoppades man idag på att bli miljövänlig igen. (Vi var tyvärr som närmast 6 mil från Sundsvall och 12 mil tur och retur var väl saftigt.) 13 nm3 var vad pumpen i Sjöstaden orkade få i - jippi.

....min morfar (90 år) fick vibbar av andra världskriget, ransonering och gengas när jag började prata om min bil.... Å andra sidan tog ju både kriget och ransoneringen slut så man får ju se det positivt... Eller... :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Sven wrote:Håller helt med när det gäller yrkesförare att gassituationen i Stockholm är helt oacceptabel. Detsamma gäller de som använder bilen riktigt mycket i jobbet. Men privatbilister tycker jag måste ha tålamod och stå ut.
Jag kan inte hålla med dig Sven. Alla människor är i grund och botten privatpersoner (även sopbils- och busschafförer), och det man får "stå ut med" som privatperson tar man med sig till samtalen vid fikat på jobbet tillsammans med den ansvarige för företagets bilinköp, snacket i omklädningsrummet efter korpmatchen tillsammans med kommunens transportansvarige och till släkt och vänner. Negativa erfarenheter sprider sig som pesten i ett så pass känsligt ämne som miljö och drivmedel. När någon i min bekantskapskrets överväger att skaffa gasbil och frågar mig om gastillgången så kan jag ju inte ljuga och säga att "jo, det finns så mycket gas så...". Gasen som drivmedel har ett dåligt rykte, inte minst efter de två explosioner som skett nyligen, och gasbristen i Stockholm spär på detta rejält.

Vi måste inse att gemene man inte bryr sig lika mycket om miljön som han bryr sig om smidigheten i sitt liv. Ställer man frågan så här: "Om gasbilar kostade lika mycket i inköp och drift som en bensin- eller dieselbil och det var lika smidigt att fylla på bränsle samt att tanken räcker lika länge, skulle du då välja en gasbil nästa gång du köpte bil?" så tror jag de allra flesta skulle svara "ja". Frågar man samma människor med de förutsättningar som gäller för gasbilar nu, speciellt här i Stockholm, så blir nog svaret det precis det motsatta. Jag är övertygad om att alla innerst inne vill vara miljövänliga men när det inskränker på den personliga smidigheten så är miljötänket undanträngt till ett mer eller mindre gnagande dåligt samvete.

För mig skulle det vara underbart om jag, nästa gång någon frågar om hur det är att köra på gas, kunna säga att det inte bara är det bästa för miljön utan att det är hur smidigt som helst också! Lätt att hitta gasmackar och det är alltid bra tryck i pumparna och inga köer. Köp en gasbil! Idag skulle jag aldrig med gott samvete kunna rekommendera någon att köpa gasbil i Stockholm...

Sven, du har rätt i att för oss som redan äger en gasbil är det tålamod och stå ut som gäller...åtminstone vi som inte har tjänstebil och byter bil regelbundet...men framtiden för gasen som drivmedel är i kris! Om detta fortsätter kommer dessutom värdet på våra bilar rasa som stenar... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Fler dåliga nyheter (som borde vara bra nyheter):

http://stockholmsmotorn.se/36807.do
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Stockholmselände!

Post by taz »

Fred wrote:Fler dåliga nyheter (som borde vara bra nyheter):

http://stockholmsmotorn.se/36807.do
Ajaj :-/ .. Jag har inte läst i denna tråden på länge.. Visste inte att gasläget i Stockholm var så illa :-/ 130 Bussar.. shit.. det blir en massa gas där...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Fred wrote:Fler dåliga nyheter (som borde vara bra nyheter):

http://stockholmsmotorn.se/36807.do
--------------------------------------------------------------------
Hmmmmm......

Det vore, som jag redan sagt tidigare, bättre om SL väntade med att öka antalet biogasdrivna bussar ännu mer samtidigt som det finns privatbilister och taxiförare som köpt gasbilar som inte kan få gas till sina bilar.

Det vore som jag tidigare sagt enkelt om SL i stället valde att köra en del busslinjer på el så räcker biogasen bättre till bilarna.

mvh/track_snake
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Stockholmselände!

Post by osh »

Jag förstår frustrationen men måste nog ändå tycka att det är bra att när man gör en investering i nya bussar att det blir gasbussar. Alternativet hade varit diesel och det hade på längre sikt gjort gas till ett mindre attraktivt bränsle. Nu håller man intresset uppe för gasen och pushar för att det skall byggas infrastruktur för den.
Jag (som finns på sydvästkusten) lider med er men är samtidigt glad för att man i Sthlm faktiskt satsar på gasen. Hade man gjort en storinvestering i diesel så hade det nog lagt en blöt filt över utbyggnaden, nu ökar man trycket på att få till utbyggnaden så snart som möjligt.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Stockholmselände!

Post by matsuda »

Luftmiljön och koldioxidutsläppen lär väl dock bli bättre om personbilar som går på diesel ersätts med biogasbilar (och för flera gasbilsförare står det tydligen just mellan de två valen). Buss är ju ett miljöeffektivt sätt att åka på även om bussen drivs på ett fossilt bränsle, så i första hand skulle jag hävda att det är bättre att satsa på personbilarna. Sedan är det väl kul med etanol/gas/hybridbussar, men huvuddelen av miljövinsten finns knappast där.
Post Reply