Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

I två dagar nu har Skärholmen bara ett munstycke, Årsta slut på gas, Hammarby och Sköndal trasiga. :x

Synd om alla budbilar och andra arbetsfordon som bara går på gas, och inte har något alternativ att köra på. (lite förvånad att inte alla Gasbilar har en liten bensintank).

Tur att jag mest kör EL-bilen och inte är beroende att tanka Gas, för då hade jag nog sålt Zafiran och skaffat en Diesel eller någon hybrid.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Jag tankade gas idag!!! :o

Tänkte att det var lika bra att börja skriva när man kan istället för tvärt om, blir mindre att skriva då. ;) Full tank i Bromma, dessutom inte ens kö!
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

Kul kille ;)

Själv åkte jag först till Hammarby på morgonen och till Årsta efter jobbet i fredags, i Hammarby hängde "Serviceskylten" över pumpen och i Årsta var pumpen också stängd.
Måste dock säga att Hammarby fick sin revansch igår när jag fick i över 19 kbm, det tog iofs ca 15 min. men i alla fall. Var dock tvungen att avbryta pga protesterande barn.

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Jag ringde Hammarby, deras pump är trasig och dom väntar på service de närmaste dagarna.

Årsta är också trasig och vet inte när den är igång igen.

Sköndal ska enligt http://mobil.gasinfo.se/ vara i gång igen den 7:e April :D
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Det är verkligen ett elände i Södra Stockholm, Årsta och Sköndal fungerar nog sämst f n. Jag reser i jobbet 2 dagar/vecka söderut och tankade i förra veckan i Södertälje, som ju inte ligger mer än 30 km från Stockholms centrum,m. En relativ ny tankstation som bara krävde att man höll in knappen 1 sekund för att få igång tankningen och som tankade full tank relativt fort. Alltså ett alternativ för de Stockholmare som inte bor alltför långt ifrån Södertälje eller har vägarna förbi där ibland. Dessutom var gasen nog något billigare än i Sthlm, betalade 031124 11.29 kr/Nm3.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Tack för tipset,

Jag gjorde en chansning i går kväll tog vägen förbi Årsta och då fungerade pumpen, var ingen kö heller :D

Fick full tank för första gången på två veckor. (Hammarby har haft så dåligt tryck sista veckorna, att man bara fått knappt halv tank).

Glad Påsk
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Stockholmselände!

Post by Pka »

Lösning på gång... ?
http://www.era.se/nyh/vn.shtml?id=861988677
Fler gasmackar i huvudstaden
(ERA 2010-03-30) Att det är brist på biogas i Stockholm är väl känt. När EON nu öppnar ett antal egna tankställen i huvudstaden har företaget försäkrat sig om att alltid ha tillgång till gas.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Stockholmselände!

Post by gigan »

Vill också passa på att slå ett slag för pumpen i Södertälje för alla som är på väg söderut. Den känns ny och modern i jämförelse med många andra pumpar i Stockholm och har betydligt bättre tryck än framförallt Skärholmen där jag tankar normalt. Har upplevt att jag kunnat köra betydligt längre på gas som är tankad i Södertälje än den jag har fyllt på i Skärholmen vilket kanske bara är en felaktig känsla eller kan det skilja på kvaliteten på gasen!? Pumpen i Södertälje är iallafall toppen och dessutom billigare än gasen i Stockholm. Betalade nästan 12 kr i Skärholmen senast...
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Var i förhållande till E4:an ligger den i Södertälje? Låter ju som en utmärkt pump när man ändå reser så att säga.
(Gasbilen.se:s lista verkar ligga nere just nu tyvärr....)
Passat Ecofuel DSG '09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Pumpen finns vid norra avfarten från E4:an, ganska nära europavägen. Det är Preem som driver denna pump. Ligger i ett industriområde som heter Moraberg. Vägbeskrivning från Salem: http://maps.google.se/maps?hl=sv&um=1&i ... CCAQtgMwAA
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Är det den som är markerad med "C"? Alltså på Morabergsvägen 8...

Kan man i förväg ta reda på om de har gas där? Det är ju lite "sista chansen" att få tag i gas inför resan söderut om stockholmsmackarna svikit och då kan det vara bra att slippa chansa.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Morabergsvägen 8 stämmer. Jag vet inte om det går att få veta gastillgången, men jag tankade där häromdagen för andra gången på 2 veckor och det gick ånyo utmärkt. Modern station, bra fyllnadsgrad i tanken.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Bra att veta att den finns där. Vi åker lite då och då till Norrköping (svärföräldrarna) och sist fick vi chansa på att klara oss till Nyköping på grund av gasbristen här. Nu klarade vi det den gången men nästa gång vet vi att det finns ett närmare alternativ att chansa på! Tack för informationen! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Stockholmselände!

Post by Wallander »

joppe wrote:Synd om alla budbilar och andra arbetsfordon som bara går på gas, och inte har något alternativ att köra på. (lite förvånad att inte alla Gasbilar har en liten bensintank).
Har inte alla en liten bensintank? Tacka vet jag gamla bilar, jag har 70l bensintank. 8)
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Wallander,

Jag vill inte ta ned din glädje över en stor bensintank, men personligen skulle jag nästan se det som en nackdel... :) Vi har några trådar om gammal bensin och vatten i den samma så jag är glad över min lilla tank eftersom jag kör så lite på bensin! :D

...men detta var väldigt OT och bör kanske diskuteras i en annan tråd... :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Tråkiga nyheter från Svenska Gasföreningen:
2010-03-31
Tyvärr måste vi meddela att fordonsgassituationen i Stockholm kommer att bli ännu mer ansträngd.

Efter påskhelgen börjar det rulla ytterligare 35 renhållningsfordon i Stockholmsområdet. Den tankstation som byggs i Älvsjö är dedikerad för nyttotrafik och skulle ha invigts i början av april. Tillståndsprocesser och andra omständigheter har kraftigt försenat byggandet av tankstället. Det beräknas nu vara klart i juli. Till dess kommer fordonsgasmarknaden i Stockholm att ansträngas ytterligare. Det är beklagligt. Och alla aktörer inser att det är viktigt att situationen förbättras så snart som möjligt.
Tankstationen i Älvsjö, tillkommande gasvolymer på marknaden och fler publika stationer under hösten kommer att förbättra läget. Frågor om utbyggnadsplaner svarar E.ON och AGA på. När vi får mer information, kommer vi att uppdatera här på Gasbilen.se. AGA har också uppdateringar på http://mobil.gasinfo.se (alla stationer utom Statoils i Hammarby Sjöstad).
Mvh Svenska Gasföreningen
Om behovet var stort innan att få rapporter om gastillgången på samtliga mackar i Stockholmsområdet så ökar ju det behovet mer nu vilket gör mig än mer irriterad på AGA som fortfarande vägrar att rapportera gastillgången i Hammarby Sjöstad. Jag försökte ju tidigare via Svenska Gasföreningen ändra på detta men det verkar ju inte bli så. Jag får göra ett nytt försök och ni får gärna hjälpa till.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

Statoil vid Sköndal fungerar igen! Nu får vi hoppas att den håller sig hel den här gången.

Tankade nu på morgonen och trots att två bilar tankat precis innan så var det bra tryck. Jag fick i 18.8 Nm3 i min V70, det måste betecknas som väl godkänt för en Stockholmstankning tycker jag.

Mvh/
Johan
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:Tråkiga nyheter från Svenska Gasföreningen:
2010-03-31
Tyvärr måste vi meddela att fordonsgassituationen i Stockholm kommer att bli ännu mer ansträngd.

Efter påskhelgen börjar det rulla ytterligare 35 renhållningsfordon i Stockholmsområdet. Den tankstation som byggs i Älvsjö är dedikerad för nyttotrafik och skulle ha invigts i början av april. Tillståndsprocesser och andra omständigheter har kraftigt försenat byggandet av tankstället. Det beräknas nu vara klart i juli. Till dess kommer fordonsgasmarknaden i Stockholm att ansträngas ytterligare. Det är beklagligt. Och alla aktörer inser att det är viktigt att situationen förbättras så snart som möjligt.
Tankstationen i Älvsjö, tillkommande gasvolymer på marknaden och fler publika stationer under hösten kommer att förbättra läget. Frågor om utbyggnadsplaner svarar E.ON och AGA på. När vi får mer information, kommer vi att uppdatera här på Gasbilen.se. AGA har också uppdateringar på http://mobil.gasinfo.se (alla stationer utom Statoils i Hammarby Sjöstad).
Mvh Svenska Gasföreningen
Om behovet var stort innan att få rapporter om gastillgången på samtliga mackar i Stockholmsområdet så ökar ju det behovet mer nu vilket gör mig än mer irriterad på AGA som fortfarande vägrar att rapportera gastillgången i Hammarby Sjöstad. Jag försökte ju tidigare via Svenska Gasföreningen ändra på detta men det verkar ju inte bli så. Jag får göra ett nytt försök och ni får gärna hjälpa till.
Mailade Gasföreningen och AGA med följande innehåll:
Hej Gasföreningen och AGA!

Med anledning av nedanstående (läs ovanstående) tråkiga nyhet måste jag återigen påpeka behovet av att vi Stockholmare får information om gastillgången från samtliga mackar. Fortfarande undantas Hammarby Sjöstad från rapporteringen, varför? Det har vi fortfarande inte fått en vettig förklaring på!

Jag citerar en del av innehållet nedan (läs ovan): "Och alla aktörer inser att det är viktigt att situationen förbättras så snart som möjligt."

Börja rapportera gastillgången i Hammarby Sjöstad nu!
Fick snabbt svar från AGA idag:
Hej Anders,
Anledningen att det inte finns info. om Hammarby Sjöstad på mobil.gasinfo.se eller vår telefonsvarare är att den drivs av Statoil och AGA inte får info om den.
Vi pratar med Statoil om att hitta en lösning på detta men ännu finns inget.

Den säkraste informationen får du förmodligen om du ringer Hammarby Sjöstad direkt.
Lite kort svar så jag ställde en följdfråga:
OK, tack för ett snabbt svar.
Men vad är det som hindrar rapporteringen? Är det en teknisk lösning som saknas eller är det macken som inte manuellt vill rapportera in läget till er? Det funkar ju med Veddesta, Sköndal och Kungen Kurva som ju är Statoilmackar.
och fick detta svar:
Hej,
Ursäkta, jag ska förtydliga något:
I fallen Veddesta, Skärholmen och Arlanda så driver och äger vi utrustningen och i Sköndal så levererar vi bara gasen, m.a.o. så har vi koll på när stationerna är i drift.
Hammarby drivs helt av Statoil och vi har inget system som talar med den stationen.

Men vi tittar på en lösning där vi även kan få in uppgifter om andra stationer, inte minst eftersom det kommer bli fler leverantörer framöver.
OKQ8 i Årsta är vi uppkopplade mot tex. även fast vi inte har något med den macken att göra sedan 10 feb.
OK, så uppenbart så rapporteras gastillgången via något system och inte manuellt. Tror den frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Trevligt att AGA jobbar på att hitta en lösning för att även rapportera gastillgången på kommande mackar oavsett ägare/leverantör.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Idag var det illa, för min "reservmack" i Södertälje hade slut på gas också! :twisted:

Fick åka 15 mil på bensin inklusive åka förbi Årsta som inte hade gas :twisted: , tills jag kom till Sköndal där jag mycket långsamt lyckades få i 15 Nm3 (får normalt i 25-28 Nm3 i tom tank).

Det är inte utan att man blir grön av avund :mrgreen: på Göteborgarna som inte har någon gasbrist och som dessutom utlovats 10 nya gastankställen under året!
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Stockholmselände!

Post by track_snake »

Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.

mvh/track_snake
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

track_snake wrote:Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.
Naturgas är ju oerhört mycket bättre än diesel eftersom det inte blir några utsläpp av sot eller svavel och mycket lägre kväveoxid-värden. Fast det är ju fortfarande fossilt.

Idag blandar man ju in stora mängder naturgas i Stockholm för att överhuvudtaget klara leveranserna, utan naturgas skulle det vara KLART värre. Jag tycker ju snarare att problemet här uppe börjar bli antalet bilar kontra mängden pumpar - det finns helt enkelt för få ställen att tanka även om de skulle vara fyllda till bredden med gas så att säga.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Vi får ju hela 2 nya mackar i september i EON regi, OKQ8, Skvaltran/Nacka och QKQ8 i Rinkeby, vad mer kan vi begära.
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1697

...

Nu var jag lite ironisk :)
(Det går inte fort i den har stan precis)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Jag höll nästan på att bli förbannad när jag läste de första två raderna.. :lol:
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Sen spelar det ju inte så väldigt stor roll hur många mackar vi har om de ändå är tomma/ur funktion. Jag har hellre 5 fungerande mackar än 200 där det inte går att tanka... :roll:

Igår gjorde jag en t o r-resa till Mölndal. På vägen ner var jag fulltankad från Hagby, stannade i Linköping och Borås. Allt var perfekt tajmat och funkade perfekt.

Vände hem på eftermiddagen och då föll planeringen på slutet. Första tankning i Jönköping gick bra men sen var tanken att fylla på i Nyköping. Där var pumpen trasig så då var det bara att köra slut på gasen för att premiärtanka i Södertälje. Tji fick jag...avstängd...det var bara att fortsätta på bensin till Skärholmen. Där fanns det lite gas men det tog lång tid att få i drygt 15 Nm2... :( Jag hade hoppats på att det skulle vara riktigt bra tryck så jag kunde se hur mycket jag verkligen får i mina tankar när de är tomma...men det dröjer väl inte länge innan jag kör slut igen med tanke på hur situationen är i Stockholm nu... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

track_snake wrote:Saken är ju den att Göteborgarna kör mest på naturgas. Det skulle man säkert kunna åstadkomma i Stockholm också men då är risken att stödet för en utbyggnad av fordonsgas som bränsle minskar eller upphör. Att köra på naturgas är knappast bättre än att köra på diesel.

mvh/track_snake
Du har helt rätt i detta att Göteborgarnas nya pumpar innehåller mycket naturgas. Samtidigt strävar de efter att ersätta denna med biogas, och andelen biogas i fordonsgasen ökar för varje år, var 2009 ca 63% dvs en högre andel än i något annat land. Sedan tycker jag att naturgas trots allt är något bättre än bensin och diesel, men det förutsätter att metanläckaget vid distributionen är minimalt.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply