Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Stålis wrote:
avozetta wrote:
... Under januari månad 2010 räknar marknadsföreträdarna med att det tillförs ca 3 miljoner kubikmeter fordonsgas till Stockholmsregionen, vilket ska räcka för att säkerställa att tillgång och efterfrågan är i balans. Stockholmarna ska inte behöva köa för att mötas av tomma gaspumpar...
Som flera av er redan sagt, långsiktigt är det fel bränsle men kortsiktigt för att få igång gasmarknaden så är det helt rätt. Tur att det blev en anläggning till slut som nu också byggs ut.
Avozetta, vad menar du med långsiktigt är det fel bränsle? Hamilton säger inte att det är 3 milj Nm3 naturgas, utan 3 milj Nm3 fordonsgas. En hel del av det är väl den berömda biogasen från Örebro.
Tack för det vakande ögat, Stålis. Jag hade lyckats klistra in samma citat två gånger. Fixat och nu är nog min kommentar mer relevant om du läser mitt ursprungliga inlägg ovan igen :-)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

avozetta wrote:Tack för det vakande ögat, Stålis. Jag hade lyckats klistra in samma citat två gånger. Fixat och nu är nog min kommentar mer relevant om du läser mitt ursprungliga inlägg ovan igen :-)
Nu är jag helt med på noterna och håller dessutom med dig i sak.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

avozetta wrote: Varför finns inte pumpen i Hammarby Sjöstad med på gasinfo? Den har ju också egenproducerad gas från Henriksdal. Jag skickar iväg en fråga!
Jag har vid flera tillfällen skickat mail till gasinfo och frågat samma sak, men inte fått något svar.

Idag var förövrigt Sköndal ibruk igen efter att ha varit avstängt en längre tid, och trycket var otroligt bra (tog bara ca. 3minuter att tanka från tomt till fullt :D )
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

avozetta wrote:Visst sker en prioritering, http://www.gasbilen.se/Tanka/Stockholm.aspx
Prioriterade tankställen
I Stockholmsområdet finns det idag 11 gasmackar. Hitta alla tankställen i Sverige här >>
När det är gasbrist i Stockholm kommer följande fem mackar prioriteras:
Arlanda, Bilia Haga Norra, Bromma, Sköndal och Årsta.
Intressant... Undrar vad ägaren av t.ex. kistamacken tycker om detta system? Kan inte vara kul att hoppat på gaståget, investerat massa pengar eller iallafall upplåtit en icke oväsentlig del av mackens yta till gasanläggningen och smackat upp en fordonsgasskylt på E4:an när resultatet blir att man har sura kunder springande inne i butiken hela dagarna som frågar efter gas som inte finns. Taxibilarna "får" ju inte tanka bensin istället och jag tror många andra gasbilister också åker vidare om det inte finns gas, så någon bensinförsäljning lär det ju inte bli heller till dessa kunder.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Humlan »

/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Haft en dialog med Gasföreningen om varför inte gastillgången i Hammarbysjöstad finns med på gasinfo.se. Svaret jag fått är att AGA varken äger pumpen eller levererar gas dit då gasen kommer i rör från Henriksdals reningsverk. Varför rapporteras då gastillgången i Bromma som också har lokalt producerad gas? Jo , dit levererar tydligen AGA gas när produktionen från reningsverket inte räcket till. Troligtvis är man delägare av pumpen också då felanmälan görs till AGA.

Jag tycker att det är en dåligt argument med tanke på den situation vi har i Stockholm i dag och har därför bett Gasföreningen driva frågan vidare för att få med Hammarby Sjöstad, åtminstånde tills vi har ett nät av gasmackar som vi kan lita på. Det känns fånigt att utesluta en pump i Stockholm från rapportering.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Bra, avozetta!
Opel Zafira CNG -08
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Stockholmselände!

Post by MickeS »

En taxiärd igår morse utvecklade sej till en ren utfrågning om situationen i Stockholm för yrkesförare med gasbil.
Chaffisen jag åkte med var dessutom ägare av ett antal bilar och hade ett ekonomiskt synsätt på det hela.
Han hade för inte så länge sedan byt ut ett antal Prius till Passat/gas då han inte var nöjd med Prius och ville ha maximal miljöprofil.

Förarna har varit mycket nöjda med Passat men han har fått ett nytt problem, jakten på fungerande gasmackar och väntetider vid tankning kostar för mycket.
"det blir nog diesel nästa gång, gas känns för osäkert" blev avslutningen på samtalet.
Trist, trist...
V70 BiFuel
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Söndag kväll. Haga Norra har problem med kortläsaren så det går inte att tanka. Ingen gas i Kista.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

David wrote:Söndag kväll. Haga Norra har problem med kortläsaren så det går inte att tanka. Ingen gas i Kista.
Det gick utmärkt att tanka tidigare på dagen, men endast kassatankning och inlämnat körkort i förväg. Om jag tolkade informationen på kortläsaren rätt så skulle den repareras mellan 21.00 - 06.00 i natt så nu är den troligen igång igen.

En possitiv sak med mitt besök var att det nu uppenbarligen går att dubbeltanka igen, till och med parallellt med en lastbil som fyllde nästan 100Nm3! Har Haga Norra blivit uppgraderad på något sätt utan vår vetskap?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

Och vad är det som händer i Sköndal egentligen? Det känns som att den pumpen är trasig oftare än den är hel. Nån som fört statistik på tillgängligheten där? Är det så många som tankar där att den slits ut fortare helt enkelt, eller är kompressorn gammal.

Trist när det är enda pumpen söder om söder.

Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stockholmselände!

Post by Mats »

JohanF wrote: Trist när det är enda pumpen söder om söder.
Du har ju även Skärholmen, Årsta och Hammarby Sjöstad söder om söder :)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

JohanF wrote:Och vad är det som händer i Sköndal egentligen? Det känns som att den pumpen är trasig oftare än den är hel. Nån som fört statistik på tillgängligheten där?
Jag håller koll på gasinfo.se, enligt den så saknade Sköndal gas mellan 2010-01-29 och 2010-02-05 pga explosionen, sedan har det varit kompressorfel sedan 2010-02-10 kl 21:00. Är fortfarande nere av samma anledning. Teknikstrul alltså, så det är nog ingen idé att åka dit innan de rapporterat att felet är fixat.
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: Stockholmselände!

Post by JohanF »

cpalm wrote: Jag håller koll på gasinfo.se, enligt den så saknade Sköndal gas mellan 2010-01-29 och 2010-02-05 pga explosionen, sedan har det varit kompressorfel sedan 2010-02-10 kl 21:00. Är fortfarande nere av samma anledning. Teknikstrul alltså, så det är nog ingen idé att åka dit innan de rapporterat att felet är fixat.
Jo, jag snackade faktiskt med personalen på macken. De sa att den skulle slutbesiktas efter reparationen den 24/2.

Appropå Statoil så har jag försökt tanka i Hammarby nu när Sköndal varit trasig. Det har inte gått så bra... 3 av 4 gånger jag åkt förbi har den varit stängd under denna vecka.
Skulle ju gärna se att den var med på mobil.gasinfo.se även om AGA inte har ngt med den pumpen att göra.

// Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Sven »

Sköndal och Årsta, mina närmaste tankställen, fungerar inte alls just nu. Åkte f ö 30 km t o r till Årsta häromkvällen, före mig vid tankstationen var 2 Mercedes skåpbilar samt en sopbil. Ni kanske anar hur mycket gas det fanns kvar till mig... :wink:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Nu verkar Sköndal vara på banan igen, ialla fall enligt http://mobil.gasinfo.se/. :D
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Stockholmselände!

Post by Daddy »

Snart ger jag upp.. Mörby, "min station", verkar ha jätteproblem. Senaste månaden har jag varit där sex-sju gånger och aldrig fått gas. Idag ringde jag direkt till OKQ8 Mörby för att kolla och fick beskedet att pumpen var trasig, man väntade på reparation och man trodde att det skulle ta.. *trumvirvel* en vecka! :evil:
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by henrico »

Allvarligt, skämtet fortsätter...

Igår kväll klockan 21:30 tänkte jag tanka. Hammarby Sjöstad, trasig igen, kompressorn helkörd trodde tjejen på macken. Årsta, slut på gas. Sköndal, 8 taxibilar kö och dåligt tryck. Blev att tanka bensin! Kul!

I eftermiddags efter ett kundbesök tänkte jag tanka i Bromma. Två sopbilar och 6 taxibilar i kö... Skitkul. Väl i Årsta så gick det faktiskt att tanka OCH fanns gas.

Jag trivs med gasbil, det känns bra att köra relativt miljövänligt när man kuskar i jobbet och skjutsar barn - MEN - jag börjar snart passera gränsen att det snart blir diesel!

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

När jag stod och väntade i Årsta härom dagen, var det en sopbil före och när dom hade tankat klart, försökte soppgubben "Bryta" bort tankmunstycket :o

Jag hindrade honom och förklarade hur han gjorde, då berättade han att han hade lånat bilen och aldrig tankat biogas tidigare.

Inte konstigt att munstyckena går sönder titt som tätt när folk försöker tvinga dit och bort dessa (utan att titta på beskrivningen eller fråga någon annan av biogasförarna)

Sen när jag i morse tankade i Sköndal var det ena munstycket trasigt (pumpen har bara varit i drift sedan i Onsdags förra veckan och är redan trasig :( )
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Sen är det väl så att "trasig"-skylten alltsom oftast hänger uppe trots att det inte är något fel.
Haga Norra har ju länge kört mer eller mindre konstant med att ena pumpen är ur funktion och förklaringen har ju varit att kompressorn inte orkar med två pumpar när det är många som tankar. Häromdagen när jag tankade på Arlanda så var ena pumpen "trasig" och jag passade på att fråga tjejen i kassan vad det var för fel. Det visade sig att det egentligen inte var något fel, men att de också har samma problem med att det helt enkelt tar för lång tid att tanka när båda pumparna är i drift. Hon nämnde också att de trodde att det hade med temperaturen att göra. Hoppas att det är det som är problemet, för Arlanda har annars funkat riktigt bra för mig.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Svenska Dagbladet har en artikel om gasläget i stockholmsområdet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gasbi ... 361597.svd
Gasbilarna i Stockholm släpper ut minst dubbelt så mycket koldioxid jämfört med om de skulle drivas med enbart biogas. Rekordmycket fossil naturgas blandas i tankarna för att klara bristen. Det kan dröja ett år eller mer innan andelen naturgas kan minska.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Det har varit en hel del inslag, debatter och artiklar på diverse håll de senaste veckorna förutom SVD.

ABC hade ikväll ett inslag om problemen i Stockholm, http://svt.se/abc. Visst är det ett problem att det inte är ren biogas i pumparna hela tiden men om man jämför med den bensinbil man körde innan så är det ju ändå mycket bättre, precis som Svenska Gasföreningen nämner i slutet på inslaget.

Ny Teknik har haft debattinlägg kring biogas de i de två senaste numren, http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article738112.ece, som handlar mycket om hur viktigt det är att ta vara på hushållsavfallet och vems ansvar det bör ligga på.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Stockholmselände!

Post by gigan »

Hej,

Tyvärr blir ju både SvD:s artikel och ABC:s inslag helt felvinklade. Dom får det ju att låta som om att man är en miljöbov för att man kör gasbil trots att det fortfarande är det bästa valet även om det är inblandat naturgas.

Jag var i kontakt med SvD reporter innan artikeln för hon sökte folk som just skaffat gasbil för att ha nån att skriva om och då uppfattade jag att det skulle vara en positiv artikel men det blev det ju inte. Jag blev inte utvald att vara med i artikeln och det är jag glad för idag.
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
gigan
Posts: 7
Joined: 2010-03-01, 17:07

Re: Stockholmselände!

Post by gigan »

Nu har SvD reportern hört av sig eftersom många varit kritiska till hennes artikel vilket hon delvis också håller med om. Nu vill hon ha svar på några korta frågor från alla som hon tidigare varit i kontakt med, så det kommer mera i SvD, håll utkik.
Håkan
Volvo V70 Bi Fuel -07, Summum
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

Slut på gas på Haga norra i lördags f.m., men grönt och fint på gasinfo.se. Grrrr... :evil:
Mörby nere i två och en halv vecka pga kompressorfel, Årsta upp och ner som en jojo, nu slut på gas sedan i onsdags, leverans på tisdag. :shock:
Post Reply