Stockholmselände!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Danni wrote:Faktum är att dataloggers som samlar information från en stor mängd olika sorters sensorer och rapporterar in trådlöst, t.ex. via GSM/GPRS, är väldigt lättillgängliga och kostar max ett par tusen per enhet. Det enda arbetet som är att göra isåfall är att säkerställa att man kan få ut datan från pumparna (lär väl finnas någon form av diagnostikuttag) samt koordinera så att den läggs ut på en hemsida via någon databas.
Combitech i Linköping annonserade faktiskt i Ny Teknik för ett par månader sedan om en liknande lösning som de håller på med för Svensk Biogas. Det är en pryl med tryckmätare, GPS och datakommunikation som ska sitta på de mobila gasflaken och både hålla reda på var de är och hur mycket gas det finns i dem.

Nu när jag googlade på det hittade jag ett par länkar med mer info: http://www.combitech.se/sv/MediaRelatio ... rmiljo.htm, http://blogs.combitech.se/towfeek/archi ... track.aspx

Precis som Danni skulle jag gärna varit med om att göra det själv ...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Idag låg AGA´s infotelefon nere... :roll: Dock fungerade det att kolla på mobilen via WAP. Därför tog vi omvägen via Hagby för att premiärtanka där så här kommer en liten rapport.

Själva pumplaceringen har vi redan diskuterat så det tar jag inte upp igen. Dock var pumpen lite egen i sig. Den är ju av en helt annan typ än de övriga i Stockholm. Det första man slås av är att pumpmunstycket sitter fastlåst och måste tas loss på samma sätt som man gör när man lossar det från bilens munstycke.

Det går inte att se trycket som på de äldre pumparna genom att snegla ned mellan displayen och ytterhöljet.

Pumpen jobbar också lite annorlunda jämför med de andra. När man trycker in gröna knappen händer först inget, sedan nollställs displayerna och sen startar tankningen. Tankningen är lite jämnare än för de äldre som ju "pulsar" mer.

Det var riktigt bra tryck och jag fick i nästan 19 Nm2 vilket är rekord för många veckor.

Intryck av första tankningen:
Lite trist att man inte kan se trycket, placeringen... :evil:, modern känsla, bra tryck ( i alla fall den här gången).

När vi stod där och tankade kom en Passat inkörandes lite trevande. Mannen klev ur från passagerarsidan och gick fram till pumpen. Jag bad om ursäkt för att jag ställt mig lite illa så de inte kom till varpå han sa att det gjorde inget, det var deras första tankning någonsin så de ville gärna se lite hur det gick till. De hade bara läst i instruktionsboken hur man skulle göra! :D Aha, tänkte jag, här är läge att göra dagens goda gärning och kanske rekrytera en ny forummedlem så jag sa att jag kunde stanna och visa lite hur det gick till! De blev jätteglada så jag drog igång "säljsnacket! :D Jag visade allt, tipsade om tryckmätarknepet, berättade om att trycket varierar från gång till gång, knepet att hindra munstycket att norpa O-ringen...ja, ni vet allt vi snackar om här på forumet. Givetvis hänvisade jag mycket till forumgas.se och lobbade för att de skulle registrera sig så vi får hålla tummarna att de gör det! De var mycket tacksamma för min hjälp och nöjda med sitt bilval! :D Jag sa att de har lite otur med timingen på grund av gasbristen men då sa kvinnan att de ser det lite tvärt om, de bidrar till att sätta press på berörda myndigheter och bolag genom att öka efterfrågan! Klok kvinna! :D

Det var en trevlig halvtimme vid soptippen! :lol:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Tänk vad intressant det är att köra gasbil! :D
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Eller hur?! :D Det är inte många fosilbränslebilister som träffar, och pratar med, så mycket folk vid bränslepåfyllning! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Svenskan har verkligen dragit igång granskningen av gassituation Stockholm!

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/al ... 947047.svd
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Stockholmselände!

Post by Pka »

Nu ber gasbranchen om ursäkt för problemen med tillgången på gas i Stockholm:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... kt-1.18969
– Som branschförening för samtliga gasaktörer i landet vill vi be alla gasförare i Stockholmstrakten om ursäkt. Det är ytterst beklagligt att personer och företag som gjort ett framtidsinriktat miljöval drabbas av orimligt långa köer och tillgänglighetsproblem. Gasbilarna har ju två bränslesystem och kan köras på bensin om nödvändigt, men det är pinsamt att huvudstaden inte har bättre försörjning av fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen, i ett pressmeddelande.
På sikt kommer hela busstrafiken och en betydande del av taxi- och personbilstrafiken att kunna drivas med fordonsgas i Stockholmsregionen. Huvudfokus är nu att lösa dagens bristsituation och att förbättra informationen. I januari ska vi få 30 procent högre tillgång till fordonsgas, säger Anders Mathiasson, vd för Svenska Gasföreningen.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Löjeväckande. Svängde förbi Haga Norra på vägen hem. 4 bar stod pumpen på och det gick såklart inte att fylla på något. Surfade in på mobil.gasinfo.se och konstaterade att enligt den sidan hade fyra av tolv stationer i Stockholm gas... Dessutom stod det på sidan: "Stora problem nu på förmiddagen 17 dec. Em ser bättre ut.". Nej, nu blir det en 520d så fort den nya modellen finns att köpa. 140 mil på en tank och det går att tanka på vilken mack som helst. Kan man inte köpa in naturgas söderifrån och köra långtradare i skytteltrafik till Stockholm? Ska det bara vara möjligt att tanka på fyra stationer i hela Stockholmsområdet? De styrande i Sovjetunionen skulle ha skämts.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Det går väl godståg mellan Stockholm och Västkusten...eller för den delen Norge! Lasta ett gäng vagnar per dag med gastuber och kör upp dem hit! Miljövänligt med tågtransporter är det ju också... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by joppe »

Idag var det ett riktigt skämt.

Åkte till Sköndal för att fylla Gas i min Zafira, men där var pumparna avstängda :(
´
Åkte vidare till Årsta, där stod en sopbil och tankade, så jag trodde det fanns gas, men då klev en av soppgubbarna ur bilen och berättade att dom stått där jätte länge och fortfarande bara fyllt halv tank, eftersom det knappt fanns någon gas kvar, och att dom åkt runt till både skärholmen och Hammarby, där det också var slut :x

När jag kom hem gick jag in på http://mobil.gasinfo.se/ och där visades att det finns gas i både i Sköndal och Årsta, vilket alltså inte stämde. (varför står inte Hammarby med på den hemsidan kan man undra)

Mycket irriterande att detta fungerar så dåligt

Gasa på (ni som har någon gas vill säga :wink: )
Jonny
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Vi fick också jaga idag innan resan ned till Norrköping för att hämta svärföräldrarnas hund.

Åkte först till Bromma...där stod det två personbilar, en sopbil och en turistbuss!! :shock: Ingen idé att vänta där alltså. Ringde då till Årsta för att kolla om de hade gas, svaret blev jodå det har vi. Har ni bra tryck, frågade jag, ja det är bra tryck. Väl där stod två personbilar på kö, en pump var stängd och en sopbil stod och tankade ur den andra. Givetvis ingen idé att vänta där heller. Som tur var hade jag tankat fullt relativt nyligen men hade ändå kört nästan 10 mil. Eftersom jag vet att det är mycket naturgas i pumparna nu så tänkte jag att vi kör ned till Nyköping. Det gick fint och vi körde ned till Norrköping, hämtade upp lånehunden och körde hem till Stockholm igen! Lite knappt halvtank när vi var hemma igen...var det möjligen naturgas i Nyköpingspumpen också... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by David »

Tankade nu på kvällen, åkte först till Haga Norra. Två bilar tankade (tror jag), fyra stod i kö. Åkte vidare till Kista som hade gas för en gångs skull. Pumpen visade på 42 bar. Taxichauffören på andra sidan sade att det gått ett meddelande till taxiförare att det fanns gas där, men den höll redan på att ta slut. Det tog över fem minuter för mig att tanka. Mackägaren sade när jag betalade att han tyckte synd om alla som köpt gasbil.

Det kanske kommer en ursäkt till oss igen från gasbranschen, så är allt bra. Eller? Personligen skulle jag föredra att det gick att tanka gas när man behöver. I snitt har det nog den senaste månaden gått tre mackbesök per lyckad tankning. Börjar fundera på tankning när gastanken visar på halv tank, dvs efter ungefär 25 mils körning. Hittills har jag sett det som en utmaning, men nu börjar jag ledsna.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Har det inte märkts några förbättringar efter det att leveranserna från Örebro började?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Fred wrote:Eftersom jag vet att det är mycket naturgas i pumparna nu så tänkte jag att vi kör ned till Nyköping. Det gick fint och vi körde ned till Norrköping, hämtade upp lånehunden och körde hem till Stockholm igen! Lite knappt halvtank när vi var hemma igen...var det möjligen naturgas i Nyköpingspumpen också... :roll:
Svårt att tro att det skulle vara naturgas i Nyköping. Det är Svensk Biogas som står för gasen där. Mig veterligen har de aldrig talat om någon naturgasbackupp.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Stålis,

Det märkliga är ju att vi kunde köra drygt 20 mil, Nyköping till Norrköping och tillbaka till Stockholm, och gasmätaren visade på knappt halv tank när vi var hemma igen... :roll: Normalt brukar min gaslampa börja lysa innan jag ens hunnit köra 20 mil. Vi kanske hade medvind! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

Fred wrote:Stålis,

Det märkliga är ju att vi kunde köra drygt 20 mil, Nyköping till Norrköping och tillbaka till Stockholm, och gasmätaren visade på knappt halv tank när vi var hemma igen... :roll: Normalt brukar min gaslampa börja lysa innan jag ens hunnit köra 20 mil. Vi kanske hade medvind! 8)
Extra bra tryck i Nyköping den här gången kanske?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Inte enligt tryckmätaren i pumpen...men det spelar inte så stor roll...den här tråden handlar ju om Stockholm! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Senaste nytt kring gaseländet med fokus på yrkesförarna
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... er-1.19679

... men också lite matnyttigt kring framtiden
... Under andra kvartalet ska naturgasbackupen fördubblas, och en ny sopbilsmack kommer definitivt vara en förbättring. I vår kommer Eon att bygga gaspumpar på två OK/Q8-mackar. De har även en egen gasleverantör - utbudet totalt kommer att öka. Men AGA bygger inte nytt ännu.
- Vi kan inte bygga på fler mackar förrän vi ser att gasen räcker till det, säger Ragnar Sjödahl.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Stockholmselände!

Post by cpalm »

David wrote:Åkte vidare till Kista som hade gas för en gångs skull.
Ja, det är verkligen för en gångs skull. Jag har tyckt mig kunna konstatera att vissa mackar i princip aldrig har gas och Kista är en av dem.
Det framgår ganska klart om man tittar på tillgängligheten den senaste månaden:

Arlanda 99%
Bromma 99%
Haga Norra 93%
Årsta 84%
Skärholmen 82%
Sköndal 81%
Veddesta 74%
Täby 71%
Södertälje 66%
Mörby 52%
Frihamnen 40%
Kista 37%

Frågan är vad detta beror på... Antingen teknikstrul eller så prioriteras gasleveranserna till vissa mackar?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Fred »

Det tar ett tag att komma ikapp, men under nästa vecka ska vi ha kommit långt, säger Ragnar Sjödahl.
Det börjar kännas lite som snacket om när elbilarna ska komma ut på marknaden: "Om tio år är elbilarna här." Så har det hetat i 30 år. :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

cpalm wrote:
David wrote:Åkte vidare till Kista som hade gas för en gångs skull.
Ja, det är verkligen för en gångs skull. Jag har tyckt mig kunna konstatera att vissa mackar i princip aldrig har gas och Kista är en av dem.
Det framgår ganska klart om man tittar på tillgängligheten den senaste månaden:

Arlanda 99%
Bromma 99%
Haga Norra 93%
Årsta 84%
Skärholmen 82%
Sköndal 81%
Veddesta 74%
Täby 71%
Södertälje 66%
Mörby 52%
Frihamnen 40%
Kista 37%

Frågan är vad detta beror på... Antingen teknikstrul eller så prioriteras gasleveranserna till vissa mackar?
Visst sker en prioritering, http://www.gasbilen.se/Tanka/Stockholm.aspx
Prioriterade tankställen
I Stockholmsområdet finns det idag 11 gasmackar. Hitta alla tankställen i Sverige här >>
När det är gasbrist i Stockholm kommer följande fem mackar prioriteras:
Arlanda, Bilia Haga Norra, Bromma, Sköndal och Årsta.
Att Skärholmen ligger bättre till en Sköndal beror troligen på driftsproblemen i Sköndal. Även Årsta har väl haft det lite struligt med tekniken!?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Lite mer kring framtiden, http://svt.se/2.33538/1.1856845/mer_bio ... ik_1856845
... Sex miljoner kubikmeter extra biogas, en ökning med ca 60 procent, utlovas. Detta följs av 13 miljoner kubikmeter år 2011 ...
Tyvärr är det en politiker som ligger bakom dessa siffror så några garantier finns ju knappast då :wink:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Stockholmselände!

Post by Humlan »

Lackade ur och skickade just följande till info @ gasinfo.se:
Har nu misslyckats att tanka gas vid sex tillfällen i rad de senaste veckorna. Senast i går kväll (lördag) var pumparna avstängda både vid Årsta och Sköndal, trots att den senast publicerade infon från AGA påstod att det fanns gas.

Att det är svårt att få fram gas är en sak, men att AGA fortsätter publicera inaktuell information som får oss att åka omvägar på jakt efter drivmedel; det är oförlåtligt. 

1. Om ni har lyckats leverera gas till en trasig pump så är det irrelevant för mig som slutkund. Markera då denna station med rött kryss. 

2. Tidsstämpeln för senast uppdaterad är irrelevant om den blir individuell per station. 

3. Se till att personalen på varje mack kan uppdatera sin egen status. 

Ser fram emot en snar förbättring (och E.ONs konkurrens i Stockholmsområdet).

/Jonas Hummelstrand
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

avozetta wrote:Lite mer kring framtiden, http://svt.se/2.33538/1.1856845/mer_bio ... ik_1856845
... Sex miljoner kubikmeter extra biogas, en ökning med ca 60 procent, utlovas. Detta följs av 13 miljoner kubikmeter år 2011 ...
Tyvärr är det en politiker som ligger bakom dessa siffror så några garantier finns ju knappast då :wink:
En längre artikel från Ulla Hamilton (M), om vad som hänt från 2007 fram tills nu och om framtiden, http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/ ... -stockholm
... Under januari månad 2010 räknar marknadsföreträdarna med att det tillförs ca 3 miljoner kubikmeter fordonsgas till Stockholmsregionen, vilket ska räcka för att säkerställa att tillgång och efterfrågan är i balans. Stockholmarna ska inte behöva köa för att mötas av tomma gaspumpar...
Kanon om det blev så men jag tror inte riktigt på det även om det är några dagar kvar på januari.
... Innan målen sattes upp för tre år sedan var det mycket nära att hela gasmarknaden dog i Stockholm. Mackarna kunde inte tillgodose kundernas behov av biogas. Biogasproduktionen räckte inte till, samtidigt som en back-up med naturgas inte tilläts av Miljöpartiet i stadshuset. Effekten var omedelbar. Allt färre köpte gasbil och många av de som hade köpt bytte ut sin mot en bil med annat drivmedel eftersom de inte kunde lita på att det fanns gas i pumparna. Den nuvarande stadshusmajoriteten tog bort förbudet av naturgas,...
Som flera av er redan sagt, långsiktigt är det fel bränsle men kortsiktigt för att få igång gasmarknaden så är det helt rätt. Tur att det blev en anläggning till slut som nu också byggs ut.
... I Stockholm planerar marknadsaktörerna för ett gasnät vars första del kommer att kunna tas i anspråk under hösten 2010...
Helt rätt, att köra ut gasen på lastbil (förmodligen dieseldriven) känns ju helt fel.
Last edited by avozetta on 2010-01-25, 21:10, edited 1 time in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmselände!

Post by avozetta »

Humlan wrote:Lackade ur och skickade just följande till info @ gasinfo.se:
Har nu misslyckats att tanka gas vid sex tillfällen i rad de senaste veckorna. Senast i går kväll (lördag) var pumparna avstängda både vid Årsta och Sköndal, trots att den senast publicerade infon från AGA påstod att det fanns gas.

Att det är svårt att få fram gas är en sak, men att AGA fortsätter publicera inaktuell information som får oss att åka omvägar på jakt efter drivmedel; det är oförlåtligt. 

1. Om ni har lyckats leverera gas till en trasig pump så är det irrelevant för mig som slutkund. Markera då denna station med rött kryss. 

2. Tidsstämpeln för senast uppdaterad är irrelevant om den blir individuell per station. 

3. Se till att personalen på varje mack kan uppdatera sin egen status. 

Ser fram emot en snar förbättring (och E.ONs konkurrens i Stockholmsområdet).

/Jonas Hummelstrand
Trist om informationen är så långt ifrån verkligheten. Om mackarna själva kunde uppdatera infon skulle säkert hjälpa och rent tekniskt kan det ju inte vara så svårt heller. Själv så håller jag mig numera till Bromma som ju har egenproducerad gas, men dit kan ju inte alla åka.
Varför finns inte pumpen i Hammarby Sjöstad med på gasinfo? Den har ju också egenproducerad gas från Henriksdal. Jag skickar iväg en fråga!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Stockholmselände!

Post by Stålis »

avozetta wrote:
... Under januari månad 2010 räknar marknadsföreträdarna med att det tillförs ca 3 miljoner kubikmeter fordonsgas till Stockholmsregionen, vilket ska räcka för att säkerställa att tillgång och efterfrågan är i balans. Stockholmarna ska inte behöva köa för att mötas av tomma gaspumpar...
Som flera av er redan sagt, långsiktigt är det fel bränsle men kortsiktigt för att få igång gasmarknaden så är det helt rätt. Tur att det blev en anläggning till slut som nu också byggs ut.
Avozetta, vad menar du med långsiktigt är det fel bränsle? Hamilton säger inte att det är 3 milj Nm3 naturgas, utan 3 milj Nm3 fordonsgas. En hel del av det är väl den berömda biogasen från Örebro.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply