Biogaspriset kopplat till bensinpriset

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Biogaspriset kopplat till bensinpriset

Post by AndersH »

Många har nog märkt att biogaspriset är mer eller mindre kopplat till bensinpriset.

Här i Linköping där Svensk Biogas AB producerar och säljer biogas har dock priset legat still på 8,85 kr/Nm3 under hela sommaren, för att på senare tid höjas till 9,25 kr/Nm3.

När jag skaffade tankkort för att kunna tanka hos VA- och Avfallskontoret i Uppsala fick jag besked om att derar biogaspris ska vara "kostnadsneutralt mot bensinen". Priset ligger 2005-10-05 enligt uppgift från Miljöfordon.se på 11,29 kr/Nm3.

I Västerås ska biogaspriset vara 20% lägre än genomsnittliga literpriset på 95-oktanig bensin på tre mackar i närheten. Priset låg 2005-09-08 enligt uppgift från Miljöfordon.se på 9,59 kr/Nm3.

Hur ser prispolicyn ut på andra ställen i landet?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, av någon obegriplig anledning finns bensinkopplingen. Jag frågade faktiskt eon-säljaren (då Sydkraft) vad det är för trams :wink: Han påstod sig vara för en "avkoppling", hoppas att han får igenom det.

Här i söder har vi det ganska bra, eon har målsättningen att vara minst 30% billigare än bensin, och eftersom ingenting hänt med gaspriset sedan början av juni när vi köpte våran Bi-Fuel får man väl säga att de sköter sig utomordentligt bra med tanke på vad bensinpriset haft för kurva.

Jag bor utanför Kristianstad, kommunen producerar biogas och därför säljs ren biogas här. Den kostar 8:64, bensinekvivalent 7:85 Om jag kör litet söderut kan jag tanka naturgas och då till 6:91 bensinekvivalent. Hittills har jag kört enbart på biogas, får väl vid tillfälle prova den där utskällda naturgasen någon gång... :wink:

Red/ Glömde ju en länk till eon http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=12009
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Re: Biogaspriset kopplat till bensinpriset

Post by lary »

AndersH wrote:Många har nog märkt att biogaspriset är mer eller mindre kopplat till bensinpriset.

Här i Linköping där Svensk Biogas AB producerar och säljer biogas har dock priset legat still på 8,85 kr/Nm3 under hela sommaren, för att på senare tid höjas till 9,25 kr/Nm3.

När jag skaffade tankkort för att kunna tanka hos VA- och Avfallskontoret i Uppsala fick jag besked om att derar biogaspris ska vara "kostnadsneutralt mot bensinen". Priset ligger 2005-10-05 enligt uppgift från Miljöfordon.se på 11,29 kr/Nm3.

I Västerås ska biogaspriset vara 20% lägre än genomsnittliga literpriset på 95-oktanig bensin på tre mackar i närheten. Priset låg 2005-09-08 enligt uppgift från Miljöfordon.se på 9,59 kr/Nm3.

Hur ser prispolicyn ut på andra ställen i landet?
Jag tankar själv i huvudsak i Västerås och ibland även i Uppsala. Jag har fått intrycket av att man i Västerås, trots att det dessvärre finns en koppling till bensinpriset, vill hålla en attraktivare prispolitik än i Uppsala. Priset i Västerås var 2005-10-20 9,17 kr/Nm3.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

I Trollhättan kostar biogasen 6.80/Nm3 och i Lilla Edet 6.50. Det har varit konstant pris mycket länge och man har aldrig haft någon koppling till bensinpriset.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Biogasen i Jönköping kostar 7:80 kr/Nm3. Kommunen producerar och säljer den.

Citat från jonkoping.se
"Vår prisfilosofi är att merkostnaden för ett fordon ska tjänas in inom 3-4 år, ca 10 000 mil. Jönköping ligger lågt i pris jämfört med övriga landet."
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Från DI: Lena läxar upp biogasproducenterna

http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.as ... vudnyheter
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Dan i Eslöv
Posts: 6
Joined: 2006-01-02, 19:57
Location: Eslöv

Post by Dan i Eslöv »

:?
Gaspriset i Lund höjt från 8,64 till 8,89 =0,25 SEK. Har man höjt på fler ställen i landet? Har detta med drivmedelsskattehöjningen som trädde i kraft nu till nyår?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Eon har tydligen höjt från nyåret, http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=12009

Jäkla dumheter... Om det skall bli fart på gaseriet behöver det vara ordentligt gap till bensinpriset.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

åsaboe wrote:Eon har tydligen höjt från nyåret, http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=12009

Jäkla dumheter... Om det skall bli fart på gaseriet behöver det vara ordentligt gap till bensinpriset.
De räknar nog kallt med att trängselskatter och ett ökande bensinpris kommer ge det gap som behövs och locka fler gaskunder.


Förresten, ska man tro på texten eller bilden :lol:

Image

:mrgreen:


Problemet är den fria konkurrensen som ger fristående mackägare rätt att sätta vilket pris de vill, t.ex. strax under bensinpriset. Gasproducenterna tar inte ut prisökning efter bensinpriset i nån större utsträckning.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Hehe, den bilden är gammal även om det är bensinekvivalentpriset som visas.

Men till eons försvar skall sägas att de åtminstone inte höjde en enda gång när bensinpriset for som en raket i höjden för ett tag sedan. Vilket inte hindrar att den här höjningen är usel goodwill för gasen.
User avatar
Dan i Eslöv
Posts: 6
Joined: 2006-01-02, 19:57
Location: Eslöv

Post by Dan i Eslöv »

Har läst på något ställe här på forumet att, någon pratade med en e-on-representant som tydligen ville släppa på kopplingen till bensinpriset. Är det månne därför e-on höjde gaspriset, först till nyår sedan till den 1 mars? E-on tar alltså 9:13 för gasen, det är ingen rolig prisutveckling. Jag köpte min S60 i höstas, då kostade gasen hos e-on 8:64. Sen höjde man vid nyåret till 8:89, och två månader senar till 9:13. Vad händer med priset? :?
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Nä, man blir ju mer än lite nervös! Vilken är egentligen deras tanke bakom prishöjningarna? Nu är det ju faktiskt i stort sett samma kostnad som att köra dieselbil.... kan ju verkligen inte vara rätt?

Tacka vet jag jönköping: 7,80 är en mycket rimligare prisnivå. dom tjänar pengar på gasen ändå.....
Image
peaknik
Posts: 21
Joined: 2006-01-13, 12:36

Post by peaknik »

Vad gäller gaspriset i Lund så kan man även tanka med kort från Lunds Energi. De har en prismodell som baseras på bensinpris (från SCB tror jag). I slutänden var det några öre dyrare än Eon i januari. Nu har ju Eon höjt och det kanske är lönt att höra med LE igen hur deras ekvation prisar gasen. LE förnekar nämligen bestämt att de har ett prissamarbete med EON, men det är ju EONS pris som står på den gemensamma pumpen så rätt skumt är det.........
LE håller tydligen på att bygga en biogasanläggning som skall producera för fordon.
Prepare...
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Gammal tråd det här men prisbilden är ju alltid aktuell.

När jag köpten min V70 Bi Fuel i april i år kostade gasen 9,25:- på Kalmar Vatten där jag tankar. Strax efteråt när sommaren kom höjde de till 9,50:- Någon motivering till höjningen framkom aldrig. På deras informationssida står det att "Priset är alltid lägre än motsvarande 95 oktan bensin."

Så till viss del följer de oljepriset även i Kalmar. Men någon sänkning har inte skett nu i höst.
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

http://www.fordonsgas.se/prisutveckling/

Tråkigt att det blir så här.. Det blir bara dyrare och dyrare att köra på gas.. Får nog säga att det är nog billigare nu att köra på disel än gas.. Min s60 kostar 8.50 kr /milen nu att köra på gas.. Dock endast stadskörning..
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Är gaspriset verkligen högt?

Post by Sven »

jos wrote:http://www.fordonsgas.se/prisutveckling/

Det blir bara dyrare och dyrare att köra på gas..
Är verkligen gaspriset så högt? :?:

Jag har studerat det diagram som hänvisas till. Visst, priset på gas har ökat sedan februari -99, fr ca 5,25 kr/l bensinekvivalent till ca 8,20 kr idag dvs en ökning på nästan 3 kronor. Dieselpriset har under motsvarande period ökat fr 6.00 - 10,30 kr/l dvs 4.30 kr/l, bensinen fr 7.70 - 11.75 kr/liter dvs 4.05 kr. Gasen är alltså det drivmedel av dessa tre som ökat minst i kronor räknat!

Ser man istället till hur mkt billigare gasen är jfm diesel och bensin, så var gasen feb -99 ca 0.75 kr billigare än dieseln och ca 2,45 kr billigare än bensinen, idag är skillnaderna 2.10 kr resp 3.55 kr dvs de har blivit betydligt större! Den allra största skillnaden hittills var ungefär i oktober 2006. Då kostade gasen ca 8.00 kr, dieseln ca 11.30 kr och bensinen ca 12.40 kr dvs gasen var 3.30 resp 4.40 kr billigare per liter.

Visst, det finns en tendens att gaspriset följer med bensin- och diselpriset, men inte fullt ut.

Att gaspriset ändå ökat med ca 3 kr på 8 år, kan det bero på att priset var för lågt satt de första åren? :?:
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Man undrar vad som händer med biogaspriset nu när skatten för koldioxid höjs. Idag presenterade regeringen ett av förslagen ur den kommande höstbudgeten.
När moms och den årliga indexuppräkningen räknats ihop innebär skattehöjningen att bensinen blir 29 öre dyrare per liter.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=693552


Antagligen blir det ingen skattehöjning på biogas, men man kan ju tänka sig att biogaspriset ändå följer denna höjning och då tjänar ju inte skattehöjningen sitt syfte.
Vi får väl se vad som händer...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Dieselpriset åker ju nu upp med 55 öre per liter också vilket bör beaktas i en jämförelse.
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

problemet är väl att om bensinpriset stiger krafigt så kommer gasen att göra det också.. Dom tar ut vad dom kan utav kunderna.. Sänks skatten så tar distributörerna den vinsten. Den går tyvärr inte till oss. Så vi får nog tyvärr räkna med ordentliga höjningar på gasen i framtiden..
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

jos wrote: Så vi får nog tyvärr räkna med ordentliga höjningar på gasen i framtiden..
Låter väldigt pessimistiskt! Jag hoppas att du har fel!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Så länge det inte finns ett gasnät för distributionen (som i västra Sverige) utan biogasleveranser sker med dieseldrivna lastbilar så kommer priset vara kopplat till andra bränslen.
Vad som måste till är rejäl lokal produktion så man inte blir beroende av långväga transporter.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det är inte enbart avsaknaden av gasnät som ger kopplingen. Eon har bestämt sig för att gasen skall vara cirka 3 kr billigare än motsvarande bensin om jag minns rätt. Jag pratade med en Eon-säljare när vi skulle köpa vår Bi-Fuel, och han påstod sig vilja ha bort den kopplingen. Det är styvt två år sedan nu...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Även Fordonsgas har som policy att ligga 30% under bensinpriset. Hittar tyvärr inte länken till källan just nu, det verkar som om den har försvunnit från deras webbsida. Med andra ord är risken överhängande för höjningar där också.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu har jag mailat miljödepartementet med en fråga om de kommer att följa upp detta.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

torkel wrote:Även Fordonsgas har som policy att ligga 30% under bensinpriset.
Om detta verkligen är klart uttalat, och om även (som Åsaboe har hävdat) Eon gör likadant, så är det ju felaktig prissättning. Mkt bra att Torkel skrivit till Miljödepartementet.

När transporterna av gasen sker med diesellastbilar kanske en viss höjning kan vara motiverad, men inte fullt ut. Dessutom är det ju väldigt olika hur långa transporterna är.

Konsumenterna av fordonsgas ska ju inte betala mer än vad som är rimligt. Visst, priset styrs av utbud och efterfrågan och distributörerna av Fordonsgas vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt och därför ta ut ett så högt pris som det går. Samtidigt är det ju oerhört angeläget att vi byter till miljövänligare bränsle. Eftersom gasbilarna är 25 000 - 30 000 kronor dyrare i inköp så behöver priset vara en hel del lägre än bensin,diesel och etanol för att tillräckligt många ska byta till gasbilar.

Om det blir för dyrt att äga och köra gasbil, så är det nog inte så många fler än idealisterna här på Forumgas som fortsätter med gasbil! :(
Post Reply