Dags för Fordonsgas att sänka!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Dags för Fordonsgas att sänka!

Post by torkel »

Bensinpriset är det lägsta på två år, trots höjd skatt. Men Fordonsgas följer inte efter med sänkningar. I reklamen på Fordonsgas webbsida säger man att man sparar minst 3:- per mil på att välja gas, men det stämmer inte alls:

Min Zafira drar enligt Opels spec 0,52kg/mil. Med Fordonsgas priser ger det 6,18 kr/mil ((9,5/0,8)*0,52). Motsvarande bensinare har en förbrukning på 0,71 l/mil. Det ger 7,12 kr/mil. Skillnaden är mindre än 1 kr/mil! Bilen är dessutom dyrare i inköp.

Jag kan tyvärr inte längre ekonomiskt motivera för mina vänner varför de ska köpa gasbil.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Har du varit i kontakt med Fordonsgas? Det borde stå 3:- mindre per liter bensin. Med snåla motorer blir skillnaden mindre.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det är tyvärr inte heller sant. Det skiljer enligt Fordonsgas egen webbsida endast 2,44 jämfört med en liter bensin. Dessutom blir jag misstänksam mot det jämförpris man idag använder. Att bara jämföra energiinnehåll är inte längre relevant. Mer relevant är att jämföra med förbrukningen i samma bil med motsvarande bensinmotor.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

torkel: Ja, det är ju faktiskt än mer "allvarligt" att inte ens literjämförelsen stämmer.
Jämföra "bensinversionen" av samma motor tror jag dock inte är en bra idé eftersom motorerna skiljer sig lite grann och tillverkarna har olika prioriteringar för vilket bränsle de optimerar för. Dessutom behöver man ju en prisjämförelse för varje motorvolym (typ) (eller så anger man prisjämförelsen i %).

I vilket fall verkar de vara väldigt slöa på att följa med bensinpriset ner.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Ursäkta om jag upprepar en kanske gammal frågeställning, men varför i hela fridens namn följer gaspriset bensinpriset??
Distribution kan inte vara hela sanningen eftersom transporterna sker i stora tankbilar varpå sammanlagda dieselkostnaden per Nm3 mest troligast kan räknas i ören...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag tycker det är ganska rimligt när vi talar om fossil naturgas. Tillgång och efterfrågan: När marknaden tycker oljan blir för dyr ser man sig om efter en annan energikälla. Ju dyrare oljan är, desto mer är man beredd att betala för alternativen.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

BifuelManiac wrote:Ursäkta om jag upprepar en kanske gammal frågeställning, men varför i hela fridens namn följer gaspriset bensinpriset??
Distribution kan inte vara hela sanningen eftersom transporterna sker i stora tankbilar varpå sammanlagda dieselkostnaden per Nm3 mest troligast kan räknas i ören...
Att transportera komprimerad gas med lastbil är ganska dyrt. Jag hittade en rapport (SGC167) från september 2006 där det framgick (sidan 36) att det kostade 1,60 kr/Nm3 att transportera komprimerad gas från Linköping till Örebro, en sträcka på 130 km.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Fast då är ju inte dieselpriset (drivmedelspriset överhuvudtaget) som är den stora kostnaden, det är väl snarare personal, värdeminskning, slitage å sånt.. eller?

1600 Nm3 /flak * 1,6 kr/Nm3 /13mil = 197 kr/mil ... varav dieselkostnad mindre än 30 spänn....

Så: det går INTE att skylla på höjda dieselpriser.... helt rätt Maniac!
Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det tomma gasflaket (dvs något ton stål) ska ju fraktas tillbaka lika långt och då hamnar transportkostnaden på ungefär 100 kr/mil med ovanstående resonemang. Hur mycket diesel kan en lastbil tänkas förbruka per mil?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Enligt test i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=594762

Volvo FH 660 "tungviktaren i europa" med 16-litersmotor drog 5.5 liter per mil i testet. Artikeln antar att detta är mycket men personligen tror jag att en full-lastad 18-hjulare säkert slukar det tre-fyrdubbla.

Finns det nån lastbilschaffis på forumet som kan bekräfta?
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

5,5 liter/milen VAR väl full-lastat? Verkar konstigt att testa volvos starkaste motor genom tiderna med något mindre än full last!! :-) (dessutom är inte inget roligt att köra runt med massa hästkrafter om man inte får användning av dem!!)

jag = jag jobbat som lastbilschaffis....

Mitt förra exempel var en lastbil utan släp som tar med sig ett flak. Men jag missade att räkna på returresan... okej: 100 spänn/mil kostnad, varav diesel fortfarande ca 30 spänn. (en höjning med 20% på dieselpriset => transportkostnaden ökar från 100 -> 106 kr/mil....)


en så stor motor rekomenderas bara att användas till fullastat ekipage! = bil + släp = 3flak!
3*1900Nm3 * 1,6 kr/Nm3 /26mil = 350 kr/mil

5,5 liter á ca en tia; dieselkostnad 50 spänn milen.... dvs MYCKET mindre än 350.....

Dom borde helt enkelt hitta något bättre att skylla på! ;-)

MVH
// pontus
Image
Post Reply