Trevliga produktionsnyheter

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Trevliga produktionsnyheter

Post by åsaboe »

Kul med positiva nyheter, men litet synd att man måste prenumerera på utländska nyhetsblad för att få dem. Jag har i alla fall inte sett detta på hemmaplan: NGV Global
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Vi som bor i närheten av Norrköping har kunnat läsa om denna anläggning i vår lokala nyhetsblaska. 8)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Hmm... jag ställer mig lite frågande till att använda spannmål för att tillverka fordonsbränslen.
Det fina med biogas är ju som i artikeln nämnda linköping, att ta slakteriavfall, slam och annat skräp som kontinuerligt genereras ändå och röta fram biogas ur.
Börjar man istället styra om spannmål som normalt utgör vår (och kreaturs) föda så får man en konflikt om resurserna (samt prisökningar på mat så småningom).
Nu är jag ingen bonde så 2000 ha mark har jag inget direkt begrepp om vad det gör för övrig produktion.

Obs, jag vill på inga sätt dissa Norrköpings gasanläggning som jag tycker är ett jättebra initiativ. Blir bara lite konfunderad.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

BifuelManiac:
14TWh nämns lite här och där som Sveriges biogaspotential. Då räknar man med diverse biorester plus motsvarande den åkermark som nu ligger i träda.
Så än har vi ganska mycket att ta av innan vi kan prata om prishöjningar.

(Ur huvudet: Sveriges fordonspark förbrukar runt 60TWh).

Sidan 26:
http://www.sgc.se/nyheter/resources/gas ... ng_SGC.pdf
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Det är m.a.o. runt 20%. Med "fordonspark" antar jag att du räknar in både transportsektorn och privatbilssektorn?

Intressant läsning i länken.. jag är dock lite skeptisk till första sidorna tagna från "BP statistical review". Enligt andra källor peakar naturgasen tio år efter oljan så 65 års förbrukning kan lika gärna vara 25...
BP statistical review är f.ö. samma statistikrapport som fortfarande hävdar att mellanösterns oljereserver ligger på 100%... år efter år... och ingen reagerar!
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Maniac: kan nog vara läge att vara lite lätt kritiska mot dem med andra ord!

Och vad det gäller att använda odlade grödor till biogasproduktion: Det är självklart bättre om man kan använda restavfall, men det räcker ju inte så långt.
Och hellre odlade grödor (lämpliga grödor, såklart) än olja. IMHO, såklart!
Image
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Biogas produktion via odlade grödor har väl den fördelen att den kan generera både mat från själva grödan och biogas från restprodukterna av odlingen från samma åkerareal!? Detta till skillnad från Etanolframställningen där själva grödan antingen kan användas för mat eller för etanol och där en tydligare intressekonflikt uppstår. (Resterna från "etanol odlingen" kan man nog säkert också göra biogas av...)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

S-klasse wrote: (Resterna från "etanol odlingen" kan man nog säkert också göra biogas av...)
Japp, det är delvis det som händer i Norrköping ;-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply