Billigast i gbg?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Billigast i gbg?

Post by torkel »

Har ni Göteborgare märkt att priset på Kruthusgatan alltid ligger lägre än på övriga tankställen? Just nu ligger det på 9 kr jämfört med 9:50 i resten av sta'n.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tankade där igår, då var tyvärr priset det samma som i övriga stan (9:50/nm3). Det var dock ett riktigt bra tryck, förmodligen det bästa jag varit med om.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Var där idag och tankade. De hade satt upp en lapp om att gaspriset var sänkt med 25 öre där och i arendal för att jämna ut trycket på pumpstationerna i stan.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Det är bara att gratulera er, jag tankade för 10,88 i Årsta (Stockholm) i går :(
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Grattis till lågt gaspris i jämförelse med Uppsala!

Post by lary »

Jag tankade i Uppsala den 25 juni och får där betala 11,15 kr per m3. Inte ens Stockholmsmackarna har så högt pris. Kändes faktist riktigt skönt att trycket var så dåligt att jag bara fick drygt halv tank. :D
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nya stationen i Högsbo/Sisjön i Göteborg tar 9.75 fram t.o.m. 1 September :-) Priset är alltså sänkt med 50 öre som introduktionspris. Bra tryck är det förstås också.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag längtar till semestern på västkusten i år 8)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Även den nya stationen i Majorna (Göteborg) har 50 öre introduktionsrabatt t.o.m. 1 September. Men jag fyllde i Trollhättan igår, där tar dom 7.50 per nm3 biogas - det är riktigt trevligt.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Blir ni avis om jag avslöjar att min lokala mack tar 0.64 Euro / kg... :lol:

Vad blir det per Nm3? 4.50??
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

DJ: Varför är det så billigt? Har de ingen väg/trafik/CO2/etc-skatt på gas?

Jag kommer inte ner i dina priser, men å andra sidan har jag nu två gasmackar inom en radie av 1km från där jag bor - och det finns en mack på väg ut ur stan åt vilket håll jag än väljer att åka (i stort sett).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Johan wrote: å andra sidan har jag nu två gasmackar inom en radie av 1km från där jag bor - och det finns en mack på väg ut ur stan åt vilket håll jag än väljer att åka (i stort sett).
Du tror inte att du riskerar förmånsbeskattning på sådan lyx?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

:D
Tyvärr kan det väl bara bli sämre, inom överskådlig framtid, när vi någon gång flyttar här ifrån.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har iofs tre kilometer till närmaste station hemifrån men å andra sidan passerar jag sex gasstationer på väg till jobbet (förutsatt att jag gör en omväg på några hundra meter i fyra av fallen). Det är helt OK, man behöver aldrig stå utan gas under de 4 mil jag har till jobbet :-)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Johan wrote:DJ: Varför är det så billigt? Har de ingen väg/trafik/CO2/etc-skatt på gas?

Jag kommer inte ner i dina priser, men å andra sidan har jag nu två gasmackar inom en radie av 1km från där jag bor - och det finns en mack på väg ut ur stan åt vilket håll jag än väljer att åka (i stort sett).
I tyskland tankade jag för 0.72 som billigast, inte så långt ifrån.

Men de promotar de alternativa bränslena en aning, och sen är det ju samma gas som jag värmer huset med, då betalar jag bara 0.38 Euro /kubik har jag för mig. Fast då kommer den med lågt tryck, och jag kommer inte köpa en egen kompressor, även fast det går och finns färdiga lösningar att köpa till garaget.

Stödjer istället macken som ligger 10 km bort, halvvägs till svenskarnas motsvarighet till turkbutiken, IKEAs matavdelning "swedestore"...
Dit åker vi rätt ofta och handlar falukorv, lingonsylt, köttbullar och allt annat vi inte klarar oss utan... :lol:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Sköndal i Sthlm lägre pris än i Årsta

Post by Sven »

30 juli var priset på fordonsgas på macken i Sköndal 9,71 kr/kbm. Har inte skaffat gasbil än, men nu beställt en ny Opel Zafira. Ville kolla avståndet till min närmsta mack och det är Sköndal på knappa 6 km avstånd. Har ytterligare 2 mackar på ca 8 km avstånd, men jag har det inte som en del av er göteborgare med i stort sett flera gasmackar alldeles in på knuten.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Nya tankställena i Gbg

Post by torkel »

Det jag gillar mest med de nya tankställena som byggs i Göteborg är att de faktiskt ligger i bebyggelsen. Gastankställen har annars en förmåga att ligga utanför sta'n eller i skumma industriområden.

Bra marknadsföring för gasen när tankställena syns och dessutom gör det gasen mindre "konstig" när den inte skuffas ut i obygden.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Placering av tankstationer

Post by Jonas »

Värst är väl Eons station i Eslöv - känns som många kilometer genom industriområde, sedan grusväg i ödemarken fram till en ensam pump mitt ute i ingenting. Placeringen i Gastelyckan i Lund eller vid reningsverket i Borås respektive Jönköping är väl inget som ger gasen en skjuts heller. Fordonsgas har lyckats rätt väl, speciellt i Göteborg som sagt. Möjligen med undantag för Uddevalla där det är ett par mil tur o retur mellan tankstationen o motorvägen :?
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag kan tipsa om tankstället i Eskilstuna, där jag tankar regebundet.
Pris 8,75 och alltid bra tryck. :D
Däremot tankade jag i Kristianstad under semestern och det var bedrövligt dåligt tryck. Det var mitt under det gigantiska Scoutlägret och mycket folk i området. Kan det vara så att trycket sjunker när efterfrågan blir för stor? Någon som vet? Hur fungerar det i Kristianstad annars?
V70 Bi-fuel -07
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Kristianastad och Helsingborg

Post by bi-fuel classic »

Tankade i Kristianstad Ringvägen (9.13kr) den 27 juli, borde fått i nån kubik till, trycket var nog inte det bästa.

Körde för övrigt 4 aug Kungälv->Helsingborg, tankade på Ängelholmsvägen 8,25 kr :lol: totalt 16,1 Nm för 23,5 mil. På returen 16,6Nm för 24,4 mil.
Fick först för mig att det var biogas nere i Helsingborg eftersom det var så billigt men förbrukningen var ju nästan samma. (Brukar ha ganska god koll på trycket genom att se efter hur lång körsträcka det tar innan gasmäteren ligger på första pinnen, normalt efter ca 3 mil vid bra tryck)

Läste sedan att på Öresundskraft hemsida att marknade för naturgas avreglrades den 1 juli, kanske detta medfört det låga priset och borde väl göra det även på andra fossilgasmackar?!
Post Reply