Klart för bidrag

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Klart för bidrag

Post by larfor »

Det är nu klart med bidraget för tankställen. Många ansökningar ligger redan inne på naturvårdsverket. :D
Läs mer på följande länkar:
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... tallen.htm
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... ningar.xls
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tjoho! Ansökan om bidrag till 59 nya tankställen hade inkommit till den 6 november! Och de sprider sig norrut också! :D
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

UTMÄRKT! :D
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Post by Kaffe »

Kommentar i nyhetsbrevet M-plus

Fler tankställen ger genombrott för gasbilar? Naturvårdsverket har fått in ansökningar om bidrag till 59 nya tankställen för fordonsgas, vilket nästan kan fördubbla antalet gasmackar i Sverige. Försäljningen av gasdrivna miljöbilar har längre lidit av att tankställena är få och tankställena koncentrerade i Sydsverige.

Den nordligaste macken ligger i Uppsala. Om alla nya ansökningar om bidrag resulterar i tankställen innebär det ett genombrott för gasdriften i Sverige.Antalet tankställen kan öka från dagens 60 till fler än 130 och även spridas längs kusten ända upp till Luleå. Bakgrunden är den lag som från april i år tvingar bensinstationer att sälja förnybara drivmedel.Hittills har mest etanolpumpar byggts,eftersom en pump för biogas är cirka två miljoner kronor dyrare.

I somras införde därför den förra regeringen ett bidrag på totalt 50 miljoner kronor som gynnar dyrare tankstationer som biogas.Ytterligare 100 miljoner kan delas ut under 2007. Naturvårdsverket har fått in ansökningar om 75 miljoner kronor för 59 tankställen.Ytterligare 75 miljoner finns kvar att söka.Ett sista hinder är att den svenska förordning som reglerar bidraget ännu inte är godkänd av EU-kommissionen.
Kontakt: Magnus Östling, magnus.ostling@naturvardsverket.se, 08-698 10 08 Hela listan på nya planerade tankställen för gas finns på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/dokument ... tallen.htm
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Volvo S60/V70 bi-fuel 2008??
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Post by Kaffe »

Nu har Naturvårdsverket beviljat bidrag till 46 tankställen.

Pressmeddelande
2007-01-19


Naturvårdsverket beviljar bidrag till 46 tankställen för biogas
Naturvårdsverket har beviljat sammanlagt 45,8 miljoner kronor i bidrag till 46 tankställen för biogas. Bidragsansökningar för ytterligare 12 tankställen har lämnats in. Det totalt sökta beloppet uppgår till 75 miljoner kronor. Naturvårdsverket har 145 miljoner kronor att fördela för åren 2006 och 2007 och det finns fortfarande möjlighet att ansöka om bidrag.

De nu beviljade bidragen avser tankställen i 15 län och 39 kommuner, från Ystad i söder till Luleå i norr. Det är FordonsGas Sverige AB som sökt och beviljats bidrag till de flesta tankställena (26 st). Därutöver har T-T Gasilage AB, AGA Gas AB, E.ON Gas Sverige AB och Svensk Biogas i Linköping AB fått bidrag till sammanlagt 20 tankställen. När man inkluderar de ännu inte beslutade ansökningarna, innebär de planerade nya tankställena nästan en fördubbling av antalet publika tankställen för biogas, från dagens 71 till 130 stycken.

– Det finns ett stort intresse för biogas som fordonsbränsle och genom stödet blir biogas nu tillgängligt i en större del av landet, säger Gunnel Horm, chef för enheten för investeringsprogram vid Naturvårdsverket, som administrerar ansökningarna.

Biogas är ett förnybart bränsle och därmed ett klimatvänligt alternativ till bensin och diesel.

– Ökad användning av biogas i stället för fossila bränslen som bensin minskar trafikens klimatpåverkan, säger Gunnel Horm.

Sedan våren 2006 är alla större tankställen skyldiga att tillhandahålla minst ett förnybart drivmedel. Syftet med det aktuella bidraget är att främja distributionen och därmed användningen av även andra förnybara drivmedel än etanol. Bidraget kompletterar klimatinvesteringsprogrammen som ger kommuner och andra aktörer möjlighet att söka bidrag för bland annat produktion av biogas.

Läs mer om bidraget på www.naturvardsverket.se/tankstallen
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

jamen, det är ju kanon. Snart kan även jag som åker norröver lite då och då nästan helt överge den gammalmodiga bensinen, :D
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Äntligen! Snart kan hela E4;a sträckning norr om Uppsala ha hyggligt bra täckning med gas-mackar.

När ska vi få möjlighet att efterkonvertera bilar till CNG teknik då? I Tyskland är det lagligt, för 3-5 000 euro.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Stadspartner AB skriver på sin hemsida att de utför biogaskonvertering av flera olika bilmodeller.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jag kollade med Stadspartner AB i Linköping i våras. Deras svar var att den enda modell som f.n. var godkänd för efterkonvertering i Sverige är deras egen Skoda Octavia 1,6 version, de höll även på att certifiera Renault Kangoo för gas-drift.

Inget av dessa två alternativ är dock i min bilsmak. Har inte hittat någon annan info någonstans om att det skulle blivit lättare att efterkonvertera vilken bil som helst? Någon som vet något mer, eller t.o.m. har lyckats efterkonvertera sin bil och fått den godkänd?

Det enda jag har hört skulle skilja sig i kravställning mellan svenska regler och EU-reglerna är kravet på att utrustningen skall fungera ner till -40 grader, där EU-reglerna nöjer sig med -20. Om alla bilar som säljs idag i Sverige kan bevisa att de uppfyller -40 graders regeln var dock tveksamt enligt något reportage i radio/tv.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Du tänker på reportaget i Kaliber:
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... el=1016457
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jo, just den artikeln var det jag tänkte på!

Undrar hur det skulle gå om någon tar in en bil med EU godkännande som flyttgods - skulle det också räknas som parallellimport och kräva extra intyg även om man tar in en modell som redan säljs här?

Det är just den ökade risken för läckage vid lägre temperaturer de verkar inrikta sig mot. Samtidigt är just konsekvenserna vid ett ev. läckage en av de fördelar man brukar nämna när det gäller gasbilars säkerhet - d.v.s. att gas sprider sig upp och bort från bilen jämfört med bensin som rinner ner under bilen.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Den nuvarande förordningen som styr bidragen till tankställen för biogas föreskriver att anläggandet av dessa ska påbörjas senast den 31 december 2007. Regeringen överväger att förlänga denna tid till 31 december 2008 för att alla avsatta pengar (150 miljoner) ska komma till användning.

http://www.sr.se/ostergotland/nyheter/a ... el=1567750

Hoppas det går igenom. Det ska väl godkännas av EU också...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

AndersH wrote: Regeringen överväger att förlänga denna tid till 31 december 2008 för att alla avsatta pengar (150 miljoner) ska komma till användning.
De inte bara överväger, enligt en annan artikel så avser de att förlänga tiden. http://www.recyclingnet.se/iuware.aspx? ... soid=65880
Post Reply