Dålig rubrik i SVD.

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Dålig rubrik i SVD.

Post by Fred »

Var det fler än jag som reagerade på den urusla rubriken i Svenskans webtidning idag?

Svag miljövinst från matavfallet


För alla de som bara läser rubrikerna måste det ju uppfattas som att det kanske inte är så stor idé att sortera sitt matavfall eftersom det ger en "svag miljövinst". Läser man artikeln så inser man att det inte är alls det den handlar om utan problemen med att Stockholms matavfall måste transporteras för att bli biogas. Att matavfallet sorteras ger en stark miljövinst om logistiken kan fixas!

Jag ska ta och skriva till journalisten och be om en motivering till rubrikvalet... :evil:

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Dålig rubrik i SVD.

Post by Fred »

Nu är rubriken ändrad:

Återvinning fläckas av frakt

Kanske inte den bästa ändringen men ändå bättre. Jag föreslog i mitt mail rubriken: "Stor miljövinst från matavfallet minskas av frakt". Jag vet inte om journalisten kanske fått många mail om rubriken men hon valde i alla fall att inte svara på mitt mail.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Dålig rubrik i SVD.

Post by David N »

Journalister har normalt inte kontroll över sina egna rubriker, så det kan mycket väl vara så att hon bara skickade mejlet vidare till en redigerare/redaktionschef eller vad de nu har för person som håller i själva presentationen. Lätt då att svaret uteblir då hon inte är den som ändrar eller kanske inte ens skrivit rubriken till att börja med.

Rubriker är ofta korta och tendensiösa för att väcka intresse, men det är ju som du är inne på ingen anledning till att skriva något som inte alls har täckning inne i artikeln.
Subaru Legacy -12
Post Reply