Stockholmsglädje!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
alexiroberto
Posts: 2
Joined: 2012-07-18, 13:40

Re: Stockholmsglädje!

Post by alexiroberto »

Hej jag undrar var man kan tanka 100% biogas i sthlm? spelar ingen roll vart.
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Patrik N »

Jag vet inte om det finns någon gasmack som garanterar 100% biogas. Statoil Hammarby Sjöstad, Statoil Sköndal och OKQ8 Årsta får sin gas från gasnätet i Stockholm. Stockholm Gas station på Arlanda hämtar sin gas i Örebro och de skriver på sin hemsida att de normalt har 90% biogas.

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stockholmsglädje!

Post by Fred »

Med tanke på att tillgången långt ifrån täcker efterfrågan så tror jag att Patrik har rätt. Anledningen till att det nu i princip alltid går att tanka gas i Stockholm är beslutet som togs för något år sedan att täcka upp biogasbristen med naturgas.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Den nya Preem-macken i Högdalen har hela 3 pumpar/6 munstycken så där lär det aldrig bli kö :D . 2 av pumparna är placerade for att supporta större fordon men det går lika bra att tanka sin personbil även där.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Blev lite förvirrad när jag körde in på macken i Rinkeby och till min stora förvåning så finnas där nu 2 pumpar och 4 munstycken :-) Nu har det ju inte varit någon kö där på evigheter men nu är risken ännu mindre att det skulle bli någon.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Om man får tro OKQ8s stationssök så har vi en gasmack i Haninge också, vet dock inte när den öppnade. Nynäsvägen 23. Det skulle i så fall vara den 24e macken i länet. Den är dock inte listad på gasinfo.se eller gasbilen.se. Någon som tankat där?

http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Nu finns macken i Haninge listad på gasinfo.se med information om att det tas i bruk under maj månad.

Sedan har vi en ny mack i i Norsborg också, på OKQ8 Tegelbruksvägen som ser ut att vara öppen redan om man får tro gasinfo.se :D

Då är vi uppe i 25 mackar!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Sv: Stockholmsglädje!

Post by Patrik N »

Macken i Fittja (Norsborg) finns med i E.on's app med pris och allt så den är i gång.

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Stockholmsglädje!

Post by avozetta »

Dags för ett par glädjande nyheter:

Ny biogasanläggning i Huddinge: http://www.aftonkuriren.se/?p=70939. Hoppas verkligen att inte att det blir en repris på det som hände i Älta. Kanske kan detta hjälpa till, http://www.atl.nu/teknik/mindre-lukt-med-ny-metod

OKQ8 i Solna/Vreten bygger om för fler pumpar, klart nästa vecka enligt personalen på macken och gasinfo.se
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply