Nya tankställen i Göteborg

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Nya tankställen i Göteborg

Post by Pka »

http://www.cisionwire.se/e-on-sverige-a ... eborg98938
I dag invigde OKQ8 och E.ON sina två första tankställen för fordonsgas i Göteborg.
:D
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
thlilj
Posts: 11
Joined: 2008-05-14, 22:59
Location: Olofström

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by thlilj »

Såg att EON bjöd på Gratis gas också :) Nån som hann utnyttja erbjudandet ?
http://www.eon.se/templates/Eon2PressPa ... anguage=SV
margu
Posts: 6
Joined: 2010-07-31, 18:00
Location: Göteborg

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by margu »

Jag har varit och tankat på eons station vid gasklockan ett par gånger nu. 50% biogas och ett lägre ekvivalentpris än hos Fordonsgas station, som ligger 50m ifrån. Jag är helnöjd och kommer att tanka här varje gång. Har inte märkt någon ökad bränsleåtgång heller med eons gas (jämfört med Fordonsgas) trots att den innehåller 50% biogas. Nu vet jag inte hur mycket biogas Fordonsgas blandar i sin gas i Gbg, men inte är det väl 50%. Nån som vet?
Volvo V70 Bi-fuel 2007
Volvo V70 Bi-fuel 2016
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by Jonas »

Som skrivits många gånger förut, det är naturligtvis exakt samma gas hos Eon och Fordonsgas. Eon köper in motsvarande mängd biogas och blandar in någon annanstans, i Göteborg är andelen fossilgas förmodligen avsevärt högre. Men det verkar som om väldigt många byter till Eon i Göteborg och Mölndal nu när dom är mer än 2 kronor billigare per kubik jämfört med Fordonsgas. Även personal från Fordonsgas tankar hos Eon pga prisskillnaden. Hoppas Eon skyndar på med utbyggnaden, det köar upp vid Falutorget oavsett tid på dagen.

Sent from my HTC using Tapatalk
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by torkel »

Fordonsgas säger själva att de har 50% biogas i sin blandning. När man skriver avtal om GrönGas är det bara för hälften av gasen man betalar extra. Resten är alltid biogas.

Kravet från Svanen är för övrigt att minst 1/3 av volymen är förnyelsebar.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by Jonas »

Det innebär inte att du får 50% biogas i tanken i Göteborg, det innebär att Fordonsgas tar ansvar för att en volym motsvarande minst 50% av det du tankar i något skede kommer vara biogas. Om t.ex. 96% är fossil i Göteborg men 0% i Mariestad och Lidköping så jämnar det ut sig. Det är bara en liten del biogas i ledningarna i Göteborg? Eka i Bohus, petrokemi-industrin i Stenungsund och det stora kraftvärmeverket vid Rya i Göteborg får ju knappast 50% biogas? De sitter ju alla på exakt samma ledningsnät men förbrukar väääldigt mycket mer gas än biltrafiken. Det skulle behövas enorma volymer biogas om all gas skulle vara 33-50% biogas. Lite som när jag köper el från vindkraft, det är ändå el från reaktorerna i Ringhals och från vattenkraften i Trollhättan-Edet i mina ledningar i praktiken. Mitt elbolag förbinder sig dock att handla in motsvarande mängd vind-el under perioden och därför påverkar jag energimixen i ett längre perspektiv. Tittar man på Fordonsgas-stationen i Kungälv så sitter den kopplad på plastslangen som utgör gasledningen till Eka och grenen utgår från stamledningen till Stenungsund. Halten icke fossil metan måste väl vara försumbar just där? När den stora förgasningsanläggningen är klar i Göteborg så ska den väl producera biogas motsvarande 20% av Ryaverkets gaskonsumtion - med risk för att det var ngt högre andel, kanske 25%, minns inte exakt.



Sent from my HTC using Tapatalk
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Nya tankställen i Göteborg

Post by torkel »

Absolut Jonas, du har helt rätt. Skillnaden på Göteborgsgasen är att man tillsätter komponenter i biogasen (vilka-det-nu-är) som ger den samma energiinnehåll som naturgas.

Min poäng var dock egentligen att det är ytterligare något som visar på att det är samma gas. Frågan har dykt upp många gånger på forumet.
Post Reply