Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Skriv svar
Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-02-11, 10:39

Hej allihopa!
Var ett tag sedan jag var inloggad här, men jag har dock inte suttit sysslolös. I november 2009 skrev jag en insändare om det hutlösa biogaspriset som blev en artikel i Extra Östergötland:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=1676

Nu har jag i nästan ett års tid försökt att få en ny artikel publicerad i någon tidning. Östgötakorrespondenten eller Corren verkade vara intresserade. Jag var där och pratade med en reporter som lovade att de skulle göra något av artikeln. Många månader senare efter många om och men, vid Jul, så publicerade de en artikel men de hade stulit alla idéer och punkter som jag hade i min artikel och vänt det hela till Svensk Biogas fördel. Där jag kritiserade dem så försvarade deras artikel SBs handlingar och rättfärdigade allt från det höga biogaspriset till framtida höjningar. Omedelbart efter att artikeln publicerats så höjde också SB priset till 11,99kr.

Jag har varit på dem om detta men det bästa som jag får nu är en debattartikel som jag var tvungen att förkorta till en fjärdedel av den ursprungligas storlek.
Ja, hur som helst, nu har de lovat att debattartikel ska publiceras imorgon lördag den 12 feb 2011. Så, för er som vill läsa så bör artikeln finnas där imorgon.

I övrigt, se till att också skriva artiklar och kontakta pressen, lokal press eller rikstäckande. Varje publicering får exponering och sätter press på biogasbolagen och prissättningen. Om det inte skrivs tillräckligt så tror de att de kan höja priset hur mycket de vill. Korta, medellånga och långa artiklar, insändare, debattartiklar - ja allt räknas.

När jag först köpte biogasbil så kostade den strax över 9kr att tanka. Nu kostar den 12kr. Är det så de menar att folk ska gå över till biogasbilar? Att man tjänar 1kr/litern? Vilket skämt!

Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-02-14, 00:30

Ok, jag har scannat in debattinlägget från tidningen för dem som vill läsa.
Corren-biogas-debatt-12-feb-2011-utan-namn.png
Corren-biogas-debatt-12-feb-2011-utan-namn.png (178.81 KiB) Visad 12879 gånger

cpalm
Inlägg: 69
Blev medlem: 2009-09-11, 22:01

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av cpalm » 2011-02-15, 00:15

Alltid bra med en debatt och ju mer offentlig desto bättre. Skulle gärna själv vilja att biogasen kostade 9 kr eller 4 kr per Nm3.

Men är artikeln verkligen saklig? Vad finns det t.ex. för belägg för att biogasproduktionen/försäljningen skulle vara en kassako?
Är inte problemet i själva verket att biogasen inte är en kassako?

Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-02-15, 22:44

Jag menade att de ser oss som en kassako som finns där för dem för att mjölkas. Med andra ord att de vet att de kan sätta vilket pris de vill och de som redan köpt biogasbil kommer att behöva tanka i alla fall.

Sen finns det ju indikationer på att det kostar runt 4kr/nm3 att skapa biogas. Men de säljer den alltså för 12kr. Väldigt överdriver påslag tycker jag i synnerhet som det är kommunala Tekniska Verken som producerar och distribuerar. Är det på detta sätt som folk ska vilja köpa biogasbil? Ett skämt... och priset ska inte bero på bensinpris utan ligga på någon krona över produktionspris.

cpalm
Inlägg: 69
Blev medlem: 2009-09-11, 22:01

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av cpalm » 2011-02-17, 00:35

Gazprom skrev:priset ska inte bero på bensinpris utan ligga på någon krona över produktionspris
Jo, men priset måste hur som helst ligga en bit under bensinpriset annars skulle de knappast sälja någon gas alls.
En rimlig förklaring till att gaspriset är så nära kopplat till bensinpriset skulle då vara att kostnaden för gasen i själva verket överstiger bensinpriset. Dvs. att gasen subventioneras, men inte mer än nödvändigt.

Det är ju en förklaring som givits tidigare från diverse håll. Om det är sant vet jag inte, men om man tittar på Svensk Biogas:s resultat så talar det ju i allafall inte mot denna förklaring; 2009: -8,6 miljoner, 2008: -9,8 miljoner, 2007: -19,5 miljoner. Knappast en god affär för kommunen i kronor och ören.

Sen skall man nog inte stirra sig blind på produktionskostnaden. Det finns ju många andra kostnader innan gasen hamnar i våra tankar.

Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Fred » 2011-02-17, 12:07

Detta med den mystiska prissättningen har vi ju diskuterat ganska mycket här på forumet och för mig handlar det om ärlighet från distributörernas sida. Om de kunde vara rakryggade nog att tala om den verkliga strategin bakom gaspriserna, som troligen är precis det som cpalm skriver, så skulle jag köpa det. Nu kommer ju de (i alla fall AGA här i Stockholm) med lama förklaringar som att gasen transporteras med lastbil därför ökar kostnaden när bensinpriset går upp (?!). Jag vet inte om jag någonsin sett en lastbil som drivs med bensin.

Kunde de istället säga: "Vi har så höga produktionskostnader på gasen att vi tvingas subventionera den för att kunderna ska ha ett incitament att välja gas före bensin. Därför har vi valt att sätta priset till 90% av rådande bensinpris som ett rent schablonpris." så hade det känts mycket lättare att acceptera prissättningen.

Det ska bli mycket intressant att se vad som händer med gaspriset nu när det finns planer på att ta in mer naturgas för att täcka bristen här i Stockholm. Naturgas är mycket billigt, långt mycket billigare än bensin, och ju större andel naturgas det är i fordonsgasen desto billigare borde den vara. Biogasproduktionen ska också öka i Stockholm vilket gör att transporterna kommer minska...kommer det påverka priset? Troligen inte...eftersom den officiella motiveringen till gaspriset inte är sann.
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-02-20, 23:45

Jo visst tillkommer det kostnader förutom själva produktionen och visst så investerar Svensk Biogas tex mycket pengar i nya anläggningar och ökad kapacitet, men bara det faktum att de ger en rabatt på biogas till Östgötatrafiken tex för deras bussar och även till taxibolag med 20-25% så säger du ju något om vad de egentligen har råd med. Tycker inte åp något sätt att de förtjänar det mer än vi. Istället skulle de sänka priset för alla skulle jag se.

Alltså om planen hela tiden har varit att höja priset efter bensinen så borde ju säga det direkt så att man vet om det är lönt att köpa biogasbil eller inte. När jag köpte så kostade den 9,59kr och då kan man ju tänka att om den håller sig på 9-10kr under de närmsta åren framöver tex så är det ju bra. Men allt jag sett är bara giriga och omotiverade höjningar.

Om de inte kan gå med vinst så på vilket sätt ska det vara vårt problem. Sälj verksamheten då till någon som faktiskt kan leverera biogasen till ett slutkundspris på 9kr tex. De kunde ju hålla den nivån tidigare men nu jublar de bara över det skyhöga bensinpriset så att de kan höja. Vad händer då om bensinpriset (mot förmodan) rasar till 9kr, kommer gaspriset att hamna på 8,99kr och de gör en jätteförlust eller vad?

Det är ju hela poängen med gasen tyckte jag - att priset borde vara stabilt då det inte finns någon världsmarknad. Att de går med minus ska jag inte stå för. De måste ha förutsett sina investeringar och informera invånarna om deras prisplaner istället för att lura tusentals bilister.

osh
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-05-03, 00:49

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av osh » 2011-02-21, 21:14

Enligt centerpolitiker i Borås subventioneras biogastillverkningen här med i runda slängar 6mkr per år om jag inte missminner mig. Kan ha varit 8mkr också. Men däromkring iaf.
Exakt hur de räknat vet jag dock inte. Fick det som svar på min kritik över att de höjt priset med 10% på ett år.

cpalm
Inlägg: 69
Blev medlem: 2009-09-11, 22:01

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av cpalm » 2011-02-21, 23:11

Gazprom skrev:Sälj verksamheten då till någon som faktiskt kan leverera biogasen till ett slutkundspris på 9kr tex.
:shock: Menar du allvar? Varför inte sälja till någon som kan leverera till 2 kr när man ändå håller på?

Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Fred » 2011-02-22, 00:23

Det verkar som att Gazprom endast valde att köpa gasbil efter föreställningen att det skulle vara billigare än en bil för konventionellt bränsle och att han nu känner sig lurad eftersom priset på gas gått upp. I mitt tycke är det lite naivt...alla bilägare är helt i händerna på jätteaktörer som vet att vi är 100% beroende av dem. Dessutom fungerar inte konkurrensen på fordonsbränslemarknaden eftersom den består av oligopol, för att inte säga karteller. Fordonsgasmarknaden är dessutom värre eftersom det är i princip geografiska monopol och då finns ingen priskonkurrens alls. Jag tror att vi ska vara glada att gasdistributörerna håller priserna där de gör, skulle de ta ut samma marginaler som petroleumbolagen skulle gaspriset ligga flera gånger högre än det gör idag.

Om det är några bilägare som blivit lurade så är det ju etanolstackarna! De lurades att de köpte miljöbilar när etanolpriset låg lågt. Nu har det visat sig att det inte alls var miljöbilar och etanolpriset har skjutit i höjden rejält så ekonomiskt sett är det bättre att köra på bensin!
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

dobese
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-10-01, 15:15
Ort: Linköping

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av dobese » 2011-02-22, 08:33

Gazprom wrote:
men bara det faktum att de ger en rabatt på biogas till Östgötatrafiken tex för deras bussar och även till taxibolag med 20-25%
Lite naivt att tro att bussbolag eller taxibolag inte har rabatt på bensin jämfört med vanlige konsumenten. Varför skulle inte en storkonsument kunna förhandla till sig ett bättre pris oavsett produkt. Livet är inte rättvist och du kan aldrig få samma rabatter att gälla alla. Mig veterligen finns det något uttalat från Svensk Biogas att man ska vara billigare än bensin men inte att man ska hålla samma pris hela tiden. Vilken produkt fungerar det så för?

Problemet som jag skulle vilja se det är att Svensk Biogas har monopol i Östergötland och där med inte får någon prispress från en konkurrent. Konkurrens skulle kunna vara ett incitament till att effektivisera och sänka sina produktionskostnader. Nu är det ju inte säkert att det skulle bli lägre pris om en ny aktör skulle dyka upp då det troligen skulle behövas ett högt konsumentpris för att ha möjlighet att etablera sig. Däremot på lång sikt kan det nog generera ett lägre pris även till konsument.

Dessutom har staten ett ansvar att titta på subventioner som kommer alla till nytta genom att gynna både biogasproduktion och biogasanvändande.
V70 Bi Fuel -06

Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-02-25, 22:39

Att acceptera att man är under fullt beroende av monopolföretag tycker jag är en dålig idé. Man måste fortsätta kämpa, se på Frankrike tex. Där låter de sig minsann inte hållas. Typiskt Sverige där ingen protesterar...

Ja, de hade ju ett pris på drygt 9kr Nm3 tidigare, då kan de gott ha det nu också. Det är det vi har staten för. De kan införa prisstopp och ställa krav, i synnerhet då det inte finns någon konkurrens för tillfället. De höjer ju skatten på bensin hela tiden och vad hjälper det då om gasbolagen höjer sitt obeskattade bränsle i samma stund? Jo, det blir dyrare för alla - bensinbilister som gasbilister.

Sedan etanolen, visst men vem trodde på etanolen? Det var ju dömt att misslyckas eftersom att att man måste odla upp mark till den och det är väl klart då att det blir diskussioner om ifall marken ska användas till etanoltillverkning eller ej osv.

Anser att staten har ett ansvar här som kontrollorgan som de inte tar. De måste premiera gasbilister, inte bestraffa. Det måste ju vara billigare att äga en gasbil än en bensinbil om man vill få folk att byta till den typen av bilar.

Jimmy
Inlägg: 88
Blev medlem: 2008-08-31, 09:12
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Jimmy » 2011-02-28, 08:38

Gazprom skrev:Anser att staten har ett ansvar här som kontrollorgan som de inte tar. De måste premiera gasbilister, inte bestraffa. Det måste ju vara billigare att äga en gasbil än en bensinbil om man vill få folk att byta till den typen av bilar.
Naturligtvis är det bra med ekonomiska incitament för att få människor att välja miljöbättre alternativ. Jag är däremot lite förvånad över att det på nästan alla andra områden går bra för människor att betala extra för en minskad miljöbelastning men inte på fordonssidan. Det går bra att köpa KRAV-odlade bananer för 10kr med per kilo men inte att välja ett miljöbättre drivmedel om det inte bär sig. Jag vet att det här inte gäller alla men jag upplever att det gäller många. Vad beror det på?
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07

Användarvisningsbild
Fred
Inlägg: 1051
Blev medlem: 2008-01-21, 12:23
Ort: Stockholm

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Fred » 2011-02-28, 12:17

Så här ser jag det:

Först och främst är det faktiskt inte så vanligt att "folk" väljer KRAV-märkta produkter. Visst finns det de som gör det men de tillhör en minoritet. Sen är det ganska stor skillnad på att sträcka sig till lådan bredvid för några bananer som är lite dyrare nån gång i månaden än att välja en bil som drivs av det alternativa bränslet vilket kräver en hel del uppoffringar, både ekonomiskt och praktiskt.

Människan är, grovt generaliserat, alltid sig själv närmast och väljer därför alltid det som är billigast, bekvämast och mest praktiskt för den enskilde individen. Om en individ visste att ingen annan skulle drabbas av ett specifikt agerande, hur omoraliskt eller farligt det än skulle vara, så skulle denna ändå göra det om det var enklaste/billigaste. Säg att du som läser detta visste att det inte skulle drabba någon annan att slänga alla gamla batterier i naturen så skulle du väl göra det istället för omaket att ta med dem till en batteriholk?

Väldigt många människor har inte förmågan att se att även de, som enskilda individer, påverkar "the big picture". De resonerar så att vad spelar det för roll om jag slänger ett batteri i soporna när resten av världen dumpar allt i naturen.

Därför krävs ibland toppstyrning från dem vi valt fram för att fatta de stora besluten i samhället. De kan med olika medel påverka människor att inte välja det som är bekvämast. De kan välja på att straffa oönskat beteende eller belöna det önskade. Personligen tror jag inte på piskan, det riskerar att göra oviljan att göra "rätt" större och att göra folk förbannade. Moroten är mycket effektivare. Om politiker ser till att det blir enklare (eller åtminstone lika enkelt), billigare och mer praktiskt att välja "rätt" så är det klart att gemene man kommer göra det istället. Av dessa morötter är pengar det absolut effektivaste.

Se på retursystemet vi har för dryckeskärl. Vi i Sverige återvinner vi smått otroliga 91% av alla aluminiumburkar som säljs! Enda anledningen till siffran är så hög är att man får tillbaka pengar för att man gör sig besväret att släpa burkarna till pantmaskinen. Handen på hjärtat, skulle du göra det om du inte fick något för det? :roll: Givetvis inte, burkarna skulle hamna i soporna. Burkpanten banade väg för ett återvinnings-"tänk" som här i Sverige gjort att steget till att källsortera och återvinna även sånt vi inte får betalt för inte blev så stort. Därför är vi många som även gör oss omaket att sortera ut också de förpackningar som inte ger pant. Dock är det långt ifrån 91% av dem som kommer tillbaka.

Jag är därför övertygad om att det absolut effektivaste sättet att få den stora "massan" att ge upp de mer praktiska, roligare (?) och bekväma fossila bränslena är att det blir billigare att tanka! Pengar som syns direkt när de försvinner ur plånboken svider mer än dem som försvinner vid inköp av bilen eller någon gång längre fram (jag tänker då på servicekostnader etc). Även här kan vi dra parallellen till burkarna. Hur många tänker på att vi faktiskt betalar panten när vi köper burken och hur många tänker på att vi har en kostnad om vi tar bilen för att åka och panta? Nej, det vi tänker på är det där kvittot vi får ur maskinen som vi sedan kan handla för!

Människan är märklig ibland... :wink:
Bild
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02

Gazprom
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-11-04, 22:31

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av Gazprom » 2011-05-19, 02:04

Ja, det är skillnad på KRAV-bananer och att åka biogasbil. INte bara att det är betydligt mindre grej att välja krav-bananer i hyllan bredvid än att gå över till biogas men om du köper ett kilo bananer så har du betalat 10 kr mer bara men om du kör en dag i staden så har du betalat mycket mer och bilen är ju en symbol för frihet trots allt.

Nu har ju Svensk Biogas höjt till 12.58kr. De samvetslösa *¤#""#¤**!!!
Och nu så ska vi Linköpingsbor också börja sortera matavall så att de kan göra mer av den dyra biogasen som snart ingen vill ha!
Jag valde biogas för att jag kunde slå flera flugor i en smäll. Billigare, priset borde hålla sig stabilt då det inte finns någon världsmarknad, miljövänligt, låg skatt (jag kan ha en riktig bil men betala i skatt som för en Smart car eller liknande).
När nu de flesta av dessa argument försvunnit så slår jag inte längre flera flugor i en smäll. Inte så mycket billigare än bensin (har varit dyrare ibland när bensinen dippat ned), priset är inte alls stabilt och miljövänligt? Nja för när priset går upp och jag börjar tanka bensin i protest så vette f_n om det blir så miljövänligt...

Se det såhär:
Jag måste alltså fortsätta slåss för lägre bensinpris och skatt för att det i sin tur ska ge lägre pris på biogas eftersom att biogaspriset sätts efter bensinpriset och inte efter faktisk produktionskostnad! Det är ju skandal!
Jag som ville gå över till ett miljöbränsle måste kämpa för billigare fossila bränslen! Det är vad Svensk Biogas och alla andra samvetslösa gasbolag som är med i kartellen ger för resultat när de sätter pris efter bensin. Varför jämför de dessutom med bensin? Varför inte med diesel och räkna med att en bil då drar 30% mindre? Eller RME? Eller Etanol? Eller el? Eller vätgas? Varför jämför de sin produkt med ett fossilt bränsle och inte ett "miljöbränsle" när de räknar ut pumppriset?

Jo, för att det passar dem! Och oss skiter de fullständigt i!

track_snake
Inlägg: 493
Blev medlem: 2006-10-06, 05:36

Re: Debattartikel i Corren imorgon lördag 2011-02-12

Inlägg av track_snake » 2011-05-24, 11:48

Gazprom skrev:Ja, det är skillnad på KRAV-bananer och att åka biogasbil. INte bara att det är betydligt mindre grej att välja krav-bananer i hyllan bredvid än att gå över till biogas men om du köper ett kilo bananer så har du betalat 10 kr mer bara men om du kör en dag i staden så har du betalat mycket mer och bilen är ju en symbol för frihet trots allt.

Nu har ju Svensk Biogas höjt till 12.58kr. De samvetslösa *¤#""#¤**!!!
Och nu så ska vi Linköpingsbor också börja sortera matavall så att de kan göra mer av den dyra biogasen som snart ingen vill ha!
Jag valde biogas för att jag kunde slå flera flugor i en smäll. Billigare, priset borde hålla sig stabilt då det inte finns någon världsmarknad, miljövänligt, låg skatt (jag kan ha en riktig bil men betala i skatt som för en Smart car eller liknande).
När nu de flesta av dessa argument försvunnit så slår jag inte längre flera flugor i en smäll. Inte så mycket billigare än bensin (har varit dyrare ibland när bensinen dippat ned), priset är inte alls stabilt och miljövänligt? Nja för när priset går upp och jag börjar tanka bensin i protest så vette f_n om det blir så miljövänligt...

Se det såhär:
Jag måste alltså fortsätta slåss för lägre bensinpris och skatt för att det i sin tur ska ge lägre pris på biogas eftersom att biogaspriset sätts efter bensinpriset och inte efter faktisk produktionskostnad! Det är ju skandal!
Jag som ville gå över till ett miljöbränsle måste kämpa för billigare fossila bränslen! Det är vad Svensk Biogas och alla andra samvetslösa gasbolag som är med i kartellen ger för resultat när de sätter pris efter bensin. Varför jämför de dessutom med bensin? Varför inte med diesel och räkna med att en bil då drar 30% mindre? Eller RME? Eller Etanol? Eller el? Eller vätgas? Varför jämför de sin produkt med ett fossilt bränsle och inte ett "miljöbränsle" när de räknar ut pumppriset?

Jo, för att det passar dem! Och oss skiter de fullständigt i!
----------------------
Att biogaspriset skall slaviskt följa bensinpriset låter ju sjukt men så är det.

Går bensinen upp eller ned 10 öre går biogaspriset upp eller ned 9 öre.

Så är det inte med etanolen, den har uppenbarligen en egen prissättning. Nu är E85 (inkl. merförbrukning) ca. 1 kr billigare per mil än bensin.

Tydligen kan inte biogasleverantörerna räkna ut vad priset borde vara; det finns inget annat sätt att tolka nuvarande slaviska följande av bensinpriset på.

mvh/track_snake

Skriv svar