Nya tankställen 2011

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Roighan
Posts: 6
Joined: 2011-01-29, 09:13
Location: Karlstad

Nya tankställen 2011

Post by Roighan »

Under 2011 planerar E.ON och OKQ8 att etablera 14 nya tankställen och under 2012 15 nya tankställen, men vart? Jag som bor i Karlstad är givetvis mer intresserad av var i närområdet pumpar planeras att sättas upp. Någon som vet?

Edit: Källa http://www.okq8.se/privat/miljo/miljooc ... fordonsgas
Last edited by Roighan on 2011-01-30, 22:18, edited 1 time in total.
VW Touran -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya tankställen 2011

Post by Fred »

Hej Roighan och välkommen till forumet!

Varifrån kommer uppgiften?

Ett tips är ju att skicka ett mail till E.On och fråga dem. Tyvärr är svaret allt för ofta att ingenting är klart ännu men är det någon som kan svara på frågan så är det ju E.On själva.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Roighan
Posts: 6
Joined: 2011-01-29, 09:13
Location: Karlstad

Nya tankställen 2011

Post by Roighan »

Tack!

OK/Q8s hemsida var källan. Jag tänkte att det kanske finns folk här på forumet som har lite koll på planerna. Själv har jag precis införskaffat min första gasbil, så jag kommer nog hänga här en del framöver.

Här i krokarna är det just OK/Q8 som sätter pumpar. Jag hoppas ju på att fler bolag gör detsamma så det kommer igång inåt land.
VW Touran -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya tankställen 2011

Post by Fred »

Kul med en ny aktiv medlem! :D

Lägg gärna ut länkar när du kommer med information, det blir så mycket lättare för oss andra då och så slipper du svara på dumma följdfrågor! :wink:

Det är också jättebra om du lägger in vilken bil du har och i vilket område av landet du huserar (se hur det ser ut i mina inlägg. Allt detta gör du via "Kontrollpanelen"). Då slipper du skriva om det i inlägg som handlar om antingen din bil eller området du rör dig.

Mvh
/Fred

Edit:
Såg nu att du redan lagt in vilken bil du har.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nya tankställen 2011

Post by Patrik N »

Som taxiförare i Stockholm kör man ibland personer som jobbar inom branchen på olika bolag. Om jag sammanställer vad de som jag kört senaste året har sagt finns följande stationer med i diskussionerna om att få gas i Stockholmsområdet:

Preem Nacka Ektorp
Preem Islandstorget (Blackeberg)
Preem Globen
OKQ8 Västberga
OKQ8 Globen
OKQ8 Stuvsta
OKQ8 Upplands-Väsby

Nu är ju inget klart med dessa stationer men skulle dessa få gas inom typ ett år ser det ju mycket bättre ut, i allafall i Söderort.
Problemet mer OKQ8:s satsning är att de sammarbetar med EON och de kan ju idag inte få tag i tillräckligt med gas för att öppna stationen i Skvaltan, Nacka som har varit klar i mer en ett halvår.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Roighan
Posts: 6
Joined: 2011-01-29, 09:13
Location: Karlstad

Re: Nya tankställen 2011

Post by Roighan »

Så mycket är på gång men få pumpar kommer upp alltså. Här i Värmland har vi en pump och den står i Karlstad, men det fina är att Eon köper biogasen från ett av Karlstads reningsverk. Förhoppningsvis sprider sig detta så att gasen kan produceras lokalt och att det finns så det räcker. Gött att tanka närodlat :D


http://www.karlstad.se/apps/symfoni/kar ... 8023F?open
VW Touran -07
Roighan
Posts: 6
Joined: 2011-01-29, 09:13
Location: Karlstad

Nya tankställen 2011

Post by Roighan »

Kontaktade OK Värmland och fick ett ganska optimistiskt svar. Så länge kommunen är villig att satsa på biogasproduktion i sina reningsverk, köper AGA gasen och OK ställer sig positiva till att investera i pumpstation. Orter som troligen blir aktuella är Säffle i väster och Karlskoga i öster, då har vi täckning längs E18, vilket är viktigt tror jag. Sedan eventuellt Arvika, som täcker 61an. Hoppas på en pump till 2011 :)
VW Touran -07
PerT
Posts: 15
Joined: 2011-05-21, 08:30

Re: Nya tankställen 2011

Post by PerT »

Jag bor också i Karlstad. Det hade varit väldigt bra med en mack till i Karlstad, samt som du säger t.ex. i Säffle och Karlskoga, Arvika, Sunne, etc. Får hoppas på utbyggnad.
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: Nya tankställen 2011

Post by Gigamaster »

Hej!

Tyvärr ser det inte ut som om E.ON investerar alls i Värmland för tillfället.
Men för att se var E.ON planerar mackar brukar jag använda:
http://www.eon.se/templates/Eon2IFrameP ... anguage=SV

Man kan zooma ner till vägnivå för att få en uppfattning om var de ungefär kommer att hamna.
Med fördel bockas allt ur utom "gas". :wink:

Om man klickar på ikonen på kartan så hittar man info om när macken (troligen) ska byggas under "beskrivning", nere till höger.
Biogas. For Life
Post Reply