Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by taz »

Är det nån mer än jag som reagerat på prishöjningen nyligen från Fordonsgas sida?

Prisskillnaden mellan E.ON och Fordonsgas i Göteborg (E.ON finns på Falutorget) är nu uppe i 1,37kr/nm3!!

E.ON
Jämförpris: 9,80kr
12.25kr/nm3

Fordonsgas:
Jämförpris: 10,90kr
13,62kr/nm3

Detta är en rätt rejäl prisskillnad enligt mig!
Tankar jag på Eon så tjänar jag 41kr på en fulltank (30nm3)!!

Hur gör ni som bor i Göteborg.. Tankar ni på Falutorget?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by taz »

Ingen från Göteborg som tagit ställning till detta??
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by Johan »

Falutorget ligger på fel sida stan för min del.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by osh »

Kände inte ens till det tankstället förrän jag läste här. Tankade där i förrgår och det fungerade bra. Tankar oftast 100% biogas i Borås, men skulle tanken vara tom på vägen till/från jobbet så blir det nu falutorget istället för Kallebäck.
Tack för tipset.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by taz »

Nu är skillnaden på gaspriset 1,5kr/nm3 mellan E.ON och Fordonsgas på Falutorget...

Pris fordonsgas 14kr/nm3!!!!!
E.ON 12,50kr/nm3

Innebär en skillnad på 45kr på en fulltank 30nm3 i passaten....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by torkel »

Det är väl som man alltid misstänkt: Fordonsgas tar överpris på sin gas. Nu kan de inte längre skylla på att det är för att de ska kunna investera i nya tankställen -- EON bygger också ut i rasande tempo.
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by larsa »

Låter ju grymt!

Någon som vet om det är samma energiinnehåll på båda ställena?
Fordonsgas har mig veterligen alltid 1.25Nm3/liter bensin och jag vet att E.ON söderöver iaf tidigare har haft biogas och därmed 1.1Nm3/liter bensin.
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by torkel »

Det är samma gas från samma rörledning hos båda leverantörerna.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by bi-fuel classic »

Tankade 32,97Nm idag, bra tryck och lika snabb som fordonsgas på andra sidan vägen.
Det är EON 50 (hälfen bio och hälften fossil) som finns på stationen
0ställde färddatorn, skall bli kul och se snittförbrukningen på denna gasen, normalt ligge jag på 4,4-4,5kg/100km
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by torkel »

Det är odiskutabelt samma gas som Fordonsgas. Det är liksom inte möjligt att EON ska kunna särskilja sin egen gas när den kommer i ledningen. =)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by taz »

torkel wrote:Det är odiskutabelt samma gas som Fordonsgas. Det är liksom inte möjligt att EON ska kunna särskilja sin egen gas när den kommer i ledningen. =)
Såvida det inte står flak med gas vid tankstället så är de ju kopplade på samma ledning. Jag kan inte tänka mig något annat. Precis samma gas som fordonsgas som torkel säger.

Kul att lite folk börjar få upp ögonen nu..

Min sambo stod och tankade på E.ON ingen kö eller så där, på fordonsgas står 2 bilar och tankar för mycket dyrare peng.. De dumma är nog att många vet inte att det ligger ett gastankställe där :(
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by bi-fuel classic »

Har kört 35 mil nu på Eongas och har likadan snittförbrukning (i vart fall inte större förbrukning) enl färddatorn som när jag kör på fordonsgas dyra gas, alltså ca 45-50kr billigare att fylla tanken på eon,
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by larsa »

Studerar man länken nedan så framgår det att Eons Biogas 50 innehåller motsvarande 1.25 liter bensin / nm3. Dvs samma spec som Fordonsgas säljer.
http://www.eon.se/templates/Eon2TextPag ... anguage=SV

Låt priskriget börja!
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by torkel »

Tankade nyss på EON och OKQ8:s station på Göteborgsvägen i Mölndal. Den verkar också vara kopplad till ledning. 12:50/kubik och 40 kubik i tanken. 60 kronor sparade jämfört med Fordonsgas.

Det satt en skylt på stationen att den är under provdrift och att problem kan förekomma under tiden.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by bi-fuel classic »

Torkel: 40 kubik i tanken, vad har du för fordon?
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by torkel »

Jag vet, lite dåligt, men tanken var inte tom. =)

VW Caddy Maxi.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by Sven »

Torkel, med en så gigantisk tank borde du bara få tanka på sopbilarnas tankstationer! :wink:
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by Jonas »

Jag har också noterat att det skiljer 1.25-1.50/nm3 mellan Eon och Fordonsgas i Göteborg så jag har tankat rätt ofta hos Eon den senaste tiden. Ren principsak, även om jag anser att Eons storstilade expansionsplaner helt verkar ha försvunnit - det händer ju typ ingenting, två nya stationer i Göteborg på ett par år - så motiverar det knappast att expansiva Fordonsgas ska kunna hålla så pass mycket högre pris på samma gas utan att kunderna reagerar. Jag utgår från att de hundratals bilar som tankar på Fordonsgas station (typ 30 meter från Eons) vid Gasklockan har någon form av företagskort knutet till rabatter som vi inte kommer i närheten av, varför skulle dom annars stå där borta och tanka dyr-gas?

Dessutom har Eons station högre tryck, förmodligen pga att det är så få som använder den så att den hinner bygga upp bra tryck i mellan- och toppfyllningslager. Jag får in 25-27nm3 varje gång i Volvon och kommer då några mil extra jämfört med vad jag varit van vid tidigare, så har det inte varit hos Eon heller förrän efter nyår upplever jag så dom kanske har trimmat in stationen nu äntligen. Enda nackdelen är att stationen tar lång tid trots högt tryck och bra flöde i början, de sista 2 kubiken går så segt att en tankning från tom tank säkert tar 5 minuter :( Det är inget för den stressade alltså, dom får fortsätta tanka hos Fordonsgas och betala för det :)

Sen är jag fortfarande oändligt tacksam för att Fordonsgas byggt så många nya och väl fungerande stationer, speciellt senaste året. Det är bara det att jag inte är beredd att betala mer för gas än jag hade gjort om jag hade kört på bensin eller diesel. Räknar jag Fordonsgas priser och slår ut alla reparationer av gas-systemet så går jag nog back ett par kronor per mil jämfört med bensin och ännu mer mot diesel på sista raden. Hoppas Eon kan hålla nere priserna.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by bi-fuel classic »

Har samma erfarenhet. bättre tryck hos EON, tankat 3ggr i följd ( på 173mil) där och kommit 56-58mil varje gång utan att gasen i tanken tagit slut. fått på 32-33Nm. Förbrukningen i färddatorn ligger på 4,4kg/100km samma som när jag kör på Fordonsgas. Håller med att den är lite segt den sista Nm när man tankar men det är ok tycker jag man kommer ju kanske 10% längre sträcka på en tank pga det större trycket + att man betalar 45 kr mindre :D .
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by Marcus »

Lite kul att Göteborg Energi, som har FordonsGas logotyper på bilarna, tankar på E.ONs station vid gasklockan istället för FordonsGas på andra sidan vägen :)
Subaru Legacy Boxer CNG -12
User avatar
Marcus
Posts: 43
Joined: 2012-06-09, 09:03
Location: Göteborg

Re: Tanka gas i Göteborg E.ON vs Fordonsgas

Post by Marcus »

Jag såg idag att det är en ny pump på gång på Falutorget. Inte för att det har varit särskilt mycket kö när jag tankat där, men det skadar ju inte med fler pumpar.
Subaru Legacy Boxer CNG -12
Post Reply