Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Astra CNG »

Hej

Någon som vet när den nya macken skall vara klar.
Åkte förbi där igår och de ser ut att kommit ganska långt.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Daddy »

Pratade med personal på Statoil idag och den info de har är att den ska öppna "inom tre veckor". Allt är klart, det är bara tester och godkännande som återstår.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Anders B* »

Var på macken igår och talade med en av installatörerna. De hade just bytt någon sak och sa att det som behövs nu är ett godkännade sen är macken i drift. Det kommer att ta någon vecka eller två. Idag är det kvävgas i tanken för flytande gas, så snart de får OK så kommer de att fylla tanken med hela 18 ton flytande gas...jmf med ca. 1.2 ton för ett flak. Gasen kommer att vara naturgas från Finland till att börja med. När terminalen i Nynäshamn är klar, förhoppningsvis i maj, kommer det vara natugas därifrån istället. När det sedan är möjligt att få leverans med flytande biogas så kommer sådan att användas.

Kul med en ny typ av mack
OPEL ASTRA CNG-04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Festligt Anders, även jag var där igår och pratade med killarna som jobbade med stationen! :D Det var nog inte samma killar dock för informationen jag fick skiljer sig lite från den du förmedlade.

Jag fick reda på att den stora tanken kommer från Finland och att den övriga anläggningen kommer från Frankrike. De visste inte var den flytande gasen skulle komma ifrån utan bara att den var "uppifrån", alltså någonstans från norra Sverige alltså inte Finland som du fick reda på Anders. De visste inte heller hur stor kapacitet det var på tanken så de var kanske inte så insatta.

Att systemet var fyllt med kvävgas var för att testa köldtåligheten, den håll på att tömmas när jag var där. Killen trodde att kvävgasfyllning skulle ske igen inför fyllning av metanet, antagligen för att kyla systemet så att det är redo för det kalla metanet.

Jag pratade säkert en halvtimme med killarna och frågade till slut om det var OK att fota lite. Det gick fint, jag fick till och med kliva in innanför stängslet! :lol: Med den förmånen passade jag på att filma lite och tog några bilder.

Håll tillgodo:

http://dl.dropbox.com/u/18200729/Gassta ... 3%A4by.mov

Image

Image

Image

Image

Image
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Senaste nytt: enligt tjejen som svarade när jag ringde och kollade hur det gick sa att de idag fått uppgiften att det är 1 1/2 till två veckor kvar innan pumpen öppnas... :(

Sanslöst dåligt tycker jag! Den skulle ju öppnat 15:e december...nu verkar det inte ske förrän i slutet på februari, om det ens sker då!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Astra CNG »

Hej,

Snyggt repotage Fred och kul med lite bilder i forumet, alldeles för få.

Har du något nytt ang Statoil Täby? Känns som två veckor gått nu...

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Tack Astra! Jag måste säga att jag är imponerad av kameran i iPhone, åtminstone när det är bra ljus!

Jag ringde till macken och frågade och tjejen sa att "...nu säger de i början av nästa vecka. Tanken är fylld och vi väntar bara på att provtanka några gånger". Jag hörde en viss skepsism i hennes röst och hon höll med mig när jag sa att vi får väl hålla tummarna för att det blir i början på nästa vecka... :lol:

Jag tänkte föreslå att jag kan komma och provtanka...men insåg att det antagligen var dödfött.

Återkommer när jag tankat där första gången. Jag hade hoppats på att att kunna göra det innan helgen då vi ska ned till Norrköping men det får bli någon annan mack inför den resan.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Patrik N »

Var precis inom Statoil Täby och frågade när de öppnar gaspumpen. Han visste inte men sa att anläggningen besiktigades idag så det är inte så långt kvar...
/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Lite dåliga nyheter...

Eftersom Upplands Väsby, som låg efter i tidschemat, har öppnat ringde jag Täby nyss för att kolla läget. Det har ju varit lite rivalitet mellan dem och UV när det gällde öppnandet men det såg dock dystert ut. Det var någon ventil som gått sönder och det var fyra (4!) veckors leveranstid! :shock: Så vi kan nog inte räkna med att Täby öppnar innan april... :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Idag svängde jag in och frågade ännu en gång hur det gick. Killen i kassan sa att jodå, allt är klart men den snubben som ska starta igång allt har precis blivit pappa så därför kommer det dröja tills på fredag denna vecka (v 10) innan de öppnar. Härligt, tänkte jag, då kanske de fått tag i den trasiga komponenten snabbare än de trodde.

När jag sen kom hem hade jag fått ett mail från Sofia på Statiol (som jag varit i kontakt med tidigare ang. utbyggnaderna) och då var det helt andra uppgifter. Täby kommer öppna först vecka 15!! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Daddy »

Inspektion(Brandmyndigheterna?) ons 6/4. Får man ett godkännande så öppnar man asap.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Och jag som trodde att alla inspektioner och tillstånd var klara...och att det bara var en ventil som pajat...det är vad de har sagt tidigare i alla fall. Nåväl, öppnar de nästa vecka så får man väl säga "all is forgotten"! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Daddy »

I drift!! Öppnade igår.
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Fred »

Äntligen!! :D Nu får vi hoppas att tillförlitligheten är god framöver.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Ny gasmack Statoil Täby Marknadsvägen

Post by Astra CNG »

Hej,

Kan meddela att det funkar utmärkt att tanka. :mrgreen: :mrgreen:

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Post Reply