Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by avozetta »

Hej!
Fick tips av en kollega om denna, nyhet, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4106146

Att ett rörnät var på G visste jag om sen tidigare och har nog skrivit om det här tidigare också men att det redan var i drift visste jag inte, Hammarby Sjöstad är redan inkopplad och nästa på tur är Sköndal.

Riktigt positiva nyheter för oss Stockholmare :D .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by Primus »

Jag är fortfarande amatör inom detta område men visst borde ju detta påveka positivt!?! Att det seda verkar som det blir ytterligare mackar även oavsett detta gör ju att man både får fler tankställen och samtidigt får stabilare leverans till några. Dessutom borde ju då det vara säkrare leverans till de utan rör. Jag såg denna "nyhet" via ett pressmeddelande för ett tag sedan men uppfattade inte att Sköndal var så nära i tid.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by Sven »

Verkligen trevligt, Sköndal är min närmaste gasmack! Onekligen skymtar nu lite ljus i tunnel...jag menar gas i röret. :wink:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by Mats »

Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by henrico »

Är det verkligen igång i Sjöstaden? Det var lika kasst tryck när jag testade häromdagen nämligen och jag har inte sett några grävarbeten förutom vid Fredells d.v.s 200-300 meter bort från Hammarbyverket där man borde koppla på?


....och jag svarar på min egen fråga. :roll:

"Redan till kommande årsskifte ger rörnätet tillsammans med AGA:s utbyggnad en fyrdubblad leveranskapacitet på Statoil, Hammarby Sjöstad" - så nej, det är inte påkopplat än. :)

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... BD0044BD8F
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by Fred »

Synd att det inte verkar finnas några planer på ett rörnät i de norra delarna av stan...:roll:...men de måste väl börja någonstans och det sydliga rörnätet gör det kanske lättare att försörja de nordliga tankställena med flak.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by avozetta »

henrico wrote:Är det verkligen igång i Sjöstaden? Det var lika kasst tryck när jag testade häromdagen nämligen och jag har inte sett några grävarbeten förutom vid Fredells d.v.s 200-300 meter bort från Hammarbyverket där man borde koppla på?


....och jag svarar på min egen fråga. :roll:

"Redan till kommande årsskifte ger rörnätet tillsammans med AGA:s utbyggnad en fyrdubblad leveranskapacitet på Statoil, Hammarby Sjöstad" - så nej, det är inte påkopplat än. :)

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... BD0044BD8F
Hammarby Sjöstad har varit kopplad till Henriksdals Reningsverk sedan länge. Så mycket grävarbete kring själva macken har nog inte behövts då i och med att rören redan finns där. I inslaget nämner man också nu tydligt att man kommer att fylla på med naturgas vilket man varit väldigt restriktiv med hittills. Att bara leva på biogas klara vi inte av i Stockholm än, inte ens med rördistribution direkt från en biogasfabrik.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by henrico »

Precis, man är fortfarande ett par hundra meter från verket...

Men jag är positiv, man gräver åtminstone. :-)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by henrico »

Idag 0755...

Henriksdalsverket är det blåa i bakgrunden för övrigt. De är över södra länken åtminstone.. :)

Image
Passat Ecofuel DSG '09
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by Primus »

Vet ni var de tänker fylla på med naturgas? Och om de redan har förbindelse till Sjöstaden - varför gräver de?
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by GöranB »

De tog sig under Nynäsvägen häromdagen. Verkar fortsätt mot det TÄNKTA gasverket vid Flaten.
Hoppas de bygger verket och kan fylla på med gas från det hållet oxå i röret. ;-)
Kan man protestera mot protesterna? http://www.altasjon.nu/start.htm
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by GöranB »

De gräver vidare mot "Macken" i Sköndal.
Attachments
Nynäsvägen norrut
Nynäsvägen norrut
IMAG0619.jpg (21.96 KiB) Viewed 13475 times
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Gasleveranser i ett rörnät ett faktum i Stockholm

Post by taz »

henrico wrote:Är det verkligen igång i Sjöstaden? Det var lika kasst tryck när jag testade häromdagen nämligen och jag har inte sett några grävarbeten förutom vid Fredells d.v.s 200-300 meter bort från Hammarbyverket där man borde koppla på?


....och jag svarar på min egen fråga. :roll:

"Redan till kommande årsskifte ger rörnätet tillsammans med AGA:s utbyggnad en fyrdubblad leveranskapacitet på Statoil, Hammarby Sjöstad" - så nej, det är inte påkopplat än. :)

http://www.aga.se/international/web/lg/ ... BD0044BD8F
Ja även om de har rör till macken så behöver inte det betyda att macken klarar av efterfrågan från alla som tankar där.. Trycket i rören till ett tankställe kanske bara är några få bar.. Jag vet inte exakt hur många bar det är men skulle kanske kunna tänka mig mellan 5 -10 bar i rörnätet? I Högsbo i Göteborg är de tydligen kopplade till en högkapacitets ledning med högre tryck än normalt, där ligger trycket på 45 bar.. och jag tror att kompressorn där klarar av ca 400nm3/h

Har man lägre tryck in så måste kompressorn vara av en annan typ tydligen som inte arbetar lika fort.. Så säg att tankstället kanske klarar av att leverera 100-200 nm3/h .. då tar gasen slut i gaslagret efter ett tag kan jag tänka mig..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply