Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by Jonas »

Är det någon mer än jag som provat Fordonsgas nya tvådelade station på Stigs Center, Hisingen? Jag har varit där några gånger och provat både den stationen för personbilar som ligger precis vid motorvägsavfarten samt den som är avsedd för lastbilar längre in på området. Det som slog mig var att jag inte visste att det skulle bli separat pump för lastbilar som går på "vanlig" gas utan jag trodde det skulle bli en station för personbilar som går på gas samt en station för tunga lastbilar som går på flytande "gas".

Stationen matas med flytande biogas och är allstå inte ansluten till gasnätet som de flesta andra stationerna i Göteborg är. Priset för gasen är högre än på deras andra stationer i Göteborgsområdet och jag tycker att jag märker skillnad på den biogasen jämfört med den vanliga fordonsgasen, bilen är inte lika pigg vilket får mig att tro att det är biogas som inte spetsats med propan. Det är heller inte riktigt samma fart på tankningen som på de ledningsmatade traditionella stationerna men det är väl en intrimningsfråga. Här är ny oprövad teknik så man får väl som kund ha lite överseende.

Det är en rätt maffig station med stor tank som syns från motorvägen, väl belyst nattetid så att Fordonsgas-loggan syns, där är kyltorn(?) och en rad med kompressorhus etc. Trots det högre priset mm så tar jag tacksamt emot det ökade tillgängligheten och tankar där när jag behöver. Jag passerar nu 8 stationer på väg till jobbet och lika många på hemväg då... Majoriteten av dessa ligger bra vid de stora lederna, ett par kräver några hundra meters körning extra för man ska nå dem från motorväg/trafikled. Känner mig rätt lyckligt lottad :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by kallabaz »

Blir spännande att se vad som är på gång med detta!
Finns ingen information på deras hemsida om detta vad jag kan se..
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by adamski »

Asså, hur mycket dyrare är den? Jag har inte hunnit komma ditt än, men det är den stationen som är närmast bostaden och det den jag trodde skulle bli min vanliga tankställe.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by Jonas »

Jag minns inte om det är 13.15 eller 13.25 per nm3 men något av dem. 40-50 öre mer än på övriga stationer således, jag vet däremot inte om det är bestående för att anläggningen är dyr och gasen behöver transporteras långt med specialfordon eller om det är fel pris inställt.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by Jonas »

Mittåt. Buuh för mig. Antingen är jag drabbad ev multipla hjärndefekter eller så får man ett pris på pumpen och ett annat på kvittot. Siffer-dyslexi kanske? :shock:

Rätt uppgifter är det iallafall inte i texten ovan, idag när jag kollade mina kvitton så framgick med önskvärd tydlighet att priset för gasen på Stigs Center är lägre per nm3 än på övriga stationer, jag har betalt 12.35 per nm3 och inget annat. Jag är rätt säker på att det stod något helt annat på pumparna (det är ju inte en gång det handlar om) men priset på kvittot lär ju vara det rätta oavsett. Så med risk för att jag har haft fel hela tiden så får jag be om ursäkt, i annat fel så får vi väl bara hoppas att det är åtgärdat eftersom stationen invigs officiellt i morgon den 20:e oktober. Ett lägre pris känns mer rimligt eftersom energi-innehållet upplevs som något lägre på den gasen som säljs just på Stigs Center.

Seså. Glöm nu allt jag sagt om högre pris. Iväg och provtanka :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by Mats »

Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Stigs Center i Göteborg, station med ny teknik

Post by Fred »

Jag var på väg att skriva ett upprört inlägg om prissätningen tills jag läste:
Ett lägre pris känns mer rimligt eftersom energi-innehållet upplevs som något lägre på den gasen som säljs just på Stigs Center.
Det var ju precis det jag skulle skriva så nu gick luften ur mig! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply