Gasen började pysa ut

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Gasen började pysa ut

Post by adamski »

Detta är typiskt. Jag har haft passaten i 2 veckor, min andra gastankning någonsin. Jag tankade i rollsbo i Kungälv utanför Göteborg. Stod och pratade med en taxichaufför som tankade på den andra pumpen samtidigt. Min blev färdig och precis när jag skulle ta bort slangen så börjar det pysa kraftigt gas där slangen går in i tankautomaten. Man såg tom ångan välla ut ur läckan. Taxikillen tryckte på centralstoppet utan resultat och mer eller mindre skrek att det är bäst att sticka härifrån. Så jag slängde mig in i bilen och rivstartade därifrån. Stannade en bit bort tillsammans med taxikillen som berättade att han kört gas i typ 10 år och aldrig sett något liknande. Mig hände det på andra tankningen. Sambon och sonen satt i bilen och blev rejält skrämda. Det känns inte bra att se en mängd gas pysa rätt ut mot oss.

Man undrar vad man har gett sig in på ;)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Gasen började pysa ut

Post by Stålis »

Läskigt. Skönt att det gick bra för er i alla fall.

Precis som taxichauffören sa lär det vara ytterst ovanligt. Har du pratat med kundtjänst på Fordonsgas Sverige om saken?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Gasen började pysa ut

Post by Jonas »

Just på den stationen har jag varit med om ett par mindre läckage på pump 1, det är folk som kör iväg utan att koppla loss slangen enligt en servicetekniker. Det finns break-away-kopplingar men det kanske inte alltid räcker. Jag har stoppat pumpen och tejpat fast slangen för att ingen ska försöka sig på att tanka och sen har jag ringt felanmälan för åtgärd. Helt odramatiskt men med tanke på att Forodnsgas verkar sköta sina stationer bra numera så tror jag inte det är annat än otur och/eller yttre påverkan. Tur att gasen stiger uppåt, det ska mycket till innan den kan orsaka någon skada. Varför man skulle köra iväg förstår jag inte (om man fixar rationellt tänkande i situationen alltså). Möjligen ska man undvika köldskador så man ska inte så för nära ett läckage av flera anledningar.

Hoppas ni inte blev skrämda med bestående oro vid framtida tankningar, det är inte värre med gasläckage än motsvarande läckage som uppstår om en bensin- eller E85-slang släopper från pumpen - och hur ofta händer det? Bensinen stannar ju dessutom kvar på marken med risk för antändning, gasen däremot försvinner med en gång.

Se det positivt, statistiskt ska ni aldrig mer behöva uppleva något liknande :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Gasen började pysa ut

Post by adamski »

Nä, inga problem med framtida tankningar här inte.
Jag vill också tillägga att vi körde inte iväg utan att stoppa tillbaka slangen. Taxikillen var snabb och stoppade tillbaka både sin egen och våran slang innan han tryckte på huvudnödknappen och sa att "det är bäst att sticka härifrån". Från säker avstånd ringde han bolaget.
Post Reply