Extrem nybörjarfråga

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Extrem nybörjarfråga

Post by adamski »

Fick min ecofuel för en vecka sen och igår skulle jag tanka gas för första ggn i mitt liv. På första tankstället fanns det uppenbarligen ingen gas (ringön i gbg). Vid gasklockan gick det bra.
1. Kan man se att det inte finns någon gas i pumparna, utan att behöva stoppa in visakortet och köra igång hela processen?
2. Jag tyckte att det gick långsamt att tanka en full tank på ecofueln. Långsammare än vad jag hade trott/hoppats på. Kan det ta olika lång tid beroende på trycket? Hur fort går det när det går som bäst?

Det var allt för denna gången. Kommer säkert fler "idiot"-frågor framöver ;)
suser
Posts: 3
Joined: 2010-05-18, 19:38

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by suser »

1. I södertälje så går det halvt att se om det finns gas, det finns en lampa som lyser orange= antingen tankning pågår eller fel eller grönt = puympen fungerar, dock har jag vart med om flera gånger att även då det lyser grönt så kan man inte välja pumpen efter att man satt in kortet, vet iofs inte om det bara är i s-tälje det funkar så
2. ja det tar ett tag att tanka, specielt om det är dåligt tryck i pumpen eller om många tankat innan tex, när jag tankat på natten iband så kan det gå relativt fort
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by joppe »

Som snabbast har jag fyllt min Zafira 23Nm3 på ca. 4minuter och som långsammast ca. 15minuter (om man inte räknar med väntetiden i kön på upp till 45minuter :wink:, men det är nog mest ett Stockholmsfenomen). Samt att dom här är bra på att snabbt få ut lappar eller skyltar på pumparna då det är slut på gas eller om service är på väg.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by taz »

hehe.. du skall inte gå så mycket på stockholmsskräck exemplen.. i och med att du verkar bo i göteborg.. Det är väldigt ovanligt att en station i göteborg inte fungerar.. det har hänt mig en eller 2 gånger på 5år.. då brukar det bara vara en slang som e paj så att man kan tanka från den andra på samma pump..

Tiden det tar att tanka.. jag har inte tagit tiden nån gång faktiskt.. det brukar gå fort tycker jag. Men däremot om du tankar samtidigt som någon annan så brukar det ta längre tid. Speciellt om du började innan den andra personen kom.. då verkar det som om den väntar tills båda bilarna kommer upp i samma tryck ...

skall ta tiden nästa gång jag tankar.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by Fred »

1. Det beror på vilken typ av pump man tankar vid. De lite äldre pumparna har en liten hemlig metod att se trycket. Det är svårt att förklara, flera försök har gjorts på forumet, men jag kan försöka en gång till. Det man ska göra är att titta snett ned genom glaset mellan den del där LDC-displayerna sitter och pumpens yttre skal. Man söker en display med röda, lysande, siffror. Det kan vara tre eller två beroende på om det är bra respektive dåligt tryck. De sitter under den högra av de två LCD-displayraderna, alltså på samma sida som aktuell slang.

Det finns också pumpar som har en tydlig "konsumentdisplay", men dessa tror jag är ganska ovanliga.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by taz »

Fred wrote:1. Det beror på vilken typ av pump man tankar vid. De lite äldre pumparna har en liten hemlig metod att se trycket. Det är svårt att förklara, flera försök har gjorts på forumet, men jag kan försöka en gång till. Det man ska göra är att titta snett ned genom glaset mellan den del där LDC-displayerna sitter och pumpens yttre skal. Man söker en display med röda, lysande, siffror. Det kan vara tre eller två beroende på om det är bra respektive dåligt tryck. De sitter under den högra av de två LCD-displayraderna, alltså på samma sida som aktuell slang.

Det finns också pumpar som har en tydlig "konsumentdisplay", men dessa tror jag är ganska ovanliga.

Mvh
/Fred
Fred.. Kan du inte försöka ta ett kort på pumpen och rita ut var man skall kolla.. Jag är en av dem som försökt se mätaren utan resultat .. hehe.. Vad visar mätaren? Visar den trycket till bilen (som de flesta mätare) eller visar den något annat?
De nya pumparna hos fordonsgas har en gastryckmätare (analog) på sidan av pumpen väl synlig..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by Fred »

Jag kan absolut försöka fota siffrorna. Dock kan jag inte garantera att det går att få till en bild...det är en mycket smal springa man måste kika ned i för att se, men en bild som åtminstone leder i rätt riktning kan jag nog få till. Gäller bara att jag kommer ihåg att göra det! :wink:

Siffrorna visar trycket i pumpen innan man kopplar slangen till bilen, trycket i bilen när slangen kopplats (innan man trycker på startknappen) och sluttrycket när pumpen stannat. En normal tankning kan ge följande siffror:

Innan slangen kopplats till bilen: 232
När slangen kopplats till bilen: 65
När pumpen stannat: 224

232 är trycket i pumpen, 65 är trycket i mina tomma tankar och 224 är trycket i mina tankar när de fyllts.

Dock tror jag inte att dessa siffror är 100% tillförlitliga. Det har hänt att sista siffran är större än den första vilket jag inte tycker är så logiskt...men det kan bero på olika kompressorer och annat tekniskt som jag inte har koll på.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by taz »

Fred wrote:Jag kan absolut försöka fota siffrorna. Dock kan jag inte garantera att det går att få till en bild...det är en mycket smal springa man måste kika ned i för att se, men en bild som åtminstone leder i rätt riktning kan jag nog få till. Gäller bara att jag kommer ihåg att göra det! :wink:

Siffrorna visar trycket i pumpen innan man kopplar slangen till bilen, trycket i bilen när slangen kopplats (innan man trycker på startknappen) och sluttrycket när pumpen stannat. En normal tankning kan ge följande siffror:

Innan slangen kopplats till bilen: 232
När slangen kopplats till bilen: 65
När pumpen stannat: 224

232 är trycket i pumpen, 65 är trycket i mina tomma tankar och 224 är trycket i mina tankar när de fyllts.

Dock tror jag inte att dessa siffror är 100% tillförlitliga. Det har hänt att sista siffran är större än den första vilket jag inte tycker är så logiskt...men det kan bero på olika kompressorer och annat tekniskt som jag inte har koll på.

Mvh
/Fred
Jag tror siffran är hela tiden trycket i slangen den mäter.. Så när den sista siffran är högre än den första så kan det vara så att föregående person avslutade tankningen något tidigare än du gjorde.. Ja du behöver inte försöka få kort på siffrorna bara var på pumpen man skall kolla och i vilken riktning... o hur pumpen ser ut som har denna mätare :)

Gött gött.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by adamski »

Tack för svaren.

Jag är mäktig imponerad att folk i Stockholm orkar köra på gas. 15 min tankning + långa väntetider + tätare tankningar jämfört med bensin/disel. Fasen, ni gör ju inget annat än tankar. Detta måste ju direkt påverka resultat negativt i företag mm. Nog om det. Jag bor i Göteborg :)

Så vissa av de nya pumparna har en display som visar hur mycket gas som finns i? Ska titta på det. En ny gasstation ska öppnas nära mig på Stigs Center i oktober. Hoppas att de sätter in en pump med display.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by taz »

adamski wrote:Tack för svaren.

Jag är mäktig imponerad att folk i Stockholm orkar köra på gas. 15 min tankning + långa väntetider + tätare tankningar jämfört med bensin/disel. Fasen, ni gör ju inget annat än tankar. Detta måste ju direkt påverka resultat negativt i företag mm. Nog om det. Jag bor i Göteborg :)

Så vissa av de nya pumparna har en display som visar hur mycket gas som finns i? Ska titta på det. En ny gasstation ska öppnas nära mig på Stigs Center i oktober. Hoppas att de sätter in en pump med display.
Ja de nya pumparna har en analog mätare på sidan av pumpen som visar trycket.. Inte så intressant i längden igentligen.. men men.. :)

Tätare tankningar.. Nää tycker jag inte.. Kanske lite men inte märkbart.. Jag tankar ungefär efter 50-55 mil.. När min sambo har bilen så kör hon tills gasen tar slut, vilket jag inte brukar göra.. så när jag tankar efter henne har bilen gått 60-65 mil :) Kör du en volvo däremot så får du räkna med att tanka efter halva den sträckan har jag för mig.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Extrem nybörjarfråga

Post by torkel »

adamski wrote:Fick min ecofuel för en vecka sen och igår skulle jag tanka gas för första ggn i mitt liv. På första tankstället fanns det uppenbarligen ingen gas (ringön i gbg). Vid gasklockan gick det bra.
Jag är rätt säker på att gasen inte kan ta slut på Ringön, då gasen levereras direkt från gasnätet. Det måste ha varit något annat fel på pumpen.
Post Reply