Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by Sven »

E.ON genomför en kraftfull marknadsföring av biogas i bl a DN och tunnelbanan. De skriver: "40% lägre förmånsvärde, 20% lägre pris än bensin, 90% mindre CO2-utsläpp än bensin." Mycket bra att de går ut så kraftigt med denna kampanj.

Länk till E.ON:s information om biogas på deras hemsida: http://www.eon.se/templates/Eon2Wide.as ... anguage=SV
Opel Zafira CNG -08
JanneH
Posts: 8
Joined: 2009-07-15, 14:52
Location: Stockholm

Re: Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by JanneH »

Jag skrev ett mail till Eon och frågade hur de har det med timingen samtidigt som jag beskrev situationen i Sthlmsområdet. De svarade främst med att tankställen i Rinkeby, Nacka och Solna skulle öppnas i September. Men de sa också att de köper biogas från producenter i närheten av Sthlm samt kör en del från Skåne. Har hört rykte att det ska bli ett mellanlager även i Nynäshamn men vet inte mer om det.

Träffade en släkting på semestern som jobbar med biogas och ibland är i Sthlm. Enligt honom är problemet för Sthlm tillgången på gas, enligt mig är det en kombination av för få tankställen och gastillgång vilket gör att de flesta pumpar går för mycket så länge de har gas och inte hinner jobba upp trycket. Hoppas nu på en bättring under hösten och att sopbilarna får en egen depå utan att det påverkar tillgången för privatbilister.
Hälsningar
Janne . V70 Bi-fuel -06.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by Stålis »

Eon hade en helsidesannons även i Östgötacorrespondenten igår. De verkar m.a.o. gå ut ganska brett. Visst är det positivt att de annonserar men är det inte på gränsen till falsk marknadsföring när de viftar bort tillgänglighetsproblemen så lättvindigt som de gör på sidan som Sven länkade till?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by Mats »

Stålis wrote:men är det inte på gränsen till falsk marknadsföring när de viftar bort tillgänglighetsproblemen så lättvindigt som de gör på sidan som Sven länkade till?
Jag håller med: Myter om Biogas, ”Det tar lång tid att tanka.”
Det tar två till fyra minuter att tanka biogas i en vanlig personbil. Så skillnaden mot att tanka bensin är marginell.


Jag har inte tankat biogas på tre veckor nu, varje gång jag har kommit till macken är det en kö på minst 4-5 taxibilar, och eftersom man bara kan tanka en åt gången blir det en väntan på minst en halvtimme... så jag har tröttnat och kör på bensin nu :(
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by henrico »

Jag har också varit tveksam när jag sett reklamen, kul att de gör den men snudd på vilseledande under rådande förhållanden i Stockholm.

Jag blev faktiskt väldigt förvånad när jag överhuvudtaget såg den i Stockholmsområdet - jag trodde de riktade reklamen till områden där det fungerar bra....
Passat Ecofuel DSG '09
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by osh »

Det tar två till fyra minuter att tanka biogas i en vanlig personbil. Så skillnaden mot att tanka bensin är marginell.

Här hos mig stämmer det rätt bra, men å andra sidan så kommer jag ungefär hälften så långt som med bensin, så räknat i tid per mil så tar det nog ungefär dubbelt så lång tid.
Fast nog kör jag hellre biogas ändå och jag gillar att man går ut stort. Det hjälper alla oss gasbilsägare tror jag.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Kraftfull marknadsföring av E.ON av biogas

Post by Johan »

Man får intrycket att e-on är på offensiven på flera fronten, hittade denna artikel i svd (som jag ännu på jobbet bara hunnit skumma igenom):
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/mo ... 129855.svd
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply